لوله برق PVC

0
948
لوله برق پی وی سی
لوله برق پی وی سی

لوله برق PVC

لوله برق PVC در سال های اخیردر بازار ساخت و ساز جای خود را به خوبی پیدا کرده است. اصولا لوله های برق بایستی دارای استاندارهایی باشند که کارشناسان امر، وجود مجموع این استاندارها را در لوله های برق PVC تایید نموده اند. در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا از مزایای لوله های برق PVC بیشتر بدانید .

لوله های برق PVC همانند کفپوش های PVC با استفاده از چسب و در برخی موارد اتصالات اورینگی نصب می گردند. اصولا PVC و محصولات مشتق از ان عایق های حرارتی، رطوبتی، شیمیایی می باشند؛ لوله های برق PVC نیز از این امر مستثنی نیستند.

چه فاکتوری بهتر از ضد حریق بودن؟! لوله های برق PVC ضد حریق نیز می باشند و به نوعی با استفاده از این لوله ها، سیستم برق کشی ساختمان بیمه می گردد.

PVC به دلیل ضد حریق بودن، یکی از بی خطر ترین پلیمرها به حساب می آید. یکی ازعلل محبوبیت لوله های برق پی وی سی نیز دقیقا همین مورد است.

لوله های برق پی وی سی در محیط زیست ایجاد آلایندگی نمی کنند پس بنابراین مشتری می تواند با خیالی اسوده از این لوله ها برای مصارف ساخت و ساز بهره برد.

با وجود مزایای بسیاری که می توان برای لوله های برق PVC برشمرد، قیمت مناسبی نیز دارند و در مقابل انواع بی کیفیت ارزان به حساب می آیند.

لوله های برق PVC مورد تایید وزارت نیرو می باشند؛ در اینصورت مجوز استفاده از ان ها از پیش صادر شده است.

جایگزین بسیار مناسب لوله های مسی و آلومینیومی، لوله های برق  PVC می باشند.

لوله برق پی وی سی
لوله برق پی وی سی

انواع لوله برق کدامند؟

* کاندولیت فلزی

*** پی وی سی

* گالوانیزه سرد

* گالوانیزه گرم

* پلی آمید

* پلی اتین

* خرطومی پلاستیکی

* خرطومی فلزی

لوله برق (کاندوئیت) PVC چیست؟

لوله برق PVC یکی از انواع پلیمرها به شمار می رود که بی خطرترین نیز می باشد. دارای مقاومتی بالایی هستند و مالتی عایق نیز می باشند. بهترین جایگزین برای نسل قدیم لوله های برق ( انواع آلومینیومی و مسی ) می باشند.

این لوله ها از سایز 1000-12 میلی متر و با توان فشار 25-6 اتمسفر تولید می گردند که دارای نشان استاندارد وزارت نیرو واستانداردهای ملی ایران می باشند.

لوله برق پی وی سی
لوله برق پی وی سی

سایز لوله برق PVC به چه صورت است؟

لوله های پی وی سی به سه دسته تقسیم می شوند:

*لوله  PVC ( پلیکا) فشار ضعیف

* لوله PVC نیمه قوی

* لوله PVC فشار قوی : این نوع لوله پی وی سی به عنوان غلاف کابل برق به کار می رود.

لوله برق PVC در سایزهای 20، 25، 32، 40، 50، 63، 75، 90، 110 میلی متراز بهترین مواد اولیه و نسوز تولید و عرضه می گردند.

این لوله ها هم از داخل و هم از خارج عایق می باشند و مقاوم رد برابر جریان الکتریسیته می باشند. لوله برق PVC در مقابل محیط های بازی، قلیایی و اسیدی بسیار مقاوم است و تجزیه نمی گردد.

۩ تاریخچه لوله PVC

یکی از کارکنان BFGoodrich با نام دکتر والدوسمون، در سال 1925 در پی ازمایشات خود برای یافتن روشی جهت اتصال فلزو لاستیک، به فرمول PVC دست یافت. وی در پی ایجاد یک ماده قوی و منعطف ، پی وی سی را تولید نمود.

این فرمول برای یک دهه بلااستفاده ماند. پس از یک دهه PVC مقتدرانه تولید وبه بازار عرضه گردید.

لوله برق پی وی سی
لوله برق پی وی سی

انواع لوله برق پی وی سی

لوله های پی وی سی برای عایق کردن کابل و سیم های برق در بطن دیوار کاربرد دارند. کابل ها و سیم ها توسط فنر از داخل این لوله ها عبور داده می شوند وبه شکل توکار در سقف و دیوارها جاسازی می گردند. انواع لوله برق PVC عبارت است از :

* لوله برق نسوز پی وی سی

نوع مقاوم لوله در برابرحرارت می باشد. این نوع لوله علاوه بر ضدحریق بودن، در برابر فعل و انفعالات شیمیایی نیز بسیار مقاوم می باشند. این لوله ها عایقی فوق قوی در برابر حرارت و گرما هستند. لوله برق نسوز PVC به قدری در برابرحرارت مقاوم است که عنوان ” ضد حریق” را به خود اختصاص داده است.

در صورت بروز آتش سوزی این لوله ها به شکل فعال و با عدم انتقال اکسیژن  به وسیله تولید گازHCL ، موجب خاموشی آتش می گردند. گاز HCL سنگین تر از هوا می باشد و در نتیجه از رسیدن هوا به شعله اتش جلوگیری به عمل می آورد.

لوله برق نسوز به هیچ عنوان تحت تاثیر فعل و انفعالات شیمیایی نمی گردد. در صورت تماس با مواد قابل اشتعال ( نفت، الکل و…) تنها نقش عبور دهنده را ایفا و هیچگونه خوردگی بر سطح آن پدید نمی آید. لوله برق PVC نسوزدر مقابل حرکات الکتریکی مقاوم می باشد و دمای سوختن آن بالاتر از سایرمصالح ساختمانی می باشد.

لوله برق پی وی سی
لوله برق پی وی سی

* لوله برق خم سرد

مزایای لوله برق پی وی سی سایزهای متنوعی دارد و فوق العاده منعطف می باشد. یکی از مزایای یونیک این لوله مقاومت در برابر ضربات می باشد. سطح انعطاف این لوله ها به حدی است که توسط فنر خم می شوند.

این نوع لوله نیز مانند انواع دیگر لوله پی وی سی عایق خوردگی، ساییدگی، ضدحریق می باشد. وزن سبکی دارد و به سهولت قابل جابجایی است. علاوه برانعطاف فوق العاده این نوع لوله، در برابرکشش نیز مستحکم می باشد.

این محصول بدون نیاز به اتصالات معمول، قابل نصب می باشد. لوله خم سرد بدون نیاز به حرارت دادن، با زاویه مورد نیاز مَچ شده و امکان اتصال را به سهولت فراهم می آورد.

این لوله بر اساس سایز بندی وکشور سازنده قیمت های مختلفی دارد. یکی از مزایای بُلد این محصول دارا بودن تاییدیه ایمنی ساختمان های اداری و مسکونی می باشد.

لوله برق پی وی سی
لوله برق پی وی سی

* لوله برق خم گرم

لوله برق خم گرم با استفاده از حرارت و اعمال فشاربا فنر به شکل دلخواه برقکار در می اید. این لوله ها تمامی مزایای لوله خم سرد را داشته و مناسب عایق بندی کابل ها وسیم های الکتریکی می باشند. این لوه ها در برابرحرارت و نور خورشید فوق العاده مقاوم می باشند.

نصب و اتصال این لوله ها نیز بسیار سهل و آسان می باشد. بی شک لوله خم گرم بهترین جایگزین برای نسل قدیم لوله ه می باشد. این لوله ها از سوی سازمان نظام مهندسی کشور دارای تاییدیه می باشند.

مزایای لوله برق PVC

اصولا هر چیزی که از پی وی سی است دارای مزایای بیشماری می باشد، لوله برق PVC نیز از این امر مستثنی نیست. در ذیل به برخی از مزایای لوله پی وی سی اشاره خواهد شد:

++ مقاومت فوق العاده در برابر خوردگی

++ مقاوم در برابر اتش

++ والاستیسیته ( انعطاف) عالی

++ مقاوم در برابر محیط های اسیدی، شیمیای و بازی

++ استحکام بی نظیر

++ فوق سبک

++ مقاوم در برابر ساییدگی

++ صاف و صیقلی بودن سطوح لوله

++ عدم جذب رطوبت

++ قیمت ارزان

++ مقاوم در برابر ضربه

++سازگار با محیط زیست

چرا لوله برق PVC

لوله برق پی وی سی
لوله برق پی وی سی

ما به شما نشان می دهیم که چرا لوله برق پی وی سی جایگزین 100% لوله برق فلزی است. کاندوئیت (لوله) پلاستیکی ارزانتر،سبکترو قابلین نصب آسانتری دارد. در این بخش نکات کلیدی را از قول ” جیسون باچارد (JasonBouchard ) ، برقکار ، برای شما عنوان می داریم، با ما همراه باشید.

– جدول سایز 40 در برابر 80

جدول سایز 40 ارزانتر و از قطر داخلی بزرگتری برخوردار هستند؛ بنابراین عبور دادن سیم و کابل از داخل آن آسانتر می باشد. جدول لوله پلاستیک 80 ضخیم تر می باشد اما قطر داخلی لوله برابر با نوع 40 می باشد. بنابراین قطر داخلی آن کوچکتر است.

از جدول 80 در قسمت های شلوغ و بخش هایی که امکان خرابی لوله وجود دارد ( مانند پشت شومینه)، استفاده می شود. تمامی اتصالات برای هر دو نوع یکسان می باشد.

– سیم THHN بخرید

THHN ( سیم ترموپلاستیک ضدحریق روکش نایلونی) بهترین نوع سیم برای عبور دادن از داخل لوله می باشد. مابقیع انواع سیم ها دارای روکش های چسبناک هستند که عبور دادنشان از داخل لوله برق PVC تقریبا غیر ممکن است.

– با چاقوی لبه صاف پلیسه ها را از بین ببرید

چنانچه خواستید لوله را برش دهید از چاقوی لبه صاف بهره ببرید. به ویژه قسمت داخلی لوله را کاملا صاف و صیقلی نمایید. پلیسه های لبه لوله به سیم ها آسیب می زنند. انبوهی از لوازم صیقل دهنده و از بین برنده پلیسه وجود دارد؛ اما جیسون فقط چاقوی لبه صاف را پیشنهاد می دهد.

– لوله برق PVC نیازی به آستر ندارد

برخی از لوله ها به آستر نیاز دارند؛ اما در صورتی که لوله را با چسب متصل می نمایید نیازی به آستر نیست. فروشگاه ها چسب مخصوص واتصالات مود نیاز را عرضه می کنند.

– از مهره قفل فلزی استفاده نمایید

استفاده از مهره قفل پلاستیکی مشکلی ایجاد نمی کند؛ اما جیسون نوع فلزی را پیشنهاد می دهد. وی عنوان می دارد که انواع پلاستیکی هرز یا شکسته می شوند.

 

همگام با تکنولوژی

لوله برق PVC، نسل جدید لوله های مورد استفاده در ساختمان سازی است که بسیار متداول گردیده است. اهتمام تکنولوژی، فراهم آوردن سهولت درعین استحکام است. نمونه عینی آن لوله برق  PVC می باشد. پیشنهاد اکید کارشناسان امر استفاده از انواع این لوله ها در ساخت و ساز می باشد. ارزان بودن، سهولت نصب، مالتی عایق بودن و… بسیاری مزایای دیگر انسان را وارد به همگامی و همسویی با تکنولوژی می نماید. سپاس که تا پایان مقاله ما را همراهی نمودید.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید