دیوار سبز هیدرو پونیک

0
568
دیوار سبز هیدروپونیک
دیوار سبز هیدروپونیک

دیوار سبز هیدروپونیک : می تواند خیلی لذت بخش باشد، وقتی بتوانی طبیعت و فضای سبز را در هر جایی که بخواهید دعوت کنید.  هیدروپونیک یکی از سیستم های محبوب دنیای امروزی است، که می توان به راحتی در خانه ی خود، محل کار، رستوران، و چهارچوب شهری دیوار زنده و هوای سالم و پر از اکسیژن و محیطی فرح بخش و زیبا داشت. دیوارهای سبز تحولی عالی در زندگی شهری بوده و هست.

هیدرو پونیک چیست؟

هیدروپونیک یعنی رشد گیاه در آب و املاح محلول در آن به جای رشد گیاه در خاک.

بنابراین در این روش گیاهان بدون دخالت خاک و دخالت مستقیم آب رشد می کنند، در این روش ریشه ها در هوای بسیار مرطوب نگهداری می شوند. و ریشه از طریق آبی که هم تصویه شده است و هم کاملا غنی شده است نگهداری می شوند و مواد غذایی مورد نیاز خود را به جای خاک از آب می گیرد. سیستم های هیدرو پونیک برای آبیاری گیاهان به یک پمپ الکتریکی متصل می شوند تا آب را از پایه سیستم انتقال داده تا مواد غذایی به گیاهان به اندازه کافی برسد. درحالی که سیستم آبیاری مبتنی بر  خاک ممکن است شامل یک پمپ و یک تایمر برای آبیاری گیاهان باشد. در این سیستم به طور کامل از برق استفاده نمی شود.

البته سیستم مبتی بر خاک دو مزیت دارد ، و آنها این هستند که می توانید آبیا ی دستی داشته باشید بنابراین هزینه ها کمتر می شود ولی دشواری نگهداری و آبیاری از گیاهان بیشتر است.

اگر اختلالی در برق به وجود آید، خاک مرطوب می تواند از گیاهان محافظت کند.

دیوار سبز هیدروپونیک
دیوار سبز هیدروپونیک

دیوارهای سبز در دهه های گذشته در دو گروه مجزا تکامل یافته اند که عبارتنداز :

  • دیوار سبز مبتنی بر خاک
  • دیوار سبز مبتنی بر هیدروپونیک

سیستم مبتنی بر خاک : در این سیستم از خاک و کود برای رشد گیاهان استفاده می شود. ایجاد دیوار سبز براساس سیستم مبتنی بر خاک دشوارتر و زمان برتر می باشد. هزینه های جانبی بخصوص هزینه ی آب مصرفی زیاد می باشد. این دیوار نسبت به دیوار هیدروپونیک سنگین تر است و کاشت گیاهان در وسعت زیاد با این روش بسیار دشوار می باشد. دهه های زیادی است که دیوارهای سبز به این روش ساخته شده است، اما امروزه این روش یک روش قدیمی می باشد.

سیستم هیدروپونیک : هیدرو پونیک به معنای رشد بدون کمپوست و خاک است.  یک روش علمی و هوشمندانه برای داشتن دیوار سبز می باشد، شما با داشتن یک دیوار سبز هوشمند دیگر نگرانی برای مراقبت از آن ندارید، دیوار سبز هیدروپونیک به جای استفاده از کمپوست که یک روش کوتاه مدت و خسته کننده برای نگهداری گیاهان است، شرایط بهتر و مستقل تری برای گیاهان دارد که احتیاج زیادی به مراقبت و نگهداری نداشته باشند.

هیدروپونیک یک روش کامل کم هزینه و مقرون به صرفه است. در روش مبتنی بر خاک گیاهان ۹ تا ۱۰ برابر بیشتر از گیاهان دیوار هیدروپونیک آب مصرف می کنند. از طرفی کمپوست باعث رشد بی رویه گیاهان می شود.

در هیدروپونیک گیاهان تمام مواد غذایی خود را از طریق آب مصرفی خود دریافت می کنند. بنابراین تغذیه پایدارتری نسبت به گیاهان مبتنی بر خاک خواهند داشت.

ریشه های گیاهان در روش هیدروپونیک به شرط مراقبت مرتب بیمار نمی شود

دیوار سبز مبتنی بر خاک  به مراتب بسیار سنگین تر از دیوار سبز هیدروپونیک است. باید یادمان باشد که کمپوست یک مولفه ی کوتاه مدت برای گیاهان می باشد، و بعدها آن گیاهان رشدشان ضعیف خواهد شد و کم کم دیگر رشد نمی کنند.

دیوار سبز هیدروپونیک
دیوار سبز هیدروپونیک

مشکلات پرورش گیاه در خاک

  • محدودیت فیزیکی برای گیاهان خواهیم داشت
  • جابه جایی و فرسایش گیاه
  • فعالیت وسیع میکروبی
  • خستگی کمپوست
  • تولید نمکهای معدنی از طریق پیوندهای یونی

اگر دیوار هم بزرگ باشد غلبه بر این مشکلات بسیار سخت و دشوار است، و نگهداری مستمر می خواهد.

هیدروپونیکها همه ی پیچیدگی خاک را از بین می برند. گیاهان به روش هیدروپونیک متفاوت عمل می کنند، و در یک ساختار ریشه ای متفاوتر از گیاهان کمپوستی رشد می کنند. در خاک یک گیاه می تواند ۶۰ درصد از انرژی مورد نیاز خود را در ریشه ها جستجو می کنند، در حالی که گیاهان هیدروپونیک همه ی انرژی خود را به شاخ و برگها می دهند. مزایای هیدرو پونیک نداشتن آفات، علف های هرز، رشد سریع و منظم گیاهان و کنترل بیشتر بر روند باغبانی است، علاوه بر آن رشد گیاهان به روش هیدرو پونیک موجب صرفه جویی در آب و در فضا می شود. رشد گیاهان به روش هیدروپونیک ۴۰ درصد بیشتر از گیاهان در روش مبتنی بر خاک می باشد.

در سیستم هیدروپونیک برای حفظ گیاهان در این روش باید درجه ی حرارت مطلوب و مناسب ترین PH را فراهم کرد.

  • آبیاری:

دیوارهای سبز مبتنی بر خاک به طور طبیعی در گلدان های خود رطوبت دارند.

سیستم تغذیه در هیدروپونیک علمی است، و گیاهان از طریق آبیاری تغذیه می شوند زیرا آب گیاهان محلولی از مواد غذایی مورد نیاز رشد را دارا می باشد. اما سیستم های مبتنی بر خاک، اکثر مواد مغذی خود را از طریق خاک دریافت می کند، البته گاهی هم از کود مایع در آب برای تغذیه گیاه استفاده می شود.

  • خطرات و بیماری

سیستم های هیدروپونیک ریشه ی گیاهان خود را در معرض خطر قرار می دهد و خطر ابتلا به بیماری را افزایش می دهند. تجمع آب همچنین موجب رشد جلبکها و باکتری ها می شود، که می تواند باعث پوسیدگی ریشه شود به همین دلیل است که آبیاری  و تغذیه دیوارسبز هیدروپونیک باید بسیار اصولی انجام گیرد، گیاهان سیستم مبتی بر خاک کمتر دچار بیماری می شوند زیرا ریشه ها در بستر خاک محافظت می شوند.

  • نگهداری عمومی:

سیستم های هیدروپونیک نیاز به نظارت و نگهداری مداوم دارد، از جمله تمیز کردن قطعات، ترکیب با دقت موادمغذی در آب.

سیستم مبتنی بر خاک به نگهداری حداقلی احتیاج دارد، شما می توانید فقط چند بار در سال خاک کود را بارور کنید و گاهی تمیزکاری انجام دهید و یا خیلی کم مخزن را تخلیه کنید و آب تازه جاگزین می کنید.

دیوار سبز هیدروپونیک
دیوار سبز هیدروپونیک

دستاوردها

  • سیستم های هیدرو پونیک در این روش گیاهان سریع تر رشد می کنند و اگر گیاهان گلدار یا میوه دار را به این روش پرورش دهیم با سرعت بیشتری به محصول خواهد داد. بنابراین برای پروژه های بزرگ کشاورزی و ساخت دیوار سبز در وسعت زیاد بسیار مناسب و مقرون به صرفه می باشد.
  • سیستم مبتنی برخاک

در این سیستم زمان طولانی تری برای رشد گیاهان و گرفتن نتیجه باید سپری شود. اما محصولی کاملا طبیعی و اورگانیک  تر به ما می دهد. سیستم مبتنی بر خاک برای پروژه های طولانی مدت مناسب نمی باشد.

ریشه گیاهان در دیوار هیدروپونیک می توانند هم در محیطی اسفنج مانند و هم در آب نگهداری شوند، در این روش جدید و علمی کیفیت آب بسیار مهم است زیرا در این روش خاک حذف شده است و گیاه با عناصری دیگر تغذیه می شود؛ در این روش چیزی بسیار مهم است هوا و البته نور کافی می باشد.

در این روش چون هیچ خاکی وجود ندارد بنابراین میکروبهایی که باعث خرابی و فاسد شدن گیاه شود دیگر وجود ندارد. اما نباید از این مهم غافل شد که آب مصرفی برای گیاهان به این روش حتما باید تمیز و تصویه شده باشد.

گیاهان دیوار سبز هیدرو پونیک به وسیله ی آبیاری تعذیه می شوند و بنابراین هزینه های مصرفی خاک و کود را دیگر نخواهیم داشت. و آب بسیار کمتری نسبت به روش مبتنی بر خاک مصرف می شود که بسیار عالی می باشد.

دیوارهای سبز محیط را زیبا و دلچسب می کنند. دیوار سبز هیدرو پونیک بسیار جذاب بوده و موادغذایی مورد استفاده ی گیاهان را به روش تزریق به گیاه می رساند. یک روشی تمیز است زیرا در آن خاک و کود استفاده نمی شود، در حال حاضر این روش نسبت به روش های دیگر دیوار سبز ارجعیت دارد، زیرا هم از لحاظ هزینه بسیار مقرون بصرفه تر از روش های دیگر و هم راحتر و آسان تر ساخته و نصب می شود، در زیر مزایای کلی دیوار سبز هیدروپونیک بررسی شده است.

دیوار سبز هیدروپونیک
دیوار سبز هیدروپونیک

مزایای دیوار سبز هیدروپونیک 

  • نیاز به نیروی کمتر برای نگهداری ( زیرا در این روش بستر خاکی تهیه نمی شود و علف هرز وجود ندارد)
  • حذف خاک ( بنابراین حذف بیماری های قارچی مخصوص گیاهان)
  • مصرف بهینه ی آب و کاهش هزینه
  • کاشت گیاه در متراژ زیاد و گسترده، و نتیجه فراوان تر
  • حدف آفات گیاهی ( به دلیل حدف خاک)
  • کنترل شرایط محیطی از جمله آب، نور، و رطوبت بهتر است.
  • پرورش گیاه در تمام نقاط
  • آلودگی خاک وجود ندارد و آلودگی آب کمتر است
  • کاهش بیماری های انگلی گیاهان ( حذف خاک)
  • حذف کوددهی ( به دلیل نبودن خاک)

در این نوع از دیوار سبز بستر گیاه نمد است. اجری دیوار هیدروپونیک نیاز به بستر سازی برای جلوگیری از انتقال رطوبت به دیوار اصلی می باشد.

اگر دیوار سبز در داخل ساختمان نصب شود، چون دما ی داخل ساختمان یک دمای قابل قبول و متعادل است آبیاری گیاهان دیوار دو روز یکبار به سبک قطره ای انجام می شود. اما اگر در خارج از ساختمان دیوار را نصب کنید با توجه به دمای بیرون باید تعداد آبیاری دیوا  را افزایش داد.

سیستم هیدروپونیک یک سیستم انعطاف پذیر می باشد و هم در داخل و هم در خارج ساختمان استفاده می شود. البته همان طور که پیشتر گفته شد، در هنگام نصب دیوار سبز در بیرون از ساختمان حتما باید شرایط آب و هوا و همچنین نوع گیاهی که با این شرایط سازگار باشد را باید انتخاب کنیم.

به دلیل اینکه در دیوار سبز هیدرو پونیک خاک استفاده نمی شود آب را برای گیاهان مغذی می کنند؛ و با افزودن عناصر ماکرو و  میکرو و مواد نگهدارنده عملا نیاز گیاهان را به خاک منتفی می کنند. در این روش گیاهان بسیار سریعتر از روش مبتنی بر خاک رشد می کنند.

در آخر

بسیار عالی است که فرهنگ داشتن دیوار سبز در هر کشوری اجرا شود، بخصوص در وضعیتی که طبیعت و زمین مان در خطر است. داشتن فضای سبز عالی علاوه بر سلامت محیط و زیبایی فوق العاده ای که به بناهای شهری می دهد، باعث سلامت و حفظ محیط زیست و فضای سبز که بسیار مهم است، باعث سلامت روحی و روانی اشخاص می شود. و قطعا جامعه ای سالم ترو زیباتر خواهیم داشت.

دیوار سبز انقلابی عظیم در حفظ فضای سبز و راه ورود طبیعت به زندگی ماشینی ما انسانهاست.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید