با هم قیمت باسازی ساختمان را محاسبه کنیم

0
192
با هم قیمت باسازی ساختمان را محاسبه کنیم
با هم قیمت باسازی ساختمان را محاسبه کنیم
با هم قیمت باسازی ساختمان را محاسبه کنیم

با هم قیمت باسازی ساختمان را محاسبه کنیم: در این مقاله سعی برآن شده تا هزینه های باسازی ساختمان را بدانیم و با هم قیمت باسازی ساختمان را محاسبه کنیم اما قبل از آن لازم است با مفهوم و مراحل باسازی آشنا شویم.

باسازی ساختمان چیست؟

نوسازی یا بازسازی ساختمان  (Renovation)، مفهومی دیرینه در کشورمان دارد. بررسی ها حاکی از آن هستند که از عصر ایران باستان، نوسازی و بازسازی خانه در ایران عملی بسیار مرسوم بوده است و سنت خانه تکانی که هرساله احیا می گردد نیز ریشه در آداب و رسوم آن زمان دارد. جدا از این مسئله، امروزه بازسازي ساختمان و یا نوسازی آن در سراسر دنیا عملی کاملا مرسوم شناخته می شود. در ایران نیز آپارتمان ها هرازگاهی آن حالت زیبا و جذاب اولیه خود را از دست داده و بسیار خسته کننده می شوند. در این موارد می بایست بازسازی آپارتمان و یا همان بازسازی منزل به صورتی حرفه ای صورت پذیرد.

در ایران معمولا عملیات نوسازی و بازسازی ساختمان پس از گذشت چند سال از عمر خانه انجام می شود. در صورتی که در کشورهای پیشرفته به گونه ای خانه ها را می سازند که حدود ۱۰۰ سال عمر کند و نیاز به تخریب کامل نداشته باشد. در این کشورها بیشتر خانه ها را بازسازی می کنند تا نوسازی. اما در ایران اینگونه نیست و به همین دلیل باید بازسازی ساختمان ها در فاصله زمانی کمتری انجام پذیرد.

یکی از علت های بازسازی ساختمان نگهداری و تعمیر بناهای قدیمی و اجرای سبک جدید دکوراسیون داخلی است. در ساختمان هایی که در آنها فرسودگی ایجاد شده اگر به موقع اقدامی صورت نگیرد به ساختمان آسیب های جدی و خطر آفرین وارد می گردد. در ساختمان های قدیمی، بازسازی شامل تعویض سیستم لوله کشی آب و فاضلاب، تعمیر سیستم های سرمایش و گرمایش و عایق کاری سقف و … می باشد.

در پاره ای موارد مالکان ساختمان دوست دارند در نمای خارجی ساختمان تغییرات جدی ایجاد گردد یا دکوراسیون داخلی خانه از نو طراحی و اجرا شود. بازسازی دکوراسیون داخلی می تواند شامل تعویض کابینت های آشپزخانه، کاشی و سرامیک حمام و دستشویی، رنگ آمیزی دیوارها، اجرای کاغذ دیواری، تعویض کفپوش اتاق پذیرایی و … باشد. اگر نمی خواهید با هزینه هنگفت نوسازی خانه روبرو شوید هر چند سال یک بار با صرف هزینه ای اندک خانه خود را بازسازی نمایید.

با هم قیمت باسازی ساختمان را محاسبه کنیم
با هم قیمت باسازی ساختمان را محاسبه کنیم

مراحل کلی بازسازی

۱- بازسازی و مرمت بخش های اصلی

هر ساختمان شامل قسمت های مختلف سازه ای است. در این میان به طور عمومی قسمت هایی از ساختمان که وزن ساختمان را تحمل می کنند مانند ستون ها و دیوار ها را بخش اصلی ساختمان می نامند؛ چرا که استحکام ساختمان بر اساس این سازه ها است.

▪ دیوارها: در بازسازی ها باید به این نکته دقت کنیم که دیوارهای اصلی یا حائل نباید تخریب شوند. چرا که قسمتی از وزن سازه شما را این دیوار ها تحمل می کنند. تخریب دیوارهای غیراصلی گزینه خوبی برای ایجاد تغییر و همچنین مرمت ساختمان است. اما بعضی از دیوارهای غیراصلی که آسیب فراوانی نداشته و دارای ترک های جزئی می باشند، نیازی به تخریب کامل ندارند و با اقدامات جزئی قابل تعمیر خواهند بود.

▪ سقف ها و ستون ها: در این قسمت های ساختمان معمولاً در موارد بسیار کم، آن هم با نظر مهندسین و گروه مشاور ساختمان شما، تخریب صورت می گیرد.

بازسازی در این قسمت ها بیشتر شامل عیب یابی، رفع نواقص و استحکام سازی بیشتر، به کمک المان های مقاومتی است. البته تخریب در برخی از سقف ها که دارای ریزش یا مشکلات اساسی می باشند گزینه بهتری است.

۲- بازسازی قسمت های فرعی ساختمان

منظو از قسمت های فرعی ساختمان، مکان هایی مانند سرویس های دستشویی و حمام، اتاق ها و سایر نقاط ساختمان به غیر از قسمت اصلی سازه(ستون ها و دیواره های اصلی) است.

▪ سرویس حمام و دستشویی: یکی از مکان هایی که همواره با فرسوده شدن عایق های رطوبتی، کاملاً نیاز به تعمیر و بازسازی دارد سرویس حمام و دستشویی است. نم و رطوبت نفوذی از این قسمت پس از فرسوده شدن عایق رطوبتی، صدمات فراوانی به کف ها می زند.

۳- بازسازی ظاهری ساختمان

نماهای بیرونی و درونی، گچبری ها، نقاشی و رنگ آمیزی دیواره ها و نقاط مختلف ساختمان و همچنین تعویض تمامی شیرآلات، لوله کشی ها، سیم کشی ها و تمامی ابزارآلات و تزئینات فرسوده شده در خانه در این گروه قرار می گیرند.

شاید ظاهراً این مرحله کم اهمیت تر و کم دردسر تر از مراحل قبلی باشد، اما با توجه به تغییرات ظاهری که ایجاد می کند بسیار مهم بوده و به چشم می آید. گروه رنگ و نقاشی ساختمان کاسیان با تجربه درخشان در زمینه مرمت ساختمان و سازه های فرسوده با بیشترین دقت و در کمترین زمان ممکن و با مناسب ترین هزینه، توانایی انجام تمامی مراحل ذکر شده در ساختمان را داراست.

با هم قیمت باسازی ساختمان را محاسبه کنیم
با هم قیمت باسازی ساختمان را محاسبه کنیم

محاسبه هزینه بازسازی ساختمان

هزینه بازسازی ساختمان یکی از موضوعات مهم و دغدغه های اصلی مالکان می باشد. بخشی از هزینه، مربوط به مصالح و تجهیزاتی است که در طول عملیات بازسازی استفاده می شود که با توجه به کیفیت آن و کارخانه تولید کننده قیمت های متفاوتی دارند. اما بخش دیگر دستمزد طراحان و مجریان پروژه بازسازی ساختمان است. طی توافق انجام شده و قراردادی که مالک با تیم بازسازی امضا می کند مبلغی را بابت اجرت طراحی و اجرای پروژه به آنها پرداخت می نماید.

برای بدست آورده هزینه بازسازی ساختمان باید نقشه دقیق ساختمان را تهیه کنیم و جاهایی که قرار است تخریب و بازسازی شوند مشخص نمایید. این کار نیاز به دقت و حوصله فراوان دارد. قیمتی که توسط مجری پروژه به شما اعلام می شود تخمینی از مصالح مورد نیاز و دستمزد اجراست و نرخ ثابتی ندارد.

برای کاهش هزینه بازسازی ساختمان بهتر است هرچند سال یکبار بخشی که اولویت دارد را بازسازی کنید و نگذارید همه کارها روی هم جمع شود تا یکجا مجبور به پرداخت هزینه گزاف شوید خصوصا با شرایط فعلی که هر ماه ممکن است هزینه‌ها نسبت به کاه قبلی زیاد شود بهتر است همین امروز کارهایی که واجب است را شروع کنید و بازسازی را با برنامه ریزی هوشمندانه برای مدیریت هزینه‎ها انجام دهید به این ترتیب می‌توانید در هزینه‌ها مدیریت کنید.

با هم قیمت باسازی ساختمان را محاسبه کنیم
با هم قیمت باسازی ساختمان را محاسبه کنیم

کمترین هزینه بازسازی ساختمان

پیش از شروع بازسازی برای مدیریت هزینه‎ها باید آینده را در نظر بگیرید. به یاد داشته باشید به طور مثال اگر در فکرتان است که سیستم گرمایش ساختمان را تغییر دهید یا گرمایش از کف برای چند سال آینده اجرا کنید در برنامه‌های بازسازی، ایجاد تغییر در کف پوش را عقب بیندازید و سایر تغییرات را در اولویت قرار دهید. سعی کنید در شیوه بازسازی طوری عملی کنید که هزینه تعمیر و نگهداری آن کم باشد و تا مجدد هزینه روی دستتان نگذارید. تمامی این تصمیم‌گیری‌ها می‎تواند با مشورت تیم مجرب در زمینه بازسازی و نوسازی ساختما‌ن‌ها انجام شود، متخصصان برای کاهش هزینه ایده‎های جذاب و خلاقانه‌ای پیش پای شما قرار خواهند داد.

یکی از روش های برآورد هزینه بازسازی بر اساس متراژ ساختمان است. طبق این روش پیمانکار برای بازسازی خانه با توجه به میزان فرسودگی و خرابی آن، مبلغی را به ازای هر متر مربع ساختمان پیشنهاد می دهد. شاید اگر از چند پیمانکار بخواهید قیمت مشخصی برای بازسازی ساختمان به شما بدهند با اعداد و ارقام متفاوتی روبرو شوید زیرا هر کدام نسبت به آنچه در ذهن شماست درک متفاوتی دارند. پس سعی کنید آنچه را که برای بازسازی خانه در ذهن خود دارید به صورت دقیق و شفاف برای آنها توضیح دهید. گروه معماری و دکوراسیون آواک با استفاده از بهترین متریال روز دنیا، پایین ترین هزینه بازسازی ساختمان را به شما پیشنهاد می دهد.

هزینه ی باسازی ساختمان را با هم به طور تقریبی محاسبه کنیم؟

هزینه های بازسازی خانه و ساختمان را می توان با یک روش ساده در سه مرحله مشخص کرد؛ به شرط آنکه پیش از این مشخص کرده باشید چه قسمت هایی از خانه یا ساختمان نیاز به تغییر و بازسازی دارد. اکنون این سه مرحله را دنبال کنید:

با هم قیمت باسازی ساختمان را محاسبه کنیم
با هم قیمت باسازی ساختمان را محاسبه کنیم

۱- دقیقا اندازه های محل تغییر را مشخص کنید.

مثلا اگر قرار است پارکت یا کفپوش اتاق خواب را تغییر دهید، ابعاد دقیق آن را در مترمربع به دست بیاورید. یا اگر قرار است دیوار راهرو را رنگ آمیزی کنید، متراژ دقیق را بگیرید.

۲- چک لیست تهیه کنید.

یک چک لیست تهیه کنید، از اقلام و وسایل مورد نیاز که برای بازسازی خانه تان به آن نیاز دارید. مثل پنل های دیواری، کف پوش، دیوارهای گچی، سیمان و… حتی اقلام ریز مثل میخ، کابل برق، لوله آب و از این دست موارد را هم یادداشت کنید.

۳- برای تهیه مصالح اقدام کنید.

می توانید قبل از خرید، قیمت مصالح را از فروشگاهای اینترنتی دریافت کنید یا اینکه مستقیما برای خرید مراجعه کنید و از راهنمایی فروشنده، برای میزان به کار رفته ی مصالح کمک بگیرید. این کار به تجربه نیاز دارد، پس حتما مشورت کنید و بیش از اندازه ای که نیاز دارید، خرید نکنید.

۴- تهیه مصالح را بهینه کنید.

چک لیست خرید را طبقه بندی کنید و الویت خرید را ببندید. یعنی اگر قرار است ۲۰ متر لوله آب فلزی دیگر به خانه اضافه شود، به دقت بررسی کنید و ببنید می توانید این مقدار لوله آب را از انباری خانه اقوام با هزینه کمتری تهیه کنید یا نه؟ یا در مثال دیگر، اگر قرار است ۳ پاکت سیمان در بازسازی خانه(به طور تقریبی محاسبه کنید) استفاده شود، این مقدار را می توانید از همسایه خود که به تازگی ساخت و ساز داشته و احتمالا در میان وسایلش چند کیسه سیمان هنوز باقی است، خریداری کنید؟ با این کار هزینه های باربری و انتقال مصالح را کاهش داده اید. گاهی هزینه های جزیی که به شکل جاری و پیاپی، مبالغ زیادی را به شما تحمیل می کنند در حالیکه می توانستید با الویت بندی و مدیریت خرید، این هزینه ها را کاهش دهید. بعد از تهیه چک لیست طبقه بندی شده، به سراغ نقشه ی ترسیم شده ای که در جلسه دورهمی تان به آن رسیده اید، بروید و دست به کار شوید.

سخن پایانی

به یاد داشته باشید که هر گونه تغییر در ساختار ساختمان در زمان بازسازی به طور مثال ایجاد تغییر در دیوارها نیاز به مشاوره متخصصان دارد. چنین رویکردی هنوز در ایران جا نیفتاده و مالکان تصور می‌کنند خود صلاحیت نظر دادن درباره ماندن یا برداشتن یک دیوار درون خانه را خواهند داشت و در مواردی دیده شده که بازسازی به مقاومت سازه لطمه وارد کرده است. فرهنگ بازسازی بدون مشورت با متخصصان دقیقا مشابه خوردن قرص و دارو بدون تجویز پزشک است.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید