ساخت گرین وال

0
1469
ساخت گرین وال
ساخت گرین وال

ساخت گرین وال

ساخت گرین وال : با رشد جامعه به سمت ایجاد فضای طبیعی و بهره گیری از محیط سالم، استفاده از دیوار سبز در طراحی داخلی به یک روند پایدار تبدیل شده است. گرین وال یا باغ های عمودی حاوی گیاهانی هستند که با برخوردی از سیستم پشتیبانی جهت آبیاری و تغذیه، همانند یک سیستم مستقل عمل کرده و نگهداری از آنان ساده خواهد بود.

در حال حاضر استفاده از دیوار سبز در فضای شهری بسیار رایج شده و به دلیل زیبایی منحصر به فردی که دارد، استفاده از آن در فضای داخلی خانه، یا محل کار نیز روبه افزایش است. گیاهان دیوار سبز، می توانند به تصفیه هوا کمک کنند. مزایای گرین وال از نظر بهداشتی بسیار زیاد است و بهره وری از آن بسیار مقرون به صرفه خواهد بود. دیوار سبز با استفاده از فرآیند تبخیر، موجب تثبیت رطوبت در منزل شده، بنابراین در تابستان خانه را خنک می دارد.

از طرفی در فصل زمستان نیز همچون یک عایق عمل می کند. بنابراین ساختن گرین وال علاوه بر زیبایی منحصر بفردش، از لحاظ اقتصادی نیز بسیار مقرون بصرفه خواهد بود.

نحوه ی اجرای دیوار سبز بسیار آسان بوده و به راحتی می توانید در منزل آن را بسازید.

ساخت گرین وال
ساخت گرین وال

گرین وال یا دیوار سبز چیست؟

دیوار سبز، منظور دیواری است که گیاهان طبیعی در بستر کاشت مناسب بصورت عمودی بر روی دیوار کاشته شده باشد، که کمک به سلامت محیط زیست، تصویه هوا و ایجاد محیطی شاد و فرح بخش کند.

در مقابل دیوار سبز زنده و طبیعی، دیوار سبز مصنوعی قرار دارد که گیاهانی که در آن کاشته می شوند طبیعی نبوده و هیچگونه مزایایی ندارند و هرگز باعث تصویه هوا نمی شون، باید دیوارهای سبز مصنوعی را هر از گاهی شستشو کرد، زیرا گردو غبار می گیرند و در عین حال جلوه و زیبایی گیاهان موجود در دیواره ی زنده ی سبز را ندارند، از همین رو توصیه می گردد با توجه به اینکه قیمت دیوار زنده سبز معادل یا گاها کمتر از دیوار سبز مصنوعی می باشد از گیاهان طبیعی و بستر کاشت دیوار زنده سبز در پروژه ها استفاده کنیم و از مزایای غیر قابل قیاس آن بهره مند شویم.

دیتیل دیوار سبز های گرین وال بسیار ساده می باشد، ابتدا باید بر روی سطحی که قرار است بر روی آن بستر کاشت اجرا شود ایزولاسیون انجام شده، سپس پروفایل های امگا با فواصل مشخص و معین اجرا شوند، روی پروفایل ها ورق های ضد رطوبت و ضد ریشه جدا شده و بعد از اجرا درزگیری شوند با چسب مخصوص آبندی، سپس لوله آبیاری در رشت کار اجرا شده با سوراخ هایی که با فواصل معین در نظر گرفته می شود، سپس روی کل سیستم پوسته نمدی چندلایه هیدروپونیک اجرا شده و بعد از آن سیستم آبیاری به تاسیسات و منبع تغذیه باید وصل شود، پس از تست آبیاری و اتصال دادن سنسورهای لازم دما، رطوبت و باران و سنسور قطعی آب گیاهان باید با دقت در داخل بستر کاشت هیدروپونیک کاشته شده و با فواصل معین قرار گیرند، سپس سیستم آبیاری فعال گردیده و دیوار تحویل شود.

ساخت گرین وال
ساخت گرین وال

روش ساخت دیوار سبز (گرین وال )

روش ساخت دیوار سبز بنا به نوع نیاز ما  به ساختار دیوار سبز، محل قرارگیری آن، و متدی که میخواهیم به کار ببریم متفاوت می باشد. به طور مثال برای ایجاد فضای سبز قائم بصورت محوطه ای می توان از گلدانهای بتنی و سیمانی استفاده کرد و داخل آنها گیاهان با مقاومت بالا و پوش کافی را کاشت، در دیوار سبز خارج از ساختمان بر روی نما میتوان از تمامی روش های متداول شامل: روش هیدروپونیک، روش گلدانی مدولار به راحتی استفاده کرد و اما دیوار سبز داخلی همانند اجرای نما بر روی دیوار سبز خارجی می باشد، در عین حال پیشنهاد ما به شما استفاده از روش دیوار سبز هیدروپونیک های گرین وال در دیوار سبز داخلی و خارجی می باش، باید توجه داشته باشیم تنوع گونه ی گیاهی در محلی که دیوار سبز میخواهد اجرا شود، بسیار مهم است و ملزومات اولیه شامل آب، دما، نور باید باشد. دیوار سبز داخلی، منظور همان دیواری است که در داخل ساختمان اجرا می شود.

نگهداری و اجرای دیوار سبز داخلی به مراتب آسانتر است، دیوار سبز نما یا خارجی ساختمان می باشد. به دلیل آن که معمولا در داخل ساختمان، شرایط دمای هوا در رنج مناسبی ثابت می ماند، بطور مثال بین ۲۱ تا ۲۲ درجه است اما مولفه هایی همچون نور تاثیر بسزایی در رشد گیاهان در دیوار سبز داخلی دارد.

باید توجه داشته باشیم نباید گیاهان تزئینی کاشته شده در دیوار سبز داخلی در معرض نور مستقیم خورشید قرار گیرند، در صورت کمبود نور که مولفه ی بسیار مهمی در فتوسنتز و رشد گیاهان می باشد باید از نور مصنوعی استفاده کرد که این خود این نورپردازی می تواند جلوه ی خاصی به دیوار سبز ما در داخل ساختمان بدهد، حداقل روزانه باید گیاهان ۱۶ ساعت در برابر نور غیر مستقیم قرار گیرند تا رشد خوبی داشته باشند.

ساخت گرین وال
ساخت گرین وال

تکنولوژی دیوار سبز هر روزه دچار تغییرات جدیدی می باشد و روز به روز پیشرفت می کند، آخرین متد و تکنولوژی دیوار سبز در دنیا، دیوار سبز هیدروپونیک می باشد که در این روش گیاهان بدون نیاز به خاک در بستر کاشت نمدی و در محیطی کاملا خنثی کاشته شده و تغذیه از طریق آبیاری انجام می گیرد، مثلا در سیستم دیوارهای سبز دیگر، تکنولوژی خاصی به کار برده نشده و فقط همان گلدان ساده که به دیوار وصل می شد با روش های مختلف گدانهای مختلف طراحی می شوند و از طریق آبیاری قطره ای و تایمر آبیاری انجام شده و گیاهان در دیوار سبز را همراه با گلدان ایجاد می کند. اما در سیستم هیدروپونیک از سنسورهای دما جریان آب باران استفاده می شود، که همگی آنها به کنترل هوشمند وصل شده، نه تنها تغذیه از طریق آبیاری کنترل می شود بلکه سایر مولفه ها نیز تحت کنترل هستند.

ساخت گرین وال در منزل و در فضای باز

اولین مسئله ای که در مورد نحوه ی اجرای دیوار سبز باید بدانید تعیین مکان برای ساخت گرین وال است.

ممکن است یک ایده ای را از قبل در مورد  مکان مورد نظر برای اجرای گرین وال در نظر گرفته باشید، اما مسئله ای که باید به آن توجه داشتید این است که آیا دیواری که انتخاب کرده اید می تواند وزن گیاه، خاک و آب مورد نیاز برای آبیاری را تحمل کند یا خیر. همچنین باید در نظر داشته باشید که چه مقدار نور به دیوار می رسد، و بر مبنای نورگیر بودن دیوار باید گیاه مناسب برای آن نقطه انتخاب شود زیرا برخی از گیاهان به نور مستقیم و برخی به نور غیر مستقیم برای رشد نیاز دارند.

بنابراین مکان مناسب جهت بهره گیری از نور طبیعی از مهم ترین گزینه ها در انتخاب مکان می باشد. اگر چه قرار گیری دیوار سبز در مجاورت پنجره می توانداز نظر دسترسی به نور طبیعی مناسب باشد، اما به یاد داشته باشید که وجود دیوار سبز نزدیک پنجره، در ماهای سرد سال مشکل ساز باشد.

گیاهان مواد غذایی خود را از طریق فرآیند شناخته ای به نام فتوسنتز تولید می کنند، که این فرآیند در گیاه، موجب تولید ماده ای بنام کلروفیل یا همان سبزینگی می شود. بنابراین نور نیاز شماره یک برای تعیین مکان می باشد.اگر مکانی که انتخاب کرده اید از نظر نور طبیعی در طول روز بی بهره باشد، باید بفکر تامین نور از راه دیگر باشید. دسترسی به نور بیشتر، انتخاب ما را برای گونه های گیاهی افزایش می دهد.

نبودن نور مستقیم انتخاب گونه های گیاهی را به گیاهانی که برای رشد به نور کمتری نیاز دارند مثل فیلمودندرون و پوتوس ها، محدود می کند.

اگر قصد اجرای گرین وال در فضای باز را دارید، گیاهانی را انتخاب کنید که مناسب آب و هوای منطقه باشند و همچنین برای رشد این گیاهان آفتابگیر یا سایه ای بودن مکان، باید در نظر گرفته شود. بنابراین زمان آویزان کردن دیوار سبز باید آن را در فضایی قرار دهید که نور مناسب برای رشد گیاه تامین شود. به عنوان مثال ساقه ی گیاه برای پرورش کامل به نور بیشتری نیاز دارد. بنابراین محلی برای گرین وال در نظر بگیرید که حداقل ۶ ساعت بتواند نور خورشید را مستقیما دریافت کند، اگر چه گیاهان در محیط با نور کمتر نیز زنده می مانند اما رشد آنها به اندازه ی زمانی که در مقابل نور مستقیم قرار می گیرند نخواهد بود.

ساخت گرین وال
ساخت گرین وال

اندازه گیری مکان برای اجرای گرین وال

بعد از اینکه مکان مورد نظر برای دیوار سبز را انتخاب کرده اید، باید ابعاد دیوار انتخابی اندازه گیری شود.

زمان نصب و آرایش یک گرین وال عمودی، گزینه های زیادی وجود دارد که باید در نظر گرفته شوند. یک مداد و یک متر نواری را بردارید و اندازه ی قابی که می خواهید گرین وال را بر روی آن قرار دهید، بررسی کنید. تعداد قابهایی که برای پر کردن فقط نیاز است را تعیین کنید. می توانید قاب را با توجه به فضایی که در اختیار دارید بسازید، و یا از قابهای پیش ساخته که از چوب و مواد بازیافتی ( مثل بطری آب)، یا فلزهای نمد پوش شده ساخته شده اند استفاده کنید.

بعضی از مردم ممکن است از طبقه های زاویه دار که شبیه قفسه هستند استفاده کنند و گیاهان منحصر بفردی را در آن قرار دهند، که نگهداری دستی از آن بسیار ساده می باشد. با داشتن یک فضای ۳۰ در ۳۰ می توان یک دیوار سبز کوچک احداث کرد.

انتخاب گیاه برای دیوار گرین وال

هر مکانی که برای دیوار سبز در نظر گرفته می شود، موقعیت متفاوتی دارد و قبل از انتخاب گیاهان باید شرایط مکان ها ارزیابی شود.برای دیوارهای داخلی که به نور طبیعی و مصنوعی دسترسی دارند، امکانات زیادی وجود دارد، که می تواند بصورا یک پالت رنگی یا به عنوان یک ویترین،طراحی شوند.

برخی از گیاهانی که برای دیوار سبز مناسب می باشند عبارتند از: سرخس ها، برملیان گونه های مناسب دیگر از گیاهان که به نور کمتری احتیاج دارند مثل کاکتوس ماری که به زبان مادر شوهر معروف است، زنبق، گل شیپوری و برخی از انواع سرخس ها می باشند. اگر به نور مستقیم سرو کار دارید گیاه کروتون یک گزینه عالی برای گرین وال می باشید.

البته به غیر از گیاهان تزئینی می توان از  انواع سبزیجات مثل گوجه فرنگی، فلفل و دیگر گیاهان خوراکی در دیوار سبز استفاده کرد.

آبیاری دیوار گرین وال یا دیوار سبز

معمولا هر ۷ روز یا بیشتر گیاه خشک شده و نیاز به آبیاری دارد. برای تعیین اینکه گیاه به آبیاری نیاز دارد یا خیر، با انگشت خود خاک گیاه را لمس کنید اگر احساس خشکی کردید زمان آب دادن به گیاه فرا رسیده است. برای دیوارهای سبز داخلی بهتر است آب را بر روی خاک اسپری کنید، تا از چکه کردن آب جلوگیری شود. اگر دیوار سبز به سیستم آبیاری خودکار مجهز باشد بنابراین نیازی نیست زمان خود را صرف نگهداری از گیاه کنید.

اگر سیستم آبیاری دستی دارید، باید از میزان آبی مورد نیاز برای گیاه اطمینان یابید، و گیاهانی را انتخاب کنید که با شرایط آب و هوایی و نور مناسب بتوانند رشد کنند.

ایجاد راه اندازی دیوار سبز تنها مراحل نحوه اجرای دیوار سبز نیستند. مهم ترین مسئله پس از ساخت گرین وال نگهداری و مراقبت از آن است، که اهمیت دو چندانی  می یابد. بسیار مهم است که توجه ویژه ای به نگهداری از گیاهان، سیستم آبیاری و یا ایجاد تغییرات ضروری در دیوار سبز داشته باشید.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید