تعمیر کرکره برقی

0
548
تعمیر کرکره برقی
تعمیر کرکره برقی
تعمیر کرکره برقی

تعمیر کرکره برقی نیاز به دانش بالایی دارد و یک کار کاملا تخصصی است که بر همین اساس ، گروه های اندکی وجود دارند که می توانند کار تعمیرات را اجرایی کنند و به دلیل پیچیدگی در بحث ساختار انواع کرکره ، لازم است تا تعمیرکار کرکره برقی به خوبی با قطعات آشنایی داشته و ایرادات موجود را تشخیص دهد و بهترین ابزار را برای رفع مشکلات به کار گیرد.

همه کسانی که از کرکره برقی استفاده می کنند قطعا با مشکلات رایج کرکره برقی روبرو خواهند شد. مثلا ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که درب کرکره برقی شما به هر علتی درست کار نکند یا مواردی از این دست که جزو مشکلات رایج کرکره برقی محسوب خواهند شد. فراموش نکنید که اطلاع از این نوع مشکلات بسیار برای شما حائز اهمیت است. چرا که باعث بروز اختلال در کارهای روزانه شما خواهند شد.

گاهی اوقات این مشکلات توسط خود شما و بدون نیاز به متخصص تعمیر کرکره برقی، قابل حل می باشد.

تعمیر کرکره برقی
تعمیر کرکره برقی

معرفی اجزای تشکیل دهنده کرکره برقی

۱-  تیغه کرکره برقی

تیغه ها بدنه اصلی کرکره را تشکیل می دهند و نمای ظاهری کرکره حاصل در کنار هم قرار گرفتن تیغه های آن می باشد، تیغه ها در جنس ها و انواع مختلف ساخته می شوند.

تقسیم بندی تیغه ها از نظر آلیاژ ساخت:

▪ یغه های آلمینیومی : این تیغه ها از پرکاربردترین تیغه های کرکره برقی موجود در بازار می باشند که آلیاژ تشکیل دهنده آنها از آلمینیوم است این تیغه ها همچنین در سه کیفیت آلمینیوم خالص (شمش خالص)، آلمینوم درجه دو (۷۰% آلمینیوم و ۳۰% ضایعات آلمینیوم) و آلمینیوم درجه سه (۱۰۰% از ضایعات آلمینیوم) ساخته می شوند.

▪ تیغه های گالوانیزه : جنس این تیغه ها از گالوانیزه بوده و نسبت به سایر تیغه ها از قیمت پایینی برخوردار هستند.

▪ تیغه های پلی کربنات : این تیغه ها ظاهری شفاف دارند بطوری که مانند شیشه طرف دیگر تیغه کاملا قابل رویت است و در مواردی که نیاز به رویت محیط داخلی محل نصب کرکره باشد از آنها استفاده می شود.

تقسیم بندی تیغه ها از نظر شکل ظاهری:

▪ تیغه های تک جداره : این تیغه ها همانطور که از نامشان پیداست از یک جداره تشکیل شده اند و معمولا برای استفاده در ابعاد کوچک و استفاده های تزئینی کاربرد دارند.

▪ تیغه های دو جداره : بدنه این تیغه ها از دو جداره تشکیل شده است که معمول ترین تیغه های مورد استفاده در نصب کرکره برقی برای فروشگاه ها، پارکینگ ها و … هستند این تیغه ها نیز در انواع مختلف ساخته و به بازار عرضه می شوند.

▪ تیغه پانچ دار : بر روی این تیغه ها محفظه هایی تعبیه شده که تیغه را به صورت شبکه ای شکل کرده است و برا ی محل هایی که نیاز به رویت پشت کرکره باشد استفاده می شوند.

▪ تیغه دو جداره پل دار : این نوع از تیغه ها به صورت دو جداره هستند که پل در بین جداره ها قرار دارد و دو جداره را به هم متصل می کند این تیغه ها در انواع تک جداره و دوجداره ساخته می شوند.

▪ تیغه های دو جداره فوم دار : تیغه های دو جداره ای هستند که بین جداره های آنها فوم قرار گرفته است این تیغه ها عایق حرارت و صدا هستند و با صدای کمی کار می کنند تنها عیب این تیغه ها این است که از آنها نمی توان در ابعاد بزرگ به دلیل استقامت کمی که دارند استفاده کرد (دلیل استقامت پایین نبود پل در بین جداره ها است).

تعمیر کرکره برقی
تعمیر کرکره برقی

۲- کپس

کپس ها از پلاستیک ساخته می شوند و در دوطرف تیغه های کرکره نصب شده و از جابه جایی تیغه ها داخل ریل به چپ و راست جلوگیری می کنند.

۳- موتور های کرکره برقی

موتورها در واقع محرک و نیروی اصلی هستند که کرکره را به بالا و پایین هدایت می کنند این موتور ها با نیروی برق کار می کنند و نوعی ماشین الکتریکی هستند که نیروی الکتریسیته را به نیروی مکانیکی تبدیل می کنند. سه نوع موتور برای کرکره وجود دارد که عبارتند از موتورهای سانترال، موتور های توبلار و موتورهای ساید.

▪ موتور سانترال : این موتورها بر روی شفت کرکره و در وسط آن نصب می شوند اغلب از این موتورها برای برقی کردن کرکره های قدیمی استفاده می شد و در کرکره های برقی جدید نیز از این موتور می توان استفاده کرد واحد قدرت در موتور های سانترال kg کیلو گرم می باشد و در قدرت های ۱۰۰ kg, 180kg, ۳۰۰ kgساخته می شوند.

▪ موتور توبلار : موتور توبلار یا موتور لوله ای از جمله موتور های پرکاربرد کرکره برقی می باشد و مناسب برای محل هایی که تعداد دفعات باز و بسته شدن کرکره کم باشد هستند، این موتور داخل لوله یا شفت وسطی قرار می گیرد و با اتصال شفت به قسمت رتور موتور توبلار می توان آن را به چرخش درآورد و کرکره را به بالا و پایین هدایت کرد واحد قدرت در این موتور ها N.M نیوتون متر می باشد ودر قدرت های مختلف ساخته و عرضه می شوند که متداول ترین آنها عبارتند از :

۱۰۰ N.M, ۱۲۰ N.M, ۱۴۰ N.M, ۱۸۰ N.M, ۲۳۰ N.M ۵۰ N.M, ۸۰ N.M,

▪ موتور ساید : موتور های ساید موتور هایی هستند که بر روی صفحه پلیت نصب می شوند و با استفاده از چرخدنده و زنجیر شفت یا لوله را به حرکت در می آورند این موتورها مناسب برای محل هایی که تعداد تردد آنها زیاد می باشد هستند، واحد قدرت موتور ساید kg کیلو گرم می باشد و در قدرت های ۱۰۰ kg, ۲۰۰ kg, ۳۰۰kg,۵۰ kg,۳۰۰ kg, ۸۰۰ kg, ۱۳۰۰ kg,۱۵۰۰ kg  ساخته می شوند.

۴- ریل ها

ریل ها قسمتی از کرکره هستند که تیغه ها درون آنها قرار گرفته و به بالا و پایین هدایت می شوند انواع ریل ها عبارتند از ریل های معمولی و ریل های پشت قوطی دار، داخل ریل ها معمولا مویی یا لاستیک هایی قرار دارد که باعث عدم سایش تیغه ها به مرور زمان و جلوگیری از ایجاد صدا می شود. ریل ها در آلیاژ­های آهن و آلمینیوم ساخته می شوند که ریل های آهنی برای تیغه های گالوانیزه و ریل های آلمینیوم برای تیغه های آلمینیوم و پلی کربنات استفاده می شوند.

۵- قوطی 

برای نصب ریل ها در دو طرف چهارچوب کرکره برقی از قوطی های40*40 ، 80*40 و 100*40 با توجه به ابعاد کار استفاده می شود این قوطی ها می بایست با استفاده از شاقول یا تراز کاملا دقیق نصب شوند.

۶- شفت یا لوله وسطی

شفت ها قسمتی از کرکره هستند که تیغه ها دور آنها رول می شوند و در سایز های مختلف بکار می روند، جنس شفت ها از فولاد بوده و سایز شفت ها در موتورهای توبلار شمار ۸ و در موتور های ساید شماره ۱۱ می باشد.

صفحه پلیت : صفحه های فلزی هستند که بر روی قوطی ها نصب می شوند و موتور و تمامی متعلقات کرکره برقی بر روی صفحه پلیت ها سوار می شود همچنین صفحه پلیت ها در موتور های توبلار به شکل ساده با دو شیار برای اتصال اندکپ و موتور ساخته می شوند و در موتوهای ساید بر روی صفحه پلیت موتور زنجیر و چرخدنده قرار می گیرد که وظیفه انتقال نیرو از موتور به شفت را بر عهده دارند.

۷- جاقفلی

برای بالا بردن امنیت کرکره برقی بر روی تیغه انتهایی جاقفلی ها نصب می شوند.

۸- ریسیور

ریسیور یا مرکز کنترل مغز اصلی کرکره برقی می باشد با استفاده از ریسیور می توان تمامی فرمان های ارسالی به موتور را با استفاده ازریموت کنترل، که بر روی ریسیور ها تعریف می شود کنترل کرد.

۹- ریسیور

ریسیور یا مرکز کنترل مغز اصلی کرکره برقی می باشد با استفاده از ریسیور می توان تمامی فرمان های ارسالی به موتور را با استفاده ازریموت کنترل، که بر روی ریسیور ها تعریف می شود کنترل کرد.

تعمیر کرکره برقی
تعمیر کرکره برقی

علت خرابی کرکره برقی چیست؟

در اینجا به بررسی مشکلات رایج که ممکن است برای کرکره برقی شما پیش بیاید می پردازیم، تا درصورت مشاهده خرابی کرکره برقی، بدانید با چه ابزار و وسایل و نیروی کاری می توانید در صدد رفع مشکلات کرکره برقی بر بیایید.

بالا نرفتن درب کرکره برقی

یکی از مهم ترین مشکلاتی که در کرکره برقی به وجود می آید، عدم بالا رفتن، اصطلاحا باز ماندن کرکره برقی و یا بسته نشدن کرکره برقی می باشد.

این مشکل ۳ دلیل می تواند داشته باشد:

۱- اشکال در اتصال کرکره برقی به برق: ممکن است اتصالات سیم های برق یا فیوز برق کرکره، دچار اختلال شده باشد. برای رفع این مشکل بهتر است ابتدا از صحت اتصال به برق اطمینان حاصل کنید.

۲- خرابی ریموت کنترل: احتمال خرابی در ریموت کنترل کرکره اتوماتیک نیز وجود دارد. در  صورت خرابی یا اتمام باتری ریموت کنترل کرکره برقی، چراغ ریموت کنترل کمرنگ یا خاموش می شود.

۳- خرابی موتور کرکره برقی: یکی دیگر از دلایل بروز اختلال در عملکرد صحیح کرکره، خرابی موتور کرکره برقی می باشد. در صورت خرابی موتور، بهتر است خودتان دست به کار نشوید، و تعمیر موتور کرکره برقی را به متخصصین در این زمینه بسپارید. ما متخصص نصب و راه اندازی کرکره برقی هستیم.

تعمیر کرکره برقی
تعمیر کرکره برقی

۴- ایراد در دستگاه مرکزی و فیوز : برای چک کردن سلامت دستگاه مرکزی و فیوز کرکره برقی، کافی است، گوش خود را به دستگاه مرکزی نزدیک کرده و دکمه ای از ریموت کنترل را فشار دهید، اگر صدای رله دستگاه مرکزی شنیده شد، به معنی سالم بودن ریموت، فیوز و دستگاه مرکزی می باشد. در صورت عدم شنیدن صدا از دستگاه مرکزی، ابتدا باید از سلامت فیوز مطمئن شویم. اگر فیوز هم سالم بود، حتما ایراد از برد مدار یا سیم های ورودی به آن می باشد. در این موارد کرکره برقی نیاز به کارشناسی دقیق تر دارد، و بهتر است برای جلوگیری از مشکلات جدی تر، و اطمینان بیشتر، تعمیر کرکره برقی خود را به تعمیرکار کرکره برقی بسپارید.

۵- اشکال در بازویی درب اتوماتیک:  گاهی اوقات پیش می آید، که درب کرکره برقی، نه باز می شود، نه بسته می شود، در این مواقع اشکال از جک های بازویی می باشد، که نیاز به تعمیر و یا تعویض دارند.

۶- خرابی چشمی یا فتوسل: اگر همه موارد ذکر شده را چک کردید ولی درب کرکره برقی باز می شد ولی بسته نمی شد، اشکال از ارتباط چشمی های کرکره برقی می باشد، که قطع شده است  و نمی گذارد درب کرکره برقی بسته شود.

در صورت ایراد در چشمی کرکره برقی، ممکن است چیزی مانع رسیدن پرتو مادون قرمز  به گیرنده شود و باعث بروز اختلال گردد. برای رفع این مشکل باید از تمیز بودن چشمی مطمئن شوید. همچنین عدم تراز بودن چشمی نیز سبب اختلال در کارکرد صحیح آن می شود.

از آنجا که نسل جدید کرکره ها، کرکرهای هوشمند هستند، در بعضی از موارد هم امکان دارد چشمی درب کرکره اتوماتیک، در مسیر مستقیم تابش نور خورشید قرار گرفته باشد، و چون نور خورشید خود اشعه تولید می کند، باعث بروز اختلال در کار چشمی می شود. معمولا این مورد در تابستان بیشتر به چشم می خورد، که با قرار دادن سایبان برای چشمی قابل حل است.

اگر با نکات ذکر شده چشمی به درستی کار نکرد، چشمی کرکره برقی شما دچار مشکلات جدی تری شده که نیاز به تعمیر یا تعویض دارد.

تعمیر کرکره برقی
تعمیر کرکره برقی

کرکره برقی ارزان

کرکره برقی ارزان قیمت لزوماً به معنی خرید کرکره بی کیفیت آهنی نیست. قیمت کرکره برقی سفید به مراتب خیلی ارزانتر از تیغه های رنگی ، طرح چوب و یا شفاف است.

اگر طراحی معماری مناسب و با سلیقه ای داشته باشیم ، می توانیم از کرکره برقی سفید ولی با کیفیت و ارزان قیمت استفاده نماییم. مثلاً امروزه نمای رومی برای  ساختمان خیلی مورد استفاده قرار می گیرد . کرکره های ساختمان های نما رومی ، همانگونه که در عکس فوق می بینید می تواند کرکره برقی سفید باشد که هم قیمت مناسبی دارد و هم هارمونی بسیار خوبی با سایز اجزا ساختمان دارد.

همیشه نیاز نیست که کرکره برقی همرنگ نمای ساختمان باشد. در بسیاری از موارد اختلاف رنگ ، نیز تضاد و زیبایی خاصی به کل کار می دهد. مثلاً نصب کرکره برقی سفید برای مغازه هایی با تابلوهای ترمود و کامپوزیت های مختلف بسیار زیبا است. اگرچه با استفاده از این تیغه ، قیمت کرکره برقی ارزان تمام می شود، ولی کیفیت کار را نیز حفظ نموده و روی به استفاده از تیغه های ارزان قیمت و نامرغوب نیاورده ایم.

نتیجه

کرکره برقی به یکی از اصلی ترین بخش های هر مغازه ، فروشگاه و واحد خدماتی و صنعتی تبدیل شده است و این روند در حال پیشرفت است ، زیرا علاوه بر ظاهر مناسب دارای کارکرد مهندسی و خاصی است که امنیت را به ارمغان می اورد. تعمیرات کرکره برقی را جدی بگیرید زیرا در صورت عدم اقدام به موقع ، ممکن است مشکلات بیشتری را به بار بی اورد که همین موضوع هزینه تعمیرات را بالا می برد.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید