اجرای نمای سرامیک خشک

0
856
اجرای نمای سرامیک خشک
اجرای نمای سرامیک خشک

اجرای نمای سرامیک خشک: نمای ساختمان یکی از مهمترین بخش های هر ساختمان است. نما به مثابه لباس ساختمان شما می باشد که در نگاه اول نظر بیننده را جلب می کند در نتیجه استفاده از یک متریال مناسب برای نما بسیار حائز اهمیت می باشد. در گذشته مهمترین متریال پوشش دهنده ساختمان کاشی بود که با روی کار آمدن سنگ های طبیعی تزئینی جای خود را به آن داد. سنگ های تزیینی که به عنوان پوشش دهنده های نما شناخته می شوند در ارایه فضاهای کلاسیک و مدرن بسیار موفق بودند اما آنها دارای محدودیت هایی نیز بودند. این محدودیت ها بیشتر شامل رنگ و طرح آنها بود اما علاوه بر محدودیت طرح و رنگ دارای معایبی نظیر مقاومت کم در برابر سرما زدگی و از بین رفتن جلا به مرور زمان را نیز شامل می شوند. این از دست دادگی جلا باعث میگردد که زیبایی و جلوه کار افت پیدا کند. با روی کار آمدن سرامیک های مقاوم به خصوص پرسلان ها در رنگ ها و طرح های مختلف استفاده از سرامیک جای استفاده از سنگ را در نمای ساختمان گرفت و امروزه بسیاری از نماها حتی نماهای سنگی ساختمان با استفاده از سرامیک های طرح سنگ اجرا می گردد. سرامیک نما برای زیبا شدن نمای بیرونی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند، این متریال علاوه بر زیبایی که به نما می بخشد، مزایای بسیاری نسبت به سنگ و سایر متریال های پوشش دهنده دارد، بخصوص وقتی که اجرای این متریال به صورت خشک انجام می شود، ما در این مقاله به معرفی آنها خواهیم پرداخت.

تاریخچه سیستم نمای خشک: در سیستم نمای خشک متریال نما توسط زیرسازی های آلومینیومی و بدون استفاده از نیروی چسبندگی بر روی سازه اصلی اعمال شده که باعث طولانی شدن عمر نما می شود. بنابراین سیستم نمای خشک کاربرد فراوانی در ساختمان ها دارد.نخستین بار در دهه ۷٠ میلادی، معمارانی در کشور آمریکا تصمیم به نصب سنگ بر روی آسمان خراش های عظیم به روش خشک را گرفتند. علت طراحی این سیستم مقاومت نمای ساختمان در برابر نیروی شدید باد در ارتفاعات بود. یکی از مزیت های قابل توجه سیستم نمای خشک قابلیت بازیافتی آن است که می توان پنل ها و مصالح استفاده شده را جمع آوری نمود و از آنها مجددا استفاده کرد. همچنین سیستم نمای خشک از حجم ضایعات ساختمانی به طور چشمگیری می کاهد. این نوع نمای ساختمان به بهینه سازی در مصرف انرژی کمک چشمگیری می کند و به جهت آزادی استفاده از روسازی های متفاوت ساختمان را در برابر ورود آب ، صوت و هوا مقاوم می سازد.سیستم نمای خشک را می توان در برابر تنش های ناشی از باد، طوفان و زمین لرزه و همچنین در مقابل حریق مقاوم نمود.

اجرای نمای سرامیک خشک
اجرای نمای سرامیک خشک

نمای خشک: روش های مدرن اجرای نمای ساختمان به روش خشک، برای اولین بار در دهه ۷٠ میلادی در کشور آمریکا به نصب سنگ به روش خشک در ساختمان های با ارتفاع زیاد صورت گرفت. در اجرای نمای خشک، پیشرفت هایی صورت گرفته است که باعث منحصر به فرد شدن اجرای نمای ساختمان به روش خشک شود. روش خشک مزایا و ویژگی هایی دارد که باعث شده است رفته رفته کاربرد آن در سراسر دنیا بیشتر و بیشتر شود. یکی از نماهای خشک که امروزه مورد استقبال زیادی قرار گرفته است سرامیک خشک می باشد.

مزایای نمای خشک
سرعت اجرای بالا: به دلیل عدم استفاده از روش های دوغابی در این روش، امکان اجرای این روش نما در بخش های مختلف نما، بالا و پایین نما و… وجود دارد. از طرفی با این روش اجرای نما، می توان نماسازی را بلافاصله پس از اتمام اسکلت سازی ساختمان شروع کرد.
کاهش هزینه ها: از طرفی در نمای خشک از ملات و دوغاب استفاده نمی شود و این خود صرفه جویی در هزینه است. زیرسازی انجام شده در این نما هم در صورت نیاز قابل جداشدن از نما است و سرمایه از بین نمی رود و می توان آنها را در جای دیگری به کار برد. قابلیت تعویض و تعمیر قسمت های مختلف نما هم باعث کاهش هزینه های تعمیر و بازسازی می شود. البته قابل ذکر است که طول عمر نمای خشک ۵٠ سال است. در صورتی که نماهای دوغابی ۱٠ تا ۱۵ سال طول عمر دارد.

کیفیت بالا: کاهش خطای انسانی به دلیل تولید صنعتی مصالح، هماهنگی رفتار مصالح در برابر تغییرات دمایی، کاهش پرت مصالح به دلیل انجام محاسبات دقیق برای زیرسازی و طرح نما، و عواملی از این قبیل باعث افزایش کیفیت اجرای این نما می شود.

حذف تقطیر در سطوح داخلی: وجود لایه هوا در بین ساختمان و نما، باعث می شود که بخار آب به راحتی از ساختمان خارج شود و رطوبت در جداره ساختمان کاهش یابد. (عدم نم دادگی به داخل ساختمان).

اجرای نمای سرامیک خشک
اجرای نمای سرامیک خشک

مقاومت بالا در برابر زلزله: اجرای نمای خشک، باعث سبک ماندن ساختمان (به دلیل عدم استفاده از ملات) می شود. همچنین با اجرای نمای خشک، قسمت های مختلف نما، به صورت جداگانه تغییر مکان می دهند. سبک بودن ساختمان و تغییر مکان های جانبی جداگانه، باعث عدم ترک خوردگی و سقوط مصالح از نما می شود.

عایق حرارتی و صوتی: با اجرای نمای خشک بین ساختمان و نما، فضایی باز می ماند. جریان داشتن هوا در فضای بین نما و ساختمان، مانند شیش دوجداره عمل می کند. از این جهت می توان این نما را عایق صوتی و حرارتی در نظر گرفت.

افزایش عمر مفید نما و کاهش هزینه ترمیم: نماهای تر بعد از گذشت چند سال (بین ۱۰ الی ۱۵ سال) نیازمند بازسازی می باشند و برای این منظور باید لایه ملات و سنگ نما را تخریب و دوباره آن را اجرا کرد که این به معنی هزینه سربار است ولی در نمای خشک عمر مفید حدود ۵۰ سال می باشد که در صورت تخریب نما یا سازه فلزی فقط همان قسمت قابل تعمیر و یا در صورت لزوم قابل تعویض می باشد.

چه نوع مصالحی به روش نمای خشک قابل نصب است؟
هر گونه مصالحی که قابلیت استفاده در نمای داخلی و خارجی ساختمان را داشته باشد و با هر ابعادی ( البته متعارف ) از ضخامت ۵ میلیمتر تا ۵٠ میلیمتر به روش نمای خشک قابل نصب است. البته باید به این موضوع توجه داشت که هر چه مصالح رویه در ابعاد بزرگتری استفاده شود، میزان هزینه مصالح زیرسازی کاهش می یابد. حالت بهینه دیوار جهت اجرای نمای خشک ، دیوار های پیوسته با طول و ارتفاع زیاد و با حداقل تعداد و ابعاد بازشو می باشد. در این حالت از کمترین میزان مصالح جهت زیر سازی نما استفاده میشود. هر اندازه که میزان سطوح بازشو بیشتر شود میزان مصرف مصالح زیرسازی برای هر متر مربع افزایش یافته و در نتیجه هزینه تمام شده نما بیشتر می شود. به گونه ای که برای دیوارهایی که با شیشه های با ابعاد بزرگ پوشیده شده اند و نما فقط در قسمت های باریکی انجام می شود، اجرای نمای خشک بسیار پرهزینه تر است.

اجرای نمای سرامیک خشک
اجرای نمای سرامیک خشک

دلایل و مزایای استفاده از نمای خشک کدامند؟ نمای خشک، با ایجاد یک پوسته خارجی مجزا برای ساختمان:
* باعث محافظت در برابر عوامل جوی می شود.
* باعث ایجاد تهویه در دیواره ساختمان و در نتیجه خروج رطوبت از روی آن می گردد.
* سبب افزایش کارایی عایق حرارتی در مقایسه با نمای معمول می شود.
* نمای بیرونی از دیواره ساختمان جداست و همین امر سبب جلوگیری از تابش مستقیم آفتاب و برخورد مستقیم قطرات باران به دیوار ساختمان می شود و در واقع از ساختمان، همچون سری، در برابر عوامل جوی محافظت می کنند و به عنوان حایلی بین داخل و خارج ساختمان عمل می کند.
* نصب لایه عایق به صورت پیوسته در جهت پوشاندن دیواره ساختمان، باعث حفظ تعادل دما در تمام سطح می شود و از مشکلات ناشی از ایجاد پل های حرارتی و قطع شدگی عایق حرارتی در اطراف ستون ها و تیرها و محل اتصال آنها به یکدیگر که در دیوارهای معمولی به وجود می آید را نخواهد داشت.
* ایجاد شکستگی در نما : نصب نمای خشک ، این امکان را به ما می دهد که بتوانیم شکستگی ها و تورفتگی و بیرون آمدگی هایی در نما ایجاد کنیم که این کار در نمای ملاتی به راحتی امکان پذیر نیست .
* برطرف کردن ناشاقولی : در صورت اجرای ناشاقول سازه و دیوارهای ساختمان ، به هنگام اجرای نمای ساختمان به روش ملاتی، مجبور هستیم به میرانی بیش از حد متعارف از دیوار فاصله بگیریم و این امر باعث افزایش ملات مورد استفاده برای نصب پوشش نما می شود. با استفاده از سیستم های نصب نمای خشک، می توان به راحتی ناشاقولی های موجود در دیوارهای ساختمان را پوشش داد.
* تعویض آسان و سریع تایل ها: در صورت نیاز به باز کردن قسمتی از نما و اجرای مجدد آن، این امر به سهولت قابل انجام است و حتی این امکان وجود دارد که نمای ساختمانی به طور کامل باز و جمع آوری شود و در جای دیگری مجدداً این نما اجرا شود.

اجرای نمای سرامیک خشک
اجرای نمای سرامیک خشک

نمای سرامیک خشک: نمای سرامیک خشک از جدیدترین نماهای ساختمانی است که د سراسر دنیا در حال اجرا می باشد. نمای سرامیک خشک برای ساختمان های با کاربردی های مختلف نظیر تجاری، اداری، مسکونی و همچنین بخش های داخلی ساختمان، پایانه ها و ایستگاه های مترو و… کاربرد دارد. در نمای سرامیک خشک از انواع مختلف سرامیک ها استفاده می شود که هرکدام خصوصیات خاص خودشان را پرداخت

انواع سرامیک خشک نما: سرامیک خشک مخصوص نما به دو شکل کلی زیر در بازار صنعت ساختمان کشور عرضه می شود.
۱- سرامیک مجوف پرسلانی
۲- سرامیک توپر پرسلانی ( سرامیک فول بادی )

ویژگی های نمای سرامیک پرسلانی خشک مجوف
*این سرامیک خشک پرسلانی به جهت داشتن سوراخ هایی در ضخامت خود خاصیت عایق بندی بیشتری دارند.
*چرا که هوای موجود در حفره های خالی از نفوذ هوای سرد یا گرم از بدنه سرامیک جلوگیری می کنند.
* در واقع سوراخ های بدنه این نوع نمای سرامیک نقش عایق را بازی می کنند.*
*به جهت سوراخ های موجود در بدنه سرامیک، درصد قابل توجهی از حجم نما هوا خواهد بود.
*وضعیت فوق الذکر باعث کاهش وزن بخش پوشش نمای خشک می شود.

نحوه عایق بندی نمای سرامیک مجوف پرسلانی: در سرامیک سرامیک مجوف پرسلانی با تعبیه حالت کام و زبانه در دو وجه بالا و پایین آن، مسائل مربوط به آب بندی را به طور ۱۰۰ درصد حل می کنند. به این نحو که هوا پشت آنها می رود ولی آب و رطوبت به هیچ وجه به پشت نما نفوذ نمی نماید. نمای سرامیک خشک پرسلانی دارای قطعات مخصوص برای کنج ها، کف پنجره ها و فلاشینگ های ساختمان می باشد. قطعات ذکر شده در بالا به نمای تمام شده در عین ظرافت، قابلیت رگلاژ و آب بندی را می دهد.

اجرای نمای سرامیک خشک
اجرای نمای سرامیک خشک

ویژگی نمای سرامیک خشک پرسلانی تو پر – یک سانتی متری – فول بادی:
*از ویژگی های مهم این سرامیک جذب کم آب می باشد.
*ابعاد استاندارد تولید شده برای این نوع سرامیک خشک پرسلانی ۱۲۰*۶۰ است.
* سرامیک خشک پرسلانی توپر قابلیت برش به اندازه های مورد نظر طرح را دارد.
*اجرای این نوع نما، هم به صورت VISIBLE و هم به صورت INVISIBLE امکان پذیر می باشد.
*شایان ذکر است، قیمت تمام شده سرامیک فول بادی کمتر از سرامیک خشک پرسلانی مجوف می باشد.

روش نصب و اجرای نمای سرامیک خشک پرسلانی مجوف: در این روش سرامیک خشک پرسلانی مجوف با کلیپس مخصوص بر روی پروفیل های آلومینیومی عمودی قرار داده می شوند. همچنین پروفیل های آلومینیومی نیز به زیر سازی آهنی متصل می گردند.

روش های نصب و اجرای نمای سرامیک پرسلانی توپر -یک سانتی متری- فول بادی روش نصب نمایان (VISIBLE): در این روش تایل های سرامیک خشک پرسلانی با کلیپس، بر روی ریل های آلومینیومی زیرسازی می شود. کلیپس ها در فواصل مشخص شده متصل می گردند. رنگ کلیپس ها با رنگ سرامیک انتخابی به کمک رنگ پلی استر با روش الکترواستاتیکی یکسان می شود. و در محل اتصال سرامیک به ریل نیز ، لاستیک های EPDM از لغزش سرامیک ها جلوگیری می نمایند.

اجرای نمای سرامیک خشک
اجرای نمای سرامیک خشک

نکاتی که در اجرای نمای سرامیک خشک بایستی رعایت شود:
۱- چارچوبی که برای اجرای نمای سرامیک خشک انتخاب می شود باید از مقاومت بالایی برخوردار باشد.
۲- اتصالات بایستی در برابر سرما، گرما، یخبندان، بخارآب و گازها و آلایندگی های موجود در هوا مقاوم باشند.
۳- مصالح زیرسازی باید به گونه ای انتخاب شوند که از لحاظ شیمیایی با هم مغایرت نداشته باشند و دچار خوردگی و پوسیدگی نشوند.
۴- برآمدگی ها، پنجره ها و لبه هایی که نیاز به درز بندی دارند با دقت زیاد درز بندی شوند.
۵- پس از نصب و اجرای نمای سرامیک خشک، کیفیت کل نما مورد بررسی و آزمایش قرار بگیرد.

زیرسازی نمای سرامیک خشک: زیرسازی نمای سرامیک خشک با استفاده از پروفیل های آلومینیومی و یا فلزی انجام می شود. در اکثر مواقع از آلومینیوم برای زیر سازی استفاده می شود زیرا هم طول عمر بیشتری دارد و هم باعث سبکتر شدن نما می شود. برای اجرای نمای سرامیک خشک ابتدا باید زیرسازی به صورت شبکه ای متناسب با ابعاد سرامیک انجام شود سپس سرامیک ها به روش های مربوط به اجرای نما، روی زیرسازی نصب و اجرا می شوند. از آنجایی که هیچ گونه متریال چسبنده ای در زیرسازی استفاده نمی شود و نما کاملا خشک اجرا می شود، می توان تضمین کرد که به هیچ عنوان پنل های سرامیکی از نما جدا نمی شوند.

عواملی که در درست بودن اجرای نمای سرامیک خشک دخالت دارند:
*جابجایی و تغییر شکل
*آب بندی و رفع رطوبت
*بارهای وارده
*انبساط حرارتی
*مقاومت در برابر حریق
*عایق صوت بودن
*عایق حرارت بودن

اجرای نمای سرامیک خشک
اجرای نمای سرامیک خشک

نصب سرامیک نما به روش خشک
نصب به صورت خشک: در روش خشک سرامیک نمای ساختمان, ملات وجود ندارد،در این روش از پیچ و قلاب برای نصب سرامیک استفاده می شود. به این صورت که، ابتدا گیره های آهنی بر روی ساختمان نصب می شود. سپس سرامیک بر روی نما، به گیره ها متصل می شود. در روش خشک سرامیک ها با فاصله بسیار کمی از یکدیگر ( چند میلیمتر) نصب می شوند. دلیل فواصل کم پانل های سرامیک نما جلوگیری از شکستن در صورت انقباض و انبساط می باشد. در پشت سرامیک های نما توری فلزی و یا پلاستیکی قرار داده می شود تا در صورت جدا شدن آن ها از ساختمان، از سقوط و شکسته شدن سرامیک ها جلوگیری شود. در اجرا و نصب نمای ساختمان سرامیک، روش خشک نسبت به روش ملات دار بسیار بهتر است.

نصب سرامیک نما با استفاده از ملات: روش نصب سرامیک با استفاده از ملات قدیمی ترین روش است. برای نصب با این روش باید سرامیک قابلیت جذب آب را داشته باشد تا شما بتوانید از ملات های قدیمی مانند دوغاب سیمان استفاده نمایید. به طور کل استفاده از این روش برای ساختمان های مرتفع دردسر ساز است و مشکلاتی را به وجود خواهد آورد علاوه بر آنکه سرامیک ها از مقاومت کمتری برخوردارند. در روش سنتی که یک روش وقت گیر است بایستی دقت کرد تا اتصال بین ملات و سرامیک محکم باشد در غیر این صورت با وارد شدن ضربه کوچکی به ساختمان و یا شوک حرارتی، سرامیک از نما جدا می شود.

نصب سرامیک نما با چسب سرامیک: یکی از روش های مرسوم جدید برای نصب و اجرای نمای خشک سرامیک استفاده از چسب سرامیک است که امروزه جای دوغاب را پر کرده است و به دلیل مقاومت بالا و مزایای بسیاری همچون آب گریزی با استقبال زیادی مواجه شده است. در این روش با استفاده از ملات چسب سرامیک را می چسبانند. این نوع چسب برای چسباندن سرامیک ها و پرسلان هایی که در برابر کاملا نفوذ ناپذیر هستند مناسب اند.

سرامیک نما را به چه قیمتی در بازار خریداری کنیم؟ فروش انواع سرامیک در طرحها و رنگهای مختلف در موجود است و وقتی شما قصد خرید دارید، فروشنده انواع مختلفی را به شما نشان، خواهد داد.مدلهای مختلف سرامیک نما مثل:
* سرامیک نما طرح چوب
* سرامیک نما طرح آجر
* سرامیک نما طرح سنگ
* سرامیک نما طرح مستطیلی
*سرامیک نما طرح شیش ضلعی
و…
هر کدام از این طرح ها کاربردهای ویژه و خاص خود را دارند. در گام نخست مالک ساختمان انتخاب می کند از چه طرحی مایل است برای ساختمان استفاده کند، در گام بعدی طراحان تصمیم میگیرند که کدام طرح مناسب تر است.

اجرای نمای سرامیک خشک
اجرای نمای سرامیک خشک

قیمت انواع سرامیک نما: قیمت سرامیک خشک نما بستگی به عوامل مختلفی مثلا: طرح، رنگ، ابعاد، برند تولیدکننده، و کیفیت آن دارد. و می توانید با مراجعه به بازارهای خرید و فروش انواع سرامیک از قیمت های به روز مطلع شوید. در این قسمت چند نمونه از قیمت های سرامیک نما را آورده ایم:

*سرامیک نما رنگ مشکی با قیمت: ۳۶۹۰۰ تومان
*سرامیک نما پولیش با قیمت: ۴۶۶۰۰ تومان
*سرامیک نما ۱۲٠*۸٠ با قیمت: ۵۶۲۰۰ تومان
سرامیک نما یونی با قیمت: ۶۶۷۰۰ تومان

چه پارامترهایی بر قیمت اجرای نمای خشک تاثیر می گذارند ؟ پارامتر های مختلفی در هزینه تمام شده نمای خشک تاثیر گذار هستند که مهمترین آنها عبارتند از:
* قیمت مصالح سطح رویه
* نوع سیستم مورد استفاده جهت نصب
* نوع سازه ساختمان
* ابعاد مصالح رویه و میزان برشکاری مورد نیاز آنها
* شکل معماری و حجم ساختمان و میزان شکستهای موجود در *سطح نما
* ارتفاع ساختمان
* موقعیت جغرافیایی پروژه

ترکیب نمای سرامیک پرسلانی با دیگر نماهای مدرن: نمای سرامیک خشک را به راحتی می توان با سایر متریال مدرن ساختمان مثل نمای کامپوزیت، نمای ترموود، نمای شیشه ای (کرتین وال و فریم لس)، نمای HPL، نمای لوور و… ترکیب نمود و از لحاظ بصری زیبایی بسیاری را برای چشم بیننده ایجاد کرد. در نهایت می توان با صراحت اعلام کرد که استفاده از نمای مدرن و خشک از جمله نمای سرامیک خشک پرسلانی می تواند جایگزین بسیار مناسبی برای نماهای سنتی مثل سنگ، سیمان، آجر و… باشد، به این دلیل که هم از لحاظ سرعت در زمان اجرا و هم از لحاظ هزینه و کیفیت از امتیاز بالاتری در مقایسه با سایر متریال برخوردار است.

تفاوت فنی بین نمای معمول و نمای خشک چیست؟ همانگونه که از عنوان نمای خشک بر می آید ، تفاوت اصلی این نما با نمای معمول (ملاتی) در نوع اتصال مصالح نما به سازه ساختمان می باشد. به این ترتیب که در نمای خشک برخلاف نمای ملاتی، ملات در نما حذف می شود و سطح رویه (سرامیک،سنگ،سمنت برد و … ) به وسیله یک سری اتصالات مکانیکی (عمدتاً فلزی) به سازه ساختمان متصل می گردد.

اجرای نمای سرامیک خشک
اجرای نمای سرامیک خشک

ضرورت و اهمیت استفاده از نمای خشک:توسعه روز افزون تولید محصولات مختلف جهت استفاده در نمای ساختمان و همچنین استفاده طراحان از مصالح نوین در نما از طرفی و محدودیت های روش معمول (ملاتی) اجرای نما از طرف دیگر، باعث شده هر روزه نیاز به استفاده از اتصالات خشک در نمای ساختمان بیشتر از قبل احساس شود. به این ترتیب که نصب نما به صورت خشک ، امکان نصب مصالح نوین ساختمانی با تنوع طرح و جنس و رنگ فراوان را برای ما فراهم می آورد . به عنوان مثال به علت جذب آب بسیار پایین سرامیک های پرسلانی (حداکثر 0.5 درصد ) باعث می شود که چسبندگی ملات ماسه سیمان به آن در حد صفر باشد و در نتیجه امکان استفاده از سرامیک پرسلانی در نما به روش معمول ، امکان پذیر نباشد. این مسئله در مورد مصالح وریه نوین ساختمان دیگر مانند HPL ، کورین ، ترمو وود نیز صادق است.
*** اجرای سرامیک نما جهت زیبا سازی نمای خارجی ساختمان ها استفاده شده و علاوه بر ایجاد زیبایی و جذابیت ظاهری نما، به دلیل قابل کنترل بودن طراحی و نصب سرامیک ها که دارد نظر مثبت بسیاری را به خود جلب نموده است.***

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید