اجرای نمای خشک آجر

0
3997
اجرای نمای خشک آجر
اجرای نمای خشک آجر

آجر به عنوان یک عنصر زیبا و قابل انعطاف در دستان مهندس معمار موجب خلق آثاری زیبا و ماندگار در هر معماری شده و روح اصالت و زندگی را به ساختمان امروزی می‌دهد.

اجرای نمای خشک آجر : نمای آجری یکی از پر طرفدارترین نماهای ساختمونه . آجر از مصالحیه که به طور گسترده از گذشته در ساخت و سازهای ایرانی حضور داشته . با ورود فناوری‌های جدید آجرها با روش‌های مدرن تولید میشن. تو عصر الان انواع آجرنما که دارای دوام و رنگ‌های متنوعی هستن در قسمت‌های مختلف ساختمون مثل شومینه، حمام و نمای ساختمون به کار میرن . استفاده از آجر به ویژه آجرهای نسوز تو نمای ساختمون می تونه ایمنی ساختمون رو موقع آتش سوزی افزایش بده، همچنین این نما می تونه هزینه های کمتری رو برای سازندگان بنا به همراه داشته باشه .

ویژگی های آجر نما

☆ این نوع آجر که تو نمای ساختمون استفاده میشه از آجر معمولی سبک تره، و اینکه تو رنگ ها و طرح های متفاوت در دسترسه.

☆ دوام و بقای این نوع آجر بالاست و اینکه دچار خوردشگی، شورشدگی و لق شدگی ام نمیشه، از لحاظ ظاهری شبیه آجر معمولیه.

☆ طراحی این آجرا طوریه که مطابق با طرح های مختلف و همچنین شرایط داخلی و خارجی ساختمون سازگاری داره.

☆ نصب این آجرا به حدی آسونه یه تیم تخصصی برای کار گذاریش نیازی نیست. و اینکه با همه ی شرایط اقلیمی و آب و هوایی ام سازگاره.

☆ البته عوامل اقلیمی ام یکی از مهم ترین دلایله برای انتخاب این نمای زیباست، درواقع نوع اقلیم تعیین کننده نوع معماری و مصالح خواهد بود.

حالا بریم سراغ اینکه چند نوع از این آجر نمای های زیبا وجود داره :

۱- آجر نما قزاقی

۲- آجر نما ۵ سانتی

۳- آجر نما سنتی

مدرن سازی نمای ساختمان با آجرترکیب آجر با متریال های دیگه یکی از راهکارهای مدرن سازی نمای ساختمونه . استفاده همزمان از ترمود و آجر یا سنگ و آجر توی نمای ساختمون، زیبایی خاصی به نما می ده . استفاده درست از آجر نما در بسیاری از ساختمون ها باعث میشه تا این نما به عنوان یک نمای خاص مورد توجه قرار بگیره . در واقع این به طراح نمای آجری بستگی داره که چیدمانش رو به چه صورتی انجام بده تا نمای ساختمون بصورت خاص و جذاب جلوه کنه.

اجرای نمای خشک آجر
اجرای نمای خشک آجر

اجرای نمای آجری با استفاده از ملات سیمان : سنتی‌ترین روش‌ اجرای نمای آجری استفاده از ملات سیمانه مزایای استفاده از این روش :

۱- اتصال محکم نما با بدنه ساختمون .

۲- نیاز به محاسبات مهندسی قبل از اجرا نداره و اجرای مراحلش توسط استادکاران انجام می‌شه .

۳- استفاده از سیمان، عیب‌های سطح دیوار را پوشش میده و نمای ساختمون را یکدست می کنه .

معایب این روش به شرح زیر :

۱- زمان اجرای این روش نسبت به روش‌های دیگه بیشتره

۲- وجود سیمان، دوغاب و ملاتی که به کار میره ،  ممکنه در صورت عدم دقت باعث کثیف شدن نمای ساختمون شه .

۳- همچنین این روش نخاله ساختمونی  زیادی ایجاد می‌کنه .

نکات مهم این روش

موقع اجرای آجر با ملات شاهد ریخته شدن دوغاب سیمان روی آجر هستیم، که بعدش باید پس از گذشتن یه روز بیایم سطح آجر رو پاکش کنیم که برجستگی ملات رو آجر نمونه . با یه برس پلاستیکی یا یه تیکه موکت لکه های باقی مونده رو از روی آجر میشوریم بعد یه کاور پلاستیکی می کشیم روش که تو اجرای آجر کاری باز دوغاب نریزه و کثیف نشه. خوب مثل اینکه کلی دردسر داره.

اجرای نمای آجری با استفاده از چسب : اولین مرحله انتخاب چسب مناسبه که خصوصیات فنی اون با نمای آجری هماهنگ باشه. چسب مورد استفاده مثل یه ماده الاستیک عمل کرده و کلیه حرکات ارتعاشی که به زیرسازی و نما وارد می‌شه رو دفع می‌کنه. تو مرحله بعد پلاستر سیمانی به روی دیوار اجرا می‌شه . تا هیچ نقطه‌ای از سطح نما بدون چسب باقی نمونه . نکته بسیار حائز اهمیت تو این روش، بندکشی آجرهاست که از نفوذ آب به پشت‌نما جلوگیری کنه . با نفوذ آب، ممکنه  یخ‌زدگی اتفاق افتاده و نما از سطح جدا شه.

اجرای نمای خشک آجر
اجرای نمای خشک آجر

اجرای نما آجری به‌صورت نمای خشک : این روش در حال حاضر در اجرای خیلی از نماها مثل آجر کاربرد داره. در اجرای نمای خشک هیچ‌گونه ملاتی استفاده نمیشه چون تو نمای آجر با استفاده از تجهیزات و قطعات فلزی مثل ریل و پیچ روی ساختمون نصب می‌شن . سیستم نمای خشک یکسری اجزا داره مثل :  عایق حرارتی، چهارچوب نگهدارنده، فضای خالی تهویه و اتصالات . این روش نسبت به روشهای سنتی مزایای بهتری داره این مزیت ها عبارتند از :

۱- کاهش اتلاف انرژی : در سیستم نمای خشک اول یه عایق حرارتی به طور مستقل با اتصال مکانیکی یا چسب به بدنه ساختمون محکم میشه ، بعد چهارچوب یا اسکلت نگه دارنده که از جنس چوب یا فولاد یا آلومینیوم هست ، به ساختمون متصل میشه تا نمای خشک با رعایت فاصله از عایق حرارتی، روی چهارچوب نگه دارنده قرار بگیره. فضای خالی که بین نما و عایق قرار داره درواقع بهترین عایق حرارتیه ، بنابراین این سیستم نقش زیادی در کاهش اتلاف انرژی داره

۲- سرعت نصب نما  تو این روش بالا ست و نیازی به استادکار حرفه‌ای برای اجرای اون نیست : در نمای خشک به علت استفاده از چهارچوب های فلزی که خودشون قالب و الگوی اجرای نما هستن ، و دلیل دوم اینکه امکان آماده سازی نما در طبقه ی هم کف و عدم استفاده از داربست ، سرعت اجرای نما فوق العاده بالا میره

۳- این روش ضایعات ساختمونی تولید نمی کنه، که این بخشش واقعا عالیه : سیستم نمای خشک بدون برداشتن سطح دیوار موجود،مسقیما روی دیوار قابل اجراست ؛ بنابراین اجرای این سیستم بدون ایجاد ضایعات و زباله های ساختمونی و البته بدون ایجاد سرو صداست.

۵- در صورت آسیب دیدگی بر اثر حادثه نیز ، تعمیر ، اصلاح و تعویض پنل ها بسیار آسونه ، حتی پس از اتمام عمر ساختممون می تونه از تمام زیر سازی ها و مصالح نمای ساختمان در صورت پایدار بودن در محل دیگه مجدد استفاده کرد و یا اون رو بازیافت کرد که صرفه جویی بسیار مناسبی در هزینه هاست و به این معنیه که تمامی هزینـه‌هایی که برای اجرای این نما صورت می‌گـیره بعـد از پایان کار ساختممون، با لـحاظ درصـد استانـداردی از استـهلاک مصـالح، به کارفرما برمیگرده.

۶- افزایش عمر مفید نما وکاهش هزینه بازسازی و ترمیم و امکان بازیافت دوباره مصالح : عمر مفید نماهای دوغابی تنها حدود ۱۵ ساله و پس از اون احتیاج به ترمیم و تعمیر داره که تعمیر اون نیاز به تخریب نما و ملات زیرین اون را داره که این کار علاوه بر ایجاد هزینه اضافی مستلزم پیدا کردن نما استفاده شده ۱۵ سال قبله که اگرم یافت نشه به علت فرسودگی نما ، نما جایگزین شده تو یه قطعه همرنگ نیست. اما در اجرای نماهای خشک با توجه به نصب به روش صنعتی ، نمای ساختمون تا اتمام عمرش (بالای ۵۰ سال ) پایداره و نیاز به تعمیر و نگهداری نداره.

۷- وزن پایین نمای خشک : کاهش وزن ساختمون ارتباط مستقیمی با کاهش نیروی زلزله بر ساختمون داره و در جهت تذکرات و نکات ویژه آیین نامه زلزله ایران (۲۸۰۰) و آیین نامه‌های دیگه زلزله دنیا هست و طراحی زیرسازی ساختمون و مصالح هر نما بر اساس اصول طراحی استاندارد و منطبق با شرایط مندرج تو آیین نامه ۲۸۰۰ ایران و اتصال به سازه اصلی ساختمونه ، به این معنی که در هنگام وقوع زلزله، حرکات بخش نما و متعلقات مربوطه بصورت جداگانه با تغییر مکان جانبی سازه صورت می‌گیره و این موضوع مانع ورقه شدن نما و سقوط قطعات اون به مانند نمای دوغابی میشه و لذا باعث کاهش تلفات انسانی و  خسارات دیگه ناشی از سقوط نما می‌شه.

قیمت آجر نما

آجر در محدوده رنگ از قرمز تا زرد بسته به مواد اولیه متفاوته ، مقایسه قیمت آجر نما با هزینه های مواد دیگه ساختمون می تونه در ابتدا گیج کننده به نظر برسه چون آجر نما در سایزها و انواع مختلف تولید میشن و قیمت آجرنما بسته به کارخانه تولید کننده، نوع آجر، زمان خرید و فصل خرید متفاوته .

توضیحات

انتخاب آجر نما بسته به سلیقه و طراحی انجام شده توسط مهندسین معمار داره بعضی وقتها ترکیبی از سنگ و آجر نما انجام میشه . امروزه از آجر نمای نسوز برای نمای ساختمون استفاده میشه که طراحی زیبایی داره ولی هزینه اون کمی بالا میره اگه شما اطلاع زیادی از کارهای ساختمونی ندارین بهتره که از مشاور و شرکتهای مربوطه ساختمون کمک بگیرین چون عدم اطلاع می تونه هزینه شما رو بالا ببره چون انتخاب نوع آجر بسته به محل متفاوته  و دستمزد اجرای کار هم متفاوته . ممکنه یه آجر با قیمت بالا رو یه استادکار با مهارت پایین نتونه به خوبی اجرا کنه و نمای ساختمون شما جلوه خوبی پیدا نکنه و خودش رو موجدار نشون بده بذارید یک مثالی بزنیم شخصی کار خود را برای اجرا به نماکاری میده از بهترین آجرم استفاده می کنه ولی بعد از یه مدتی آجرا کنده میشن فکر میکنین علت چیه؟ علتش گچی بود که در زیر نما کنده نشده بود و روی آن نماکاری شده بود از طرفی اگه آجر نما خوب تراز نشه وقتی کار اجرا شد جلوه خوبی نداره . استفاده از یه استاد کار ماهر می تونه با اجرای آجر نمای نسوز یک حالت سنتی به خونتون بده

اجرای نمای خشک آجر
اجرای نمای خشک آجر

آجر یا سنگ، سنگینه طوری که برخی از خونه ها ممکنه به حمایت های اضافی بر روی دیوارهای خارجی نیاز داشته باشن تو این مورد رایج ترین موارد استفاده از نبشی آهنیه که به نوبه خود هزینه نصب را به نماکاری اضافه می کنه.

توجه داشته باشین که نوع آجر نیز در عایق کاری ساختمان موثره آجر مثل پالتویی که به ساختمون می پوشید برای افزایش عایق تو خونه ، این یک مانع حرارتی برای بهبود عایق ساختمونه روکش آجرم به دلیل تنوع اشکال و سبک برش یک محصول سفارشیه آجر نما در اندازه، اشکال مختلف و رنگ های متفاوت تو کارخانه تولید میشه لذا قیمت های متفاوتی ام داره .

▪▪▪ یکی از پرطرفدارترین نماها از دیروز تا الان نمای آجریه . معماران و مهندسان از گذشته تا امروز از این نما برای ساختمونها استفاده میکردن . گذشت زمان استفاده از آجر رو از بین نبرد چون شیوه های بکار گیری همچنین شیوه تولید آجر تغییر کرد ، بنابراین فکر نکنید نمای آجری قدیمه اتفاقا خیلی هم جدید و میشه همیشه از این نمای زیبا استفاده کرد. سپاس از نگاه پر مهرتان ▪▪▪

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید