قیمت تعمیر فاضلاب

0
1285
قیمت تعمیر فاضلاب
قیمت تعمیر فاضلاب

قیمت تعمیر فاضلاب

قیمت تعمیر فاضلاب، تعمیرات لوله و اتصالات فاضلاب در ساختمانها نیاز مهم و ضروری است که اگر به موقع انجام نشود، خسارات بزرگتری به بار می آورد. پس برای جلوگیری از خسارات بعدی در صورت مشاهده هرگونه نشتی، باید اقدامات لازم جهت تشخیص ترکیدگی لوله با دستگاه،  محل مورد نظر را انجام دهید تا از بروز خسارات بعدی جلوگیری بعمل آورده باشید.

با گذشت زمان و بالا رفتن عمر لوله های اتصالات در ساختمانها، این لوله ها و اتصالات دچار آسیب و نقص خواهند شد. لذا احتمال ترکیدگی این لوله ها و یا باز شدن اتصالات بین آنها بالا می رود‌‌.

انواع لوله های فاضلاب ساختمانی

لوله های چدنی فاضلاب:

مزایا لوله چدنی: استحکام بسیار بالا، تحمل فشارهای خمشی و ضربه ایی و انعطاف پذیری ، عدم شکستگی و ضربه پذیری هم دارند.

معایب لوله چدنی: نصب و عایقکاری سخت، رسوب گیری و زنگ زدگی زیاد که گرفتگی آنها را شدید و زیاد می کند، دشواری و سختی در تعمیر و تعویض، وزن بالا و هزینه زیاد، آب بندی بسیار سخت، مقاومت کم در برابر نم و رطوبت، قدیمی بودن لوله از معایب این نوع لوله ها نیز می باشد.

لوله های گالوانیزه و رزوه ای:

مشخصات این نوع لوله های گالوانیزه لوله های فاضلاب شبیه لوله های چدنی است.

لوله های پوش فیت فاضلاب ساختمان:

مزایا لوله های پوش فیت: اجرا و نصب سریع، ارزان بودن، مقاومت مناسب در برابر نم و رطوبت اطراف لوله و وزن پایینی هم دارند.

معایب لوله های پوش فیت: سریع خراب شدن اتصالات و آب بندی آن ها در محل واشر بندی و اورینگ، مقاومت کششی کم، آب بندی سخت و مشکل اتصالات زاویه دار و تاثیرات بالا در تغییرات دمای آب داخل لوله از معایب های لوله های پوش فیت نیز می باشد.

لوله های پلیکا برای فاضلاب های ساختمانی:

ویژگی ها: مقاوم در مقابل خوردگی، مقاوم در برابر مواد شیمیایی، انعطاف و مقاومت در برابر تنش های ناگهانی ،مقاومت در برابر شکستگی، استحکام کششی در مدت زمان طولانی، وزن سبک و استحکام بالا، مقاومت در برابر ساییدگی و اجسام تیز و برنده، آب بندی مناسب پس از نصب و بهره برداری، مقدار زبری و سختی پایین، مقاوم در برابر آتش نیز از ویژگی های لوله های پلیکا می باشد.

قیمت تعمیر فاضلاب
قیمت تعمیر فاضلاب

نکاتی که در تعمیرات لوله و اتصالات فاضلاب باید در نظر داشت:

پیدا کردن تمامی نقاطی که دچار شکستگی و ایجاد نم شده است.

عدم استفاده از وسایلی که مخصوص تعمیرات لوله و اتصالات فاضلاب نیست  به خصوص در مسیر های افقی از اتصالاتی که مخصوص آن لوله ها نیست هرگز استفاده نکنید.

در هنگام گرم کردن لوله و اتصالات دقت داشته باشید که به قسمت های دیگر خسارت وارد نشود و لوله ها و اتصالات را بیش از حد گرم ننمایید.

دقت داشته باشید که پوسیدگی اتصالات و لوله ها، فشار بیش از حد به بقیه لوله ها وارد نکند زیرا خسارات شدیدتری بوجود می آورد.

پس از تعمیرات لوله و اتصالات فاضلاب و رفع نم برای اطمینان از رفع نشتی، باید چند روزی روی آنها خالی بماند.

از کامل جا خوردن اتصالات و لوله ها اطمینان حاصل کنید.

برای اتصال دو لوله بهم چه از داخل و چه از بیرون، از چسب زیادی استفاده کنید.

قبل از چسب زدن یا گرم کردن اتصالات و لوله ها باید آنها را تمیز بنمایید تا خیس و کثیف نباشند.

تعمیرات لوله کشی فاضلاب ساختمان:

لوله کشی فاضلاب از بخش های مختلفی تشکیل شده است. قسمت ها ی مختلف لوله کشی فاضلاب که رد مناطق مختلف منزل نصب شده است شامل: (لوله کشی حمام، لوله کشی آشپزخانه، لوله کشی توالت و سیستم سیفون توالت، انشعابات شبکه لوله کشی فاضلاب به چاه، انشعابات متصل کننده ی فاضلاب به فاضلاب شهری)

تمامی این لوله ها ممکن است پس از مدتی دچار فرسودگی و یا گرفتگی شوند.  لوله های قدیمی بکار رفته در سیستم لوله کشی عمدتا چدنی می باشند که با گذشت زمان زنگ زده و سبب گرفتگی لوله های فاضلاب می شوند.

اشکالاتی که ممکن است هنگام اجرای سیستم لوله کشی فاضلاب رخ داده باشد شامل:

تعبیه ی اشتباه سیفون و نصب نامناسب آن،بکار رفتن لوله های چدن در سیستم لوله کشی ، سهل انگاری کارکنان و رفتن دوغاب به درون لولها،بکار رفتن لوله های بزرگ در سیستم لوله کشی فاضلاب …

تعمیرات سیفون و لوله کشی فاضلاب توالت:

عمده دلایلی که سبب بروز مشکلات در قسمت سیستم لوله کشی توالت می شود مربوط به سیفون می  باشد.مهمترین علت خراب شدن سیفون ، از بین رفتن آب بندی آن است. این خرابی ناشی از اختلاف فشار بین دو طرف سیفون و یا از بین رفت چسب اتصال می باشد. گاهی نیز سیفون توالت دچار نشتی می شود. نشتی آب از این وسیله به قدری بی سر و صدا صورت می گیرد که امکان تشخیص آن بسیار سخت است.

اگر سیستم لوله کشی توالت دچار گرفتگی شده باشد با لایروبی لوله به کمک دستگاه فنر لوله بازکنی برقی و یا دستگاه تراکم هوا می توان گرفتگی را برطرف نمود.

نشت یابی لوله کشی فاضلاب با دستگاه:

اگر نشتی لوله کشی آب یا فاضلاب در منزل باشد باید از یک فرد ماهر در زمینه ی تشخیص ترکیدگی لوله با دستگاه کمک گرفت اما اگر نشتی از لوله های اصلی سازمان آب و لوله هایی که فاضلاب ساختمان را به فاضلاب شهری متصل می کنند باشد  باید سازمان آب و فاضلاب را در جریان قرار دهید.

از نشانه های نشتی آب تر بودن همیشگی کنتور است. به این شکل که آب در طول لوله حرکت کرده و به کنتور رسیده است. اگر درمکانی که لوله ی آب در سطح زمین می رسد و خاک آن قسمت همیشه خیس بود نشانه ای دیگر از نشتی آب لوله های فاضلاب است.

تعویض لوله های کهنه به لوله های نو:

در صورت قدیمی بودن سیستم لوله کشی آب و فاضلاب ساختمان تعویض لوله  امری ضروری می باشد. اگر ساختمان شما قدیمی است و لوله های آن دچار نشتی شده اند با یکبار نشت یابی و رفع نم دیوار کار تمام نخواهد شد و پس از گذشت مدتی دوباره در قسمتی دیگر شاهد نشتی آب خواهید بود. از این رو بهتر به فکر تعویض لوله های آب یا فاضلاب منزل خود باشید.

نشت لوله فاضلاب

نشت یابی

هنگامی که یک لوله فلزی یا غیرفلزی که حامل جریان با فشار آب باشد و مورد آسیب دیدگی می شود. به اصطلاح می گوییم دچار نشتی شده و آب با فشار از محل آسیب دیده خارج می شود.

قیمت تعمیر فاضلاب
قیمت تعمیر فاضلاب

عوامل مختلف نشت آب

۱- ترکیدگی لوله در بسیاری از موارد مشاهده شده افراد با دیدن قبض آب خود بسیار متعجب می شوند و می گویند میزان مصرف با مبلغی که در قبض نوشته شده هیچ گونه مطابقتی ندارد. در صورت مشاهده این اتفاق احتمال ترکیدگی، سوراخ شدن و در یکی از لوله های داخل ساختمان باعث نشت آب شده و هزینه ای که باید برای آب بپردازید به خاطر همین آب به هدررفته می باشد.

۲- کولر آبی هرماه یک بار شیلنگ های آب رسانی کولر را بررسی کنید. زیرا با آسیب دیدگی و پوسیدگی آن ها مقدار زیادی آب به هدر می رود.

۳- شیرهای آب قدیمی واشر مغزی شیرهای آب ممکن است به علت باز و بسته شدن زیاد به مرور زمان صدمه دیده و آب از آن ها چکه کند. در صورت مشاهده چکه کردن آب از شیر باید آن شیر یا مغزی اش را تعویض کنید.

۴- شیرهای آب اهرمی مغزی این شیرها براثر ورود ذرات سنگ و یا رسوبات مختلف آسیب می بینند و لازم است که مغزی آن ها تعویض شوند.

۵- سیفون توالت عملیات نشت یابی لوله فاضلاب در توالت های ایرانی و فرنگی زمانی نیاز به تعمیر دارد که فلاش تانک آسیب دیده باشد که در این صورت مقدار زیادی آب هدر می رود. این نوع نشتی ممکن است هیچ گونه اثری از خود باقی نگذارد. زیرا آب مستقیم از مخزن فلاش تانک به چاه وارد می شود و شما متوجه آن نمی شوید.

  مشخص نبودن محل بروز نشتی:

شما از یک راه بسیار راحت و آسان می توانید متوجه ترکیدگی و نشتی در لوله های منزلتان شوید و تنها راه آن هزینه بسیار بالا قبض آب است. ولی هیچ نشانه ای در سقف و دیوار ها و مخصوصا محلی برای شک کردن ترکیدگی و بروز نشت آب ندارید. احتمال دارد محل بروز نشتی آب فاضلاب در کف ساختمان باشد. دراین حالت شما نیاز به دستگاه نشت یابی لوله فاضلاب حرفه ای دارید. تا به راحتی بتوانید محل نشیت واقعی را پیدا کنید.

در بعضی مواقع نم زدن دیوار و یا سقف و حتی کف جای که ترکیدگی انجام شده را مشخص می کند و تشخیص کار با کمک دستگاه دقیق تر لوله ترکیده را مشخص می کند. تا در هنگام ترمیم لوله کشی و رفع نم و رطوبت به میزان کمتری خراب می شود. در مواقعی لازم به کندن دیوار نیست و تشخیص کار با مواد خاصی که به مواد نانو معروفند و … مشکل نم و رطوبت دیوار و یا نم سقف را رفع می کنند.

تجهیزات و مصالح نشت یابی لوله فاضلاب:

در هنگام عملیات تشخیص ترکیدگی لوله و یا نشت یابی لوله فاضلاب و رفع نم و رطوبت به وجود آمده ممکن است نیاز به دستگاه ها و تجهیزات و مصالح خاصی برای بنایی و…. باشد. حتی کارگر و نیروی انسانی برای کار احتیاج باشد. در این صورت این موارد نیز در شکل دهی هزینه نهایی کار موثر است.

قیمت تعمیر فاضلاب
قیمت تعمیر فاضلاب

ترکیدگی لوله فاضلاب

لوله های فاضلاب یا لوله کشی ساختمان در زمستان ممکن است دچار یخ زدگی شود و لوله یخ زده احتمال ترکیدگی و نشتی لوله فاضلاب در آن ها بسیار بالاست و همچنین اگر عمر لوله بالا باشد به مرور زمان لوله ها دچار پوسیدگی می شوند. لوله های پوسیده بسیار آسیب پذیر می باشند و ممکن است ترک بردارند و باعث نم و رطوبت در دیوار و سقف گردد.

توجه کنید که اگر عمر لوله های ساختمان بالا است حتما چند وقت یک بار این لوله ها را چک کنید. در صورت گرفتگی لوله های پوسیده به هیچ عنوان این لوله ها را فنر نزنید. با این کار سبب شکستن لوله می شوید. این کار باعث بروز فرسودگی در اتصالات لوله ها ، که بستگی به کیفیت لوله کشی اولیه و استفاده از مواد اولیه مناسب دارد که باعث بروز نشت آب می شود.

نشت یابی فلاش تانک

برای نشتیابی فلاش تانک توالت  ایرانی  شما می توانید چند قطره جوهر داخل آب مخزن بریزید و در واقع آب داخل مخزن را رنگی نمایید. حال در صورت وجود هرگونه نشتی در شناور، اجزای دیگر و آب به داخل چاه، مسیر آب رنگی را به صورت خطی بر روی سطح کاسه مشخص می شود و با چک کردن پی در پی در ساعات مختلف می توانید عملیات نشت یابی را انجام دهید.

نشت یابی در توالت فرنگی

نشت یابی در سیستم توالت فرنگی مقداری پیچیده است. زیرا در صورت نشتی اصلا نشان نمی دهد و آب را به داخل چاه می فرستد. برای نشت یابی سیفون توالت فرنگی شیر فلکه ورودی آب تمام واحدها را ببندید و سپس یکی یکی آن ها را باز کنید با چک کردن کنتور آب وسیله خراب را پیدا کنید.

دستگاه تشخیص نشت یاب لوله

این دستگاه صدایی که از جریان آب در هنگام شکستگی و یا ترکیدگی لوله آب را تشخیص می دهد، از روی سطح زمین مثل کف حمام و غیره… قرار می گیرد و عمل دقیق را شناسایی می کند.

بدون تخریب و عیب در لوله این کار انجام می شود و در عیب یابی ، لوله ها باید طوری باشند که صدای نشت آب به دستگاه برسد که این مورد بستگی به جنس لوله ، میزان ترکیدگی لوله و فشار آب دارد.

انواع روش های تعمیر و رفع نشتی لوله فاضلاب

نوار فایبر گلاس و خمیر آپوکسی

۱– آب را قطع کنید

تمام نقاط نشتی آب را در زمان جریان داشتن آب مشخص کنید، سپس این نقاط را با ماژیک علامت بزنید. پس از آن آب را قطع کنید تا بتوانید مرحله تعمیر نشتی را شروع کنید. مطمئن شوید که هیچ کدام از نشتی‌ها را فراموش نکنید.

۲– فشار را آزاد کنید

سپس شیرها را باز کنید تا آب درون لوله ها خالی شود. این که هیچ آبی در لوله وجود نداشته باشد و بعد می توانید یک قابلمه یا لگن را زیر نشتی بگذارید تا خانه تان را آب برندارد و وسایل آسیب نبیند.

۳– خمیر آپوکسی را محکم دور نشتی بچسبانید

خمیر آپوکسی را در نقطه نشتی بگذارید و آن را آن قدر به لوله فشار بدهید تا در تمام جهات به اندازه ۵ سانتی متر پخش شود و کاملا ناحیه نشتی را بپوشانید. ده دقیقه صبر کنید تا خمیر سفت شود.

۴– نوار فایبرگلاس را دور نشتی بپیچید

آب نوار فایبرگلاس را نرم می کند و نوار را ۵ تا ۱۰ ثانیه در آب بگذارید، سپس نوار را دور نقطه نشتی بپیچید و مطمئن شوید که نشتی کاملا به هم چسبیده است. اگر نشتی مشاهده کردید، با چسب بیشتری جلوی نشتی را بگیرید.

قیمت تعمیر فاضلاب
قیمت تعمیر فاضلاب

برای رعایت بهداشت حتما از دستکش استفاده کنید. مدتی صبر کنید تا نوار به لوله بچسبد. زمان صبر کردن تا باز کردن مجدد جریان بستگی به دمای سیال درون لوله دارد. حداقل زمان لازم ۲۰ دقیقه و حداکثر ۱۸۰ دقیقه است.

نتیجه

با به کارگیری لوله های مناسب برای فاضلاب و با رعایت نکات فنی لوله کشی سیستم فاضلاب، در آینده با کمترین خسارت روبه رو خواهید شد. لوله کشی فاضلاب باید بسیار فنی انجام گیرد. و اگر امروز درست انجان نگیرد در آینده هزینه های بسیاری بابت تعمیر آن بر شما متحمل خواهد شد.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید