پیمانکار بازسازی خانه

0
680
پیمانکار بازسازی خانه
پیمانکار بازسازی خانه
پیمانکار بازسازی خانه

پیمانکار بازسازی خانه : عدم آسایش محیطی با وجود مشکلات فراوانی که در سکونت در خانه های قدیمی هستند، موجب می شود افراد از آن حس نوستالژیک موجود در این خانه ها گذر کرده و برای حل مشکلات ساختاری ساختمان دست بکار شوند. گاهی تعمیرات ساده و بازسازی های جزئی می تواند بسیاری از مشکلات را حل کند اما گاهی نیز نیاز به تعمیر های اساسی و پایه ای در این خانه ها وجود دارد. اغلب این ساختمان های فرسوده در گذر زمان، دچار افت در کیفیت، کاهش استقامت لازم جهت مقاومت در برابر عوامل طبیعی گشته و گاها امنیت خود را از دست می دهند. بازسازی خانه های فرسوده توسط افرادی انجام می شود که با وجود مشکلات فراوان در خانه خود، به آن علاقه دارند و زیر باز تخریب خانه و تبدیل آن به آپارتمان های لوکس نمی روند.

انتخاب دقیق یک پیمانکار و مجری خوب

روند بازسازی خانه در صورت نیاز به مجوز، بعد از دریافت مجوز های لازم از شهرداری آغاز می شود. انتخاب یک مجری و پیمانکار زبده از شرکت های ساختمانی دغدغه بزرگی برای افراد محسوب می شود و مهم ترین قدم در انجام عملیات بازسازی به شمار می رود. امروزه فعالان بسیاری در شرکت های مهندسی در زمینه بازسازی و نوسازی در شهر ها فعالیت می کنند که در انتخاب آن ها باید تامل نمود و بصورت تصادفی یک مجری را  انتخاب نکرد. چند توصیه اساسی در این زمینه وجود دارد که شما را در انتخاب یک پیمانکار کاربلد راهنمایی می کند.

پیمانکار بازسازی خانه
پیمانکار بازسازی خانه
  • در گام اول در صورت امکان پروژه های بازسازی قبلی مجری و پیمانکار مورد نظر خود را از نزدیک رویت کنید. بررسی نمونه کار های انجام شده و به اتمام رسیده شما را در انتخاب سبک مورد نظر نیز کمک می کند.
  • از مشتری های قبلی پیمانکار مورد نظر خود مشورت بگیرید. مطمئن شوید که با یک پیمانکار کاربلد، خوش قول و منصف طرف هستید که به تعهدات خود پایبند است و در اجرای عملیات بازسازی ظرافت و دقت لازم را دارد.
  • بهتر است پیمانکاری را انتخاب کنید که توانایی و اعتبار لازم در خرید بهینه متریال های مورد نیاز در بازار را داشته باشد.
  • تیم اجرایی را نیز بشناسید. نقاش، کابینت کار، سرامیک کار، لوله کش، برقکار و… در کیفیت بازسازی منزل شما نقش مهمی دارند.
  • نظرات پیمانکار را به خوبی بشنوید. پیمانکاران با تجربه بهترین و کارا ترین نظرات را ارائه خواهند داد. اما توجه داشته باشید که تصمیم آخر را خودتان بگیرید.
  • مجوز ها و مدارک شناسایی پیمانکار را کنترل کرده و در انتخاب وی، عجله نداشته باشیدو بهتر است با کسانی که تجربه بازسازی منزل خود را دارند مشورت کنید.

نکات مهم در عقد قرارداد با پیمانکار

از آنجایی که قرارداد بازسازی با پیمانکار یک موضوع با اهمیت و اساسی در امر بازسازی خانه به شمار می رود، لذا در بحث قرارداد توجه داشته باشید که هیچگاه در رویت و بازخوانی قراردارد عجله نکنید و متن قرارداد را به یک مشاور خبره نشان دهید. توصیه می شود اکیدا بدون قرارداد کتبی وارد کار نشوید. همچنین در متن قرارداد و توافق نامه خود با پیمانکار خانه، مواردی همچون سهم پیمانکار در خرید و تهیه متریال های لازم، مدت زمان انجام بازسازی، دریافت مجوز های منوط به بازسازی، مبلغ و قیمت پایانی کار لحاظ شود. همراهی با پیمانکار در خرید متریال های مصرفی، باعث می شوید تا از کیفیت و دقت او در کار مطمئن شوید. دریافت ضمانت نامه نیز در صورت بازسازی پایه ای و اساسی، توصیه می شود.

پیمانکار بازسازی خانه
پیمانکار بازسازی خانه

همچنین باید به نکات مهم و طلایی قبل از وضع قرارداد توجه نمود.

  • مدارک شناسایی پیمانکار را بررسی کنید و مشخصات کامل وی را اخذ کنید.
  • در قرارداد بازسازی ذکر کنید که نخاله های ناشی از عملیات تخریب توسط چه کسی، در چه مدت زمانی و با هزینه کدام یک از طرفین قرارداد از خانه خارج می شود. همچنین مشخص کنید مسئول فروش ضایعات حاصله با چه کسی است و درآمد حاصل از آن به چه کسی تعلق می یابد.
  • مسئول خرید مصالح و متریال های مصرفی در خانه را مشخص کنید.
  • مسئول نظافت روزانه مشاعات همسایگی، جهت حفظ حقوق شهروندی آنان، تعیین شود.
  • شرح تمامی کارهای بازسازی مورد نظر خانه در قرارداد الزامیست. تاریخ شروع و اتمام کلیه فعالیت ها را نیز مشخص کنید.
  • مبلغ قرارداد و تعهدات و هزینه بازسازی را صراحتا مشخص کنید. مبلاغی را نیز به منظور جریمه و تشویق پیمانکار در اتمام کار، از لحاظ کیفیت کار و مدت زمان اجرا، در نظر بگیرید.

با در نظر گرفتن موارد بالا، ذکر و شرح آن در متن قرارداد، خیال خود را از بابت موارد و مشکلات رو در رو راحت کنید و بصورت قانونی و صحیح منزل خود را بازسازی کنید.

مشخصات یک پیمانکار بازسازی سرآمد

پیمانکاران ساختمانی، با توجه به تفاوت های خصوصیات فردی، همگی به هم شبیه نیستند. اما شاخص های یک پیمانکار بازسازی خوب و سرآمد مشخص است و میزان پایبندی و رعایت آن در هر فرد متفاوت است. یکی از مهمترین موارد در این مشخصه ها، قاطعیت و قدرت تصمیم گیری پیمانکار است. از آنجا که او بصورت روزانه می بایست تصمیمات مهم و سازنده ای را اتخاذ کنید، این مشخصه بسیار حائز اهمیت است.

پیمانکار بازسازی خانه
پیمانکار بازسازی خانه

تجربه، دومین مشخصه مهم برای پیمانکار خوب است. سرعت بیشتر و کیفیت بالاتر، از جمله نتایج تجربه پیمانکار است. اگر چه این تجربه در تمامی زمینه ها الزامی نیست اما در بهبود انجام کار موثر است.

داشتن مهارت هدایت و رهبری، از مشخصات دیگر یک پیمانکار خوب است. راهنمایی تیم اجرا و کلیه پرسنل عملیات بازسازی بر عهده پیمانکار است. مشخص نمودن وظایف، تعیین نمودن سطح توقع از آنان و تقسیم وظایف میان کارگران و فعالان، توسط پیمانکار صورت می گیرد و هرچه این مسائل به خوبی هدایت شود، تیم اجرایی نیز کار خود را بهتر انجام خواهد داد.

پیمانکار بازسازی خانه
پیمانکار بازسازی خانه

و در آخر می توان گفت پیمانکار می باید مسائل پیش رو و مشکلات به وجود آمده را به سرعت حل و فصل کند. تاخیر در تصمیم گیری و حل این مشکلات، در بعضی موارد موجب اختلال در روند انجام بازسازی می گردد. یک پیمانکار خوب می تواند با حل مشکلات پیش روی خود، منجر به وقوع نتایج سودمند برای پروژه شود.

یک پیمانکار خوب، وظایف محول شده بر خود را بصورت روزانه انجام می دهد تا روند انجام بازسازی با بالاترین کیفیت و در مدت زمان مقرر و تعیین شده در قرارداد، تکمیل شود. برنامه ریزی برای پیشبرد عملیات بازسازی، از جمله فعالیت هایی است که پیمانکار را در انجام درست این وظایف کمک می کند. این برنامه ریزی شامل استخدام پرسنل با تدوین یک جدول زمانی مرحله به مرحله که تمام فعالیت های بازسازی را پوشش دهد و نظارت کافی بر نحوه انجام کار آنان است. در این پروسه، پیمانکار می تواند کارکنانی که بازدهی کافی ندارند، اخراج کند.

در یک نگاه کلی می توان گفت پیمانکاران بازسازی و نوسازی، دارای وظایف و مسئولیت های چند وجهی هستند. تجربه کافی و مهارت تصمیم گیری سریع و قاطع، از مهم ترین ویژگی های پیمانکار خوب است.

پیمانکار بازسازی خانه
پیمانکار بازسازی خانه

شرح وظایف پیمانکار در بازسازی خانه

برابر ماده 7 قانون شرایط عمومی پیمان، پیمانکار شخصی حقیقی و یا حقوقی است که سوی دیگر امضاگر پیمان است و اجرای موضوع پیمان را به عهده گرفته است. فردی که درگیر برنامه ریزی و هماهنگی فعالیت های بازسازی در یک پروژه بازسازی است به عنوان پیمانکار شناخته می شود. نظارت بر این فعالیت ها و اجرای صحیح و اصولی آنان بر عهده یک شخص حقیقی و حقوقی زبده و سرآمد در امر بازسازی است. وظایف اصلی پیمانکار در چند مورد بدین شرح است:

  • پیمانکار بازسازی موظف است تیم اجرایی خود را متناسب با ظرفیت کاری محل بازسازی در مدت زمان قرارداد، مستقر سازد تا عملیات بازسازی هیچگاه متوقف و دچار نقص در کیفیت نشود.
  • پیمانکار مکلف است وسایل ایاب ذهاب و خوراک تیم اجرایی را فراهم کند و در این زمینه کارفرما هیچگونه مسئولیتی ندارد.
  • تهیه کلیه مواد و مصالح مورد نیاز جهت اجرا، طبق مواد قرارداد، بر عهده پیمانکار است. بجز مواردی که در متن قرارداد ذکر شده است، تهیه سایر متریال ها به عهده کارفرماست.
  • پیمانکار باید تمامی دستورالعمل ها و ضوابط مربوط به بازسازی و تعمیر را بداند. وی می بایست عملیات بازسازی را با شیوه های قانونمند و صحیح انجام دهد.
  • مسئولیت حفظ مسائل جانی مربوط به کارگران و تیم اجرا در محل کار، بر عهده پیمانکار است. وی مکلف است تمامی لوازم ایمنی را در اختیار پرسنل قرار دهد و نحوه استفاده را نیز به آنان آموزش دهد.
  • پرداخت یک هزینه ثابت، در صورت تاخیر در تحویل، طبق قرارداد، به صورت روزانه الزامی است. در صورتیکه پیمانکار هر یک از بخش های تعیین شده در قرارداد را انجام ندهد، موظف است به میزان یک و نیم برابر مبلغ مشروح در قرارداد در آن بخش را به کارفرما پرداخت کند.
  • حفظ سلامت عملیات اجرا شده و بازسازی شده بر عهده پیمانکار است. در صورت تخریب و آسیب بخش های بازسازی شده در حین کار، پیمانکار موظف آن بخش را تعمیر و تحویل دهد.
پیمانکار بازسازی خانه
پیمانکار بازسازی خانه
  • کیفیت بازسازی انجام شده توسط تیم اجرایی نیز بر عهده پیمانکار است.

به طور کل می توان گفت پیمانکار بازسازی خانه، از جمله افرادی است که طیف وسیع و متنوعی از وظایف و مسئولیت ها را در پروسه بازسازی به عهده دارد. اتخاذ تصمیم های مناسب، برنامه ریزی های تدوین شده، کار مداوم و سخت و بازبینی و نظارت کامل عملیات بازسازی، از جمله فعالیت هایی است که در طول عملیات بازسازی انجام می دهد. انتخاب دقیق و هوشمند یک پیمانکار خوب و متعهد نیز بر عهده کارفرماست.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید