طراحی داخلی آشپزخانه

0
677
طراحی داخلی آشپزخانه
طراحی داخلی آشپزخانه

 

طراحی داخلی آشپزخانه

طراحی داخلی آشپزخانه بسیار مهم است و از آنجا که آشپزخانه، ایستگاه مرکزی هر خانه است، طراحی داخلی آشپزخانه نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. غالب اوقات آشپزخانه و طراحی داخلی آشپزخانه موضوع اصلی طراحی داخلی هر ساختمان بویژه ساختمان های مسکونی می باشد. در روند تغییرات ، کابینت ها از عناصر اصلی هستند که دستخوش تغییرات می گردند.

از آنجا که آشپزخانه پنجره ای رو به پذیرایی ست، طراحی داخلی اشپزخانه و نمایی که آن به خانه می دهد، قابل اغماض نیست.

نورپردازی در طراحی داخلی آشپزخانه به قدری تاثیرگذار است که، بزرگ به نظر رسیدن آشپزخانه های کوچک، عریض جلوه یافتن اشپزخانه های باریک و پوشش دادن به بسیاری معایب دیگررا موجب می گردد.

در آشپزخانه های مدرن ، چیدمان وسایل بر روی کابینت ها بی معناست. خلوت بودن ژست آشپزخانه های نوین می باشد.

استفاده از سطوح براق و شیشه ای موجب وسیع به نظر رسیدن فضای آشپزخانه می گردد.

دستگیره های زیبای کابینت ها ،اکسسوری آشپزخانه های کوچک به حساب می آید.

استفاده از پرده های دارای حاشیه بلندتر به نظر رسیدن سقف آشپزخانه را موجب می گردد.

استفاده از صندلی اوپن راهی بسیار کاربردی برای اشپزخانه های کوچک است که امکان قرار دادن میز غذاخوری در آنها وجود ندارد.

دراپه های چوبی و فلزی نوین ترین پرده های مورد استفاده در آشپزخانه های می باشند . امکان کاربرد برقی یا ریموتی این پرده ها وجود دارد.

طراحی داخلی آشپزخانه
طراحی داخلی آشپزخانه

طراحی داخلی آشپزخانه چیست؟ از چیدمان وسایل موجود در آشپزخانه اعم از گاز، یخچال ، سینک ، کابینت ها ، میز و صندلی ها و… به شکلی جذاب اما کاربردی .

کاربردهای اساسی که بایستی مورد توجه قرار گیرند، کدامند؟

در طراحی برخی موارد اساسی وجود دارند که اعمال آنها موجب استفاده بهینه از فضای داخلی آشپزخانه می گردد. به موارد زیر توجه فرمایید:

¤ فضای داخلی آشپزخانه بایستی به نحوی طراحی گردد که محل نگهداری مواد غذایی، ظروف و لوازم دیگر لوازم معین باشد. به نوعی می توان گفت که آشپزخانه، انبار خانه نیز است. یکی از کاربری های آشپزخانه، انباری موادغذایی، لوازم و ظروف می باشد.

¤ یکی دیگر از کاربری های آشپزخانه به عنوان کترینگ خانه است. محلی که در آن  پخت و پز و شستشو انجام می شود. تهویه قدرتمند، نور مناسب، سینک عریض و… از نکات حائز اهمیت در طراحی داخلی آشپزخانه می باشد. بهتر است که آشپزخانه به یک بالکن راه داشته و از نور طبیعی بهره مند باشد.

بهتر است که آشپزخانه تا حد ممکن نزدیک به درب ورودی واحد باشد؛ تا فاصله انتقال خرید ها به آشپزخانه به حداقل مسافت برسد .

¤ یکی دیگر از کاربری های آشپزخانه ، به عنوان سالن غذاخوری یا سلف می باشد. اینکه اشپزخانه جای کافی برای نشستن و سرو غذا داشته باشد، از نکات قابل توجه است. وجود کانترو صندلی های اوپن به بهینه استفاده شدن از فضای آشپزخانه کمک شایانی می کند.

بهتر است فضای غذاخوری آشپزخانه در ابتدا آشپزخانه تعبیه گردد. در این صورت نیازی نیست که میهمانان، کل آشپزخانه را برای صرف غذا طی کنند.

طراحی داخلی آشپزخانه
طراحی داخلی آشپزخانه

نکات کلیدی در طراحی داخلی آشپزخانه کدامند؟

یک آشپزخانه مهندسی ساز کاملا منظم بوده و جایگاه هر چیز در آن کاملا مشخص و غیر قابل تغییر است. بخش های ذخیره مواد، قرار دادن لوازم، جایگیری تی ،سطل زباله و مواد شوینده ، سطوح کار و… کاملا مشخص هستند. در بخش ذیل به نکات کلیدی در این رابطه اشاره خواهیم کرد:

* سطح سطوح چوبی را می توان با لاک چوب یا روکشی از پلاستیک ( مثلا سلفون) پوشش داد

* نصب در های کشویی و تاشو در آشپزخانه های کوچک ایده آل است. در های کشویی وتاشو به دلیل اینکه فضای زیادی اشغال نمی کنند، کمک کننده خواهد بود.

* کابینت های زمینی به دلیل عمیق بودن ( عمق این کابینت ها 60-50 سانتی متر است) مناسب قرار دادن ظروف و لوازم سنگین می باشد. ضمن اینکه این کابینت ها محل مناسبی برای قرار دادن مواد خوراکی می باشند. به دلیل تمایل هوای گرم به بالا، قرار دادن مواد خوراکی در کابینت های زمینی از فساد زود هنگام آن ها جلوگیری می نماید.

طراحی داخلی آشپزخانه
طراحی داخلی آشپزخانه

* قرار دادن ظروف دم دستی در کابینت های دیواری ایده ی مناسبی است. چرا که فرد بدون خم شدن به این ظروف دسترسی خواهد داشت. از سوی دیگر این کابینت ها کم عمق بوده ( عمق این کابینت ها بین 40-30 سانتی متر است)  و محل مناسبی برای قرار گیری ظروف سنگین و بزرگ نیست.

* تعبیه کمد های یکسره بلند مناسب قرار دادن جارو و تی و مواد شوینده هستند. چرا که بهتر است این مواد و وسایل جایی دورتر از ظروف و مواد غذایی قرار گیرند.

طراحی داخلی آشپزخانه و فضای پخت و پز

— تعبیه سیستم های مکنده در بالای اجاق گاز الزامی است

— در طراحی جای گذاری تعداد متناسب پریز الزامی است. با توجه به اینکه اجاق گازهای مدرن امروزی، هود ها ، و دیگر لوازم برقی به پریز نیاز دارند، نصب تعداد متعدد پریز یکی از الزامات در طراحی داخلی آشپزخانه می باشد.

— کاربرد سینک های دولنگه به منظور قرارگیری ظروف کثیف و آبگیری مناسب تر از انواع تک لنگه هستند.

— آشپزخانه ها بایستی شمال به شرق یا شمال به غرب قرار گیرند. در این صورت آشپزخانه به درب خانه، محل بازی بچه ها و حیاط دید خواهد داشت.

— نحوه جایگیری کابینت ها و لوازم دیگر بایستی بر حسب استاندارد ها باشد که در اینصورت ، میزان چرخش و تردد کاهش می یابد؛ و فضای کافی جهت حرکت آزادانه فراهم می گردد.

— تامین نور مناسب از دیگر ملزومات طراحی داخلی آشپزخانه می باشد.

طراحی داخلی آشپزخانه
طراحی داخلی آشپزخانه

— ارتفاع سطوح کار بایستی مطابق با استانداردها باشد . چرا که در این صورت حین انجام کار به آناتومی بدن اسیبی وارد نمی شود.

— مناسب است که طراحی آشپزخانه به نحوی باشد که حرکت فرد در هنگام انجام کارهایی چون آشپزی، شستشوی ظروف و… از راست به چپ باشد.

پارتیشن بندی در طراحی داخلی آشپزخانه

پارتیشن بندی در آشپزخانه های بزرگ به نوعی از الزامات می باشد. استفاده از تیغه بندی کوتاه ایده ی مناسبی است. به عنوان مثال جداسازی میان فضای آشپزخانه و فضای غذاخوری با دیوار تیغه ای 2-1 متری دو مزیت دارد.  نخست اینکه بهم ریختگی فضای داخلی که ناشی از آماده سازی غذا است، را پوشانده و از سوی دیگر فضا محدود نمی شود.

برای ایجاد تقسیم بندی بصری ، سطح کابینت ها را امتداد دهید. از شیشه های مات و شفاف به شکل توام استفاده نمایید. اجر های شیشه ای نیز ایده مناسبی برای تقسیم بندی بصری می باشند.

طراحی داخلی آشپزخانه
طراحی داخلی آشپزخانه

کف پوش

تاثیر کف پوش ها بر چگونه به نظر رسیدن فضای داخلی آشپزخانه غیر قابل انکار است. کف پوش های تیره موجب ، کوچک به نظر رسیدن و بالعکس ؛ کف پوش های روشن موحب بزرگتر به نظر رسیدن فضا می گردند.

همین قانون در مورد کاشی، سرامیک، سنگ و اصولا کف پوش هایی که به شکل تکه و جدا هستند، صادق است. به عنوان مثال کاربرد کاشی های کوچک موجب کوچک به نظر رسیدن و استفاده از کاشی هایی با قطع بزرگتر موجب بزرگتر به نظر رسیدن فضا می گردند.

قرار دادن کاشی های بزرگ به شکل مورب نیز چشم اندازی بزرگ تر برای اشپزخانه ایجاد می کنند.

طراحی داخلی آشپزخانه 2019/2018- رنگ ها، متریال و ایده ها –

  • پالت رنگ تیره اشپزخانه ها هنوز ترند است

یکی از طراحی ها که هنوز به قوت خود پر مخاطب است، کاربد پالت رنگی است که حداقل یک رنگ تیره در آن وجود دارد. انچه جدید است وجود کنتراست و تقابل است. –  قرارگیری رنگ های تیره در برابر رنگهای روشن تر و درخشان تربرای اشپزخانه ها است؛ که جلوه بصری و جذابیت کنتراست رنگی را به رخ می کشد.

طراحی داخلی آشپزخانه
طراحی داخلی آشپزخانه
  • مُد روز لوازم و متریال کابینت های آشپزخانه

جدا از پالت رنگی متفاوت و جذاب نوین و امروزی، پالت متریال کابینت ها و لوازم آشپزخانه نیز چشم گیر هستند. ترکیبی از گلچین رنگ های شیک با متریال با کیفیت برند 2019 را رقم زده است. متریال هایی مانند: چوب، بُتُن ، کورین (سنگ مصنوعی یکپارچه ) ، شیشه یا پلیمر ، سرامیک، سنگ یا فلز در اشکال مختلف برای طراحی داخلی آشپزخانه یونیک و زیبا در صدر هستند.متریال هایی که طراحان با استفاده از آن ها اقسام سبک ها را جلوه می بخشند .

  • کانترهای مدرن آشپزخانه – متریال و رنگ ها

وقتی از طراحی داخلی آشپزخانه های مدرن سخن به میان می آید؛ انتخاب های به روز و مبتکرانه  کانترها بهترین پاسخ به نیاز آشپزخانه مدرن شما می باشد. این کانتر ها نه تنها قابلیت تناسب با سبک شما را دارند؛ بلکه بسیار بادوام، کاربردی و مناسب نیز هستند.

  • کانتر های آشپزخانه کوارتز

کوارتز به خاطر دوام و ویژگی های رنگی کم نظیر، گزینه ای جذاب است. پالت رنگی کوارتز شامل رنگ های سفید، سیاه یا نوک مدادی است. کوارتز به دلیل کاربردی بودن و دوام بالا به سرعت در طراحی داخلی آشپزخانه جای خود را باز کرد.

ایستگاه مرکزی ساختمان

آشپزخانه هر ساختمانی محلی است که هر کدام از اعضای خانواده یا همکاران حداقل روزی چندین بار به این مکان مراجعه می نمایند . بنابراین طراحی داخلی اشپزخانه تاثیری شگرف بر حس و حال آ ن ها دارد. در کنار زیبایی اشپزخانه، کاربردی بودن لوازم آن نیز حائز اهمیت است. یک طراحی بی نقص برای دو عنصر زیبایی و کاربردی بودن این قسمت از ساختمان بهایی ویژه قائل می گردد.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید