طراحی دکوراسیون داخلی ساختمان

0
167
طراحی دکوراسیون داخلی ساختمان
طراحی دکوراسیون داخلی ساختمان
طراحی دکوراسیون داخلی ساختمان

طراحی دکوراسیون داخلی ساختمان ساختمان چیست؟ اگر  بخواهیم تعریفی ساده و گویا از طراحی داخلی ساختمان ارایه دهیم که روند انجام آن را برای ما روشن سازد، می توانیم بگوییم طراحی داخلی ساختمان شامل انتخاب عناصر تشکیل دهنده طرح و تنظیم و ترکیب آنها برای ایجاد فضا و کیفیات کار کردی زیبایی شناختی مورد نظر طراح و در نهایت دست یابی به کار کرد مناسب، زیبایی و انتقال مفاهیم و معانی است. در طراحی داخلی ساختمان ، وقتی طراح از عناصر مختلف با توجه به رنگ، فرم، بافت، کیفیت و کارآیی هر کدام بهره می گیرد و آنها را در کارش به یکدیگر مربوط می سازد، در واقع بوسیله این ترکیب می خواهد به اهداف مورد نظر خود در طراحی آن فضا دست یابد. به عبارت دیگر، دست یابی به اهدافی همچون کار کرد مناسب، زیبایی بصری و تاثیر محیطی و روانی موثر و مثبت در طراحی داخلی ساختمان ، مستلزم استفاده هماهنگی، منسجم، معنی دار و زیبا از عناصر مختلف در طراحی داخلی ساختمان است. در یک طرح مطلوب همه عناصر و اجزا ترکیب در کار کرد و تاثیر کیفی و معنایی که دارند ، به هم متکی و وابسته هستند. بر این اساس، موفقیت هر طرح بستگی کامل به چگونگی ترکیب عناصر و الگوهای سه بعدی فضا دارد. گرچه روند کار طراح در ترکیب عناصر طراحی داخلی ساختمان تا حدی با تعابیر ذهنی و احساسی آمیخته است، لکن این بدان معنی نیست که تعقل و تفکر آگاهانه در این زمینه نقش چندان مهمی ندارد.

ما همواره در طراحی داخلی ساختمان بایستی بکوشیم تا خصوصیات ویژه بصری عناصر طرح و چگونگی ارتباط متقابل آنها را که در نهایت کیفیت زیبایی شناسانه، محیط بصری ما را شکل می دهند، با اتکاء به سواد بصری ببینیم و دریابیم تا در ارایه شیوه های متنوعی از ترکیب بندی در طراحی داخلی ساختمان با توجه به مفاهیم فیزیولوژیکی و روان شناسانه، بوجود آوردن گزینه های مختلف طراحی موفق عمل کنیم.

طراحی دکوراسیون داخلی ساختمان
طراحی دکوراسیون داخلی ساختمان

طراحی داخلی ساختمان و نورپردازی در طراحی داخلی ساختمان

نورپردازی می تواند در جهت زیباسازی و جلب توجه بیننده به سوی اشیای تزیینی و ویژی های زیبای یک اتاق باشد. برای این منظور ، بهترین انتخاب ، چراغ های قابل تنظیمی هستند که به صورت تک، دوتایی و سه تایی در بازار موجودند و پس از نصب در یک نقطه از دیوار می توان هر یک از آنها را به سمت دلخواه تنظیم کرد به صورتی که محل مورد نظر ما را روشن کند. نور این چراغ ها را می توان به راحتی بر روی یک دیوار، یک تابلو و یا یک مجسمه دلخواه تنظیم کرد و یا حتی بخشی خاص از اتاق  مانند محل قرارگیری شومینه و یا یک آرک در سقف ) را به وسیله آنها روشن کرد.

طبقات داخل کابینت های بوفه ها و دکورهای در شیشه ای را نیز می توان با استفاده از روش های گوناگون روشنایی بخشید. اما یکی از بهترین راه ها نصب چراغ های کوچک در زیر هر یک از طبقات و یا در مواقعی که طبقات شیشه ای هستند نصب یک لامپ در قسمت بالا و یا پایین کابینت است.

انواع نورپردازی در طراحی داخلی  ساختمان

این نوع نورپردازی اصلی ترین حالت در طراحی داخلی ساختمان است که به نور پردازی محیطی نیز معروف است و در حقیقت جایگزین نور طبیعی روز است این نوع روشنایی می تواند از طریق چراغ های سقفی، دیواری، رومیزی و لوستر و همچنین ترکیبی از سه نوع نورپردازی دیگر به وجود آید.

نورپردازی کاربردی

نورپردازی کاربردی یعنی تامین نور کافی و مناسب برای انجام هر فعالیتی۔ فعالیت هایی که در هر اتاق انجام می دهید را ارزیابی کنید (مطالعه، آشپزی، کار با کامپیوتر و…) و برای هریک از آنها نورپردازی مناسبی را در نظر بگیرید. چراغهای رومیزی و آویزهای سقفی، نمونه های خوبی برای این نوع نورپردازی هستند.

نورپردازی تاکیدی

از نامش پیداست که از این نوع نورپردازی برای تاکید بر حضور عنصری مهم و زیبا در دکوراسیون، مانند تابلوهای هنری، مجسمه ها و… و نیز برای ایجاد احساسی دراماتیک در فضا استفاده می شود. این نوع نورپردازی حتما باید در کنار نورپردازی کلی و برای ارتقاء حال و هوای فضا به کار گرفته شود. نورپردازی شناور، نورهای نقطه ای و نورپردازی خطی از انواع مهم این نوع نورپردازی هستند که می توانند به ایجاد سایه – روشن در دکوراسیون و جلب نظرها به سوی قسمتی خاص در چیدمان به شما کمک کنند.

نور پردازی دکوراتیو

در این نوع نور پردازی، ویژگی های فیزیکی چراغها به اندازه نوری که از آنها منتشر می شود اهمیت دارد و می تواند سبک دکوراسیون را تعریف کند. پس نورپردازی دکوراتیو ، بیشتر دارای جنبه دکوراتیو است و به تعیین سبک دکوراسیون کمک می کند.

طراحی دکوراسیون داخلی ساختمان
طراحی دکوراسیون داخلی ساختمان

تزیین سقف و دیوار در طراحی داخلی ساختمان

دیوارها و سقف بزرگترین بخشها از چارچوب یک اتاق هستند، و اگرچه برای پوشانیده شدن به گرانی کفها و پنجره ها نیستند، روشهایی که برای کاربر روی آنها انتخاب می کنید، می تواند هم فضای کلی اتاق را تقویت نماید و هم می تواند باعث شکست آن بشود. به طور تاریخی ، دیوارها همواره ارزش توجه و علاقه تزئینی را داشته اند و نسقفها تقریبا به طور کامل وهمیشه، دقیقا تا سال ۱۹۲۰، موضوع کار قرار گرفته اند. متاسفانه، از آن زمان به بعد، بیشتر آنها به شکل ملال آوری ساده شده اند. کماکان هم برای سقف و هم برای دیوارها انتخاب های بسیار زیادی برای اجرا وجود دارد که می توانند در طراحی داخلی ساختمان مورد توجه قرار بگیرند.

سقف های تزئینی عنصر بزرگ لذت درخانه های قدیمی و آپارتمانها و عامل شگفتی آوری در طراحی داخلی ساختماناست در برخی از خانه های مجلل و قصرهایی که برای بازدید عموم، آزاد هستند.

تاثیر کف پوش در زیبایی در طراحی داخلی ساختمان

آجر ، کاشی، سنگ ها (سنگ لوح ، سنگ فرش و مرمر ) و چوب – کف پوش های سخت ذکر شده در خانه ها برای قرنها مورد استفاده قرار می گرفته اند و در سال های اخیر هم از اهمیت و محبوبیت خاصی برخوردار بوده اند. این مواد به خاطر زیبایی و محکم بودن، اگر در کف اتاق ها و دیگر مکانها به درستی استفاده شوند دارای بیشترین استفاده خواهند بود.

کاشی های کف

کاشی های تزئینی، محکم و چندکاره برای قرنهای متمادی به عنوان کف پوش سخت مورد علاقه و استفاده بوده اند.

کاشی های سرامیکی

کاشی های سرامیکی با تحمل وزن زیاد و ثابت در مکان و شدا شد هوایی خاص کاملا تزئینی و مناسب به نظر می رسند و اگر چه ای خنک هستند اما راه رفتن روی آنها بسیار خوب و لطیف و خر بانه | به نظر می رسد. آنها رنگها و شکل های متعددی دارند (خواه دستی و خواه ماشینی). اگر از خاک رس ساخته شده باشند در درجات بسیار بالا حرارت داده میشوند. از انواع کاشی هایی که در دمای بسیار پایین (زیر صفر درجه) آزمایش و عدم فروپاشی آن اثبات شده است استفاده کنید.

کاشی های رسی

در طراحی داخلی ساختمان این کاشی های غیر لعابی در انواع متعددی ارائه می شوند. زیباترین نوع آن (در مکزیک ساخته و تولید می شوند که از خاک رس طبیعی با دست و کوره سفالگری ساخته میشوند. این کاشیها شبیه آجر نگهدارنده و حافظ گرما هستند. آنها به سادگی تراشیده و خراشیده می شوند على الخصوص توسط سنگریزه های کف کفش ها، اما یک زنگار طبیعی بسیار جذاب را به وجود می آورند. کاشی های رسی ماشینی ترمیم مو ستودند که از نظر ظاهر بسیار مننلم تر و دقیق تر هستند.

کاشی های معدنی

کاشیهای معدنی غیر لعابی محکم تر و متراکم تر بوده غیر لغزنده می داد باشد اما تاحدی حالت جذبندگی دارند. کاشی های معدنی لعابی کمی لغزنده تر اما محکم تر هستند. این کاشیها از خاک رس تصفیه نشده دارای سیلیکاتی بسیار بالا ساخته میشوند( تمام کاشی های معدنی ساده و بی تکلف به نظر می رسند. آنها از چندین تن سنگ معدنی تولید می شوند و همچنین رنگهای مختلف خاکستری دارند.

کاشی هفت رنگ

این کاشیها که با الگوهای خاصی طراحی شده اند دارای ظاهری لطیف و مات می باشند. آنها دارای ظاهر و شکلی جذاب می باشند و متصل و مرتبط با شکل هندسی مسطح یا کاشی های معدنی استفاده می شوند. این کاشیها به طور گسترده در راهروها، سالن ها و هنرکده های ویکتوری و ادواری استفاده می شده اند که امروزه هم برای کارهای مرمت و بازسازی بسیار محبوب می باشند. آنها به طور کلی کوچکتر از کاشی های دیگر می باشند . حدود هفت و نیم تا ده سانتی متر مربع.

طراحی دکوراسیون داخلی ساختمان
طراحی دکوراسیون داخلی ساختمان

سنگ

کف پوش های سنگی – خواه در شکل کاشی خواه قطعه ای – یک شکل زیبا و کیفیتی ابدی و جاودان به اتاق میدهد. این کف پوش ها تقریبا برای همیشه می مانند، اما زیر پا سرد و معمولا بسیار سنگین هستند.

موزاییک مرمر نما

این سنگ از مجموعه قطعات و تراشه های مرمر روی یکا و ادارات و واردات سیمانی که روی آن بسیار کارشده و براق و صاف به نظر می رسد و از ایران شده است موزاییک مرمرنما لغزنده نبوده بسیار زیبا و با دوام می بان موزاییک مانند سنگ مرمر به شکل قطعه ای یا کاشی ای (مسطح) موجود است و به خوبی روی پانل های (صفحات) ۸ سانتی متری می خوابد . به این دلیل که بسیار سنگین می باشد باید روی ملات سیمانی یا بتن کار شود.

گرانیت

در طراحی داخلی ساختمان این سنگ ارزان تر از مرمر است و دارای دانه های بسیار زیبایی در داخل خود می باشد و کم تر لک می گیرد و خراشیده می شود و دارای لغزندگی کمتری است. این سنگ مانند سنگ مرمر به شکل قطعه ای و یا کاشیهای بسیار نازک موجود می باشد و می تواند در طبقات بالایی ساختمان استفاده شود و روی تخته چند لا و سطوحی که صاف و محکم هستند کار شود. گرانیت دارای ۵۰ رنگ مختلف می باشد که یا به صورت مات و یا پرداخت شده و براق ارائه می شوند. اول ایمن تر است زیرا که دارای لغزندگی کمتری می باشد اما دومی بسیار زیبا و لطیف به نظر می رسد.

پنجره ها در طراحی داخلی ساختمان

پنجره های زیبایی که نور متعادل همراه با یک  منظر را فراهم می‌کنند در طراحی داخلی ساختمان بسیار مطلوب هستند ولی در عین حال کمیاب و نادر اند. خوشبختانه روش های متعددی برای پوشاندن، تزیین کردن، آراستن و جلوه دادن به تأمین کننده های نور و هوا وجود دارد. این ابزارها شامل پیچیده ترین اشکال پارچه، آویز، حاشیه های تزئینی و بندهای پرده تا ساده ترین ادوات  هستند. بین نورگیرها هم انتخاب دشوار است چون  نه تنها پارچه ای بلکه از جنس آلومینیوم، وینیل، پینولیوم، تراشه خیز ران، کاغذ و چوب نیز هستند.  ادوات جایگزینی مثل نقاب ها، کرکره ها، قفسه های چوبی یا شیشه ای، داربست ها، شیشه های مات، شیشه های رنگی و پنجره های تزیین شده مثل نقاشی نیز وجود دارند. ( پرده روی و پرده زیری) و یک نورگیر یا پرده کرکره تشکیل و ساخته می شدند. ( چوب پرده های موجود هم اغلب در زیر سقف اتاق نصب می‌شد). این چوب پرده، نیم پرده و همچنین تیرک ها یا لبه هایی  که پرده ها به آن آویزان می شدند را نگه می داشت. پردا ها در زیبایی دکوراسیون و معاری خانه شما نقش مهمی دارد.

گاهی اوقات لب آویز دور چوب پرده پیچیده می شود و با پیچ و تاب ها و دنباله ها که نیاز به چوب پرده را مرتفع می کند، پایان می یابد. به طور کلی پرده ها و لب آویز ها دارای حاشیه تزئینی متضاد یا هم رنگ میباشند. گیره های نگهدارنده یا طناب ها کمک می کنند که پرده ها را در هنگام روز و اگر پرده کرکره یا نورگیر استفاده میشود در هنگام شب جمع نگه داریم.

امروز چنین پرده‌هایی به غیر از اتاق های بسیار رسمی کاربرد زیادی ندارند، در عوض پنجره‌های با پوشش بسیار کم یا بدون پوشش، بسیار رایج می باشند اما پرده های خوش طرح می توانند زیبایی خاصی به اتاق دهند و جزو طراحی داخلی ساختمان محسوب شوند. به هر حال قسمت بالای پرده خواه پارچه دور آن  پیچیده شده باشد و یا چوب پرده به آن نصب شده باشد، و خواهد آرای لب آویز باشد یا تنها از یک چوب پرده آویزان شده باشد، دارای همان تاثیرات پارچه می باشد.

طراحی دکوراسیون داخلی ساختمان
طراحی دکوراسیون داخلی ساختمان

هزینه طراحی داخلی ساختمان

برخلاف باور غلط مردم که هزینه طراحی داخلی منزل توسط شرکت ها بسیار بیشتر از هزینه طراحی دکوراسیون خانه توسط خودتان تمام میشود، این امر اگر به دست شرکت و طراحان داخلی یعنی کارشناسان در زمینه ی معماری و دکوراسیون سپرده شود در اغلب موارد باعث استفاده ی به جای بودجه و پرهیز از هزینه های نابجا و اضافی میشود.

دانش کافی طراح موجب میشود تا تمام مراحل اصولی انجام شود در نتیجه هزینه های آتی عملا صفر یا به حداقل ممکن میرسد. دیزاینر منزل علاوه بر دانش کافی در هر پروژه تجربه و روابطی را کسب میکند که در پروژه های بعدی اعمال میکند. شناخت متخصص ماهر، با تجربه و منصف در همه ی مراحل اجرایی میتواند به کاهش هزینه های طراحی داخلی منزل کمک کند. علاوه بر این طراح مراحل انجام کار تعداد زیادی متخصص را از نزدیک مشاهده کرده و از بین هرکدام میبتواند کسی را انتخاب کند که نتیجه نهایی به سبکی باشد که شما میخواهید. مثلا ساخت کابینت کاری بسیار تخصصی است که هر سازنده سبک به خصوص خود را دارد و در صورتی که سبک دیگری از او خواسته شود ممکن است علاوه بر قیمت بالاتر نتیجه نیز مطلوب کارفرما نباشد. طراح داخلی از همه ی این مسائل آگاه است. هزینه طراحی داخلی منزل شما با توجه به شرح خدمات طراحی داخلی و تعرفه طراحی داخلی سال ۹۸ محاسبه میشود و شما هیچ هزینه اضافه ای پرداخت نمیکنید. با توجه به بودجه در اختیارتان برای هزینه تغییر دکوراسیون داخلی میتوانید از خدمات متفاوتی از شرکت ها بهره مند شوید.

شرح خدمات طراحی داخلی توسط شرکتها به صورت زیر است:   

▪ بازدید و مشاوره طراحی داخلی

▪ بازدید و مشاوره برای خرید

▪ بازدید و مشاوره برای بازسازی

▪ بازدید و مشاوره برای تغییر دکوراسیون داخلی

▪ طراحی به صورت دو بعدی و سه بعدی (پلان و رندر)

▪ خرید تجهیزات و مصالح

▪ کسب مجوزهای لازم

▪ اجرا

▪ نظارت

انواع قرارداد  

▪ قرارداد توافقی: در این قرارداد کارفرما و مشاور بر اساس بودجه و سود خود بر سر یک قیمت نهایی به توافق میرسند.

▪ قرارداد ساعتی: این نوع قرارداد معمولا برای مشاوره ی خرید بسته میشود.

▪ قرارداد درصدی: طبق تعرفه درصدی از هزینه ی تمام شده ی هر مرحله به مجری تعلق میگیرد. بین ۱۰ تا ۲۵ درصد  متغییر است. طراح در کارهای کوچک ۱۵ تا ۲۵ درصد و در کارهای بزرگ ۱۰ درصد از هزینه کل را دریافت می‌ کند.

▪ قرارداد بر اساس متر مربع: این قرارداد هم بر اساس فهرست بهای سازمان برنامه و بودجه محاسبه میشود.

▪ قرارداد روزمزد: این قرارداد برای فضا ها و پروژه های جزئی میتواند مناسب باشد در غیر این صورت درحال حاظر به ضرر کارفرماست. به خاطر داشته باشید:

برای کاهش هزینه طراحی داخلی منزل مخصوصا زمانی که طراحی داخلی با بازسازی منزل همراه است هرگز به فکر حذف مرحله بیمه نباشید. هزینه حوادث احتمالی میتواند جبران ناپذیر باشد. همچنین نظارت بر اجرا نیز امری کاملا تخصصی و جدی است که میبایست حتما توسط متخصص صورت گیرد.

راهنمای پایانی

طراحی داخلی منزل می تواند فوق العاده هیجان انگیز اما در عین حال دلهره آور باشد. هنگامی که نمیدانید دقیقا باید چه کاری انجام دهید تصویری در ذهن شما ساخته نمیشود و در نتیجه احساس درماندگی و ضعف به شما دست می دهد. به همین دلیل مهم است که یک ایده روشن از آنچه می خواهید و یک برنامه ریزی برای ایجاد آن داشته باشید.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید