روند طراحی داخلی

0
163
روند طراحی داخلی
روند طراحی داخلی

دردنیای امروز بخش عمده زندگی افراد در فضاهای بسته و داخلی سپری می شود. علم دکوراسیون داخلی بهترین روش برای بهبود وضعیت حرفه ای، تحصیلی و زندگی ماست.

روند طراحی داخلی  : طراحی داخلی هماهنگ سازی طراحی شده برای به جلوه درآوردن رنگ‌ها، اثاثیه و سایر اشیاء در یک اتاق یا ساختمان به صورت هنرمندانه. دکوراسیون داخلی مانند هنرهای دیگر، دارای سبک و سیاق و اصولی است که براساس سلیقه‌ها و نیازهای هر دوره، دستخوش تغییر می‌شوند . معماری داخلی در واقع همان خلق فضاست، فضایی که در عین زیبایی و اثرگذار بودن کارایی لازم را نیز داشته باشد. طراح با ترکیب اصول و ارکان تخصصی معماری داخلی با حس زیبایی شناسی، فضایی را ایجاد می‌کند که معرف هویت، نیاز، درک و خواسته‌های طرف مقابلش است. دکوراسیون داخلی حلقه اتصال بین دو علم معماری و طراحی داخلی است. این رشته از یک طرف مانند علم معماری با ساختمان و اجزاء و عناصر تشکیل دهنده آن ارتباط  دارد و از طرف دیگر همانند طراحی داخلی بر فضاهای داخلی تمرکز می کند.

روند طراحی داخلی: کارهای حرفه ای طراحی داخلی می تواند از فضای آپارتمانی تا فضاهای بسیار بزرگ مثل هتل و اداره های دولتی گسترده باشد. روش ها از یک کار به کار دیگر متفاوت بوده و بستگی به اندازه آن دارد اما طرح کلی و اساسی توسط طراحان حرفه ای به صورت روش های معمولی تحت پوشش قرار می گیرد.
روند طراحی داخلی
روند طراحی داخلی

مراحل روند طراحی داخلی به شرح زیر می باشد :

  ۱- مصاحبه با مشتری : اولین گام مصاحبه با مشتری بوده که معمولا همراه با یک سری جلسات است که در نهایت باید منجر به توافقی مشترک شود.مشتری ها معمولا ایده های خوبی نسبت به نیازها و اولویت های خود دارند اما یک طراح باتجربه باید نیازهایی را ببیند که مشتری به آن توجه نکرده و اغلب او باید نظر مشتری را نسبت به خواسته هایش بازنگری کند. بدیهی است که مصاحبه باید مشتری را قانع کند که طراح مناسبی را پیدا کرده است. اکثر طراح های حرفه ای در هیچ کار طراحی و مکالمه های طولانی مدتی که بدون نگهداری از خدمات آن ها باشد شرکت نمی کنند.

۲– تجزیه و تحلیل برنامه پیش رو: بسته به وسعت و سختی کار، قراردادها بین مشتری ها و طراحان داخلی می تواند از چند برگه معمولی تا سندهای طولانی قانونی که با دقت نوع خدمت مرتبط، روش و مسئولیت ها را در پی دارد، تعبیه شود. طراح یک نظرسنجی را انجام می دهد، شامل تجزیه و تحلیل برنامه فعلی مشتری که او اغلب یک برنامه جدید را آماده می کند. به عنوان مثال، اغلب طراح بر اساس نظارت بر امکانات موجود می بیند که طراحی مجدد این امکانات برای نیازهای مشتری مناسب تر و ارزان تر از اجاره فضای جدید بوده یا اضافه کردن فضای جدید به صرفه است. با این وجود اوضاع اغلب بر عکس می باشد، مشتری متوجه نیست که سرمایه زیاد بر نوسازی های اصلی، اجازه به تغییرهای آینده نخواهد داد و علی رغم توصیه های صورت گرفته منطقه ای جدید ساخته می شود.

۳-  بازسازی یا ساخت ؟ گاهی اوقات این سوال پیش می آید که آیا یک قسمت خاصی باید بازسازی شود، یاخیر که دوباره تجربه طراح داخلی برای تصمیمات بعدی به کار می آید. وقتی کار درگیر نوسازی فضاهای از قبل ساخته شده می باشد، در مراحل نخستین طراح باید از شرایط موجود نقشه ای دقیق تهیه کند. در بسیاری از ساختمان های قدیمی تر، هیچ برنامه ای تا به امروز وجود نداشته و شرکت طراح باید اندازه گیری های دقیق زمین را انجام دهد تا نقشه ها و ارتفاعات فضاهای موجود را بدست آورد. ای نقشه ها همچنین باید مشخص کند که دیوارها کاذب بوده یا اصلی هستند سیستم های مکانیکی و الکترونیکی نیز باید به دقت ارزیابی شود که گاهی نیاز به متخصصین وجود دارد. برای کارهای بزرگ برنامه ریزی و برنامه ریزی پیش از معماری می تواند چندین ماه و یا حتی سال ها مصرف کند. شرکت های عمده برنامه ریز پروژه های ساختمان های بزرگ نیاز به برنامه ریزی دقیق، تجزیه تحلیل تجهیزات موجود و طرح های جایگزین دارند.

۴- تخمین بودجه : بر اساس عملکرد و وظیفه ساختمان های یک شرکت و ارتباط این ساختمان ها به یکدیگر، طراح ها معمولا یک طرح کلی از ساختمان (مثل یک آسمان خراش یا یک سری از ساختمان های کوچک) که شامل یک سیستم پایه برای اداره ها و کاربرد آن ها آماده می کنند. طرح کلی و نهایی در آخر به مشتری برای کسب اجازه قبل از انجام هر کار عملی ارائه می شود. بدیهی است که بودجه انبوهی در نظر گرفته شده است ولی با توجه به تجزیه تحلیل طراح، او باید یک تخمینی از بودجه آماده کند یا سعی کند بر اساس بودجه مطرح شده توسط مشتری طراحی کند. در میان تمام فاکتورهای مازاد، باید دسترسی به اسباب و اثاثیه، نگهداری طرح و تناسب طرح شماتیک با واقعی آن در نظر گرفته شود. طراحی های تجاری معمولا نیاز به بودجه بالایی از طرف مشتری بوده که تاخیر چند هفته ای به علت کمبود مواد، می تواند خسارت های بسیار بالایی وارد کند. در طراحی های عمومی، مثل هتل، مغازه یا محیط های آموزشی، فاکتور نگهداری باید به دقت آنالیز شود. در مقیاس کوچک، طراحی های مسکونی هم باید بر اساس مراقبت مورد نیاز طراحی شود. به عنوان مثال این فاکتور برای طراحی کف آشپزخانه ها یا اتاق بچه ها بسیار مهم می باشد.

روند طراحی داخلی
روند طراحی داخلی

طراحی و ارائه

بعد از کامل شدن طرح اولیه و تایید آن توسط مشتری، کار عملی می تواند شروع شود. طراحان معمولا روی بسیاری از طرح های جایگزین کار می کنند. ممکن است روزها صرف مطالعه اولیه طراحی یک فضای مجزا مثل رستوران یا مغازه شود. هر چه ابعاد کار افزایش می یابد، روابط بین فضاهای مجزا، پیچیدگی وصف نشدنی به این مطالعات می افزاید و طراح باید به دقت مدل را مطالعه کرده تا بتواند سه بعدی آن را در ذهن خود مجسم کند.طراحی پیشنویس در این مرحله باعث تصویرسازی در ذهن طراح شده و روی کاغذ آوردن آن ها کمک به ارتباط بهتر با همکاران خود و یا حتی با مشتری می شود. در این مرحله از طراحی تمام اجزای زیباشناختی که باید در طرح اعمال شود از قبیل رنگ ها، نورپردازی و بافت کلی رونمایی می شود اگرچه در مراحل قبلی طراحی، انتخاب مواد با دقت انجام نشده است. بدیهی است که این فاز خلاقانه نیاز به تجزیه و تحلیل بسیار زیاد دارد و از یک الهام سریع به وجود نمی آید. وقتی طراح یا گروه طراحی به این نتیجه برسند که به اهداف مقدماتی خود رسیده اند، یک ارائه اولیه مختصر خواهند داد.

اگرچه یک طراح ماهر برای هر کار یک سری طرح را امتحان خواهد کرد اما در هنگام ارائه به موفق ترین آن در مراحل آغازین می پردازد. برای  کارهای مهم ممکن است در هنگام ارائه، طراح نیاز به کاغذهای بزرگ یا تخته برای نشان دادن نقشه ها، آسانسورها، کف ها و در بسیاری از موارد از مدل استفاده کند. بسیاری از مشتری ها برای تجسم سه بعدی آموزش دیده نبوده در نتیجه نیاز به نقشه هایی با توضیحات کامل و ساده می باشد. در این ارائه نیازی به معرفی رنگ ها، اثاثیه و جزئیات دیگر نبوده و در این مرحله فقط باید رضایت مشتری کسب شود.

نقشه های نهایی و مشخصات

اگر ارائه مقدماتی به طور کامل پذیرفته شود، طراحان می توانند به مرحله طراحی نهایی ادامه دهند.اگر تغییرات لازم باشد، جلسه (یا جلسات) دیگری با تغییرات ارائه شده ممکن است ضروری باشد.مرحله بعدی طراحی ممکن است شامل یک سری نقشه کشی که توسط نقشه کش های حرفه ای یا خود طراح داخلی که به صورت انفرادی کار می کند، می شود. بر اساس نوع کار، نقشه کشی نهایی ممکن است شامل تعداد کمی برگه یا تعداد زیادی از آن ها باشد. طرح ها، ارتفاعات، جزئیات و مشخصات، زبان تخصصی معمارها و طراحان بوده و آن ها به دقت کشیده و ذکر می شوند تا هرکسی که مسول اجرایی کردن طرح باشد به راحتی بتواند آن را بخواند. بعضی از طراحی های خاص ممکن است توسط متخصص در آن زمینه انجام شود مثلا سیستم تهویه هوا توسط مهندسین مربوطه طراحی شده و دودکش نیز به دلیل جلوگیری از عدم تداخل با سیستم نورپردازی توسط متخصص نورپرداز طراحی می شود. به همان شیوه، تجهیزات مکانیکی از قبیل لوله های سرد و گرم، کابل های تلفن و سیم کشی برق برای جلوگیری از حوادث ناگوار بعدی توسط متخصص خود در همان زمینه انجام شود. پیش از اینکه شرکت های انجام دهنده درگیر شوند، طراح یا شرکت طراحی نقشه ها را با اطلاعات کافی برای ارائه پیشنهادات آماده می کنند.

روند طراحی داخلی
روند طراحی داخلی

تقریبا تمام پروژه ها برای تخمین قیمت جهت اطلاع سازی مشتری و طراح به پیمانکارهای متفاوت فرستاده می شوند. در طراحی های پیچیده و پرهزینه، ممکن است ارائه ای دقیق و نهایی بعد از قبول ارائه اولیه طراحی شود. این طرح ثانویه ممکن است همراه با ارائه رنگ ها بوده که البته خیلی از ارائه ها صرفا ابعاد دقیق را مد نظر قرار می دهند.

آماده سازی لوازم

همراه با طرح نهایی، طراح داخلی شروع به پردازش و آماده سازی لوازم می کند. این  مرحله که شامل انتخاب و سفارش تمام لوازم از جمله نورپردازها، اثاثیه و غیره بوده نیاز  به دید وسیعی نسبت به وسایل موجود در بازار دارد. معمولا در شهرهای بزرگ حق انتخاب زیادی وجود دارد ولی علی رغم انتخاب های گسترده، پیدا کردن لوازم مناسب بسیار سخت و طاقت فرسا است. در این موارد خود طراح باید لوازم مناسب با طراحی خود را نیز روی کاغذ بیاورد. بسیاری از طراحان داخلی آشنا به محصولات با کیفیت بوده و نمونه یا کاتالوگی از این لوازم را در دفتر کار خود نگهداری می کنند. این محصولات گلچین شده توسط طراحان، معمولا توجه مشتری ها را به خود جلب کرده و در نهایت آن ها را برمیگزینند که ممکن است در مرحله ارائه اصلی یا مرحله به مرحله رخ دهد.

روش های ارسال سفارش بسیار متعدد است، بسیاری از شرکت های طراحی

ترجیح می دهند که فعالیت آن ها به انتخاب و مشخص کردن محدود شده و دفتر مشتری را مقصد سفارشات خود قرار می دهند.درموارد دیگر طراح سفارشات خرید را در اختیار شما قرار می دهد اما سپس صورتحساب را برای پرداخت مستقیم به مشتری ارسال می کنند. در هر  صورت سفارش دهی و مشخص کردن کاری بسیار دشوار بوده که خود طراح داخلی مسئول آن است. به عنوان مثال اگر یک هتل در تاریخی مشخص باید افتتاح شود، تهیه تمام لوازم حتی دو سال قبل از اتمام طراحی برای جلوگیری از ایجاد مشکلات در آینده بسیار ضروری است.

ساخت و ساز

ساختن واقعی قسمت داخلی، نوسازی یا ساختمان جدید، نظارت دقیق طراح را لازم دارد اگرچه تصمیمات لحظه ای همیشگی نیست. برای یک دفتر یا محل اقامت، بیشتر از چند ملاقات در طول روز انجام نخواهد شد. دقت و جزئیات نقشه های کاری، میزان نظارت مورد نیاز را تعیین می کند. هر چه نقشه به همراه جزئیات آن کامل تر باشد، زمان کمتری در مرحله ساخت و ساز مصرف خواهد کرد. به رغم این واقعیت که کارگرها معمولا افراد با مهارت بسیار بالایی هستند، سوال هایی ممکن است در حین انجام پروژه پیش آید که نیازمند تغییراتی در لحظه هستند. بسیاری از طراحان داخلی با تکنولوژی ساخت و ساز آشنا بوده و به راحتی می توانند با دیگر افراد ارتباط برقرار کرده و حتی پیشنهادهایی نیز ارائه دهند. اینروند ممکن است برعکس نیز باشد به این معنی که بسیاری از کارگرهای ماهر ساختمانی می توانند پیشنهادهایی به طراح داخلی نیز بدهند که باعث خوشنودی آن ها شوند.

روند طراحی داخلی
روند طراحی داخلی

نظارت بر ساخت و ساز

نظارت باید در تمام مراحل یک کار ادامه یابد. طراحان شناخته شده هیچ تلاشی برای دیدن هر مرحله از کار در بهترین حالت ممکن انجام نمی دهند. به همراه دیگر وسایل خانه، طراحان مسئولیت تهیه وسایل دیگری مانند نقاشی، گیاهان و دیگر متعلقات را بر عهده دارند. در روند طراحی داخلی مناطق مسکونی، مشتری ها معمولا اکثر لوازم را داشته و یا در انتخاب آن ها شریک می شوند ولی در طراحی مکان های عمومی، تهیه تمام لوازم بر عهده طراح می باشد. از بحث های پیشین، به وضوح قابل مشاهده است که طراحی مکان های بزرگ دارای جزئیات بسیار زیادی از ابتدا تا انتهای کار می باشد. به همین دلیل شرکت های بزرگ طراحی که درگیر طراحی هتل ها، اداره ها و محیط های آموزشی هستند در تمام جنبه های کار برگه های کاری و چک لیست هایی طراحی کرده اند. هر  قسمتی از کار تحت نظر ناظری به خصوص می باشد که مرتب تمام چک لیست ها را کنترل کرده تا اطمینان حاصل کند که پروژه به آرامی روند پیشرفت خود را طی می کند.

نتیجه

شاید ما اوقاتی را برای تفریح و هواخوری و فرار از زندگی بسته در فضای آزاد بگذرانیم، اما همین شادی فرار از محیط بسته، نشان دهنده کثرت اوقاتی است که در اتاق‌ها سپری می‌کنیم. به همین دلیل دکوراسیون داخلی مناسب، بهترین راه حل برای بهبود وضعیت کاری، تحصیلی و زندگی‌مان می‌باشد.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید