تجهیزات نما خشک

0
1658
نمای خشک سرامیکی ارزان
نمای خشک سرامیکی ارزان

با پیشرفت تکنولوژی در صنعت ساختمان سازی باید سعی کرد بتوان از زمان حداکثر استفاده را به کار برد.استفاده از نما خشک این فرصت را در اختیار ما قرار می دهد که تا ۵۰ درصد در زمان صرفه جویی کنیم.

تجهیزات نما خشک
تجهیزات نما خشک

تجهیزات نما خشک

تجهیزات نما خشک : نما خشک چیست؟ نمای خشک به نماهایی گفته می شود که برای اجرای آن از ملات استفاده نمی شود . این سیستم نماسازی با نصب سنگ به روش خشک در دهه هفتاد میلادی برای اولین بار در کشور آمریکا برای برج های بلند طراحی و مورد استفاده قرار گرفت . این روش در دهه هفتاد خورشیدی در ایران اجرا شد که طی سالهای گذشته تا به امروز پیشرفت های چشمگیری در این زمینه ایجاد شده است .

طرح و زیبایی نما ، مصالح مورد استفاده ، مسائل اقتصادی ، دوام و پایداری ، نحوه و زمان اجرا از مسائل مهم و مورد توجه در فرایند طراحی و انتخاب نوع نما می باشد . در دنیای امروز با پیشرفت تکنولوژی و روند مدرن شدن هر روزه بخش های مختلف زندگی ، معماری و صنعت ساختمان از قرون نوزده و بیست تاکنون با شتاب زیادی دچار تغییر شده و به سمت صنعتی شدن پیش می رود . در این میان نمای ساختمان و روش های اجرای آن نیز تاثیراتی پذیرفته است که از آن جمله می توان به رواج روش های اجرای نمای خشک اشاره کرد .

برخی از مصالح که برای نمای خشک می‌توان استفاده کرد عبارتند از : صفحات رزین اشباع شده ، پشم معدنی فوق‌العاده فشرده ، الیاف سیلیکات کلسیم ، ورقه‌های آلومینیوم و کاشی‌ها و آجرهایی سفالین که گستره‌ای وسیع از رنگ و بافت را در برمی گیرد . نمای خشک را می‌توان با اتصالات آزاد اجرا کرد . که در این صورت در مقابل باران قابل تنظیم خواهد بود .

تجهیزات نما خشک و اجرای آن

عایق حرارتی :  عایق حرارتی به طور مستقل با اتصال مکانیکی توسط چسب به زیر کار متصل می شود .

چارچوب نگهدارنده : این چهارچوب از مصالح مختلفی همچون چوب اشباع شده ، فولاد یا آلومینیوم ساخته می شود . فواصل و اندازه ها باید به گونه ای طراحی شود که که در برابر عوامل مخرب مثل باد و رطوبت مقاوم باشد .

فضای خالی : به منظور جلوگیری از ورود رطوبت به داخل ساختمان ، فضایی خالی جهت تهویه بین نما و عایق در نظر گرفته می شود .

مصالح نما و اتصالات : از مصالحی که به صورت خشک اجرا می شوند می توان به سنگ ، ورق کامپوزیت ، توموود ، سرامیک خشک ، شیشه ، کاشی ها و آجرهای سفالین و … اشاره کرد .

در سیستم نمای خشک برای اتصال المان ها به یکدیگر از ملات استفاده نمی‌شود. برای اتصال المان های مخصوصی که در این سیستم به کار می‌روند، از تجهیزات فلزی مانند ریل استفاده می‌شود.

 مزایای سیستم نمای خشک عبارتند از:

سرعت اجرای بالا : در نمای خشک به دلیل استفاده از چهارچوب‌های فلزی که خود قالب و الگوی اجرای نما محسوب می‌شوند و نیز به دلیل امکان آماده‌سازی نما در طبقه همکف و عدم استفاده از داربست، سرعت اجرای نما به طور چشمگیری افزایش می‌یابد.

عدم ایجاد ضایعات ساختمانی و پرت مصالح و سروصدا :  سیستم نمای خشک بدون برداشتن سطح دیوار موجود، مستقیماً بر روی دیوار قابل اجرا بوده و بنابراین اجرای این سیستم بدون ایجاد ضایعات و زباله‌های ساختمانی معمول و همچنین بدون ایجاد سرو صدامی‌باشد.

تجهیزات نما خشک
تجهیزات نما خشک

کاهش اتلاف انرژی : در سیستم  نمای خشک ابتدا یک عایق حرارتی به طور مستقل با اتصال مکانیکی یا چسب به بدنه ساختمان محکم می‌شود سپس چهارچوب یا اسکلت نگه‌دارنده که از جنس چوب، فولاد یا آلومینیوم می‌باشد، به ساختمان متصل شده تا نمای خشک با رعایت فاصله از عایق حرارتی بر روی چهارچوب نگه‌دارنده قرار گیرد. فضای خالی که بین نما و عایق قرار دارد خود بهترین عایق حرارتی می‌باشد لذا این سیستم نقش به‌ سزایی در کاهش اتلاف انرژی دارد.

آسانی اجرا برای ساختمان‌های مرتفع : اجرای این سیستم به دلیل عدم استفاده از ملات، درقسمت‌های مرتفع ساختمان بسیار سریع‌تر و آسان‌تر از سایر نماها مانند می‌باشد. همچنین در این سیستم دسترسی برای مراقبت‌های دوره‌ای به خصوص در ساختمان‌های مرتفع وجود دارد.

تولید صنعتی مصالح مصرفی : با تولید صنعتی مقاطع زیرسازی نما اعم از پروفیل های آهنی، آلومینیومی یا گالوانیزه و استیل و همچنین مصالح رویه نما، قطعا امکان خطای انسانی در بخش های مختلف اعم از درصد اختلاط ملات و … به شدت کاهش خواهد یافت و لذا تاثیر بسزایی بر افزایش کیفیت خواهد داشت.

قابل تعویض و تعمیر بودن : در سیستم نما خشک در صورت صدمه دیدن المانی از پوشش نما (مثلا شکستن بر اثر ضربه ی شدید) می توان به راحتی آن قسمت کوچک از پوشش را باز و تعویض کرد.

کیفیت بالا : اجرای نمای خشک با انواع مصالح اعم از سنگ، سرامیک، تراکوتا، و چوب و … به روش صنعتی می تواند کلید حل بسیاری از مشکلات حل نشدنی نمای انواع ساختمان ها باشد که مهندسین و متخصصین و مدیران محترم می توانند با طراحی و اجرای این روش در ساختمان ها از هر نوع سنگ، سرامیک و شیشه و غیره در هر سایز، ضخامت و رنگ استفاده نمایند.

هماهنگی رفتار مصالح در مقابل تغییرات دمایی : در نماهای سنتی با توجه به متفاوت بودن ضریب انتقال حرارتی و همچنین متفاوت بودن میزان انبساط و انقباض بخش ملات پشت سنگ یا سرامیک و … نسبت به خود مصالح بیرونی نما و بخش سفت کاری موجود ، می بینیم که با گذشت زمان نه چندان طولانی، سنگها جدا شده و حتی اسکوپ های سیمی نیز از افتادن آنها جلوگیری نمی کند. اما در نمای خشک با توجه به اینکه تنها از یک نوع مصالح استفاده می شود دیگر مشکل متفاوت بودن ضریب انبساط حرارتی مطرح نیست و مصالح رفتار هماهنگی در مقابل تغییر دما از خود نشان می دهند.

کاهش وزن و حجم اسکلت و فونداسیون : کاهش حدود ۱۰۰ – ۸۰ کیلوگرم از وزن به ازای هر مترمربع از سطح نمای اجرا شده نسبت به روش دوغابی که تأثیر زیادی بر کاهش نیروی زلزله خواهد داشت ، با کاهش قابل توجه در وزن ساختمان، نه تنها قیمت تمام شده افزایش پیدا نمی کند بلکه با کاهش وزن اسکلت و فونداسیون در قیمت نهایی نیز تأثیر کاهنده مهمی باقی خواهد گذاشت. ( کاهش قیمت تمام شده )

تجهیزات نما خشک
تجهیزات نما خشک

انواع پوشش های نما خشک

نمای خشک فایبر سمنت ( Fiber Cement Facade ) : سیستمهای فایبر سمنت به سیستم های مقاوم در برابر عوامل جوی معروف هستند.مصالح این نوع پوشش در رنگ ها و شکل های مختلف موجود می باشند. الیاف سلولزی به کار رفته در این صفحات ، باعث افزایش مقاومت آنها در برابر تنش های فشاری و کششی ناشی از تغییرات دما شده و از بروز عیوب مختلف همچون ترک خوردگی و اعوجاج جلوگیری می کند. با توجه به مقاومت خمشی قابل توجه، پانل های سیمانی الیاف دار (فایبر سمنت بورد) دارای عملکردی بسیار عالی در نمای بیرونی و داخلی، دیوارهای داخلی و خارجی و پوشش سقف و کف ساختمانها هستند .

پنل های سیمانی الیاف دار مقاومت بالائی در مقابل آتش سوزی داشته و عایق صوتی  و حرارتی مناسبی هستند. این پنل ها درمقایسه با کلیه محصولات مشابه ، مقاومت بیشتری دربرابرجذب و عبور رطوبت از خود نشان می دهند .اگرچه در حالت غوطه وری ، آب زیادی به خود جذب می کنند و مقاومت خمشی آن ها کاهش پیدا می کند ، اما بعد از خشک شدن بدون تغییر در ابعاد ، مقاومت خمشی اولیه را بدست می آورند. استفاده از این محصول می تواند نقش قابل توجهی در کاهش مصرف انرژی و آلودگی صوتی در ساختمان ها داشته باشد .پانل های سیمانی الیاف دار (فایبر سمنت بورد) در مقابل اشعه خورشید و همچنین شرایط سخت جوی (دمای بالا و بخصوص دمای زیر صفر)  دوام بسیار بالایی دارند . همین امر باعث شده است که برای استفاده از آن در پوشش نمای ساختمان ، مانند محصولات مشابه از جمله سیستم درای وال، محدودیتی بوجود نیاید. با توجه به اینکه این پنل ها سطح بسیار صافی دارند ، بعد از نصب می توان بدون اجرای نازک کاری اقدام به رنگ آمیزی سطح پنل و یا اجرای کاغذ دیواری و یا هرگونه روکش PVC و ورق HPL  بر روی سطح آن نمود. پانل های سیمانی فایبر سمنت یکی از تجهیزات نمای خشک است  که دوستدار محیط زیست بوده و عاری از هرگونه آزبست و مواد مضر برای محیط زیست می باشند و در برابر حشرات موذی نظیر موش و قارچ نیز مقاوم هستند.

نمای خشک اچ پی ال ( Hpl Facade ) : اچ پی ال یک پانل تزئینی است که در ابعاد مختلف و ضخامت های متنوع( ۲الی ۲۵ میلیمتر) عرضه می گردد. پانل HPL از لایه های متعدد کاغذ کرافت تشکیل می شود . لایه های کاغذ کرافت و روکش روئین سطح پانل هنگام تولید به رزین های ترموست آغشته شده و تحت دما و فشار بالا به یک ورق متراکم با ساختاری یکپارچه تبدیل می گردد. دوام و مقاومت شیمیایی بالا و چسبندگی سریع و پایدار رزین های مصرفی موجب پیوند غیر قابل برگشت و گسست ناپذیر لایه های مختلف پانل می شود. از موارد مصرف پانل های HPL در صنعت ساختمان، می توان به اجرای نمای خشک، تزئین دیواره های داخلی ساختمان، آراستن آسانسور و ساخت کابینت های آشپزخانه اشاره کرد. پانل HPL در صنایع دیگری همچون خودرو سازی و واگن سازی نیز کاربرد فراوان دارد . HPL که مخفف (High Pressure Laminate) است نام صفحاتی می باشد که از ترکیب لایه های سلولزی و رزین های فنولیک به وجود می آید. این ترکیب پس از قرار گرفتن در دمای بالای °C180 و فشار bar80 تبدیل به صفحاتی محکم با مشخصات فنی ویژه می گردد. سطوح نهایی این صفحات توسط لایه های رنگین و پوشش ضد خش پوشانده می شود.

تجهیزات نما خشک
تجهیزات نما خشک

صفحات HPL کاربرد وسیعی در زمینه های گوناگون دارد. برای پوشش های داخلی و خارجی ساختمان ها استفاده از ورق هائی با ضخامت ۱۰-۶ میلیمتر معمول است.

استفاده گسترده از صفحات HPL در محیط هایی مانند :

▪ نمای خارجی و داخلی ساختمان ها

▪  سرويس های بهداشتی عمومی

▪ ورزشگاه ها

▪ بيمارستان ها

▪ آزمايشگاه ها و … به دليل ويژگی های برجسته اين جنس بی نظير است

پنل های اچ پی ال به علت برخورداری از سطح منحصر به فرد ، کیفیت مطلوب و پایداری طولانی میتوانند انتخاب مناسبی در یک سیستم نما خشک باشند. پنل های اچ پی ال بسیار پایدار ( stable ) ومقاوم می باشند ، البته در کنار این پایداری از انعطاف پذیری مناسبی برای جابجایی و نصب برخوردار هستند.

نمای خشک سرامیک ( Ceramic Facade ) : سرامیک خشک یکی از مصالحی است که به طور عمده در ساخت نمای خارجی ساختمان استفاده می شود. علت این امر خصوصیات فیزیکی و شیمیایی سرامیک خشک است که آن را به عنوان یکی از مناسب ترین مصالح ساختمانی شناسانده است . از جمله این خصوصیات می توان به موارد ذیل اشاره کرد.

۱-  مقاومت در برابر باران های اسیدی

۲- مقاومت در برابر اشعه خورشید

۳- پایداری مناسب در برابر تغییرات دما در فصول مختلف سال

۴- تنوع رنگ

۵- عدم جذب ذرات و غبار معلق در هوانمای

نمای خشک تراکوتا (Terracotta Facade) : پانل های تراکوتا  Terracotta panel یکی ازمدرنترین و در حین حال اصیل ترین سیستم های نمای خشک میباشد. پانل ها با جلوه ای ازبافت سفال به همراه طیفی از رنگهای طبیعی  که سازگاری مطلوبی بانمادهای معماری اصیل اروپا ایجاد کرده و همچنین خطوط ارتباطی عمودی و افقی  تایل ها که نماد المانهای معماری مدرن میباشد و همینطور امکان تلفیق رنگهای گونان این نما و تلفیق آن با سایر سیستم های نما مثل آلومینیوم کامپوزیت و سنگ از جمله دلایل محبوبت این سیستم نما در جهان و خصوصا در اروپا شده است.

نمای خشک پانل های کامپوزیت آلومینیومی ( Compound Facade ) : کامپوزیت تشکیل شده از سه لایه است . دو لایه آلومینیوم که هر لایه پنج دهم و لایه وسط پلی اتیلن که جمعا ۴ میلی متر ضخامت را تشکیل می دهد و لایه آلومینیوم بیرونی دارای رنگ الکترواستاتیک است.پنل های کامپوزیت در رنگ های متنوعی موجود هستند که باعث زیبایی هرچه بیشتر نمای ساختمان می شود.

تجهیزات نما خشک
تجهیزات نما خشک

نمای خشک فلزی ( Metal Facade ) : هورسازه از روش های روز دنیا در اجرای نمای خشک فلزی از قبیل آلومینیوم ، استیل ، مس ،روی و تیتانیوم استفاده می کند که این روش ها کاملا مطابق با استانداردهای روز بین المللی و بر گرفته از استانداردهای یوروفاکس اتریش می باشد. با بکارگیری روش‌های مهندسی و فراوری مناسب ، می‌توان عمر و دوام چوب‌ها را افزایش داد و آن‌ها را در برابر شرایط محیطی مقاوم‌تر ساخت . چوب‌های ترمووود به علت فرآیندی که در این جریان طی می‌کنند دارای خصوصیات ویژه ای می‌شوند که آن‌ها را به بهترین گزینه برای نمای بیرونی و داخلی ساختمان تبدیل می‌سازد.

نمای خشک چوب ترمو ( Thermo Wood Facade) : کشور فنلاند پس از سالها تحقیقات و آزمایش در زمینه عمل آوری حرارتی چوب ، به روش ترمووود (THERMOWOOD) دست یافت . در این روش ، ابتدا چوب ها را برش داده و به اشکال مختلف در می آورند . سپس در داخل دستگاه ترموود آنها را تا ۱۰۰ و سپس ۱۳۰ درجه سانتی گراد تحت شرایط خاص گرما می دهند . این عمل باعث خشک شدن چوب و کاهش رطوبت آن می شود. در مرحله بعد ، حرارت را تا ۱۸۰ الی ۲۲۰ درجه سانتی گراد تحت همان شرایط بالا می برند و چند ساعت چوبها را در این دما و شرایط نگه می دارند . در این حالت ، صمغ و رطوبت چوب بطور کامل خارج می شود و تمام قسمتهای چوب تا مرکز آن به رنگ قهوه ای روشن در می آید.

▪▪▪ با توجه به روند رو به رشد صنعت ، استفاده از نمای خشک در ساختمان سازی علاوه بر صرفه جویی در هزینه و زمان ، می تواند تاثیرت مناسبی در راستای صرفه جویی انرژِی، افزایش ایمنی و عمر ساختمان و … داشته باشد که مسلما نتایجی مثبت در سلامت انسان و حفظ محیط زیست خواهد داشت . ▪▪▪ سپاس از همراهیتان

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید