پمپ تصویه استخر

0
740
پمپ تصویه استخر
پمپ تصویه استخر

پمپ تصویه استخر

پمپ تصویه استخر : امروزه اغلب منزل ها و آپارتمان ها دارای استخر های مدرن و شیک می باشند که توسط اعضای خانواده و دیگر ساکنین ساختمان  مورد استفاده قرار می گیرند . استخر ها می توانند یکی از لذت بخش ترین تفریحات برای انسان ها باشد و از کوچک ترین کودکان گرفته تا افراد بالغ و مسن حتما آب تنی کردن و استفاده از استخر را تجربه کردند و دیدند که دارای محیطی بسیار شاداب و لذت بخش می باشند . برخی دیگر نیز در منازل و حیاط خود از استخر های رو باز و یا استخر های پیش ساخته استفاده می کنند که آن ها نیز به مانند استخر های بتنی می باشند و از ابعاد بزرگی برخوردار هستند . همانطور که می دانید با استفاده ی مکرر از آب استخر ها و آب تنی کردن در استخر ها به مرور باعث کثیفی و آلوده شدن آب می شود . حتی اگر از آب استفاده نشود و آب در مدت بسیار زیادی راکد بماند ممکن است در آن میکروب های زیادی به وجود بیاید و یا بستری برای رشد جلبک ها و … شود ، حال باید برای جلوگیری از این مشکل می بایست تدبیری اندیشید . شما می توانید با تغییر و تعویض آب این کار را انجام دهید و برای تمیز شدن آب استخر می توانید آب موجود را خالی و آب تازه را وارد استخر کنید . اما آیا واقعا این کار مناسب می باشد؟ آب هایی که در استخر های بزرگ استفاده می شوند حجم بسیار زیادی آب را می طلبند و برای پر شدن ممکن است هزاران لیتر آب را مصرف کنند . حال آیا خالی کردن این حجم آب و پر کردن با آب تمیر کاری عقلانی می باشد ؟ در ضمن دوباره به مرور زمان باید این روند تکرار  شود و می بایست آب را تعویض کنید . همچنین هزینه های زیاد آب و نیز کمبود آبی که امروزه گریبان گیر کشور شده است خوشایند نیست که آبی با این حجم را هدر دهید ؛ علاوه بر آن هزینه ی زیادی نیز بابت تعویض پرداخت خواهید کرد . پس اینجاست که پمپ های تصفیه کن آب استخر به کمک ما می آیند و می توانند روند تصفیه ی آب را به راحتی انجام دهند و موجب تمیز تر شدن آب استخر شوند.

عملکرد پمپ تصفیه آب استخر

پمپ تصفیه آب استخر یکی از کاربردی ترین و بهترین ابزار ها و دستگاه هایی میباشد که برای هر استخری وجود آن لازم و حیاتی است . این پمپ ها می توانند هزینه های استفاده از آب را به مراتب کاهش دهند و همچنین از هدر رفتن آب جلوگیری به عمل آورند ، به طوری که قرار نیست دیگر آبی به استخر تزریق شود بلکه همان آب موجود در استخر را تصفیه کرده و دوباره به داخل استخر باز می گرداند . در مقالات دیگر این سایت  شما می توانید با انواع پمپ های تصفیه کن آب استخر که مشخصات آن ها نیز در صفحات مرتبط به آن ها وجود دارد را مطالعه کنید ، همچنین شما عزیزان می توانید به نسبت ابعاد استخر خود از طریق همین فروشگاه اقدام به خرید پمپ تصفیه آب استخر اقدام کنید . در دیگر مقالات شما می توانید انواع این پمپ ها و کارایی آن ها را مطالعه کنید و ویژگی های مختلف این پمپ ها را مقایسه کنید.

پمپ های تصفبه کن ، قابلیت استفاده در استخر های کوچک را دارند و هم با توجه به مدل های قدرتمند دیگر می توان برای تصفیه آب استخر های بزرگ و پیش ساخته کرد.

پمپ تصویه استخر
پمپ تصویه استخر

روند تصفیه پمپ های تصفیه کن آب استخر چگونه می باشد ؟

همانطور که پیش تر گفته شد، وجود پمپ تصفیه برای هر استخری امری است حیاتی . حال شاید جالب باشد که بدانید این پمپ ها چگونه آب استخر را تصفیه می کند . وقتی که صحبت از تصفیه کردن آب استخر گفته می شوند این نیست که فقط این پمپ ها می تواند کمی آب را تصفیه کند و موجب شفافی آن شود ، بلکه این پمپ ها بسیار قدرتمند هستند و می توانند به راحتی بد ترین و کثیف ترین آب را ها در عرض چند ساعت به آب تمیز و ذلال تبدیل کنند . تصفیه کن ها از لحاظ ساختاری ممکن است متفاوت باشند و دارای ساختاری یک تکه و یا چند تکه باشند . اما چیزی که برای ما اهمیت دارد این است که آیا این پمپ می تواند به خوبی حجم آب استخر مد نظر ما را تصفیه کند یا خیر ؟ در هنگام خرید حتما مشخصات محصول را مشاهده کرده و نسبت به ابعاد و وسیع بردن استخر پمپ متناسب با آب را انتخاب کنید . این پمپ ها با استفاده از فیلتر هایی که بر روی مخزن های آن ها قرار می گیرد می تواند روند تصفیه سازی را انجام دهد . این فیلتر ها در انواع بسیار گوناگونی ساخته و تولید می شوند. که هر کدام ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند.

روند عملکرد فیتلرهای پمپ

روند به این گونه می باشد که پمپ قوی این دستگاه ها عمل مکش آب را به داخل دستگاه انجام میدهد . این پمپ ها هر چقدر قوی تر باشند می توانند حجم بیشتری را با سرعت بالا تر به داخل دستگاه منتقل کنند و باعث تسریع در روند تصفیه کن شود ، سریع بودن دستگاه و پمپ به تنهایی آب سریع تر شدن روند تصفیه نمی باشد بلکه نوع فیلتر و کیفیت آن نیز بر سرعت آن دخیل است . آب از طریق لوله ی ورودی که یک سر آن به پمپ وصل شده است و سر دیگر آن آزاد می باشد به داخل مخزن کشیده می شود . اصولا لوله ها دارای طول زیادی می باشند که بتوان به راحتی آن را به فواصل دور تر نیز کشید . اغلب این لوله ها خاصیتی فنری دارند و دارای انعطاف پذیری بالا می باشند و به ندرت دچار آسیب می شوند . بعد از اینکه آب توسط پمپ و از طریق لوله با مخزن انتقال داده شد به سمت فیلتری که داخل مخزن قرار گرفته است می رسد و با عبور از آن تصفیه شده و سپس از طریق لوله ی خروجی به بیرون هدایت می شود .

لازم به ذکر است که با توجه به مدت زمان فیلتر و استفاده ی چندین مرتبه ای از فیلتر ها می بایست به نسبت تعویض آنان اقدام کنید ، چرا که به مرور لایه های این فیلتر ها را جرم میگیرد و دیگر نمی تواند به مانند روز اول عمل تصفیه را انجام دهد . این پمپ ها به گونه ای طراحی شده اند که به راحتی می توان نسبت به تعویض فیلتر آن ها اقدام کنید . برای راهنمایی های بیشتر روند تعویض فیلتر های این پمپ های تصفیه کن می توانید به دفترچه ی راهنمای آن محصول مراجعه کنید و به بهترین شکل این کار را انجام دهید.

پمپ تصویه استخر
پمپ تصویه استخر

نکات مهم خرید انواع پمپ تصویه آب استخر

همانطور که می دانید پمپ تصفیه استخر قلب هر سیستم تصفیه آب استخر می باشد. بنابراین این پمپ ها که به پمپ استخر نیز معروف هستند، با مکش آب از کاسه استخر، آن را از فیلتر و سایر تجهیزات ضدعفونی کننده عبور داده و مجددا آب تصفیه شده را به کاسه استخر باز می گرداند.

قبل از ورودی هر پمپ تصفیه آب استخری باید لزوما صافی یا موگیر (استرینر) از جنس چدن یا پلاستیک فشرده (باکالیت) قرار گیرد تا برگ، مو و دیگر آلودگی های فیزیکی احتمالی باقی مانده در آب که ممکن است باعث از کار افتادن و یا صدمه دیدن پمپ شود را از آب در گردش سیستم حذف نماید.

پمپ تصفیه آب استخر که معمولا از نوع گریز از مرکز یا سانتریفیوژ و همراه با الکتروموتور کوپل مستقیم می باشد، به منظور به حرکت درآوردن آب در سیستم تصفیه خانه استخرها مورد استفاده قرار می گیرد.

از مهمترین ویژگی های پمپ های تصفیه آب استخر عملکرد کم صدا (روان کار کردن)، نوع جنس بدنه یا پوسته پمپ استخر(مقاومت در برابر خوردگی های ناشی از کلر یا مواد خورنده موجود در آب) می باشد.همچنین جنس پروانه پمپ استخر نیز باید از نوع مقاوم در برابر خوردگی و همچنین پدیده کاویتاسیون (استیل یا abs) ساخته شود.

برای انتخاب پمپ تصفیه آب مناسب هر استخر باید فاصله موتورخانه تا کاسه استخر (طول مسیر لوله کشی) و همچنین افت فشار لوازم و تجهیزاتی مانند موگیر، صافی، مبدل حرارتی (یا گرمکن)، افت فشار فیلتر و افت فشار اتصالات را در کنار حجم کاسه استخر (جهت برآورد میزان دبی یا حجم آبدهی) و تصفیه متناسب با نوع کاربری استخر، سرپوشیده یا سر باز در نظر گرفت.

پمپ تصویه استخر
پمپ تصویه استخر

محل اتصال قسمت مکش پمپ تصفیه آب استخر

▪ اتصال کفشور: تخلیه اصلی در پایین ترین نقطه استخر قرار گرفته و کف استخر به سمت آن نقطه شیب دار شده است. اکثر آلودگی های ته نشین شده در کف استخر از این محل تخلیه و توسط پمپ آب استخر مکیده می شوند.

▪ اتصال اسکیمر یا سرریز: اسکیمرها و سرریزها وظیفه جمع آوری آب سطح استخر را بر عهده دارند که این آب دارای مقدار قابل توجهی از آلودگی های شناور مانند چربی ها، برگ و سایر آلودگی هایی که ته نشین نمی شوند، می باشند.

نکاتی در مورد نصب پمپ تصفیه آب استخر

۱- به عنوان یک قاعده کلی باید پمپ تصفیه استخر حداقل به اندازه ۶ اینچ (۱۵cm) بالاتر از کف موتورخانه (برای جلوگیری از صدمه آب بک واش فیلتر شنی و یا آب های سطحی کف موتور خانه به الکتروموتور پمپ) نصب شده و ضمناً بر روی یک سطح صلب و تراز شده، بدون لرزش قرار گیرد.

۲- پمپ تصفیه آب استخر باید به گونه ای نصب گردد که جهت سرویس و یا تعویض پمپ به تکنسین امکان دسترسی مورد نیاز را بدهد.

۳- همچنین در محل مکش و دهش پمپ استخر از شیر فلکه کشویی استفاده گردد که در صورت نیاز به تعویض و یا تعمیر بتوان پمپ را از مدار عبور آب خارج نمود.

۴- ضمنا پمپ های تصفیه آب استخر را در نزدیکی پایه فیلتر تصفیه نصب نکنید، چرا که هنگام باز کردن فیلتر به منظور تعمیر و تمیزکاری الکتروموتور پمپ تصفیه آب استخر در معرض ریزش آب و آسیب دیدگی قرار می گیرد.

۵- هنگام نصب پمپ استخر به فضای بین فیلتر و پمپ استخر توجه داشته باشید. سعی کنید از به کار بردن خم ها و اتصلات با زاویه ۹۰ درجه تا حد امکان جلوگیری شود.

پمپ تصویه استخر
پمپ تصویه استخر

۶- چنانچه پمپ تصفیه آب استخر در محلی نصب شود که لازم است صدای ناشی از ارتعاشات پمپ محدود گردد، بهتر است در سراسر فونداسیون پمپ از بالشتک چوب پنبه ای و یا ارتعاش گیر صنعتی لاستیکی استفاده نمایید.

۷- پمپ های فوق باید تا حد ممکن نزدیک به کاسه استخر و جکوزی و زیر خط سطح آب استخر نصب گردند.

۸- همچنین نصب پمپ تصفیه استخر رزرو خصوصاً در استخرهای عمومی ضروری است.

پمپ رزرو این امکان را فراهم می آورد که هنگام تعمیر و یا سرویس یکی از پمپ ها، گردش آب توسط پمپ دیگر بدون وقفه ادامه یابد. همچنین با استفاده از دو پمپ کل آب سیستم را می توان ظرف مدت کوتاهتری تخلیه نمود.

۹- باید در مسیر مکش کلیه پمپ های تصفیه استخر و جکوزی، موگیر قرار گیرد که وظیفه آن گرفتن مو، پارچه و سایر مواد خارجی معلق در آب قبل از ورود به دهانه مکش پمپ تصفیه آب استخر است. این وسیله از پیچیدن رشته های مو و پارچه به دور پروانه پمپ تصفیه استخر جلوگیری می نماید.

۱۰- موگیر یا استرینر از یک غربال سبدی شکل قابل برداشت و نظافت تشکیل شده است و باید به گونه ای نصب شده باشد که آب از سمت داخل آن عبور نماید.

پمپ تصویه استخر
پمپ تصویه استخر

حداقل تعداد ساعات مورد نیاز برای روشن بودن پمپ تصفیه استخر

تعداد ساعات، به عوامل متعددی از جمله حجم استخر، دبی پمپ، مقدار آشغال، گرد و خاک و همچنین آلودگی موجود در آب بستگی دارد. بررسی این عوامل و به تبع آن، حداقل زمان مورد نیاز برای روشن نگه داشتن پمپ، برای هر استخری متفاوت بوده و مسئول نگهداری استخر لازمست تا این مقدار بهینه را با توجه به پارامترهای مختلف پیدا کرده و برنامه روشن بودن و در مدار قرار گرفتن پمپ تصفیه استخر را بر آن مبنا تنظیم نماید.

یک قاعده تجربی که از قدیم وجود داشته این است که پمپ می بایست حداقل هر روز به اندازه ای که یکبار آب استخر را تعویض کند، روشن باشد. البته در این پیشنهاد، دقت لازم در خصوص بسیاری از پارامترها در نظر گرفته نشده است.

پمپ تصویه استخر
پمپ تصویه استخر

روشن بودن پمپ تصفیه استخر، باعث تأمین شدن چند هدف می شود:

۱- اولین هدف، رساندن افزایش مقدار کلر آزاد (Free Chlorine) استخر به مقدار دلخواه (بین ۱ تا ۳ ppm) است. در استخر هایی که از کلر مایع، پودر و یا قرص کلر استفاده می کنند، حدود 30 دقیقه زمان میبرد تا کلر اضافه شده، توسط پمپ در آب استخر سیرکوله و توزیع شود. در استخرهایی که از کلرزن نمکی استفاده می کنند، این مدت زمان بسته به نوع دستگاه کلرزن نمکی، بیشتر خواهد بود.

۲- هدف دوم، تمیز و شفاف کردن آب بوسیله حذف آشغالها و ذرات معلق توسط فیلتر استخر است. مدت زمان مورد نیاز برای روشن بودن پمپ جهت رسیدن به این هدف، بستگی به سلیقه فرد مالک استخر دارد.

۳- در صورتیکه وسیله گرمایش استخر (مانند مبدل، هیتر گازی و یا پکیج گرمایشی استخر) در مدار تصفیه قرار گرفته باشد، روشن بودن پمپ تصفیه باعث گرمایش آب استخر نیز خواهد شد. البته در بسیاری از موارد، مدار گرمایش استخر از مدار تصفیه جدا در نظر گرفته می شود.

بیان آخر

نگهداری استخر یکی از کار های مهمی است که اگر به صورت درست انجام نگیرد به دلیل اینکه این آب ها در تماس با انسان ها می باشد می تواند باعث ایجاد صدمات جبران ناپذیری گردد.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید