سرامیک خشک چیست

0
986
سرامیک خشک چیست
سرامیک خشک چیست

نصب سیستم نمای خشک  چه برای ساختمانهای جدید و چه بهسازی در ساختمانهای موجود ، مزایای قابل توجهی از دوام دیوارها در طول زمان و صرفه جویی در مصرف انرژی، زیبایی محیط زندگی طول عمر و بقا ساختمان ها را در پی خواهد داشت.

سرامیک خشک چیست

سرامیک خشک چیست؟ به طور کلی به مواد کانی غیرفلزی سرامیک می‌گویند؛ به این مفهوم که علاوه‌ بر اینکه معدنی هستند در عین حال خواص فلزی ندارند. دانشی که به بحث در مورد سرامیک‌ ها می‌پردازد به علم سرامیک و صنعت مرتبط با آن به صنعت سرامیک نامیده می شود.

سرامیک خشک نما  dry ceramic facade به دلیل برخورداری از ویژگی‌هایی چون پایداری در دماهای بالا، استحکام زیاد و مقاومت بالا در برابر خوردگی، عدم جذب آب در بسیاری از پروژه های ساختمانی در دنیا به عنوان نمای اصلی و منحصر به فرد ساختمان توسط طراحان و معماران در مراحل ابتدایی جهت اجرای نمای خشک پروژه انتخاب می گردد و در لیست اجزای بسیار مهم و استراتژیک قرار می گیرد. در واقع عموما این نوع سرامیک از نوع سرامیک های پرسلانی در نظر گرفته می شود که مزیت های بالایی نسبت به کاشی سرامیک های غیر پرسلانی دارد.

دلیل این موضوع کاربرد سرامیک خشک نما در دو پوسته کردن ساختمان و ایمنی بالا و قیمت تمام شده کمتر در دراز مدت برای سازندگان و بهره برداران نسبت به نمای سنگ و سیستم های ملاتی و همچنین سرعت اجرای بالاتر آن در حدود یک سوم زمان اجرای سیستم های دیگر می توان ذکر نمود.

سرامیک خشک چیست
سرامیک خشک چیست

آشنایی با مصالح نمای خشک : متریال ها و مصالح زیادی با تفاوت های بسیار برای ساخت نما به روش خشک مورد استفاده قرار میگیرند، که از رایج ترین آنها عبارتند از : سرامیک خشک پرسلانی ، کاشی و سفالینه ،کرتین وال ، صفحات آلومینیوم کامپوزیت و … سرامیک خشک پرسلانی زیر مجموعه ای از تایل های سرامیکی است با این تفاوت که در دمای بالاتری (نزدیک به ۱۴۰۰ درجه سلسیوس) نسبت به تایل های رایج پخته و با فشار زیاد و به دو روش اکسترودی و پرسی تولید می شوند.علت تولید پرسلان ها در این دما بوجود آمدن ماهیت هایی چون تخلخل کمتراز ۰٫۱% و حالت زجاجی(شیشه ای) در آن است و این امر آنها را از سایر محصولات سرامیکی تفکیک می کند.

مزیت نمای سرامیک خشک (سرامیک خشک چیست)

▪ یکی از مزیت های قابل توجه نمای خشک قابلیت بازیافتی آن است که میتوان پنل ها و مصالح استفاده شده را جمع آوری نمود و از آنها مجددأ استفاده کرد.

▪ همچنین از حجم ضایعات ساختمانی به طور چشمگیری می کاهد. این نوع نمای ساختمان به بهینه سازی در مصرف انرژی کمک چشم گیری می کند و به جهت آزادی استفاده از روسازی های متفاوت ساختمان را در برابر ورود آب ، صوت و هوا مقاوم می سازد.

▪ نمای خشک را می توان در برابر تنش های ناشی از باد، طوفان و زمین لرزه و همچنین در مقابل حریق مقاوم نمود.

▪ قابلیت تنظیم و رگلاژ‌ : یکی دیگر از مزایای نماهای خشک این است که می توان در زمان اجرا و یا حتی پس از اتمام کار به سادگی نسبت به اصلاح خطاهای احتمالی در میلیمتر اقدام کرد و حتی امکان جا به جایی متریال نما و اصلاح آنها موجود است‌.اما در سیستم های نصب ملاتی , شاهد به وجود آمدن درز های غیر هم سطح هستیم که بدون تخریب امکان اصلاح وجود ندارد‌.

▪ سازگاری رفتار مصالح در مقابل تغییرات دمایی جوی‌ : در سیستمهای نصب خشک محاسبات مهندسی لازم برای پیش بینی ضریب انتقال حرارتی و میزان انقباض و انبساط مصالح زیرسازی و متریال نما برآورد شده‌است و بر این اساس دیتیلهای اجرایی طراحی شده‌اند و امکان فروریزی مصالح در اثر تغییرات جوی وجود ندارد‌. اما متاسفانه در سیستمهای ملاتی به علت تفاوت ضریب انتقال حرارت و متفاوت بودن میزان انبساط و انقباض ملات و مصالح‌، پس از مدتی سنگ‌ها جدا می شوند‌.

سرامیک خشک چیست
سرامیک خشک چیست

▪ صرفه جویی در زمان‌ : وقت طلاست  جمله ای است که این روز‌ها بسیار شنیده می شود‌، در چنین شرایطی باید مناسب ترین راهکار‌ها را برای صرفه جویی در زمان به کار ببریم‌. سیستمهای مهندسی و صنعتی نمای ساختمان طوری طراحی شده‌اند که همه چیز حساب شده و به دور از خطا و نیاز به دوباره کاری در زمان مناسب انجام گیرد و برخی از این مصالح با سیستمهای نصب بسیار ساده‌، زمان اجرا را به حداقل رسانده‌اند‌.

نکاتی که در اجرای نمای خشک می بایستی مورد توجه قرار گیرد.

☆ چار چوبی که انتخاب می شود باید از استحکام و مقاومت بالایی برخوردار باشد. اتصالات در برابر سرما ، گرما ، بخار آب و گازهای موجود در هوا مقاوم باشند و از اتصالاتی ضخیم و با دوام استفاده شود.

☆ متریال زیرسازی با مصالح نمای خشک به گونه ای انتخاب شود که از لحاظ شیمیایی با یکدیگر مغایرت نداشته باشند. یعنی باعث خوردگی نشوند. پنجره ها ، درز ها ، برآمدگی ها و نقاط کور ساختمان بایستی با دقت و تمرکز زیاد آب بندی شود. لایه محافظ روی دیوار و قسمت های ریز کار باید به دقت کنترل و بازبینی شود. نوع مصالح مورد استفاده و زیر سازی های موجود باید از نظر زیبایی شناختی بررسی شود و با یکدیگر تطابق داشته باشند، قیمتی مناسب داشته باشند و به آسانی و با سرعت بالایی اجرا شوند. حتماً پس از نصب کیفیت کل سازه نما مورد بررسی و آزمایش قرار گیرد.

سرامیک خشک چیست
سرامیک خشک چیست

کاربرد نمای سرامیک خشک چیست؟

نمای سرامیک خشک پرسلانی در دو نوع سوراخ دار و تو پر تولید شده و در بازار مورد عرضه قرار می گیرد. هر دوی این سرامیک های پرسلانی برای کاربردهای اداری، تجاری و مسکونی مناسب می باشند ، برای دو پوسته کردن ساختمان و افزایش ایمنی ساخت، برای عایق کردن ساختمان مانند عایق صوتی، عایق حرارتی و برودتی کاهش وزن ساختمان و کاهش مصرف مصالح ساختمانی مانند گچ و ملات سیمانی این نوع نما به کار برده می شود. این نوع نما قابلیت اجرا در تمامی شرایط آب و هوایی را داشته و می توان از فضای موجود بین دیوار و نما برای عبور تاسیسات مکانیکی ساختمان استفاده نمود. این نوع نما دارای عمری طولانی و با دوام بوده و در یکی از مزیت های بسیار مهم آن این است که در صورتی خرابی قسمتی از نما به راحتی می توان قسمت از بین رفته را تخریب کرد و قطعه ای سالم را جایگزین کرد. این نوع نما طبق آخرین استانداردهای روز دنیا تولید می گردد.

انواع سرامیک خشک

نمای سرامیکی خشک پرسلانی : پرسلان ها دوام و مقاومت بالایی دارند که باعث می شود پس از گذشت چندین سال از عمر نمای ساختمان همچنان پوششی جذاب و زیبا به نظر بیایند. به طور کلی این متریال را می توان در زمره یکی از مصالح نمای خشک زیبا و با دوام قرار داد. به این سبک یکی از به روزترین نمای ساختمان در جهان است که با روش نصب و راه اندازی خشک اجرا شده است. در این سرامیک خشک روکش سفالی پرسلانی مهمترین قسمت این نوع نما است، که از قدرت کافی در تک ماژول و از کمترین میزان جذب آب برخوردار است. این نوع سرامیک خشک پرسلانی دارای قطعات مخصوص برای کنج ها، کف پنجره ها و فلاشینگ های ساختمان است که ظرافت زیادی به نمای و قابلیت رگلاژ و آب بندی بالا را به محصول می دهد. این نمای سرامیک خشک می تواند برای قسمتهای مختلف ساختمان های تجاری ، اداری ، مسکونی و همچنین قسمتهای داخلی ساختمانها ، پایانه ها و ایستگاه های مترو و غیره مورد استفاده قرار گیرد. این سبک از سرامیک خشک معمولا به صورت دو شکل در بازار وجود دارد. که عبارتند از : تایل های مجوف (سوراخ دار) ، تایل های توپُر و (Terracotta) دارد که هر کدام از آنها خواص و استفاده های متفاوتی دارند.

خواص سرامیکی خشک پرسلانی مجوف (سوراخ دار) : این نوع سرامیک خشک به دلیل وجود سوراخ هایی در ضخامت این نوع سرامیک هوای موجود در حفره های آن گیر می کند و  مانع از نفوذ سرما یا هوای گرا در بدنه سرامیک می شود ، در واقع این سوراخ ها در بدنه این نوع از سرامیک نقش عایق را ایفا می کنند. و البته به دلیل وجود سوراخ های موجود در بدنه سرامیک ، درصد قابل توجهی از حجم سرامیک پرسلان خشک شامل هوا بوده که باعث کاهش وزن روکش فلزی می شود. این نوع سرامیک با تعبیه پالت و زبانه در هر دو طرف بالا و پایین ، مسائل آب بندی افقی نمای سرامیک پرسلان خشک را 100٪ حل می کند ،  پشت سرامیک آب و رطوبت را شکل می گیرد. اما به هیچ وجه در آن آبی نفوذ نمی کند. این نوع سرامیک خشک دارای قطعات ویژه ای برای هسته ها ، پنجره های کف و شستشوی ساختمان می باشد که از ظرافت و قابلیت بالایی در بند و مهر و موم برخوردار است. قیمت این محصول به دلیل استفاده از تکنولوژی بالا و ویژه، نسبت به سرامیک های اکسترود شده بیشتر است.

سرامیک خشک چیست
سرامیک خشک چیست

خواص سرامیک خشک پرسلان توپر : این سرامیک ها بیشترین خاصیت جذب کم آب دارند. ابعاد استاندارد تولید شده برای این نوع سرامیک خشک 60*120  است و قابلیت برش در اندازه دلخواه و طرح های مختلف را دارد. اکثر دیتیل های اجرایی مربوط به سرامیک خشک پرسلانی مجوف چه به لحاظ ویزیبل و چه اینویزیبل برای این نوع سرامیک خشک نیز امکان پذیر است. سیستم های اجرایی مخصوصی برای نصب این سرامیک به لحاظ نمایان بودن و یا غیر نمایان بودن طراحی و قطعات آن تولید گردیده است که تمام استانداردهای جهانی را نیز دارا می باشد. قیمت تمام شده این محصول نسبت به سرامیک خشک پرسلانی مجوف کمتر می باشد. سیستم های ویژه ای برای نصب این سرامیک از لحاظ دید یا طراحی بی نظیر و مؤلفه هایی که دارای کلیه استانداردهای جهانی است تولید شده است.

برای نصب سرامیک های پرسلانی توپر از ۳ روش روز دنیا استفاده می نماید که شامل روش های زیر می باشند:

۱-  روش نمایان (VISIBLE) : در این روش تایل های سرامیک خشک پرسلانی بوسیله قطعات کلیپس استینل لس استیل ، بر روی ریل های آلومینیومی زیرسازی در فواصل مشخص شده متصل می گردند.رنگ کلیپس ها با رنگ سرامیک انتخابی بوسیله رنگ پلی استر با روش الکتروستاتیکی یکسان می گردد و در محل اتصال سرامیک به ریل نیز ، لاستیک های EPDM با کیفیت بالا جهت جلوگیری از لغزش سرامیک ها قرار می گیرند.

۲-  سیستم کیل ( KEIL) : اتصالات سیستم (Keil)، در حقیقت اتصالات مکانیکی مخفی بدون نیاز به چسب هستند که برای پوشش دادن نما به وسیله انواع مصالح گوناگون به وجود آمده اند. این سیستم در صنعت ساختمان، به طور گسترده جهت پوشش نما، دیوار های داخلی و خارجی و حتی سطوح بام (در معرض باران) استفاده می شود. در این روش سرامیک خشک پرسلانی از طریق اتصالات آلومینیومی مخصوصی به نام کلمپ (Clamp) بر روی ریل های آلومینیومی افقی مخصوص این سیستم متصل می شوند.

۳- سیستم شیاری : در این روش ابتدا بر قسمت پشت سرامیک ها توسط دستگاه اتوماتیک شیارزن شیارهایی تعبیه می شود،  توسط دستگاه شیارزن شیارهای ویژه ای در دو جهت معکوس ایجاد می شود و سپس کلمپ ها به وسیله برجستگی هایی که دارند توسط چسب مخصوص داخل این شیارها کاملا محکم می شوند، سپس سرامیک ها از طریق کلمپ بر روی ریل مستقر شده و به وسیله پیچی که بر روی کلمپ تعبیه شده است در محل خود رگلاژ می شوند.

▪▪▪ نمای خشک همراه با گردش جریان هوا یک سیستم ساختمانی است که در کشورهای اروپای شمالی در طی دوران تکمیل شده و استحکام یافته است و تنها در دهه های اخیر در دیگر کشورها به خاطر بهینه سازی مصرف انرژی درحال استفاده روزافزون قرار گرفته است.امید است در کشور ما نیز این سیستم افزایش پیدا کند ▪▪▪  پایان

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید