بازسازی ساختمان اداری

1
2664
بازسازی ساختمان اداری
بازسازی ساختمان اداری
بازسازی 

بازسازی ساختمان اداری : هدف از بازسازی ساختمان اداری چیست؟ بازسازی ساختمان های اداری با اهداف متفاوتی صورت می پذیرد که علاوه بر نوسازی و بهسازی ساختمان های فرسوده اداری، مقاصدی همچون تغییر دکوراسیون داخلی و تغییر کاربری را نیز در این ساختمان ها فراهم می آورد. بازسازی و یا بهسازی جلوه بصری فضاهای اداری، علاوه بر تبدیل فضاهای یکنواخت و خشک بناهای قدیمی به فضاهای جذاب و آرامش بخش، باعث افزایش راندمان کاری کارمندان شرکت ها و ادارات نیز می شود.

چه الزامی به بازسازی و نوسازی ساختمان های اداری وجود دارد؟

بسیاری از افراد، زمان زیادی از زندگی خود را در فضاهای اداری و یا در محل فعالیت حرفه ای خود می گذرانند. در برخی موارد، میزان حضور فرد در محیط کاری حتی بیشتر از محیط مسکونی خود نیز می باشد. لذا اهمیت فضاهای اداری و به طورکلی فضاهای کاری افراد ایجاب می کند که دکوراسیون داخلی این فضاها، احساس نشاط و رضایتمندی را در آنها ایجاد کند. از سوی دیگر به دلیل تعدد و تکثر مراجعه کنندگان و به طور کلی تعداد بالای کاربران فضاهای اداری به نسبت فضاهای مسکونی، موضوع بازسازی فضاهای اداری و اهمیت آن، بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

بازسازی ساختمان اداری
بازسازی ساختمان اداری

همچنین فضاهای اداری و دکوراسیون داخلی آنها، تاثیر به سزایی در ایجاد حس اعتماد و جذب مشتری دارد و این نکته کاملا مورد توجه صاحبان مشاغل قرار گرفته است. بازسازی در فضاهای اداری، منحصر به ساختمان های قدیمی نیست و می تواند اهداف بسیار بیشتری را نیز دنبال نماید. از جمله اهداف بازسازی ساختمان های اداری می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • بازسازی برای جلب رضایت بیشتر مراجعه کنندگان؛
  • بازسازی برای بهبود جلوه های بصری محیط؛
  • بازسازی برای اصلاح تخریبات به وجود آمده؛
  • بازسازی برای ایجاد انگیزه در کارمندان؛
  • افزایش کلی راندمان محیط کاری.

بازسازی برای جلب رضایت بیشتر مراجعه کنندگان: بسیاری از شرکت ها و ادارات برای ادای احترام و جلب رضایت و آرامش مشتریان خود، اقدام به بازسازی فضای کاری خود و تغییر دکوراسیون داخلی می کنند. این اقدامات هم می تواند در راستای تعویض مبلمان و هم بهسیازی ساختار کلی فضا صورت پذیرد. فضاهای رفاهی نظیر سرویس های بهداشتی مجزا، نمازخانه و از همه مهمتر اتخاذ تدابیری جهت زیباسازی فضاهای انتظار از جمله این موارد می باشد.

بازسازی برای بهبود جلوه های بصری محیط: این مسئله برای شرکت هایی که به صورت حرفه ای اقدام به طراحی داخلی و دکوراسیون فضاهای مختلف می کنند، نمود بیشتری دارد. طراحی داخلی این فضاها بایستی بسیار زیبا و چشم نواز باشد تا زمینه ای مناسب برای جلب رضایت مشتریان فراهم آورد. چه بسا شرکت هایی که به سبب همین محیط کاری طراحی شده خود، قراردادهای تعمیر و بازسازی بسیاری را از ناحیه مراجعه کنندگان خود در اختیار گرفته اند. ظاهر زیبای محیط کاری، علاوه بر ایجاد انگیزه کافی برای کار در کارمندان خواهد شد، به لحظ بررسی های روانشناختی، زمینه حصول به تفاهم در بسیاری از قراردادها را ایجاد نموده است.

بازسازی ساختمان اداری
بازسازی ساختمان اداری

بازسازی برای اصلاح تخریبات به وجود آمده: برخی از خرابی هایی که در محیط کاری بر اثر قدمت بنا و استهلاک تاسیسات و یا دیگر موارد به وجود می آورد، می تواند روند کاری آن شرکت را نیز با اختلالاتی مواجه کند. از کار افتادن سیستم های تاسیساتی، اتصالات برقی، ترکیدن لوله ها و نشتی آب از سقف از جمله مواردی است که در بسیاری از محیط های اداری، روند حضور و آسایش مراجعه کنندگان و حتی خود کارمندان را نیز با مشکلاتی روبرو می کند. به روز رسانی سیستم های تاسیساتی و برقی از اهمیت به سزایی در بازسازی ساختمان های اداری دارا می باشد.

بازسازی برای ایجاد انگیزه در کارمندان: فضای مناسب کاری از لحاظ دکوراسیون و تاسیسات داخلی، به طور قابل ملاحظه ای حس اعتماد و انگیزه را در کارمندان آن شرکت افزایش می دهد. این اثربخشی منجر به افزایش راندمان کلی کار مجموعه و در نهایت افزایش سودآوری خواهد شد. بدیهی است که ذهنی که در یک محیط زیبا و مناسب و نیز دارای کلیه امکانات رفاهی به کار گرفته شود، ماحصلی بسیار پویا و سرشار از خلاقیت به دنبال خواد داشت. در این رابطه استفاده از رنگ های مناسب برای هر فضا و همچنین نورپردازی های مناسب، تاثیر به سزایی خواهند داشت.

بازسازی ساختمان اداری
بازسازی ساختمان اداری

افزایش کلی راندمان محیط کاری: این عامل در رابطه با جمع بندی کلیه موارد فوق می باشد. محیط کاری زیبا، کامل و بدون نقص، علاوه بر جلب مشتری های بسیار و ایجاد توانمندی در جلب رضایت آنها، با ایجاد حس انگیزه بیشتر در کارمندان و فراهم آوردن کالبد فضایی مناسب جهت برقراری ارتباطات، موجب افزایش راندمان کاری و تسریع در رسیدن به اهداف مورد نظر شرکت ها و ادارات خواهد بود.

بازسازی ساختمان اداری
بازسازی ساختمان اداری

انواع روش های بازسازی در ساختمان های اداری

بازسازی ساختمان های اداری به دو صورت انجام می پذیرد:

  • بازسازی کلی ساختمان های اداری: در این نوع بازسازی، سیستم داخلی فضاها به طور کامل تغییر پیدا می کند. کلیه زیرساخت ها و حتی دیوارهای داخلی تخریب و براساس سلیقه کارفرما و نقشه های تهیه شده، بازسازی می گردند. در این روش بایستی فضاها به طور کامل تخلیه شوند.
  • بازسازی جزئی ساختمان های اداری: در این نوع بازسازی فقط بخش هایی از دکوراسیون و یا فضاها مورد تغییر و یا تعمیر قرار می گیرند که نیازی به تخلیه کامل فضاها نیست. امکان انجام فعالیت های بازسازی در خارج از ساعات کاری نیز مقدور می باشد.

بازسازی ساختمان های اداری در چه مراحلی انجام می پذیرد؟

پیش از آغاز مراحل بازسازی ساختمان های اداری بایستی گزارشی از مشکلات و شرایط فعلی ساختمان تهیه شود. شرکت های ساختمانی که مدیریت بازسازی را بر عهده می گیرند، باید طرحی کلی از فرآیند بازسازی، زمان لازم برای اجرای کار، مصالح مورد نیاز و قیمت نهایی را به کارفرمایان اعلام نمایند. به طور کلی روند انجام فعالیت ها در یک پروژه بازسازی فضاهای اداری، به شرح زیر می باشد:

  • کسب مشورت از شرکت ها و افراد فعال در زمینه بازسازی ساختمان های اداری؛
  • تخریب، بازسازی و یا نوسازی به شیوه های درست و مهندسی؛
  • توجه به خواست و نیازهای ساختمان های اداری؛
  • اجرای گچکاری، سقف کاذب و تعمیرات کلی فضاها؛
  • نورپردازی اصولی و مناسب؛
  • اجرای پوشش نهایی کف؛
  • اجرای پوشش نهایی دیوارها و سقف؛
  • تصمیم گیری در خصوص استفاده از مصالح دکوراتیو در نقاطی مناسب؛
  • اجرای قرنیزها؛
  • چیدمان و دکوراسیون نهایی.

در طی این مراحل و انجام بازسازی ساختمان های اداری باید مواردی همچون میزان بودجه پیش بینی شده، انتخاب زمینه مناسب برای فضاهای اداری متناسب با نوع فعالیت آنها، انتخاب مبلمان مناسب و هماهنگ با کلیت فضا و نیز توجه در بهره بری حداکثری از فضاها مورد توجه قرار گیرد.

بازسازی ساختمان اداری
بازسازی ساختمان اداری

فضاهای اصلی محیط های اداری کدامند؟

بسته به فعالیتی که شرکت ها، ادارات و موسسات بر عهده دارند و سطح خدماتی که ارائه می دهند، فضاهای کالبدی آنها نیز با همدیگر تفاوت هایی خواهند داشت. اصلی ترین عنصر فضایی ادارات، اتاق هایی با تعداد مناسب و نیز ابعاد فضایی خاص می باشد. اتاق پذیرش، اتاق انتظار، اتاق آزمایش، اتاق جلسات، اتاق مدیریت، اتاق کنفرانس، اتاق غذاخوری و …، از جمله مواردی هستند که حتما بایستی در بازسازی ساختمان های اداری، مورد توجه قرار گیرند. در ساختمان های اداری، فضاها به طور کلی در 5 گروه عمده طبقه بندی می شوند:

  • فضاهای اصلی ساختمان های اداری: اتاق ها یا فضاهایی هستند که مستقیما و دائما در روند کاری مجموعه موثر هستند. اتاق جلسات، اتاق های بایگانی، خدمات و … از جمله فضاهای اصلی در ساختمان های اداری محسوب می شوند.
  • فضاهای وابسته: فضاها یا اتاق هایی هستند که در ارتباط مستقیم با روند کاری مجموعه های اداری نیستند ولی در بهبود روند کاری بسیار موثر هستند. از جمله این فضاها می توان اتاق های نگهبانی، سالن های اجتماعات، بایگانی های راکد و … را نام برد.
  • فضاهای رفاهی: این گروه فضاهایی هستند که برای ایجاد آسایش مراجعه کنندگان و یا کارمندان در نظر گرفته می شوند. استقرار این فضاها در مجاورت فضاهای اصلی و وابسته خواهد بود و از جمله این فضاها می توان سرویس های بهداشتی، نمازخانه ها، اتاق کمک های اولیه، آبدارخانه و … را نام برد.
  • بازسازی ساختمان اداری
    بازسازی ساختمان اداری
  • فضاهای خدماتی و پشتیبانی: این فضاها از جمله فضاهایی هستند که به کل مجموعه ادارات سرویس و خدمات ارائه می دهند و بایستی در مجاورت تمامی فضاها، چه اصلی، چه فرعی و چه رفاهی در نظر گرفته شوند. انبارهای اصلی و فرعی، رختکن کارکنان خدماتی، پارکینگ ها و اتاق های تاسیسات از جمله این فضاها هستند.
  • فضاهای سیرکولاسیون: فضاهای دسترسی و سیرکولاسیون در همه مجموعه ها و به ویژه در ساختمان های اداری از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند. در بازسازی ساختمان های اداری علاوه بر ایجاد زیبایی در دکوراسیون این فضاها، بایستی کارکرد عملکردی و خوانایی این فضاها را نیز در نظر گرفت. هم دسترسی های افقی مانند راهروها و هم دسترسی های عمودی مانند راه پله و آسانسورها، از اهمیت بسیار زیادی در بازسازی ساختمان های اداری برخوردار هستند.

در بازسازی ساختمان های اداری باید به این  نکته توجه داشت که عملیات اجرایی بایستی با کمترین میزان تخریب فضاها انجام پذیرد. همچنین بایستی بازه زمانی عملیات بازسازی ساختمان های اداری در مقایسه با سایر ساختمان ها بسیار کوتاهتر باشد تا روند کاری سازمان ها با اختلال زیادی روبرو نشود.

1 نظر

  1. برای بازسازی فوری یک ساختمان 800متری کافه و رستوران و اداری اماده می باشم و موضوع تعمیرات را فوری نیاز دارم . در صورت انحام فوری با نیروهای تخصصی با من تماس بگیرید 092———–

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید