تعمیر لوله کشی آب

0
1438
تعمیر لوله کشی آب
تعمیر لوله کشی آب

تعمیر لوله کشی آب

تعمیرات لوله کشی آب ساختمان جز بیشترین کارهایی است که همه روزه خیلی از افراد را با خود درگیر می کند. لوله ها بر اثر عوامل مختلفی چون: سرما ، گرما، اتصالات بی کیفیت، نداشتن دانش کافی در این حیطه و سپردن کار به افراد بی تجربه، کیفیت بد لوله های به کار برده شد و… پوسیده ، شکسته، و سوراخ می شوند. ابتدا در مقاله پیش رو درباره انواع لوله هایی و لوله کشی هایی که در ساختمان استفاده می شود صحبت میکنیم، و در ادامه ی آنها درباره تعمیر انواع لوله کشی آب صحبت می کنیم.

امروزه با وجود ساختمان سازی‌های بسیار زیاد در کشور، طبیعتا میزان استفاده از لوله کشی ساختمان نیز افزایش یافته است. لوله کشی های سنتی قطعا جواب گوی نیازهای این دوره نخواهد بود. به همین دلیل در ساختمان‌های مدرن از لوله کشی مدرن و لوله هایی مثل لوله گالوانیزه و لوله چدنی استفاده می‌شود.

سعی داشته باشید از بین لوله‌هایی که استفاده می‌کنید بهترین و باکیفیت ترین آن‌ها را انتخاب کنید. بهترین لوله‌ها با بالاترین کیفیت لوله‌هایی هستند که توسط عالی‌ترین و بهترین مواد اولیه به وسیله مدرن ترین ماشین آلات به روز دنیا تولید شده باشد و با آخرین استاندارهای داخلی و خارجی منطبق باشد.

لوله کشی ساختمان دارای انواع مختلفی بخش است که شامل موارد زیر می‌شود:تعمیر لوله آب

لوله کشی آب گرم و سرد

لوله کشی شوفاژ و پکیج

لوله کشی فاضلاب

لوله کشی گاز

لوله کشی آب گرم و سرد

همان طور که می‌دانید در ساختمان‌های بزرگ‌تر و چند واحدی که امروزه در شهرها به وفور دیده می‌شود، معمولا در لوله کشی ساختمان یک یا چند مسیر جهت بالا رفتن لوله ساختمانی آب در نظر گرفته می‌شود.هر یک از لوله‌های بالارونده باید در ابتدای مسیر خود دارای یک شیر فلکه قطع دستی باشند.

همچنین دقت داشته باشید لوله انشعاب در طبقات نیز باید مجهز به یک شیر فلکه قطع و وصل جهت تمامی لوله‌های سرد و گرم مصرفی موجود در ساختمان باشد. پس از رعایت نکاتی که نام بردیم توزیع آب سرد و گرم مصرفی در طبقات و واحدهای جداگانه به صورت کامل و بدون مشکل و همچنین همانند لوله کشی ساختمان های قدیمی انجام خواهد شد.

تعمیر لوله کشی آب
تعمیر لوله کشی آب

لوله کشی شوفاژ و پکیج

جهت لوله کشی شوفاژ و پکیج حتما از لوله‌های پلاستیکی استفاده کنید.دقت داشته باشید نکته مهم استفاده از لوله پلاستیکی برای شوفاژ و پکیج را هیچ‌گاه فراموش نکنید. به علت فشار بالای آب و همچنین گرمای زیاد ممکن است لوله فلزی دچار آسیب‌هایی هم چون خوردگی و  زنگ زدگی شود. همچنین توصیه ما برای شما این است که شیر رادیاتورهای فولادی خود را از نوع درجه بندی که روی آن تعبیه شده است نیز استفاده کنید. به این علت که در مواقعی که هوای اتاق سرد یا گرم می‌شود از روی آن به راحتی درجه حرارت مورد نظر را تنظیم کنید.نکته بعدی که باید در لوله کشی ساختمان به آن دقت کنید این است که حتماً جهت رادیاتورهایی که  دارای پره‌های زیاد و سنگین‌تر هستند (وزن زیاد رادیاتور و آب درون آن) از بست های رادیاتور با فاصله‌های کمتر و تعداد بیشتری استفاده کنید.

لوله  کشی فاضلاب

جهت لوله کشی آب و فاضلاب شما باید ابتدا یک سری نکات را رعایت کرده و سپس اقدام به لوله کشی ساختمان کنید.

شما موظف هستید یک کف شو در بالکن و تراس‌هایی مسقف یا بدون سقف نصب کنید.

شما موظف هستید در محل نصب پمپ ها و مخازن آب ساختمان خود یک کف شو نصب کنید.

نصب گریل با کف شو در کلیه رمپ‌های منتهی به فضای آزاد ساختمان یک امر بسیار ضروری است.

درصورتی‌که منطقه شهری شما مجهز به پروژه سیستم اگو شده باشد (همان فاضلاب شهری)، اتصال کف شو های تراس، پارکینگ، حیاط و زیرزمین و کلیه خطوط آب باران ساختمان شما به آن به هیچ وجه مجاز نیست.

شما حق اتصال مستقیم کف شو اتاق‌های کولر، ایرواشر و هواساز را به شبکه فاضلاب شهری ندارید.

اتصال فاضلاب آشپزخانه واحدها به فاضلاب سرویس‌ها اکیدا ممنوع است.

شما موظف هستید یک دریچه بازدید استاندارد در محلی مناسب برای کلیه خطوط اصلی فاضلاب و آب باران ساختمان که از حالت عمودی به افقی تغییر کرده‌اند نصب کنید.

جهت جلوگیری از هرگونه پس‌زدگی بوی نامطبوع فاضلاب، برای چاه‌های جذبی داخل ساختمان که آب باران مستقیماً در آن تخلیه نمی‌شود، حتما یک ونت تعبیه کنید.

لوله کشی گاز

جهت لوله کشی گاز در ساختمان خود نیز موظف هستید یک سری نکات را در نظر گرفته و اجرا کنید.

اگر در ساختمان مسکونی شما  قطر لوله گاز بیش از قطر استاندارد لوله‌های گاز تعبیه شده است، این لوله‌ها دقیقا مانند لوله‌هایی با قطر کمتر باید برش داده شود.

شما موظف هستید یک شیر قفلی در ابتدای لوله‌کشی ساختمان خود نصب کنید.

پس از انجام لوله‌کشی کامل در عبور لوله گاز ساختمان از چهارچوب درب‌های موجود که با خرابی قاب صورت گرفته یا می‌گیرد، موظف هستید تمامی اقدامات لازم جهت استحکام چهارچوب (قاب) درب را انجام دهید.

حداکثر طول لوله اصلی گاز شما باید  از علمک تا کنتور 25 متر باشد.

از اجرای لوله به صورت بارفیکسی به شدت پرهیز کنید.

لوله بعد از کنتور شما به هیچ وجه نباید بیرون ملک قرار گرفته باشد.

جهت عبور لوله از دیوارهای باربر با غلاف فلزی باید دو سایز بالاتر از لوله‌ها اجرا شده و همچنین فضای بین لوله و غلاف را با مواد عایقی همانند قیر پر کنید.همچنین دو سر غلاف باید با استفاده از لاستیک ، مسدود و درون غلاف جوش نباشد.

باید نصب شیر اصلی روی رایزر پایین رونده انجام شود.

تعداد اتصالات پشت سر هم هیچ گاه نباید از عدد ۲ گذر کند.

لوله رابط بین علمک تا کنتور باید به صورت روکار نصب شده باشد.

انواع جنس لوله های که برای لوله کشی آب به کار برده می شود:

لوله گالوانیزه

این لوله ها به دلیل عمل گالوانیزاسیون که روی آن ها انجام می گیرد بسیار در برابر آسیب پوسیدگی و خوردگی مقاوم هستند.

تعمیر لوله کشی آب
تعمیر لوله کشی آب

مشخصات

▪ طول لوله های گالوانیزه شش متر می باشد.

▪ اتصالات آن قفل ، کمربند و برشن است.

▪ این لوله ها به وسيله دنده پيچي به يكديگر وصل و توسط مواد مناسب آب بندي مي شوند.

لوله های گالوانیزه را می توان به طور کلی به دو دسته عمده بخش بندی کرد:

۱– لوله های آهنی گالوانیزه

این لوله ها با رنگ تیره و خاکستریشان است که شناخته می شوند و عموما به دو صورت سبک و متوسط تولید می شوند . جنس این لوله ها از آهن سفید نورد شده می باشد. و در بازار نیز به اسم آهن سفید می شناسند. به این لوله ها ، لوله های با درز نیز می گویند که درز آن توسط دستگاهایی به هم متصل شده و جوش می خورند و در فلز روی مذاب، فرو برده می شود.

۲– لوله های فولادی گالوانیزه

بیشترین استفاده عمده این لوله ها برای تهویه است همچنین در تخلیه فاضلاب نیز کاربرد داشته. جنس این لوله ها از فولاد نرم بوده و جهت افزایش مقاومت و آسیب پذیری در برابر خوردگی ، اسید ها و زنگ زدگی ها در وان محتوی از فلز روی (گالوانیزه) قرار می دهند.

تعمیر لوله

بزرگترین ایراد این لوله ها دچار پوسیدگی و فرسوده شدن آن است که امروزه جای خود را به لوله های نسل جدید پلاستیک و پنج لایه داده اند، البته در خیلی از ساختمان های بالای ۱۰سال از این لوله ها استفاده شده است.

تعمیر لوله بیشتر با تعویض کردن لوله امکان پذیر است.

تعمیر لوله کشی آب
تعمیر لوله کشی آب

لوله چدنی

جنس لوله چندنی از چدن ریخته گری است و بر حسب  نوع کاربردی دارند از انواع و مقدار آلیاژ، شکل و طول لوله، ‌نوع اتصالات، در انواع متفاوتی ساخته شده‌اند.به صورت رایج در لوله کشی فاضلاب از این نوع لوله استفاده می‌شود.

سابقه استفاده از لوله‌های چدنی به استفاده از این لوله‌های به عنوان لوله‌های تحت فشار برای انتقال آب، گاز و فاضلاب و همچنین تخلیه آب از لوله‌های  برمی‌گردد. این لوله‌های اساسا، چدن خاکستری بوده و معمولا بدون روکش مورد استفاده قرار می‌گیرند، البته روکش و پوشش‌ها احتمال خوردگی را در این لوله‌ها کاهش داده و هیدرولیک را بهبود می‌بخشند.

کاربرد

لوله‌ها و اتصالات چدنی در وهله اول در ساختمان برای تخلیه فاضلاب، لوله‌کشی زباله و تهویه به کار برده می‌شوند. در ساختمان، لوله و اتصالات چدنی داخل پارتیشن‌ها نصب شده و برای تخلیه حمام، دستشویی و آشپزخانه به کار برده می‌شوند.

خط اصلی در این ترکیب از لوله‌های چدنی ساخته شده که به طور عمودی مواد را از داخل ساختمان از طریق ساختار و پشت بام خارج می‌کند. خط فاضلاب به این لوله اصلی چدنی وصل شده است و لوله‌های تهویه ممکن است به بالاترین قسمت این لوله وصل شوند. در برخی از موارد نصب، لوله‌های تهویه برای جداسازی آن وصل می‌شوند که به عنوان منبع اصلی هوا از پشت بام عمل می‌کند. لوله و اتصالات چدنی همچنین برای تخلیه فاضلاب از پشت‌بام‌ها و حیاط‌ها در ساختار ساختمان به کار برده می‌شوند. در حال حاضر لوله‌ها و اتصالات چدنی متریال‌هایی هستند که در ارتفاع برای تخلیه مواد، فاضلاب و تهویه بدون نگرانی در مورد ارتفاع ساختمان به کار می‌روند.

لوله چدنی دارای برخی مزایای بسیار مهم است

مقاومت بسیار زیادی در برابر فشارهایی که به آن وارد می‌شود دارد.

ماندگاری و طول عمر بالا در مقایسه با لوله‌های آهنی نوع دیگر دارد.

از تمامی جوانب این نوع لوله بسیار با صرفه‌تر از باقی انواع لوله‌ها هستند.

لوله چدنی کاربرد بسیار آسانی در مقایسه با انواع دیگر  لوله‌ها دارد.

در صورت ایجاد گرفتی در لوله چدنی  به راحتی می‌توان گرفتگی را رفع کرد.

تعمیر لوله فاضلاب چدنی:

معمولا نشتی یا ترکیدگی و نم در انواع لوله های فاضلاب ساختمان در محل اتصالات یا نقاط آب بندی لوله اتفاق می افتد(زانوها، سراهی، بوشت،سیفون و …) و به ندرت این مشکل در محل اصلی به وجود میاید و لوله مستقیم و یک تیکه در طی زمان همواره سالم می مانند و این درصورتی می باشد که لوله اولیه سالم بوده و هیچ عامل خارجی روی ان اثر نگذارد. برای تعمیر نشتی یا شکستگی این لوله ها از گرم کردن یا ذوب نمودن محل اتصال و نصب مجدد اتصال جدید و سرب گذاری مجدد، عایق کاری با مواد نانو، چسب، روش قیراندود و  روشهای ….استفاده میشود که این عمل به محل ترکیدگی، میزان درز و محل و نوع کاربری لوله توسط تکنسین حرفه ایی اجرا میشود.

لوله ۵ لایه

این نوع لوله ها که انعطاف پذیری بالایی هم دارند از دو لایه پلیمر، دو لایه چسب و یک لایه آلومنیوم تشکیل شده است. لایه بیرونی و لایه درونی از نوعی پلیمر بر پایه پلی اتیلن ساخته شده است که با دولایه چسب به لایه میانی که از جنس ورق آلومنیوم است متصل می شود. ورق آلومینیوم به کار رفته در ساخت این لوله ها از ورود اکسیژن به آن ها و فرسودگی جلوگیری می کند

کاربرد

تمام سیستم های بهداشتی آب سرد و گرم

سیستم تهویه مطبوع

سیستم های گرمایشی و سیستم گرمایشی کف

صنایع پزشکی مانند انتقال گازهای پزشکی و سیستم های دیالیز

تعمیر لوله های ۵ لایه

لوله های ۵ لایه هم مقاومت بسیار زیادی دارند. اما اگر به دلیل ضربه و یا حرارت و یا هر دلیل دیگری نشتی پیدا کردند بهترین راه استفاده از همان لوله ۵ لایه برای رفع نشتی آنها می باشد.

این لوله ها بوشن هایی دارند که اگر لوله پاره و یا سوراخ شد می توانید بواسطه آنها نشتی را رفع کنید.

برای این منظور اگر خود لوله آسیب دیده از محل سوراخ شدن لوله حدود ۴۰ تا ۵۰ سانتی متر عقب تر و جلوتر را برش داده و بواسطه بوشن های تبدیل یک تکه لوله جدید به جای آن اتصال داده و با پرس بوشن ها را پرس کنید.

اگر مشکل نشتی از اتصالات بود هم باید اتصال را از قسمت زیر اتصال به لوله برش دهید و یک اتصال جدید به جای آن قرار داده و دوباه پرس کنید.

تعمیر لوله کشی آب
تعمیر لوله کشی آب

لوله ی  پی وی سی (pvc)

جز اولین و معروف ترین لوله های پلیمری است که به صورت گسترده مورد استفاده قرار گرفت. لوله های پی وی سی کاربردهای زیادی دارند از کاربردهای مهم آن در لوله کشی آب شهری عبارت است از :

▪ انتقال فاضلابهای خانگی

▪ شبکه های آبرسانی تحت فشار

لوله های پی وی سی نارسای جریان الکتریکی هستند و در برابر واکنش های الکترو شیمیایی ناشی از اسیدها، بازها و نمک ها که منجر به خوردگی در فلزات می شوند، مقاوم می باشد.

این لوله ها طوری ساخته شده اند که در برابر بسیاری از الکل ها، روغن ها، و مواد نفتی مقاومت زیادی دارد. و کاملا در برابر مواد شیمیایی موجود در خاک و آب مقاوم هستند.

دلایل نشست و یا سوراخ شدن و ترکیدن لوله های پی وی سی:

مدفون کردن لوله با خاک و سنگ ریزه که باعث سوراخ شدن آن در آینده می شود.

رانندگی کردن روی لوله‌کشی که به خوبی با شن  پوشانده نشده یا در عمق ایمن دفن نشده است، باعث نشت یا پیچ خوردن لوله‌ها می‌شود.

یخ زدن لوله: لوله‌های پلاستیکی بیشتر از  لوله‌های فلزی در برابر یخ‌زدگی مقاوم هستند، اما اگر لوله فاضلاب یا منبع آب حاوی آب باشد و در دمای بسیار پایین قرار بگیرد، لوله ترک می‌خورد یا می‌ترکد.

گرم شدن بیش از حد لوله‌های پلاستیکی هنگام  لوله‌کشی تغییری شیمیایی را در پلاستیک ایجاد می‌کند، در نتیجه لوله شکننده می‌شود و در نزدیکی تبدیل ترک می‌خورد.

به اندازه سفت نکردن بخش‌های اتصال فلزی ماند بست لوله لاستیکی غالبا باعث نشت آنی یا قریب‌الوقوع در اتصال لوله‌کشی می‌شود.

مراحل تعمیر سوراخ لوله پی وی سی

۱- سطح لوله پی وی سی را که در آن سوراخ ایجاد شده است با کاغذ سمباده ۲۰۰ گرمی تمیز کنید. دامنه تحت پوشش برای تعمیر سوراخ شده گی یک ناحیه حداقل یک چهارم اینچ از هر طرف سوراخ است، زیرا این امر باعث می شود اپوکسی را به طور یکدست در سطح لوله پی وی سی پخش کنیم.

۲- گرد و غبار موجود در محدوده سوراخ شده را بشویید و با استفاده از یک پارچه خشک کنید.

۳- به اندازه کافی اپوکسی را در محدوده مربوطه پخش کنید تا کشش سطحی لازم بین لوله و اپوکسی ایجاد گردد و کاملا ناحیه مورد نظر را پوشش دهد.

۴- یک تیوپ مناسب و هم سایز ناحیه مورد نظر روی محل سوراخ شدگی قرار دهید و به خوبی فشار دهید، طوری که تیوپ مربوطه در مرکز سوراخ شدگی قرار گیرد.

۵- پوکسی را با استفاده از دستورالعمل شرکت سازنده روی سطح لوله پی وی سی بکشید و اجازه دهید که چند دقیقه ای بماند.

۶- حال محل تعمیر شده را با استفاده از سمباده ۶۰ گرمی سمباده بزنید تا زوائدی که روی سطح لوله ایجاد شده است با صورت ملایم با سطح لوله یکسان گردد و موجب ایجاد برجستگی اضافی نامتعارف روی لوله نگردد.

۷- زائده های حاصل از اپوکسی را با استفاده از یک پارچه تمیز کنید و وسائل کار را از محل جمع آوری کنید.

۸- زائده های حاصل از اپوکسی را با استفاده از یک پارچه تمیز کنید و وسائل کار را از محل جمع آوری کنید.

مراحلی که بیان شد برای تعمیر سوراخ شدگی های کوچک در لوله های پی وی سی است و قطعا سوراخ شدگی های بزرگ نیاز به تعویض آن قسمت از لوله دارند

لوله های پلاستیکی

امروزه لوله های پلاستیکی کاربرد رو به رشد و فراوانی پیدا کرده اند. این لوله ها در کاربری های مختلفی مانند انتقال محلول های اسیدی، شیمیایی، گازهای خورنده، نفت خام، زه کشی، گازهای سوختی، گل و لای و لجن، فاضلاب و آب مورد استفاده قرار می گیرند.

بخصوص نقش لوله های پلاستیکی در انتقال آب و گاز طبیعی و توسعه این صنایع بسیار پر رنگ است، و بهترین لوله ها برای آبرسانی و لوله کشی آب و فاضلاب هستند.

تعمیر لوله کشی آب
تعمیر لوله کشی آب

معایب

لوله های پلاستیک فایده هایی دارند. مثل راحت بودن حمل و نقل و نصب آسان و راحت دارند و در مقابل معایبی مثل انبساط طولی زیاد جریان آب گرم باعث افزایش سایز طولی می شود و در سیستم های گرمایشی نفوذ اکسیژن که باعث فرسودگی و در آخر باعث ترکیدگی لوله می شود دارند. در نهایت باید به تعمیر ترکیدگی لوله آب منزل بپردازید.

تعمیر لوله پلاستیکی

در بعضی از موارد آسیب دیدگی جزیی است ولی به شدت لوله را درگیر کرده است. اول باید جریان آب را قطع کرد. بخشی از لوله را بریده و یک لوله کوپلینگ یا متصل کننده به سر لوله وصل کرد. در صورتی که آسیب دیدگی، بریدگی، یا سوراخ شدگی کوچک باشد می توان لوله را در محل آسیب دیدگی برش داد و اتصال فشاری را میان دو سر لوله نصب کرد. در صورتی که آسیب دیدگی گسترده باشد تکه ای از لوله بریده شده و با یک تکه لوله و دو اتصال فشاری جایگزین می شود.

گفتار آخر

لوله کشی ساختمان جزء موارد مهمی است که باید به آن توجه داشت، و توسط افراد متخصص  انجام شود، مثلا لوکشی فاضلاب اگر از روی نقشه و اصول آن انجام نشود، به جز دردسرهایی مثل مسدود شدن لوله به طور مداوم می تواند باعث ایجاد بوی بد و غیر قابل تحمل باشد. لوله کشی های روی اصول و مهندسی شده باعث می شود در دراز مدت شما دچار مشکل نشوید و هزینه ی اضافی جهت تعمیر پرداخت نکید. استفاده از بهترین و با کیفیت ترین  و نصب آنها روی اصول بسیار برایتان مقرون به صرفه تر است.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید