لجن کش ها

0
559
لجن کش
لجن کش

لجن کش

لجن کش : بیشترین استفاده از پمپ ها ، برای چاه های آب  و آب های تمیز می باشد ، به عبارتی بیشترین واردات و صادرات برای این نوع یعنی ، پمپ آبی است ، که برخی از برند ها در این صنعت معروف می باشند ، اما نوع دیگری از پمپ ها به نام لجن کش وجود دارد ، که برای تخلیه فاضلاب ته چاه ها و مکش آن ها به ارتفاعات بالاتر استفاده می شود . این نوع پمپ ها ممکن است با اسامی لجن کش فاضلابی و یا گل کش شناخته شوند .

از سال 1960 به بعد ، استفاده از لجن کش ها رایج شد و دیگر نیازی به فرستادن افراد به درون چاه برای تمیز کردن فاضلاب نیست.

با استفاده از لجن کش ها، کار تخلیه چاه ها به راحتی و با روشی تمیز تر انجام می شود و همین امر موجب شده این نوع پمپ ها مورد توجه قرار گیرند.

موارد استفاده از لجن کش ها بسته به سیال انتقالی تنها منحصر به فاضلاب نیست و از این تجهیزات برای مصارف دیگری نیز بهره می برند.

برخی از انواع لجن کش ها معمولا از جنس استیل یا برنز تهیه می شوند.

یکی از فاکتورهایی که بایستی در مورد انتخاب لجن کش مورد نظر قرار داده شود، انتخاب ارتفاع لجن کش بیش از ارتفاع چاه مد نظر باشد.

انواع لجن کش های پروانه ای تک پر، نوع باز و چند پره تولید و در بازار عرضه می گردند.

لجن کش پنوماتیکی برای انتقال مواد شیمیایی مورد استفاده می باشد که از آن با نام لجن کش بادی نیز یاد می شود .

انواع لجن کش ها بر اساس کاربرد به اقسام * لجن کش عمودی و * لجن کش شناور تقسیم بندی می شوند.

لجن کش
لجن کش

لجن کش چیست ؟

این نوع پمپ که از نوع سانترفیوژمی باشد ، در کف چاه قرار می گیرد و فاضلاب را به بیرون چاه منتقل می کند.

نحوه کار آن مشابه پمپ کف کش می باشد که با پمپ کردن فاضلاب به ارتفاع بالاتر و خارج از چاه موجب ، تمیز شدن کف چاه می شود . می توان از لجن کش علاوه بر تخلیه ی لجن ، برای تخلیه ی فاضلاب خانگی ، صنعتی و … استفاده کرد .همچنین برای مواد با خاصیت خورندگی و اشتعال و انفجار قابل استفاده می باشند . با توجه به قدرت پمپ و ویژگی های آن در انواع مختلفی وجود دارند که در ادامه درباره آن ها صحبت خواهیم کرد .

پمپ لجن کش چه انواعی دارد ؟

مانند سایر تجهیزات صنعتی ، لجن کش ها هم ، بسته به  ویژگی های محل استفاده ، نوع و خاصیت سیالی که به بیرون پمپ می کنند و مشخصات بدنه و ساختار لجن کش مانند سایز ، نوع بدنه ، پروانه ، پمپ ، قدرت موتور و … دارای انواع مختلفی می باشند که در زیر ، ویژگی هر کدام شرح داده شده است :

لجن کش معمولی : این نوع در دو مدل بزرگ و کوچک وجود دارد ، که  با توجه به تفاوت های فاضلاب های خانگی و صنعتی ، نوع بزرگ برای مصارف صنعتی و نوع کوچک برای مصارف خانگی استفاده می شود . البته امکان دارد از نوع کوچک در صنایع کوچک هم استفاده شود .

لجن کش خرد کن : این نوع لجن کش برای مکان هایی که جنس فاضلاب و یا سیالی که می خواهیم انتقال دهیم سخت است و یا به عبارتی جامداتی همراه با فاضلاب وجود دارد ، استفاده می شود که به منظور جلوگیری از مسدود شدن مسیر تخلیه فاضلاب نیاز می باشد که این جامدات خورد شوند ، از این لجن کش استفاده می شود . این نوع  پمپ در مصارف صنعتی بیشتر قابل استفاده می باشد .

لجن کش استیل :  این نوع برای جا به جایی موادی که خاصیت اسیدی  و خورندگی دارند مناسب است .

لجن کش ضد انفجار : همانطور که از اسم آن مشخص می باشد ، برای  انتقال مواد با خاصیت انفجار مناسب است .

لجن کش پنوماتیکی : در صنایع شیمیایی و برای جا به جایی مواد شیمیایی با قابلیت انفجار استفاده می شوند .در اصطلاح به آن ها لجن کش بادی گفته می شود .

لجن کش
لجن کش

انواع لجن کش بر اساس کاربرد

بر اساس کاربرد لجن کش ها در محل های متفاوت به دو دسته تقسیم می شود :

  1. لجن کش های شناور : این نوع لجن کش ها به طور کامل در سیال غرق می شوند و باید آب در اطراف آن قرار گیرد ، این کار دو مزیت دارد ، اول اینکه موجب خنک سازی موتور می شود و دوم اینکه کار کردن موتور در محیط خشک باعث سوختن موتور می شود ، پس از سوختن لجن کش جلوگیری می شود . با توجه به مکانیزم ساخت آن قرار گرفتن در آب به صورت کامل ضروری است .
  2. لجن کش های عمودی : در این نوع ، که لجن کش خشک می باشد ، الکترو موتور در بیرون فاضلاب قرار دارد و با اتصالاتی به پمپ متصل است ، به عبارتی کوپل می شود.

 مصارف پمپ های لجن کش

این پمپ ها برای صنایع مختلف از جمله : نیروگاه ها ، استخر های پرورش ماهی ، چاه های خانگی و فاضلاب های صنعتی ، صنایع  ساختمانی ، کشتارگاه ، کشاورزی و رستوران ها مورد استفاده قرار می گیرند . به عبارتی هر جا که نیاز به تخلیه فاضلاب وجود داشته باشد به این لجن کش ها نیز نیاز است . استفاده از پمپ ها و لجن کش ها بسته به قدرت پمپ و لجن کش و محیط های مورد استفاده و نوع سیال قابل جا به جایی ، متفاوت می باشد .

عوامل موثر بر انتخاب لجن کش

برای انتخاب بهترین لجن کش  با توجه به نیاز و کاربرد آن و محلی که استفاده می شود ، باید به عوامل زیر دقت کرد :

* ارتفاع : یکی از عوامل بسیار مهم در انتخاب لجن کش ، ارتفاع می باشد . باید به این نکته ی اساسی توجه کرد که ارتفاع پمپاژ لجن کش بیشتر از ارتفاع چاهی باشد که قصد انتقال سیال در آن را داریم ، یعنی اگر ارتفاع لجن کش 30 متر باشد برای چاهی با ارتفاع 25 متر مناسب است .

برای اندازه گیری ارتفاع به این صورت می توان عمل کرد که ، از پایین ترین محلی که لجن کش قرار می گیرد تا بالاترین ارتفاعی که فاضلاب می ریزد ، ارتفاع چاه محسوب می شود .

* قطر خروجی : از دیگر عوامل تعیین کننده برای انتخاب لجن کش می باشد . در این حالت باید دقت کرد که بسته به زمان تخلیه فاضلاب و حجم آن باید قطر مناسب انتخاب شود ، در غیر این صورت با انتخاب قطر کمتر ممکن است لجن کش خراب شود و نباید از  لجن کشی با قطر کم که متناسب با حجم فاضلابی که باید انتقال داده شود ، نیست ، استفاده کرد و یا با استفاده از تبدیل ، لوله ای بزرگ تر ، به خروجی لجن کش متصل کرد . البته استاندارد هایی برای طراحی و ساخت لجن کش ها در تعیین قطر خروجی وجود دارد .

* برق مورد نیاز لجن کش : با توجه به نوع پمپ و نوع برق مصرفی که معمولا AC می باشد و ولتاژ قابل تحمل ، که بر روی پلاک بدنه مشخص می شود ،  که معمولا 220 ولت می باشد ، باید برق مصرفی لجن کش تامین شود . البته باید به نوع تک فاز و یا سه فاز بودن پمپ توجه کرد .

* سیستم قطع کننده : به منظور جلوگیری از سوختن لجن کش در زمانی که حجم خاصی از فاضلاب جا به جا می شود ، استفاده می گردد . به عبارتی نوعی سیستم هشدار برای خشک کار کردن پمپ می باشد .

لجن کش
لجن کش

 مشخصات فنی پمپ لجن کش

بسته به نوع پمپ و شرکت سازنده ی آن ، این مشخصات می تواند متفاوت باشد ، اما به طور کلی برخی ویژگی ها مشترک می باشند از جمله :

جنس بدنه لجن کش ها که معمولا استیل یا برنز می باشد ، مشخصات الکتریکی ان ، نوع تغذیه ، مشخصات عملکرد لجن کش ها ، جنس پروانه ی پمپ و …

این پمپ ها دارای دو سیستم آب خنک و روغن خنک می باشد.

 انواع پروانه ی پمپ های لجن کش

با توجه به شکل و ساختار انواع متفاوتی دارند از جمله :

+ پروانه ی تک پره

+ پروانه ی نوع باز : مناسب برای پمپ های خورد کن می باشد .

+ پروانه ی چند پره

شناسایی و رفع مشکلات پمپ لجن کش

— پمپ لجن کش با سرعت قبل کار نمی کند : این مشکل می تواند ناشی از چکه کردن محل اتصال و یا شل شدن پیچ واشر و یا مسدود شدن پورت گردش و یا فرسوده شدن آبشکن پیچک باشد.

— پمپ لجن کش بیش از حد سر و صدا ایجاد می کند : اگر چنان چه پمپ در هنگام کار کردن سر و صدای غیر عادی ایجاد کرد ممکن است مشکل از ، افتادن یاتاقان ها ، مسدود شدن صافی ، و یا به وجود آمدن مشکل در قسمت تخلیه باشد.

— پمپ به صورت مداوم مسدود می شود : این اتفاق ممکن است در اثر بزرگ یا کوچک بودن صافی و یا مسدود شدن آن توسط لجن و یا لق بودن صافی انجام گرفته باشد .

— پمپ داغ می کند : احتمال دارد که سیال انتقالی در پمپ گیر کرده باشد و یا پروانه دچار مشکل شده باشد .

راهکاری مدرن

 لجن کش ها انواعی از تجهیزات هستند که به سان دیگر لوازم، کارشان تسهیل امور عمرانی است.

نکته که در زمان کاربرد لجن کش ها بایستی مورد توجه قرار گرفته شود این است که برای انجام هر کاری بهترین فرد ، متخصص آن می باشد . پس در صورت خرابی بهتر است متخصص، کار تعمیر را انجام دهد .

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید