انواع نمای ساختمان

0
891
انواع نمای ساختمان
انواع نمای ساختمان

انواع نمای ساختمان

انواع نمای ساختمان : نمای ساختمان مهمترین جزء دیداری یک ساختمان است، بنابراین طراحی یک نمای شیک و البته خاص تاثیرات بسیار زیادی بر روی تمام مردم یک شهر دارد.

  • نمای سنگ

نمای سنگ از جمله شیکترین و چشم نوازترین نماهای ساختمان است. سنگ های ساختمان یکی از متریال های فوق العاده برای نماکاری ساختمان است که بصورت لوکس کار می شود، علاوه بر این نمای خارجی ساختمان می تواند در افزایش عمر ساختمان تاثیرگذار باشد.

نمای سنگ و آجر  از جمله نماهای پرطرفدار است، و این نماها اغلب برای ساختمان دوبلکس، چند طبقه و ویلایی استفاده می شود. نمای سنگی و آجری زیبایی و جذابیت خاصی را به نمای خارجی ساختمان می دهند، همچنین این نماها از گذشته تا به امروز مورد توجه افراد و معماران ساختمان قرار گرفته است، و امروزه در اغلب ساختمان ها با کمک این مصالح می توانند ظاهری متفاوت را به ساختمان های مسکونی و تجاری ببخشند.

چنانچه می خواهید از نمای سنگ در طراحی خارجی ساختمان استفاده کنید، بهتر است سنگ هایی را در طراحی نما به کار ببرید که در برابر گرما، سرما، رطوبت و اشعه ی نور خورشید مقاومتر هستند. اغلب در طراحی نمای خارجی ساختمان از سنگ های گرانیت و تراورتن و سنداستون استفاده می شود که در این میان این سنگ ها تراورتن به دلیل مقاومت بالا و قیمت ارزان تر از محبوبیت بیشتری برخوردار است.

سنگ از جمله مصالحی است که با توجه به آلودگی های شهری، دیرتر از بقیه مصالح کثیف شده و تمیز کردن آن هم نسبت به بقیه ی مصالح ساده تر است.

معایب نمای سنگی این است، برخی عوامل فیزیکی نظیر انجماد و ذوب، آب داخل حفره ها، سنگ را تحت تاثیر قرار می دهد‌. لازم به توضیح است عوامل هوازدگی شیمیایی و فیزیکی تواما عمل می کنند. و غالبا سبب تغییر رنگ، شکسته شدن و جداشدن سنگ از بنا می شود، همچنین اجرای نما سازی در داخل و خارج ساختمان توسط افراد فاقد آموزش های لازم با مصالح سنتی نیز می تواند یکی از دلایل جدا شدن سنگ باشد. انواعی از سنگهای چینی دارای سطوح صیقلی بوده و با توجه به اینکه سنگ خاصیت مکندگی چندانی ندارد، به خوبی به نما نمی چسبد و ممکن است بعد از مدتی از نما جدا شده و سقوط نماید، برای جلوگیری از این کار باید از پشت آنها را به وسیله ی میله هاز مخصوصی که به آنها اصطلاحا اسکوب گفته می شود، به دیوار محکم نمود.

با توجه به گران بودن سنگ طبیعی، و همچنین پایین بودن تنوع آن، در دهه ی ۶۰ قرن بیستم میلادی نوعی مصالح ساختمانی تولید شد که از همان موقع به سنگ مصنوعی ساختمان شهرت یافت. این نوع از سنگ کاربردهای فراوانی به خصوص در نمای سنگ ساختمان دارد و می تواند جلوه ی ساختمان را با نمای سنگی دو چندان کند.

این پدیده ی آمدن سنگ مصنوعی از آنجا شکل گرفت که آرشیتکت ها به منظور هر چه زیباتر کردن و چشم نوازتر کردن فضاها اعم از فضاهای درونی و بیرونی ساختمان ها و کف پوش ها و محوطه سازی های بیرونی نیاز به سنگهایی با فاکتورهای مورد نظر خویش را احساس می کردند به علاوه پیشرفت صنعت ساختمان و سلیقه های مختلف این نیاز را بیان می کرد که سنگ هایی با طرح های مختلف و فاکتورهای فیزیکی و مکانیکی، کیفیت بالا و قیمت مناسب باید در دسترس باشد.

انواع نمای ساختمان
انواع نمای ساختمان

مزایای نمای سنگی

☆ زیبایی و تنوع رنگ

☆ عایق صوتی و حراتی

☆ دوام و استقامت بالا

☆ مقاومت در برابر آتش سوزی

☆ انعطاف پذیر و فرم پذیری مناسب

☆ کاربرد در محیط های صنعتی

معایب نمای سنگی

☆ هزینه ی زیاد

☆ جرم پذیر بودن ( ذرات معلق هوا را به خود میگیرد و زود کثیف می شود)

☆ تغییر رنگ دادن در برابر نور آفتاب

☆ زمان بر بودن نصب آن در نمای بیرونی ساختمان

☆ عدم چسبندگی مناسب بین بدنه ساختمان با سنگ طبیعی به دلیل جذب آب پایین

  • نمای آجری

آجر عنصری زیباست که در طراحی نمای خارجی ساختمان از زمان های گذشته تا به امروز مورد استفاده قرار می گیرد و باعث خلق نمایی متفاوت و ماندگار می شود.

ویژگی های مثبت شیمیایی و فیزیکی آجر و تولید آسان آن و البته از همه مهم تر قیمت مناسب و هم خوانی آن با معماری ایرانی و مقاومت زیاد آجر در برابر ضربه و آتش سوزی، باعث شده است که امروزه در طراحی نمای خارجی بسیاری از ساختمان های مسکونی و تجاری از آجر استفاده شود.

نمای آجری ساختمان زیبایی و جذابیت خاص خودش را  دارد و برای طراحی نماهای ساختمانی چند طبقه و ویلایی و آپارتمان ها می توان از آجر و یا ترکیب سنگ و آجر استفاده کرد.

نماهای زیادی در دنیا با آجر ساخته می شوند در ایران نیز از قدیم تا به امروز آجر و سنگ دو نمای همه پر طرفدار بوده و هست. امروزه این نماها به با طرح های مدرن و پیشرفته تر پا به عرصه ی طراحب های حرفه ای نهاده اند. و به دلیل مزایای بیشمار متریال آجر. امروزه این نما بیشتر مورد توجه طراحان اجرای ساختمان واقع شده است. اگر چه طراحی ساختمان آجری از نمای یکدست و یکپارچه برخوردار است، اما وقار و زیبایی خاص آن همیشه چشمگیر بوده که کمتر در نماهای دیگر قابل مشاهده است.

انواع نمای ساختمان
انواع نمای ساختمان

مزایای نمای آجری

☆ تولید راحت و دسترسی آسان به مواد اولیه

☆ قیمت مناسب نسبت به دیگر مصالح

☆ در مقابل اشعه ی خورشید تغییر رنگ نمی دهد

☆ در مقابل آتش سوزی و ضربه مقاوم است

معایب نمای آجری

☆ به علت وزن زیاد آجر واستفاده تعداد زیاد آجر در نما، وزن نما زیاد می شود.

☆ در بعضی از نماها با تابش آفتاب و بارش باران شوره هایی در سطح نما ایجاد می شود

☆ با گذشت زمان بعضی حفره های ریز در آجر ایجاد می شود که موجب خوردگی و تیرگی دیوار می شود.

  • نمای آلومینیومی

نمای آلومینیومی یک جدید به حساب می آید.

کامپوزیت نوعی ورق تر کیبی آلومینیومی است که ترکیب شده از سه لایه آلومینیوم، پلی اتیلن و لایه های رنگ و محافظ، در دو طرف ورق کامپوزیت دو لایه آلومینیومی و هسته ی مرکزی آن پلی اتیلن می باشد.

ورق های آلومینیوم در حال حاضر در تمامی کشورهای دنیا به آسانی در دسترس می باشد. هزینه ی نصب و اجرای آن نسبت به سایر نماها کمتر می باشد. با توجه به آماده بودن ورق های کامپوزیت زمان اجرای آن کوتاه می باش. کاربرد بالای نمای کامپوزیت در ساختمان های اداری، تجاری، صنعتی، آموزش، بهداشتی، فرودگاه ها، ترمینال ها، ایستگاه های مترو، پوشش گنبدها، علایق معماران و افراد را به استفاده از نمای کامپوزیت به جهت پوشش رنگهای خاص و شکل پذیری آسان این نوع نما، متناسب بودن با انواع اقلیم های آب و هوایی را در جهت استفاده بر می انگیزد.

انواع نمای ساختمان
انواع نمای ساختمان

مزایای نمای آلومینیومی

☆ سبک بودن

☆ سهولت در مونتاژ، تعمیر و نگهداری

☆ عایق صوت بودن

☆ تنوع رنگ نسبت به دیگر مصالح

☆ مقاومت در برابر آتش سوزی در بسیاری از دنیا به عنوان مصالح ضد احتراق شناخته شده و استفاده می شود

☆ عملکرد غیر وابسته در هنگام زلزله، در هنگان زلزله به دلیل اینکه این ورقه های آلومینیوم روی هم حرکت کرده امکان فرو ریختن به حداقل می رسد.

☆ امکان آببندی نما ( امکان نفوذ آب به زیر نما وجود ندارد)

☆ سرعت اجرای این نما نسبت به نماهای دیگر بیشتر می باشد

معایب نما آلومینیومی

☆ صرفه ی اقتصادی

☆ دوام کم

☆ جرم پذیری بودن

  • نمای شیشه ای

با پیشرفت ماشین آلات ساخت شیشه کاربرد شیشه در نمای مدرن ساختمان به طور روز افزون افزایش یافته است. این محصول ابتکاری به معماران ابتکاری این اجازه را می دهد تا بتوانند خیلی زیبا و خلاقانه به طراحی نما بپردازند و در مواردی متعدداز جمله طراحی برای ایجاد محیط روشن و بسیار جذاب با نور بیشتر استفاده کنند.

شیشه های چند لایه در سال ۱۹۰۳ توسط شیمیدان فرانسوی به نام ادوارد با الهام از یک حادثه آزمایشگاهی اختراع شد.

شیشه های چند لایه با اتصال دو یا چند لایه از شیشه های معمولی حرارت همراه با یک لایه پلاستیک تولید شده است. در معماری مدرن نمای شیشه ای به عنوان پوشش ساختمان استفاده می شود.

انواع نمای شیشه ای:

  • فریم لس

این فریم ها دارای رنگهای متعدد است و این فریم ها دارای لاستیک های مخفی هوابندی و آبندی می باشند که شیشه به آسانی روی آن نصب می شود.

  • اسپایدر

نمای اسپایدر معمولا شیشه لمینت شده ای دارد متشکل از دولایه شیشه سکوریت ۶ میلیمتر می باشد. این شیشه ها حداکثر دید با کمترین میزان استفاده از فریم و فلزات با بالاترین سطح ایمنی و ایزلاسیون را امکان پذیر می کند. این سبک در فروشگاها و نماهای تجاری کاربرد بسیار زیادی دارد.

  • کرتین وال

نمای کرتین وال یکی از نماهای مدرن با ترکیب پروفیل های آلومینیومی به عنوان سازه و لاستیک های آب بندی و هوا بندی  و اتصالات نصب می باشد.شیشه ها دو جداره و ۱۸ تا ۴۰ میلیمتر است.

  • نمای دو پوسته

نمای شیشه ای جهت محافظت و عایق بندی ساختمان در برابر آلودگی محیطی کاربرد زیادی دارد. این نما معمولا با فاصله ای بیش از چهل سانتی متر نسبت به نمای اصلی ساختمان ایجاد می شود و محلی  برای رفت و آمد ما بین این نما و جداره اصلی برای نظافت در نظر گرفته می شود.

  • زایا نمای شیشه ای

☆ نمای شیشه ای بار مرده ی کمتری را نسبت به مصالح سنتی و بعضی مصالح نوین به ساختمان وارد می کند.

☆ تامین دید یکپارچه از مناظر بیرون برلی ساکنین داخلی

☆ ایجاد احساس سبکی و ظرافت در ساختمان

☆ زیبایی

انواع نمای ساختمان
انواع نمای ساختمان
  • معایب نمای شیشه ای

☆ نمای شیشه ای مقاومت کمی در برابر ضربه دارد

☆ به علت جذب ذرات ریز معلق در هوا خیلی زود کثیف می شود

☆ نمای شیشه ای از تنوع رنگی خوبی برخوردا نیست

☆ مصرف زیاد انرژی و افزایش بیش از حد دمای داخلی ساختمان در فصول گرم و سرد

☆ نمای شیشه ای عایق صوتی و حرارتی خوبی نمی باشند.

نمای سیمانی یا سیمنت برد

سمینت برد از مخلوط یکدست سیمان پوتلند، الیاف فرآورده شده سلولز، سیلیکا کوارتز ریز و سایر افزودنی های معدنی با استفاده از فرآیندهای پیچیده  و تحت کنترل دیجیتالی تولید می شود.

  • مزایا سیمنت برد

☆  نماهای سیمنت برد مقاومت بالایی در برابر آتش، صوت و رطوبت هستند. و از این نما به علت زیبایی و تنوع طرح می توان می توان در محوطه ی داخلی بنا نیز بهره برد.

  • معایب سیمنت برد

☆ ایجاد حس صنعتی

☆ جرم پذیری بالا و ظرف مدت کوتاهی نمای ساختمان را دچار نقص می کند

☆ افزایش باز مرده ( وزن ساختمان را افزایش می دهد)

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید