ماشین آلات و ابزار عمرانی

0
1197
ماشین آلات و ابزار عمرانی
ماشین آلات و ابزار عمرانی

ماشین آلات و ابزار عمرانی

ماشین آلات و ابزار عمرانی به دو منظور صرفه جویی در زمان وهزینه نیروی انسانی مورد استفاده قرار می گیرد؛ که نهایتا کاهش هزینه های کل پروژه را در بر می گیرد. نکته حائز اهمیت شناخت ماشین آلات  وابزار عمرانی به جهت استفاده به جا از هر یک و نتیجتا تسهیل کارو کاهش هزینه ها می باشد.

بولدوزر برای جابجایی خاک و سنگ ها در حجم زیاد مورد کاربرد می باشد؛ بولوزر به عنوان یکی از ماشین آلات و ابزار عمرانی جهت تخریب سریع محل پروژه نیز کاربرد دارد.

گریدر به عنوان یکی از ماشین آلات و ابزار عمرانی جهت صاف کردن سطوح جاده ها به کار برده می شود.

بکهولودر که برای کندن، خاک برداری، جمع کردن مواد، حمل لوازم کاربرد دارد؛ یکی از ماشین آلات و ابزار عمرانی پرکاربرد می باشد.

بیل کششی یا دراگلاین، قدرتمندترین زیرمجموعه این ماشین آلات می باشد که کارها با استفاده از آن به سرعت و سهولت انجام می پذیرد.

از جمله این ماشین ها می توان به غلطک اشاره کرد که برای زیرسازی و روسازی پروژه های ساختمانی به کار گرفته می شودد.

جرثقیل یا تاورکرین که برای جابه جا کردن لوازم سنگین قابل استفاده است، از دیگر ماشین آلات و ابزار عمرانی می باشد.

جابجایی مصالح و ضایعات با وسیله ای بجز کامیون امکان پذیر نیست که جزء ماشین آلات و ابزار عمرانی پرکاربرد محسوب می شود.

نقش میکسرها در میان بُلد می باشد.

استفاده از سیستم HSE که جزئی از مجموعه عظیم ماشین آلات و ابزار عمرانی است؛ اجباری گردیده.

ماشین آلات و ابزار عمرانی
ماشین آلات و ابزار عمرانی

ماشین آلات و ابزار عمرانی چیست؟

عبارتند از کلیه تجهیزات ، لوازم و دستگاه هایی که در پُرسه ساخت و ساز مورد استفاده می باشند.

ماشین آلات عمرانی طیف گسترده ای از دستگاه ها را دربرمیگیرد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

استفاده ازاین ماشین ها  چند درصد ازهزینه پروژه ها را شامل می گردد؟

مبرهن است که استفاده از این ماشین آلات  در کاهش هزینه پروژه های ساختمانی بسیار موثر می باشند. به طوری که

* در پروژه های راهسازی 70%-50 %

* در پروژه های سدسازی 60%-40 %

* در پروژه های ساختمان سازی 30%- 10%

از هزینه های پروژه ها را شامل می گردند.

نخستین ماشین یا ابزار عمرانی چیست؟

شاید بتوان گفت که نخستین ماشین عمرانی، فرغون یا فرقون بوده است. جالب است بدانید که نوشتار صحیح این کلمه فرگون بوده است.

به احتمال زیاد زمان اختراع فرغون به دوران اختراع چرخ باز می گردد. زمانی که بشر چرخ را در راستای تسهیل بخشی به روند زندگی خود، اختراع نمود. به هر روی فرغون یکی از ابزارآلات هر نوع ساخت و سازی می باشد؛ و نوع دیجیتالی آن نیز ساخته شده است!

ماشین آلات و ابزار عمرانی
ماشین آلات و ابزار عمرانی

اولین ماشین های عمرانی در چه سالی ساخته شدند؟

نخستین ماشین سنگین ساختمانی توسط Otis .S William در سال 1835 ساخته شد. این ماشین جهت تسریع درعملیات خاکبرداری ریل راه آهن ساخته شد.

در سال 1862 موتور بخار متحرک اولیه که پایه ساخت سایر ماشین آلات ساختمانی بود توسطWolfRudolf در المان ساخته شد.

اولین جرثقیل در دوران روم باستان از جنس چوب ساخته شد؛ نیروی محرکه این جرثقیل به وسیله انسان ها و حیوانات تامین می گردید.

نخستین غلتک ها، غلتک های اسبی بودند که در سال1800 میلادی ساخته شدند.

اولین تراکتور توسط Works Machine Harrison در سال 1882 جهت انجام مصارف کشاورزی ساخته شد .

اولین سنگ شکن در سال 1920 ساخته شد.

نخستین اسکریپر و بولدوزر و بیل مکانیکی که با سوخت بنزینی کار می کردند، در سال 1920 ساخته شدند.

اولین گریدر در سال 1924 ساخته شد؛ این گریدر با سوخت بنزینی کار می کرد.

نخستین لودر تراکتور توسط Fordson در سال 1920 ساخته شد.

سه غول ماشین آلات و ابزار عمرانی

پس از ارائه اشکال اولیه ماشین آلات عمرانی، نوبت به کارخانه هایی می رسید که چنین دستگاه هایی را

تولید انبوه می رساندند. سه شرکت بزرگ ماشین آلات عمرانی عبارتند از کاترپیلار، کوماتسو و هپکو؛ در ذیل مختصرا به تاریخچه هر یک می پردازیم.

ماشین آلات و ابزار عمرانی
ماشین آلات و ابزار عمرانی

کاترپیلار

شرکت کاترپیلار که به اختصار (CAT) نیز نامیده می شود، شرکتی آمریکایی است که در سال 1925 و توسط بنجامین هولت تاسیس گردید.

این شرکت قدیمی ترین و بزرگترین تولید کننده انواع ماشین آلات سنگین، ماشین آلات استخراج معدن، موتورهای دیزلی، موتورهای گازسوز، موتورهای درون سوز، لوکوموتیوهای دیزلی- الکتریکی و توربین های گازی می باشد.

کوماتسو

شرکت کوماتسو در سال 1917 در حومه شهر توکیو بنیان نهاده شد. این شرکت پس از شرکت کاترپیلار بزرگترین شرکت سازنده بولدوزر، بیل مکانیکی و لودر در جهان می باشد .

هپکو

شرکت صنعتی هپکو در سال 1351 در شهر اراک و به منظور مونتاژ ماشین آلات عمرانی تاسیس گردید. این شرکت تنها شرکت تولید و مونتاژ ماشین آلات عمرانی در ایران و خاورمیانه می باشد.

از سال 1354 این شرکت با همکاری شرکت های اینترناش، پوکلین، ساکائی، دایناپاک و لوکومواز کشورهای آمریکا، فرانسه، ژاپن، سوئد، فنلاند رسما شروع به فعالیت نمود.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی که ساخت ماشین آلات راه سازی و معدنی در دستور کار قرار گرفت؛ این شرکت با همکاری شرکت لیبهرآلمان، با ظرفیت 300 دستگاه در سال 1363 آغاز به کار نمود.

ماشین آلات و ابزار عمرانی
ماشین آلات و ابزار عمرانی

انواع ماشین آلات و ابزار عمرانی

بولدوزر یا تخریب چی

بولدوزریکی از ماشین آلات عمرانی می باشد که استفاده از آن نیاز به مهارت و تجربه نیروی کار باسابقه دارد. با بیانی ساده وظیفه بولدوزر پخش یا جمع کردن خاک وسنگ می باشد. امروزه بولدوزرهای اتومات نیز در بازار موجود هستند، استفاده از این بولدوزرها مستلزم صرف هزینه بیشتر است اما پُرسه کار با انواع اتومات موجب تسریع کار به نحوی چشمگیر می گردد.

ماشین آلات و ابزار عمرانی
ماشین آلات و ابزار عمرانی

گریدر

پس از انجام کار با بولدوزر، نوبت به گریدر می رسد که وظیفه ی صاف کردن سطوح را برعهده دارد. به عنوان مثال اجرای کار آسفالت کاری با گریدر صورت می پذیرد.

همچنین برای تسهیل در رفت و آمد در زمان بارش برف، از گریدر برای هموار سازی جاده استفاده می شود. گریدرها دارای انواع موتورهای متفاوتی از جمله موتور سبک یا سفت و محکم می باشند. در زمان استفاده از گریدر بایستی به نوع موتور آن توجه نمود.

ماشین آلات و ابزار عمرانی
ماشین آلات و ابزار عمرانی

بیل مکانیکی

پس از بولدوزر و گریدر، بیل مکانیکی پرکاربردترین ماشین راه سازی می باشد که در انجام پروژه های بزرگ راه سازی و ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد. گودبرداری تنها توسط بیل مکانیکی  پرقدرت امکان پذیر است. بیل مکانیکی ها بر مبنای قدرت موتور، پاکت یا محفظه ی چنگال مانند ش تقسیم بندی می گردد.

انواع بیل مکانیکی بر اساس قدرت موتور و پاکت عبارتند از:

* بیل مکانیکی بکهولودر یا جام معکوس

* بیل مکانیکی با سیستم کابلی

* بیل کششی یا دراگلاین

در میان انواع بیل مکانیکی، نوع بکهولودر به نوعی آچار فرانسه به حساب می آید.

غلطک

غلطک برای زیرسازی و رو سازی پروژه های ساختمانی وبیشتر پروژه های راه سازی کاربرد دارد. درهرمرحله که لایه ای روی سطح ریخته می شود توسط غلطک متراکم گردیده و رفت و برگشت غلطک موجب تحکیم کردن سنگ دانه ها می گردد. در پروژه های آسفالت،استفاده از غلطک موجب می گردد که هیچ فاصله ای بین شن و مصالح سنگی باقی نماند.

جرثقیل

در پروژه های عظیم ساخت و ساز، لوازم سنگینی وجود دارند که بدون کمک گرفتن از جرثقیل قابل جابجایی نیستند. جرثقیل ها علاوه بر بلند کردن اجسام سنگین، دارای کابل یا زنجیرهای محکمی هستند که توسط آن ها می توان هر چیزی را بالا و پایین برد تا کارها سریع تر و با سهولت بیشتری انجام گیرند.

جرثقل ها بر اساس ارتفاع و قدرت باربری طبقه بندی می شوند. بلندترین جرثقیل ها به اصطلاح تاورکرین نامیده شده اند. کار با تاور کرین نیاز به مهارت زیاد و صرف هزینه بالا دارد.

ماشین آلات و ابزار عمرانی
ماشین آلات و ابزار عمرانی

کامیون، کمپرسی

نقش کامیون ها در روند عملیات های ساخت و ساز غیرقابل اغماض میباشد. با استفاده از کامیون ها مصالح و ضایعات به راحتی جابه جا می شوند.

کمپرسی نیز نوعی کامیون است که توسط آن شن در محل مورد نظر جهت بسترسازی یا شروع عملیات خالی می شود.

میکسر

میکسرها نقش کلیدی در ساخت و سازها ایفا می کنند. این ماشین آلات بُتن نیمه آماده را در خود می گردانند و آن را در زمان و مکان مناسب تخلیه می کنند. میکسرها دارای احجام متفاوتی هستند که بسته به نوع پروژه مورد استفاده قرار می گیرند.

سیستم HSE

اخیرا استفاده از سیستم اچ اس ای ، یکی از اجبارات انجام پروژه های امروزی می باشد. با استفاده از سیستم اچ اس ای، خطرات ناشی از کار و عدم رعایت کارگران در استفاده از کلاه ایمنی و سایر موارد کاهش می یابد.

نمایندگان اچ اس ای یا همان سلامت، منیت و محیط زیست در محل انجام پروژه حاضر گردیده و در صورت عدم رعایت نکات ایمنی و بهداشتی به کارفرما یا نیروی کار تذکر می دهند.

 

هزینه ها را کاهش دهید

ماشین آلات و ابزار عمرانی از مواردی هستند که استفاده از آن ها بدون شک موجب تسریع و تسهیل امر ساخت و ساز می گردد. شناخت بهتر این تجهیزات و کاربرد صحیح و به جای آن ها بی شک موجب صرفه جویی دروقت وهزینه ها می گردد. امید که مطالب عنوان شده مفید واقع گردد. سپاس که تاپایان این مقاله ما را همراهی کردید.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید