شستشوی سنگ دیوار

1
3603
شستشوی سنگ دیوار
شستشوی سنگ دیوار

همینجا بهتر است یادآور شویم که اگر حوصله تهیه شوینده کف را نداشتید، می توانید از مایع ظرفشویی (ریکا) یا صابون برای پاک کردن سنگ دیوار خانه تان بهره ببرید. درست مثل قدیم قدیما

شستشوی سنگ دیوار : تمیز کردن دیوارها به خاطر مساحت زیاد و ارتفاع بلندشان همواره کار سختی به نظر خواهد آمد. اما به هر حال حداقل سالی یک بار را باید به تمیز کردن همه دیوارها و سقف اختصاص داد. البته توصیه می کنیم هرچند گرد وخاک و دوده را نمی توان هر روز تمیز کرد؛ اما همواره لکه هایی که روی دیوار و مخصوصا اطراف کلیدها و پریزها می بینید تمیز کنید. در این چگونه محلول هایی برای تمیز کردن دیوارها معرفی کرده ایم.

نحوه تمیز کردن دیوار و شستشوی سنگ دیوار

☆  ابتدا تمام وسایل نزدیک دیوار را جمع کنید تابلوها را بردارید و پنجره ها را باز کنید بعد با برس دسته بلند دیوارها را گردگیری کنید.

☆  لکه های مداد رنگی بچه ها روی دیوار را به وسیله یک مسواک کهنه و کمی خمیر دندان پاک کنید.

☆  لکه های مداد آرایشی یا مداد شمعی را با پنبه آغشته به روغن بچه پاک کنید.

☆ شوره و سفیدک روی کاشی و سرامیک را می توان با مالش دادن یک تکه لیموترش یا دستمال آغشته به سرکه روی سطح مورد نظر از بین برد.

☆ واکس اتومبیل، تمیز کننده خوبی برای کاشی است. آن را به کار گیرید و پیش از خشک شدن با دستمال نرم مالش دهید.

☆ برای پاک کردن لکه از روی آجر، سطح مورد نظر را با آجر مشابه دیگر بسایید و یا از تکه ای سنباده نرم کمک بگیرید.

شستشوی سنگ دیوار
شستشوی سنگ دیوار

☆ اگر رنگ دیوار یا کاغذ دیواری قابل شستشو است محلول آب ولرم و پودر ماشین لباسشویی را با اسفنج یا یک کهنه نرم روی دیوار بکشید و با دستمال تمیز پاک کنید.

☆ هر بار قسمت کوچکی از دیوار را تمیز کنید (حداکثر نیم متر مربع). مرز بین دو قسمت تمیز شده را نیز هر بار تمیز کنید تا لکه به جا نماند.

☆ برای تمیز کردن دیوارهایی که رنگ روغنی دارند، می توانید از این محلول ها نیز استفاده کنید:

☆ یک سطل آب گرم، یک دوم پیمانه بوراکس (BORAX)، یک دوم قاشق مرباخوری مایع ظرفشویی و یک قاشق غذاخوری آمونیاک؛ حین استفاده از محلول حتماً دستکش بپوشید. (بوراکس را می توانید از مغازه های مواد شیمیایی

بهداشتی تهیه کنید.)

☆ محلول دیگری که با بوراکس می توانید تهیه کنید یک پیمانه بوراکس، نصف پیمانه سرکه و یک چهارم پیمانه آمونیاک است.

☆ 2 قاشق غذاخوری بوراکس در یک سطل آب هم می تواند کافی باشد.

☆  مخلوط یک پیمانه آمونیاک، یک چهارم پیمانه جوش شیرین و یک دوم پیمانه سرکه (و یا نصف پیمانه آمونیاک، یک چهارم پیمانه سرکه سفید و یک چهارم پیمانه جوش‌ شیرین) در یک سطل آب داغ نیز فرمول دیگری برای تمیز کردن سطح دیوارهای رنگ روغنی و یا کاشی و سرامیک است.

☆ استفاده از محلولی متشکل از یک قسمت سرکه و سه قسمت آب نیز می تواند مفید واقع شود.

شستشوی سنگ دیوار
شستشوی سنگ دیوار

نکات و هشدارها

تمیز کردن دیوارها را از بالا به پایین انجام دهید. در تمام مدت تمیز کردن دیوارها یک سطل آب تمیز کنار دستتان داشته باشید تا برای شستشوی دستمال ها کمتر دچار دردسر شوید. پیش از شروع به کار روی سطح کوچکی از دیوار که در معرض دید نیست، محلول مورد نظرتان را امتحان کنید تا مطمئن شوید به رنگ دیوار آسیب نمی رساند.

☆ به طور کلی، بایستی بگوییم که سنگ های مرمر و در کل انواع سنگ، امروزه زیبایی فوق العاده ای داشته و در تمام جاهای ساختمان به کار گرفته می شوند. بسیاری از کارفرمایان به همین دلیل همواره این نوع سنگ را برای فضاهای مختلف داخل ساختمان خود بر می گزینند. و یکی از سنگ هایی است که در دیوار و کف بسیار استفاده می شوند. با این حال نکته ای که وجود دارد، چالش شیوه تميز كردن سنگ كف و دیوار است. باید یاد بگیریم چطور می توانیم روی اصول شستشوی سنگ دیوار و کف را انجام بدهیم.

انتخاب بهترین شوینده

توصیه ما به شما این است که حتما از شوینده های بسیار مناسب و خوب استفاده کنید، دلیل توصیه ما از شوینده های کف و دیوار ، عملیات بررسی pH است. اگر بخواهیم به صورت ساده برایتان توضیح دهیم، در کارخانه تولید شوینده سنگ ، آزمایشگاه ارزیابی و کنترل کیفیت (QC) وجود دارد. در این آزمایشگاه ها کلیه مواد شوینده بر روی انواع سنگ با سختی های مختلف تست می شوند. با توجه به این موضوع ، خروجی همه این آزمایشگاه ها، درصد استاندارد و بهینه کلیه مواد شیمیایی و تست pH است. pH همان گونه که می دانید، فاکتور تعیین اسیدی یا بازی بودن این مواد است و فاکتوری بسیار حساس می باشد. شاید باور نکنید که تنها ذره ای خطا و اشتباه در این فاکتور، می تواند باعث کاهش ده سال عمر سنگ کف شما در ساختمان شود. پس اگر قصد برق انداختن سنگ کف را دارید، بهتر است که از شوینده های مخصوص استفاده کنید که تصویر زیر یکی از آن ها را نشان می دهد.

برخی بدون هیچ گونه تخصص و دانش و اطلاعاتی، خیلی راحت روی سنگ جوهر نمک ریخته و آن را تمیز می کنند. اگرچه خروجی بعد کار بسیار زیبا و عالی است، اما عوارض بعدی جوهرنمک وحشتناک خواهد بود. تنها پس از گذشت چند سال سنگ کف به شدت وحشتناکی فرسوده خوااهد شد. لذا توصیه می کنیم که حتما و حتما از متریال های استاندارد برای تمیز کردن سنگ مرمر استفاده و به هیچ عنوان سراغ راه هایی مثل جوهرنمک نروید. حتی در کفسابی نیز متخصصان هرگز از جوهرنمک استفاده نمی کنند.

شستشوی سنگ دیوار
شستشوی سنگ دیوار

راه خانگی تمیزکاری و شستشوی سنگ دیوار و کف

۱- سطلی کاملا تمیز را برداشته و آن را با آب سرد و تمیز پر کنید. (یادتان باشد که به هیچ عنوان از آب گرم و داغ استفاده نکنید. برخی بدین باورند که آب داغ بهتر می تواند سطوح را تمیز نماید. اما به شما توصیه می کنیم که نحوه استفاده و دستور العمل پاک کننده کف را جدی بگیرید. در حقیقت آنزیم های خاصی در برخی مواد شوینده وجود دارد که به سادگی می توانند برای شستشوی سنگ دیوار و کف شما مناسب باشد و آنها را تمیز کند. آب داغ اثر این آنزیم ها را خنثی کرده و یا آن ها را تضعیف می کند. پس باز هم تاکید می کنیم که از آب سرد استفاده شود.)

۲- مواد شوینده را در آب سرد بریزید. همان گونه که گفتیم این مواد، می بایست از لحاظ اسیدی و بازی بودن در حالت خنثی باشند. در ریختن این مواد عجله نکرده و به اندازه از آن مصرف نمایید.

۳- به کمک کف شوی خود، به آرامی همانند همیشه روی سطوح را تی بکشید. یادتان باشد برای این که مواد شوینده به همه نقاط کف برسد، هیچ نقطه ای را به حالت خشک باقی نگذارید.

۴- پس از آن که یک بار به آرامی کل دیوار یا کف را تی کشیدید، سطل را پر از آب تمیز کرده و به کمک این آب ، دوباره روی آن بکشید تا پاک شود.

۵- برای این که کار قابلیت دیده شدن داشته باشد، شما می بایست برای چند ساعت مانع تردد در مکان شسته شده شوید. به همین منظور، می توان مسیری انحرافی را برای عبور عابران در نظر بگیرید.

۶- با توجه به این که ما در مراحل بالا، یک تمیز کردن نسبتا سطحی و ایمن از هر گونه آسیب به سنگ کف را برایتان یادآور شدیم، بعید نیست که علائم خراش و یا قسمت هایی که به مواد خاصی آغشته هستند، در این پروسه پاک سازی نشوند. برای این منظور شما باید به کمک یک دستمال ( ترجیحا پشمی یا نمد یا هر دستمال نسبتا سخت ) و مایع پاک کننده ، این نقاط را یکی یکی پاک نمایید.

نظافت خانگی سنگ مرمر : برای نظافت سنگ مرمر ابتدا گرد و غبار روی آن را با پارچه بگیرید. سپس از آب ولرم و پودر صابون استفاده کنید. برای شستشوی سنگ مرمر از اسیدها استفاده نکنید. ساده‌ترین راه تمیز کردن سنگ‌های مرمر، استفاده از یک پارچه نمدار است. می‌توان این کار را با استفاده از مقداری آب گرم یا نیم‌لیتر آب و کمی پودر لباسشویی انجام داد و سپس سنگ‌ها را با پارچه نرمی خشک نمود.

شستشوی سنگ دیوار
شستشوی سنگ دیوار

لگه گیری سنگ مرمر

☆ لکه‌های سنگ مرمر را با پارچه آغشته به آب اکسیژنه پاک کنید و از روغن‌های مخصوص سنگ مرمر برای برق و جلای آن استفاده کنید.

☆  هرگز ظروف گرم یا اتوی داغ روی آن نگذارید.

☆  برای لکه‌گیری می‌توانید از تربانتین نیز استفاده نمایید.

ترک برداشتن سنگ مرمر

☆ اگر وسایل مرمری شما ترک برداشته است بر روی آن پودر اکسید قلع بمالید و به این وسیله پولیش دهید.

☆  برای شستن مرمر سفید مقدار زیادی نمک را در آبلیمو حل نموده و روی مرمر بمالید.

تمیزی و نظافت خانگی سنگ گرانیت : آب و سرکه محلول معجزه آسای نظافت منازل است که کاربرد زیادی دارد ولی باید بدانید که هرگز نباید از سرکه برای تمیزی و برق انداختن و شستشوی سنگ دیوار و کف استفاده کرد. سرکه خاصیت اسیدی دارد و می تواند موجب آسیب جدی به سنگ شود این موضوع در اثر استفاده مکرر و مرور زمان بیشتر مشخص می شود. برای تمیز کردن سنگ گرانیت کافیست از آبگرم و یک اسفنج استفاده کنید. استفاده از تی های نخی هم که کار را بسیار ساده تر می کند. برای لکه های سخت هم از تمیز کننده های غیر اسیدی و آب استفاده کنید.

▪▪▪ استفاده از مواد شوینده به همراه دستگاه های نظافتی، می تواند موجب بهبود عملکرد نظافت و شستشوی  سنگ دیوار پارکینگ و کف آن شود. با پاشش محول آب و مواد شوینده توسط دستگاه اسکرابر یا حتی واترجت ، آلودگی هایی چون رد لاستیک به خوبی از بین می رود. گامازول از جمله این مواد شوینده می باشد که با قدرت پاک کنندگی بالا در مخزن دستگاه کفشوی  ریخته می شود. این ماده شوینده، رد لاستیک و خط ترمز خودرو را از بین برده و سطح را براق می نماید. ▪▪▪ پایان

1 نظر

  1. برای سفید کردن سنگهای راه پله ورودی ساختمان که در فضای باز به مرور زمان سیاه شده، بهترین کار استفاده از فشار زیاد و قوی آب است، اگر میخواهید از مواد سفید کننده مثل وایتکس یا جوهر نمک استفاده کنید ابتدا محلول رقیق شده را با حوصله و بصورت اسپری روی کل سطوح ( زیاد سیاه شده یا کمتر بصورت یکنواخت ) اینکار را انجام دهید تا در پایان کار دو رنگ نشود، پس از نیم ساعت با یک برس کف شوی روی سطوح را برس کشیده و‌در آخر با استفاده از فشار آب قوی،( اگر دستگاه واتر جت یا سم پاشی باشد خیلی بهتر است)فشار قوی آب خالص و بدون هیچ نوع ماده شیمیایی معجزه میکند.‌ بصورت خطی سنگها را بشورید،اینکار ممکن است کمی زمان بر باشد ولی کمتر به محیط زیست و خاک آسیب میرساند و هم به مدت طولانی تر سنگهای راه پله و بالکن که در محیط سرباز قرار دارند تمیز و زیبا خواهد ماند. استفاده از هر نوع اسید و وایتکس و جوهر نمک در حجم بالا باعث تخریب زیر سازی سنگها و آسیب رساندن به خاک و محیط اطراف میشود. با اسپری کردن این مواد روی سطوح سنگی تیشه خورده که بخاطر در معرض قرار گرفتن آب باران و برف و افتاب تابستان، سیاه شده و خزه ریز و تیره بسته نتیجه بهتری خواهد داشت.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید