طراحی دکوراسیون اتاق کودک

0
173
طراحی دکوراسیون اتاق کودک
طراحی دکوراسیون اتاق کودک

طراحی دکوراسیون اتاق کودک

طراحی دکوراسیون اتاق کودک : کودکان روح بسیار لطیف و حساسی دارند. بنابراین آرامش و امنیت آنها به‌ویژه هنگام خواب از اهمیت زیادی برخوردار است. دکوراسیون اتاق کودک بسیار مهم است زیرا کودکان دوست دارند در اتاقی بازی کنند که بر اساس موضوعات مورد علاقه‌ی آنها طراحی شده باشد. سعی کنید تا جایی که امکان دارد رؤیای کودکان دلبندتان را در اتاق‌شان منعکس کنید. از آنها بپرسید به چه چیزهایی علاقه دارند و بر اساس آن وسایل مورد نیاز را تهیه کنید. دکوراسیون اتاق‌ کودک بسته به نوع زمینه‌ی آن ممکن است مقرون‌به‌صرفه یا گران تمام شود. این به شما بستگی دارد که برای این کار چقدر هزینه کنید. البته اگر کمی خلاقیت به خرج بدهید و نکات ذکرشده در این مطلب را رعایت کنید، می‌توانید با هزینه‌ی کم نیز اتاق زیبایی طراحی کنید.

۱- از پرده‌های رنگ روشن استفاده کنید

رنگ‌ها می‌توانند حال‌وهوای ما را تغییر بدهند. پرده‌های رنگارنگ به اتاق شادی و روشنایی می‌بخشند. رنگ پرده را طوری انتخاب کنید که با زمینه‌ی اتاق هماهنگ باشد. رنگ‌های روشن می‌توانند اتاق را روشن و تمیز جلوه دهند. برای کاهش نور شدید می‌توانید از والان و شید استفاده کنید. والان و شید را از رنگ‌های مکمل رنگ پرده، انتخاب کنید.

۲- برای دکوراسیون اتاق کودک می‌توانید از اسباب‌بازی‌های خودش استفاده کنید

اسباب‌بازی‌های کودکان معمولا رنگارنگ هستند و شکل‌ها و اندازه‌های مختلفی دارند. با استفاده از اسباب‌بازی‌های کودک به‌عنوان تزئینات اتاق، هم در هزینه و هم در فضای اتاق صرفه‌جویی خواهید کرد. البته در نوع چیدن آنها باید کمی سلیقه به‌خرج دهید. اسباب‌بازی‌های بزرگ را با قلاب آویزان کنید و اسباب‌بازی‌های کوچک‌تر را در قفسه‌ها قرار دهید.

۳- برای دیوار از ترکیب رنگ و کاغذدیواری استفاده کنید

از  رنگ‌های روشن و شاد برای دیوار استفاده کنید. بخشی از دیوارها را با کاغذدیواری و پوستر تزئین کنید. می‌توانید از همان شیوه برای تزئین کمدها نیز استفاده کنید. به جای کاغذدیواری می‌توانید از نقاشی نیز استفاده کنید. موضوع نقاشی‌ها می‌تواند گل، اتومبیل مسابقه و هر چیزی باشد که کودک به آن علاقه دارد.

۴- از پارچه‌های مناسب در اتاق‌ کودک استفاده کنید

بهتر است پارچه‌های مورد استفاده در اتاق‌خواب کودک مانند روتختی، ملافه‌ها و بالش با زمینه‌ی اتاق هماهنگ باشد. روکش صندلی راحتی و پرده‌ها نیز بهتر است با زمینه‌ی اتاق مطابقت داشته باشند.

۵- تزئین سقف را هم مدنظر قرار دهید

از وسایل تزئینی درخشان با زمینه‌ی تاریک در سقف استفاده کنید. می‌توانید از طرح ماه و ستاره استفاده کنید. به این ترتیب، کودک هنگام خواب از تماشای آنها لذت می‌برد و با آرامش می‌خوابد.

۶- استفاده از وسایل آموزشی در دکوراسیون اتاق کودک

آموزش کودک یکی از مهم‌ترین کارهایی است که همیشه باید در مرکز توجه‌تان قرار بگیرد. بنابراین در طراحی اتاق، سعی نکنید فقط به جنبه تفننی و زیبایی آن اهمیت دهید. در کنار وسایل تزئینی، کتاب‌ها و اسباب‌بازی‌های آموزشی‌اش را نیز قرار دهید. با این کار، کودک هم آموزش می‌بیند و هم تفریح و سرگرمی خواهد داشت.

طراحی دکوراسیون اتاق کودک
طراحی دکوراسیون اتاق کودک

۷- در تزئین اتاق از عکس‌های کودک استفاده کنید

عکس‌های مورد علاقه‌ی کودک‌تان را روی دیوار یا هر جای مناسب دیگر نصب کنید. عکس‌هایی را که در تعطیلات، در مدرسه یا در روزهای خاصی از او گرفته‌اید به انتخاب خودش در اتاقش قرار دهید.

۸- فضاهای خلاقانه در اتاق ایجاد کنید

اتاق کودک باید فضاهایی داشته باشد که وسایلش را در آنها بگذارد. جاهای مختلفی از اتاق را در نظر بگیرید و هر بخش را به یکی از وسایلش (اسباب‌بازی، لباس، کتاب و نظایر آن) اختصاص دهید. این فضاها باید طوری انتخاب شوند که در دسترس کودک باشند. به او آموزش دهید پس از هر بار استفاده از وسایلش آنها را به جای خود برگرداند. نحوه‌ی سازمان‌دهی وسایلش را به او یاد بدهید.

۹- پوشش کف اتاق باید مناسب باشد

کودکان دوست دارند هنگام بازی روی زمین بخزند. بهتر است کف اتاق را فرش کنید که از پا، زانو، دست و سایر قسمت‌های بدنش محافظت کند. حتی می‌توانید به جای فرش، از تشک‌های لاستیکی مخصوص استفاده کنید.

۱۰- از چراغ‌خواب‌های زیبا استفاده کنید

اتاق کودک در شب نباید بیش از حد تاریک باشد، بنابراین بهتر است از چراغ‌خواب استفاده کنید. چراغ‌خواب‌های متنوعی در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف برای کودکان وجود دارد. حتی می‌توانید از نوع ساده‌ی آن استفاده کنید و خودتان آن را تزئین کنید.

بر اساس اصول طراحى داخلی، براى چیدن و طراحی اتاق کودک، به ۶ وسیله زیر نیاز دارید:

تخت بچه

ست روتختى

جاى تعویض پوشک بچه

مبل راحتی

کمد و کابینت

دکور

۱) تخت کودک

بین تمام وسایل اتاق کودک، تخت کودک وسیله ایست که باید برایش بیشترین هزینه را بکنید. شاید فکر کنید که این یک وسیله موقت است و ارزش هزینه کردن ندارد، ولى یادتان باشد که بعضى ازبچه ها تا سن ٣ یا حتى ۴ سالگى و شاید کمی هم بیشتر، در همین تخت می خوابند. همچنین اگر تصمیم به داشتن بیش از یک فرزند دارید، یک تخت خوب، محکم و مقاوم به راحتى میتواند براى چند سال اول همه بچه ها قابل استفاده باشد.

طراحی دکوراسیون اتاق کودک
طراحی دکوراسیون اتاق کودک

هنگام خرید تخت کودک، ٣ نکته را در نظر داشته باشید :

مطمئن باشید که تخت بچه استانداردهاى لازم را داشته باشد. استانداردهاى ایمنى آمریکایى معمولا استانداردهاى مناسبى هستند. لطفا براى نوزاد تخت عتیقه و قدیمى نخرید و یا تصمیم نگیرید که از تخت دوران کودکى خودتان براى او استفاده کنید. استانداردهاى تخت کودک در سالهاى اخیر تغییرات زیادى کرده است و از آنجایى که تخت مکانى است که شما احتمالا کودکتان را در آن تنها مى گذارید، باید مکان امنى باشد. پس با گشاده دستی برایش هزینه کنید.

بعضى از تخت هاى نوزادى قابلیت تبدیل شدن به تخت بزرگسالى را دارند، ولى دو چیز را همیشه یادتان باشد: اول اینکه اگر تصمیم به آوردن فرزند دوم و یا سوم را داشته باشید، باید براى خریدن تخت نوزادى او باز هزینه کنید، دوم اینکه بهتر است وقتى که بچه ها بزرگتر مى شوند، به سلیقه و نظر شخصى او در انتخاب تخت احترام بگذاریم. بهتر است که تخت نوزادى که تبدیل به تخت کودک نوپا می شود، حفاظ مخصوص براى جلوگیرى از افتادن کودک داشته باشد.

مدل، سبک و استایل تخت کاملا به سلیقه شخصى شما برمی گردد، ولى اگر تصمیم به داشتن بیش از یک فرزند دارید، سبکى را انتخاب کنید که هم براى دختر و هم براى پسر مناسب باشد. این یعنى شما بتوانید این تخت را هم در یک چیدمان پسرانه قرار دهید و هم در یک چیدمان دخترانه.

مدل، سبک و استایل تخت کاملا به سلیقه شخصى شما برمی گردد.

۲) ست روتختی

وقتى شروع به طراحى اتاق کودک مى کنید، بهترین نقطه براى شروع، می تواند انتخاب تخت و ست روتختى باشد. ترکیب تخت نوزاد با ست روتختى در واقع قسمت عمده زیبایى اتاق کودک را تشکیل مى دهند. اینجا دقیقا آن نقطه ایست که می توانید سلیقه اعمال کنید و از دیدنش لذت ببرید. همچنین اگر تِم و ایده خاصى براى طراحى و ترکیب رنگى اتاق دارید، استفاده کنید. چند نکته را در نظر داشته باشید :

حتما ٢ عدد پد ضد آب براى تشک بخرید. مطمئن باشید که حداقل ۴ تا ۵ عدد ملحفه تشک اضافه بخرید. شاید تصورش سخت باشد ولی بعضی روزها به خاطر کثیفی مجبور به تعویض چند باره ملحفه می شوید. البته اگر میتوانید، دائما لباس شویى را روشن کنید نیازی به انجام این کار نیست، ولی در غیر اینصورت در این زمینه یک سرمایه گذارى انجام دهید! تا زمانى که کودک قادر به حرکت دادن دستها و جابه جا کردن اشیا نیست، از لحاف به عنوان دکور اتاق استفاده کنید! در غیر اینصورت احتمال خفگى وجود دارد!‌ با توجه به حساس بودن پوست نوزاد، دنبال روتختى و ملحفه اى نرم و لطیف باشید که جنس آن ١٠٠٪‏ کتان باشد. بهترین نقطه براى شروع طراحى اتاق کودک، می تواند انتخاب تخت و سِت روتختى باشد

۳) جاى تعویض پوشک بچه

سومین وسیله ضرورى که براى طراحی اتاق کودک به آن نیاز دارید، جایی برای عوض کردن پوشک بچه است. خبر بد اینکه هیچ راهی برای فرار از این موضوع ندارید، پوشک کثیف جز لاینفک زندگى نوزاد است و تنها راهى که با آن می توانید این کار را به یک تجربه خوب تبدیل کنید این است که، تمام وسایل مورد نیاز این کار را در دسترس قرار دهید. خوب اینجاست که میز تعویض پوشک به بچه کمک می کند.

اگر در اتاق کودک فضا به اندازه کافى وجود دارد، یک میز مخصوص برای تعویض پوشک بخرید که عمرش طولانى باشد. خلاق باشید، شاید بعدها بتوانید از آن به عنوان جایى برای نگهدارى اسباب بازی یا کتابخانه استفاده کنید. کافیست کمی وقت بگذارید و کمی بگردید. ولى اگر فکر می کنید که بعدها نمی توانید از آن استفاده دیگرى کنید، به هیچ عنوان برای آن هزینه نکنید و این راه حل را کلا فراموش کنید!

اگر محدودیت فضا دارید فقط به خریدن تشک مخصوص تعویض پوشک فکر کنید. این تشک ها قابلیت این را دارند که روى کمد یا کابینتی که براى قد شما مناسب بوده، قرار بگیرند. مزیت این راه حل این است که وقتى بچه ها مرحله پوشک شدن را پٌشت سر گذاشتند، به راحتى می توانید این تشک را جمع کنید. بهتر است وسایل مربوط به تعویض کودک مثل پوشک، دستمال مرطوب، چند دست لباس تمیز، لوسیون، حوله و غیره را در دسترس قرار دهید. از کشوهاى میز زیر تشک و یا سبدهایی که به دیوار زده می شوند، استفاده کنید. حتما چند اسباب بازى کنار دست داشته باشید یا یک آویز بالا این مکان برای مشغول کردن کودک را مشغول قرار دهید. برای خرید روکش مخصوص تشک تعویض، سرمایه گذارى کرده و چند تا بخرید، این روکش هم مثل ملاحفه تخت دائما کثیف می شود.

طراحی دکوراسیون اتاق کودک
طراحی دکوراسیون اتاق کودک

از کشوها میز زیر تشک و یا سبدهایی که به دیوار زده می شوند، استفاده کنید

۴) مبل راحتی

مبل راحتی یکى از خریدهاى مهم برای طراحی اتاق کودک محسوب می شود، یک جاى راحت براى نشستن شما! از این مبل برای نشستن و شیر دادن به کودک یا خواندن کتاب استفاده خواهید کرد. روی این مبل کودک را در آغوش بگیرید، با او بخندید، تکانش دهید و حتی بخوابانید یا شاید تا صبح با او گریه کنید، بنابراین با دقت انتخابش کنید! بهتر است که این مبل، گهواره اى باشد. تکان خوردن مبل باعث می شود که هر دوی شما بهتر بخوابید. مراقب باشید که پارچه روکش مبل قابل شستشو بوده و با استفاده مکرر پاره نشود. مبلی را انتخاب کنید که آنقدر بزرگ باشد که شما و نوزادتان بتوانید به راحتى در آن استراحت کنید. مطمئن باشید که جا براى قرار دادن دستهایتان داشته باشد، پشتش آنقدر بلند باشد که به راحتى بتوانید سرتان را به آن تکیه دهید و عمقش آنقدر باشد که بتوانید یک بالش پشتتان بگذارید. به هر حال چون این وسیله قسمتى از دکور اتاق فرزندتان حساب می شود، زیبایی آن مهم است، از سلیقه تان نهایت استفاده را ببرید. اگر محدودیت بودجه دارید، از یکى از مبل هاى تک نفره راحت خانه استفاده کنید، فقط کافیست که برای آن یک روکش زیبا که به رنگ و تِم طراحی اتاق کودک میخورد بدوزید.

مطمئن باشید که حتما یک چراغ خواب / مطالعه در کنار این مبل بگذارید که وقتی کودک خوابید، بدون نیاز به بلند شدن بتوانید آن را خاموش کنید. یک چهارپایه کوچک برای استراحت پاها جلوی مبل بگذارید، باور کنید به آن خیلى نیاز خواهید داشت! و در نهایت یک پتوی نرم و سبک به این ترکیب اضافه کنید تا این مبل را به راحت ترین جای اتاق تبدیل نمایید. مبلی را انتخاب کنید که آنقدر بزرگ باشد که شما و نوزادتان بتوانید به راحتى در آن استراحت کنید.

۵) کمد و کابینت

وقتی دقت کنید، متوجه می شوید که این موجود کوچک، بیشترین وسایل را لازم دارند. اسباب بازى، لباس، پوشک، کتاب و کلى خرت و پرت های دیگر، و خوب همه این وسایل نیاز به جا براى نگهدارى دارند. وقتى در حال فکر کردن به طراحی اتاق کودک هستید، به نکات زیر هم فکر کنید:

هنگام خرید وسایل مورد نیاز نوزاد، فقط به نیازهای کوتاه مدت او فکر نکنید، به آینده هم فکر کنید. یادتان باشد که بچه تا آخر عمرش قرار نیست پوشک داشته باشد. اگر به عنوان جای پوشک سبد می خرید، مدلی انتخاب کنید که بعدا بتوانید از آن استفاده دیگر بکنید.

کابینت هایى که باز هستند فضاى خوبى برای نگهدارى لحاف، بالش و خرت و پرت هاى دیگر بچه ها هستند و بعد ها می توانند تبدیل به کابینتی برای اسباب بازى بچه ها شوند. یک سرى سبد و یا جعبه هایى که روى زمین قرار میگیرند در اتاق بگذارید تا اگر مهمان سرزده به منزلتان آمد، سریع بتوانید همه وسایل را در آن ریخته و اتاق را مرتب کنید.

حتما نزدیک میز تعویض پوشک کودک، جایى مخصوص براى وسایل مربوط به تعویض پوشک بگذارید، حالا این جا می تواند قفسه هایى باشد که روى دیوار نصب می شوند و یا سبدهایى که در کشوى زیر میز قرار می گیرند به خریدن و یا درست کردن کمدى که جا برای آویزان کردن لباس داشته باشد، فکر کنید. لباس های کوچک نوزادی نیازی به این قسمت کمد نخواهد داشت، ولى مطمئنا بعد از ١ سالگى از آن استفاده خواهید کرد.

طراحی دکوراسیون اتاق کودک
طراحی دکوراسیون اتاق کودک

۶) اکسسوری های اتاق کودک

بعد از خرید وسیله های کاربردی اتاق، یعنى وسیله هایی که هنگام انتخاب و خرید علاوه بر اعمال سلیقه شخصى، اصول و استاندارها را هم باید در نظر بگیرید، با کمک اکسسوری های مناسب شروع به دکور کردن اتاق کودک کنید. وقتى حرف از طراحی اتاق کودک می شود، حرف از یک موضوع کاملا شخصى و سلیقه ایست. مطمئنا همه ما دوست داریم که فضای اتاق فرزندمان دلنشین باشد. با انتخاب فرش شروع کنید. فرش نقش مهمی در ایجاد طراوت و شادابی در فضای داخلی دارد و به آن شخصیت می بخشد. یادتان باشد برای اتاق کودک، فرشی انتخاب کنید که قابل تمیز کردن باشد. بعد سراغ انتخاب پرده بروید. پرده ها بخش مهمی از فضای داخلی اتاق کودک را تشکیل می دهند، چون علاوه بر افزودن به زیبایی اتاق، فضای تاریک و مناسب برای خواب نیمروزی او را فراهم می کند.

به دکور اتاق کودک که می رسیم، تنها قانونى که باید دنبال کنیم این است که بعد از امنیت، واقعا هیچ قانونى برایش وجود ندارد. اگر شما فضاى اتاق را با چیزهایى که خوشحال تان می کند پر کنید، نتیجه اش چیزى جز زیبایى نیست و مطمئنا زیبایى هر کسى را خوشحال می کند. یادتان باشد که اتاق کودک نباید فریاد بزند: من یک اتاق کودکم! اینجا درست مثل بقیه فضاهای خانه جایی است که شما می توانید در آن استایل و سلیقه شخصی اعمال کنید. در عین حالی که از وسایل نو برای دکور اتاق استفاده می کنید، می توانید از یک وسیله قدیمی مثلا صندوق متعلق به مادربزرگ هم استفاده کنید.

نکته پایانی

درست است که دکوراسیون اتاق کودک از اهمیت زیادی برخوردار است و می‌تواند تا حدودی برای او آرامش و شادی به ارمغان بیاورد، اما آنچه از همه‌چیز برای یک کودک مهم‌تر است، عشق و محبت شماست. یادتان باشد برای موفقیت لازم نیست لذت زندگی کردن را فراموش کنید. حتی با وجود کار سخت و مشغله‌ی فراوان، باید بیشترین زمان ممکن را به کودکان‌تان اختصاص بدهید. آنها بیش از هر چیز به علاقه و توجه شما نیاز دارند.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید