شغل باسازی ساختمان

1
2292
شغل باسازی ساختمان
شغل باسازی ساختمان
شغل باسازی ساختمان

شغل باسازی ساختمان: باسازی و نوسازی ساختمان به مجموعه فعالیت هایی گفته میشود که به صورت کلی یا جزئی منجر به تغییراتی در ظاهر و بنای ساختمان میشود و هدف از انجام آن معمولا به خاظر فرسودگی ساختمان و یا تغییرات کلی در ساختمان است.معمولا هزینه های بازسازی ساختمان کمتر از احداث ساختمان جدید میباشد.

چرا نیاز به بازسازی ساختمان وجود دارد ؟

با توجه به کیفیت مصالح مورد استفاده در ساختمان و عمر مفید هر ساختمان این یک امر ضروری است که ساختمان پس مدتی فرسوده شده و نیاز به بازسازی ساختمان وجود دارد چراکه ساختمان پس از عمر مفید خود به شدت نسبت به عواملی همچون زلزله به شدت آسیب پذیر میشود.

مراحل بازسازی ساختمان چیست ؟

بازسازی خانه یا ساختمان ، با توجه به نوع ساختمان ممکن است متفاوت باشد ولی در کل به صورت زیر انجام می شود.

۱- مشاوره با شرکت های ساختمانی جهت بازسازی ساختمان(خانه) در ابتدای کار باید با یک شرکت ساختمانی فعال در زمینه بازسازی خانه(ساختمان) مشورت کنید تا بهترین و مطمئن روش بازسازی و با کمترین هزینه را به شما پیشنهاد دهند.

۲- تخریب ساختمان قدیمی : تخریب ساختمان باید با دقت و اهتمام تمام انجام شود چزاکه ممکن است تخریب غیر اصولی ساختمان ، منجر به آسیب های جانی و مالی شود و یا آسیب جدی به ساختمان های اطراف برساند. تخریب ساختمان ممکن جزئی یا کلی باشد بدین صورت که عملیات بازسازی ساختمان تنهای روی بخشی از ساختمان (مثلا آشپزخانه) انجام میشود یا ….

۳- شروع ساخت و ساز بنای ساختمان : پس از تخریب نیاز به مرحله ساخت و ساز بنای تخریب شده است.شرکت ساختمانی با روش اصولی و مهندسی طرحی که برای ساختمان جدید آماده شده است را پیاده سازی می کند. ساخت غیراصولی و عدم تطابق آن با نیازهای مشتری می تواند هزینه های مضاعف را متوجه مشتری کند.

۴- مراحل نازک کاری ساختمان و زیباسازی ساختمان : در بخش شامل : اجرای سقف کاذب و کناف، گچ کاری دیوارها ، نورپردازی در دیوارها و سقف ،کف سازی سالن ها ، رنگ آمیزی دیوارها و ستون ها یا تغییر پوشش دیوارها (مانند کاغذ دیواری یا …) ، قرنیز دیوارها ، دکوراسیون داخلی ، نمای کلی ساختمان و …

این روزها با توجه به پیشرفت جوامع شهرنشینی شغل های بسیار زیادی در بین مردم بوجود آمده است که هر کدام بصورت تخصصی به رفع یکی از نیاز های مردم می پردازد. یکی از این موارد شغل بازسازی ساختماناست. این  شغل که اخیرا در بین ایرانیان متخصصان بیشتری به خود گرفته است دارای پتانسیل بالایی برای رشد می باشد. البته با توجه به شرایط اقتصادی میزان تقاضا برای آن نیز رو به افزایش است.

شغل باسازی ساختمان
شغل باسازی ساختمان

شغل بازسازی ساختمان چیست؟

نوسازی و بازسازی ساختمان که در انگلیسی تحت عنوان (Renovation)، از آن نام برده می شود یکی از شغل های رو به رشد در بین ملل مختلف است. این  امر در بین ایرانیان طرفدار بیشتری دارد. چرا که از دیرباز در بین ایرانیان بازسازی و نوسازی منازل جزو آداب و رسوم ملت ما به شمار می رفته و خانه تکانی های سالانه نیز می تواند دلیلی بر این امر باشد. اما این شغل محدود به ایران نمی شود بلکه در بسیاری از کشورها از جمله آمریکا نیز انجام می شود. برای مثال سالانه هزینه های چندین میلیون دلاری برای مقابله با خوردگی چوب خانه ها توسط موریانه در آمریکا صرف می شود که پیشگیری از این جزو وظایف شغل بازسازی ساختمان به حساب می آید. معرفی فرصتهای شغلی موجود در کار بازسازی و نوسازی ساختمان در آمریکا بیشتر خانه ها از جنس چوب و یا ترموود می باشد و نمی توان شرایط کسب و کار موجود در آمریکا را با ایران مقایسه کرد. اما این بدان معنا نیست که در ایران فرصت این گونه کسب و کارها محدود است. بلکه برعکس میزان رشد و متقاضیان این نوع کسب و کار در ایران به شدت رو به افزایش است.

این روزها با توجه به شرایط بد اقتصادی دیگر ساخت خانه جدید برای بسیاری از خانواده ها به صرفه نیست؛ از این رو آن ها سعی می کنند تا خانه خود را بازسازی کنند که این امر را به یک متخصص بازسازی ساختمان می سپارند. علاوه بر این حجم بسیار بالای ساختمان سازی در دهه های گذشته و فرسوده شدن آن ها در این سال ها سبب شده است تا بسیاری از خانواده ها ناگریز از امر بازسازی ساختمان باشند. البته شغل بازسازی ساختمان امر ساده ای نیست و برخلاف بسیاری از مشاغل موجود در بازار کار کشور دارای پیچیدگی ها و مراحل خاص خود است. شیوه کاری در این شغل از مراحل متفاوتی تشکیل شده است و تسلط شما بر هر یک از این مراحل و نیز نحوه انجام دادن پروژه ها و همچنین توانایی دادنایده برای بازسازی ساختمان به نوبه خود می تواند تاثیر بسیار شگرفی بر روی میزان مشتری های شما داشته باشد.

برای مثال در مرحله اول باید بدانید که چگونه به مشتری خود مشاوره بدهید. این امر یکی از حیاتی ترین بخش های کار است، چرا  که میزان فرسودگی برخی از خانه ها به حدی است که دیگر مناسب بازسازی و یا نوسازی نیستند و بایستی تخریب شوند. لذا عدم تخریب آن ها می تواند جان ساکنین را در دراز مدت تهدید کند.

بازسازی خانه های قدیمی ایده ای برای راه اندازی شغل بازسازی ساختمان

برای مثال بازسازی خانه های قدیمی هر چقدر هم که ترمیم شوند باز در مقابل کوچکترین زلزله فرو می ریزند. دلیل امر این است که ساختار این خانه ها مطابق استاندارد های ساختمان سازی نبوده است. مورد بعدی نحوه انجام کار بصورت مناسب و البته با قیمت مناسب است. اگر به اندازه کافی حرفه ای باشید می دانید که چه خدماتی را با چه قیمت هایی به مشتری خودتان پیشنهاد دهید تا هم او راضی باشد و هم شما.

گاهی اوقات شاید مشتری برای زیبا شدن ظاهر خانه خود اجرای نمای جدید را در نظر داشته باشد اما بودجه ی او نتواند چنین عملی را پوشش دهد. برای همین گزینه هایی مثل نقاشی ساختمان می تواند به راحتی هم نیاز او را بر طرف کند که البته می بایست آشنائیت کافی نسبه به انواع رنگ ساختمان داشته باشید که این کار شما را فراهم کند. از این رو اولویت دادن به نیاز های مشتری مطابق بودجه او می تواند بسیار تاثیر گذار باشد.

شغل باسازی ساختمان
شغل باسازی ساختمان

شش توصیه ضروری برای افرادی که به دنبال بازسازی خانه برای کسب درآمد هستند.

این نوع بازسازی ساختمان اگر با استراتژی پیش برود، به سود قابل توجهی می رسد. سرمایه گذاران املاک به دنبال ایجاد فرصت هایی برای خود هستند که به سودشان بیافزاید، به همین دلیل این نوع سرمایه گذاری محبوبیت بیشتری پیدا کرده. در این مقاله، به هفت نکته مهم در راستای بازسازی خانه برای کسب درآمد اشاره می گردد.

۱-ملک مناسب را هدف بگیرید.

اگر ابزار و همت کافی داشته باشید، یک سرمایه گذار املاک می تواند تقریبا در هر نقطه ای پروژه های بازسازی املاک قابل سرمایه گذاری پیدا کند. ترجیحا باید جایی را پیدا کنید که قیمت آن بیست درصد کمتر از قیمت متوسط حومه باشد، این دسته از املاک وضعیت ظاهری و ساختاری جالبی نخواهند داشت. به طور مثال باید دنبال چنین املاکی باشید :

☆ نمای آن از خیابان جالب نباشد.

☆ نقاشی آن از بین رفته باشد.

☆ محوطه و حیاط آن نامرتب و به درد نخور باشد.

☆ داخل آن کهنه و قدیمی باشد اما اسکلت بندی خوبی داشته باشد.

رمز کار در یافتن املاکی است که پتانسیل توسعه و افزایش قیمت را داشته باشد. شما این تغییرات را برای آن دسته از خریداران یا مستاجرانی انجام می دهید که قصد سکونت در آن منطقه را دارند. کلی گویی در این مورد کار سختی است اما وقتی به دنبال ملک مناسب برای بازسازی می گردید، این هشدارها را به یاد داشته باشید :

▪ سقف و فوندانسیون. ساختمانی که سر و وضع بدی ندارد اما خیلی وقت است خالی مانده، شاید مشکلی داشته باشد. برای اطمینان از اینکه مشکل سازه ای و اسکلت بندی وجود ندارد، از بازرس متخصص بخواهید سقف و فوندانسیون را بررسی کند. همه مسائل از بیرون قابل مشاهده نیست. مشکلات فوندانسیون باعث تکان خوردن ساختمان می شود که درنهایت منجر به ترک خوردن دیوارها و سقف می شود.

▪ مشکلات برق کشی یا لوله کشی. حل این مشکلات، هزینه زیادی دارد و تمام شانس شما برای بازگشت سرمایه تان از ملک را از بین می برد. برای بررسی این دو مورد حتما از بازرس متخصص ساختمان استفاده کنید.

▪ تخته های پوسیده. این هم یکی دیگر از مشکلاتی است که ممکن است زیر پوششی از رنگ پنهان شود. همه درب و پنجره ها را بازرسی کنید تا مطمئن شوید تخته پوسیده وجود ندارد.

شغل باسازی ساختمان
شغل باسازی ساختمان

۲- نکات کلیدی منطقه و فاکتورهای املاک آن را بشناسید.

وقتی به دنبال یافتن منطقه ای خاص در حومه شهر برای سرمایه گذاری هستید، به این نکات توجه کنید :

☆ جمعیت شناسی مردمی

☆ روند مهاجرت داخلی

☆ روند متوسط قیمت

☆ فرهنگ بومی

☆ ویژگی های رایج در املاک

قبل از شروع هر پروژه ای در مورد این مسائل تحقیق کنید :

▪ نیاز فعلی منطقه به املاک. طول مدت فروش املاک در منطقه. نرخ مجوز مزایده منطقه.

▪ متوسط قیمت فروش خانه های مشابه در منطقه و نرخ رشد سرمایه در طول تاریخ.

▪ نرخ اجاره املاک مشابه در منطقه (اگر قصد اجاره دادن دارید).

▪ تاریخچه ملک. تاریخچه فروش و خانه های آماده فروش، جزئیات مالکیت، فروش های قابل مقایسه اخیر و ارزش تخمینی از ملک با وضعیت فعلی و بعد از بازسازی را در بازار بررسی کنید.

۳- بودجه را تعیین و شروع به برنامه ریزی کنید.

بعد از پیدا کردن ملک مناسب در حومه شهر که با شرایط خرید شما مطابقت داشته باشد، بودجه ای تعیین کنید که هزینه اولیه ملک و کارهایی که می خواهید انجام بدهید را پوشش دهد. شما باید همچنین سود بالقوه ملک را هم آنالیز کنید و مطمئن بشوید بازگشت سرمایه این پروژه، ارزش زحمات و هزینه آن را خواهد داشت.

شغل باسازی ساختمان
شغل باسازی ساختمان

باید این هزینه ها را پوشش بدهید:

☆ پیش پرداخت

☆ تمبر مالیاتی

☆  دیگر هزینه های مربوطه مثل دستمزد وکیل، هزینه بازرسی خانه برای حشرات موذی و غیره.

☆ هزینه بازسازی

☆  بازپرداخت سود در طول پروژه

☆  بودجه پشتیبان (روز مبادا)

همچنین می توانید یک تیم بازسازی املاک با هدف سوددهی تشکیل بدهید تا در تمام این مراحل به شما کمک کنند. وقتی بودجه و سود مورد نظر را ارزیابی می کنید، باید به سرمایه گذاری بیش از حد هم توجه کنید. یعنی زمانی که هزینه بازسازی از قیمت فروش خانه و ارزشی که به ملک داده می شود، بالاتر می رود. اگر از قیمت تقریبی فروش ملک در بازار آگاه باشید، فرصت های زیادی برای افزایش ارزش آن خواهید یافت. تخمین زدن کارهایی که باید در پروژه انجام شود، شما را آگاه و چشم و گوشتان را باز نگه می دارد.

۴- ظاهر و چشم انداز اولیه مهم است.

اگر قصد دارید بعد از اتمام بازسازی، خانه را به فروش بگذارید قبل از شروع پروژه بازار مورد هدفتان را مشخص کنید. مطمئن باشید ملکتان برای آن دسته از افراد که در ذهن داشتید جذابیت دارد. سعی نکنید همه کارها را خودتان انجام بدهید. در صورت نیاز باید پیمانکار حرفه ای استخدام کنید. هدف از بازسازی منزل ، همیشه نباید فروش فوری باشد. می توانید بازسازی کنید، ارزش ملک را بالا ببرید و با نرخ بیشتر آن را اجاره بدهید.

۵- هرگز ملکی که هنوز به مرحله پایانی نرسیده را به فروش/اجاره نگذارید.

خریداران بالقوه از کارهایی که در ذهن داشتید و هنوز شروع نکردید، چیزی نخواهند فهمید اما از حمام نیمه کاره، عرشه ناتمام و آشپزخانه بدون وسایل خیلی خوششان نخواهد آمد.

۶- فروش و سود دهی.

▪  شاید خریداران قبل از اینکه شما ملک را خریده و بازسازی کنید، آن را دیده باشند. تغییراتی که ایجاد می کنید باید قابل توجه و چشمگیر باشند، باید نقش مزایایی را ایفا کنند که به ارزش ملک افزوده و برای شما یک پروژه بازسازی پرسود رقم بزنند.

▪ اگر کارایی ملک را تغییر داده اید، هرکاری اضافه ای که لازم است باید انجام بدهید. آیا باید بازار فروش متفاوتی پیدا کنید؟ ویژگی های جدید آن را چطور مطرح می کنید؟

▪ هزینه هایی که کردید را پوشش دهید. حتی اگر از زمانی که ملک را خریدید، بازار رکود شدید پیدا کرده باز هم هنگام فروش باید رقمی اعلام کنید که تمام هزینه ها را پوشش بدهد. این هزینه ها شامل کمیسیون مشاور املاک و دیگر هزینه های فروش نیز می شود.

▪ به بازار فروش جدید خود توجه کنید. ملکی که شاید یک زمان فقط برای سرمایه گذارانی مثل خودتان جذابیت داشته، اکنون مخاطبان بیشتری خواهد داشت مثل کاسبان تجاری، خانواده ها، مستاجران یا افرادی که به دنبال جایی برای تعطیلات هستند. قبل از شروع بازسازی، باید بازار هدفتان را مشخص کنید. هنگام فروش باید مطمئن باشید که این خانه همچنان برای مخاطبان مورد نظرتان جذابیت دارد.

نکته پایانی

بازسازی ساختمان یک شغل کاملا پیچیده و نیازمند تجربه و مهارت است.  و باید این شغل را از پایه روی اصول آن شروع کرد، اگر می خواهید در این شغل موفق شوید همیشه بهترین و به روزترین در کسب و کارتان باشید.

1 نظر

  1. سلام. من یه سوال داشتم میخوام شمال تهران خونه هایی که نیاز بازسازی داره بخرم بازسازی کنم چراغونی کنم تو چشم بیاد و بفروشم به نظر شما میشه به چشم کار سوده دید

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید