سبک دکوراسیون داخلی ایرانی

0
204
سبک دکوراسیون داخلی ایرانی
سبک دکوراسیون داخلی ایرانی

سبک دکوراسیون داخلی ایرانی

سبک دکوراسیون داخلی ایرانی : وقتی سخن از سبک دکوراسیون داخلی ایرانی به میان می آید، تمامی اذهان عامه به یاد پنجره های مشبک با شیشه های رنگی، ستون های بلند، ایوان های رفیع، حوض و… بسیاری اِلِمان های دیگرمی افتند. در حقیقت میتوان سبک دکوراسیون داخلی ایرانی را به دو بخش متفاوت تقسیم کنیم. سبک دکوراسیون داخلی ایرانی سنتی و سبک دکوراسیون داخلی ایرانی مدرن. این دو سبک با تفاوت های چشمگیراما در یک راستا از گذشته تا به امروز ادامه یافته اند.

این سبک زیبا  شامل اِلِمان هایی بی نظیر و یونیک است که حتی به عنوان مرجع در برخی سبک های دیگر به کار برده می شود.

پویایی، عدم سکون، ارادت به طبیعت، پالت رنگی چشم نواز و… از جمله ویژگی های سبک ایرانی است.

هنر و صنایع دستی از جمله قالی جهان شناس ایرانی در سبک ایران کاربرد فراوانی دارد.

سبک ایرانی سرشار از اِلِمان هایی است که در ایجاد تعادل اقلیمی خانه های ایرانی نقش بسزایی دارد.

در سبک  ایرانی ، همیشه رد پایی از طبیعت به چشم می خورد. خواه یک گلدان باشد یا باغچه و باغ در منازل ویلایی.

استفاده از شیشه و آینه و هنرهای ظریف دیگر(مینا کاری، منبت کاری و…) در سبک ایرانی بسیار مشهود می باشد.

تصویر کتابخانه های زیبا که همیشه دیوان شعرایی چون حافظ و سعدی در آن موجود است، در ذهن غالب ما از سبک دکوراسیون داخلی ایران نقش می بندد.

 سبک دکوراسیون داخلی ایرانی
سبک دکوراسیون داخلی ایرانی

سبک دکوراسیون داخلی ایران، به هنر و دانش معماران بی بدیل ایرانی در خلق فضای داخلی  اطلاق می گردد ؛که از نظر زیبا شناختی بی مثال، دلپذیر و رضایت بخش و از نظر ساختاری برای ساکنان مفید می باشد.

چند نوع سبک ایرانی وجود دارد؟

سبک دکوراسیون به شکل کاملا سنتی ، نوع اولیه این سبک می باشد.که خود به بخش های متنوعی تقسیم می شود.

منظور از سبک  ایرانی باستان ،بیشتر سبک دکوراسیون دوران هخامنشی مد نظر است. نوع دیگر آن به دوران پس از صفویه( بویژه دوران قاجار) اشاره دارد.

منظور از سبک دکوراسیون داخلی ایرانی سنتی بیشتر به دوره قاجار ارجاع داده می شود.

از سال 2000 به بعد با تغییرات گسترده جهانی در خصوص این سبک  و اینکه طراحی دکوراسیون داخلی شامل عوام نیز گردید؛ سبک دکوراسیون داخلی ایرانی نیز دچار تحول شد. در همان زمان سبک دکوراسیون داخلی ایرانی مدرن باب گردید.

البته این بدان معنا نیست که پیش از سال 2000 سبک ایران فقط به شکل سنتی پیش می رفت. پیش از سال 2000 اِلِمان هایی از مدرنیزه با سبک دکوراسیون داخلی ایران راه پیدا کرده بودند.

در مجموع سبک ایرانی  سنتی و سبک دکوراسیون داخلی ایرانی مدرن شده را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

 سبک دکوراسیون داخلی ایرانی
سبک دکوراسیون داخلی ایرانی

اِلِمانهای سبک دکوراسیون داخلی ایرانی سنتی چیست؟

همانطور که از نام سبک  ایرانی سنتی استنباط می شود، اِلِمان های ایرانی در آن به قوت خود پایدار هستند. سبک دکوراسیون داخلی کاملا به شکل سنتی طراحی و پیش برده می شود. سبک دکوراسیون داخلی سنتی ایرانی یادآور سنت، عقاید، فرهنگ، آداب و رسوم، سبک و طرز زندگی، نوع تفکر، اقلیم می باشد.

در سبک ایرانی ، بخش داخلی منازل به ” اندرونی” نامیده می شده است.

پنجره هایی با شیشه های مشبک رنگی (قرمز،زرد،آبی،سبز) ،یکی از نماد های بارز سبک ایرانی سنتی می باشد. با تابش نور خورشید، خود نوعی نورپردازی داخلی محسوب می گردد.

قالی و قالیچه ایرانی اِلِمان دیگری از سبک ایرانی به حساب می اید. قالی و قالیچه ایرانی ، روح سبک ایرانی سنتی به حساب می آید.

اِلِمان دیگر سبک  ایرانی  سنتی عبارت از کاربرد ظروفی از جنس مس، برنج، نقره می باشد. بازتاب نور از روی ظروف مسی و نقره ، هر چشمی را خیره خواهد نمود. گلاب پاش نقره ای، گلدان های مسی، مجسمه های برنجی همه و همه نمادهایی از سبک دکوراسیون داخلی ایرانی می باشد. سایه های قرمز، نارنجی، بژ ظروف مسی محیط فضا را گرم و صمیمانه جلوه بخش می گردد.

کاربرد سبدهای حصیری تزئینی ، اِلِمان دیگری از سبک طراحی ایرانی به حساب می آیند. بافت سبد های حصیری با برگ های درخت نخل صورت می پذیرد و بنابراین پیداست که از صنایع جنوب ایران و بلاخص خوزستان می باشد. با کاربرد این سبد ها ،طبیعت به اندرونی خانه دعوت می شود. این صنعت جنبه ی جهانی دارد که با انواع بافت های آفریقایی، مکزیکی و آسیایی قابل اجراست.

پارچه های دستباف نیز نماد سبک دکوراسیو ایرانی سنتی می باشد. مرکز تولید پارچه های پنبه ای، کرمان می باشد. این پارچه ها که با انواع رنگ های طبیعی ، رنگ می شوند؛ جنسی از پشم دارند. اصفهان، پایتخت هنر ایران نیز مهد بافت مخمل است. ترمه دوزی تخصص یزد است. رنگ طلایی موجود در ترمه ، تجمل بخش هر سرای ایرانی است. از پارچه های مذکور برای تولید انواع رومیزی، پرده، رو تختی استفاده می شود. گاهی از این پارچه ها برای تزیین دیوار نیز استفاده می شده است.

کاربرد سرامیک و سفال نیز اِلِمان دیگری از سبک دکوراسیون داخلی ایرانی سنتی می باشد. هنرمندان همدان و یزد، مُبدع این هنر اصیل ایرانی هستند. ظروف سفالی، مجسمه، کوزه، دکوری و… همگی نمادهایی از سبک دکوراسیون داخلی ایرانی سنتی می باشد.

استفاده از پشتی و تشکچه ها به جای مبلمان نماد دیگر سبک دکوراسیون داخلی ایرانی می باشد.

سبک دکوراسیون داخلی ایرانی سنتی ( و البته مدرن) به نوعی با طبیعت عجین است. استفاده از گلدان های طبیعی و زیبا ، لطافت و طراوت را به منازل ایرانی هدیه می دهد.

تصاویری از کتابخانه های چوبی با رنگ های ناب طبیعی که در آنها دیوان اشعار شعرای بنام ایرانی با جلد نفیس و فاخر از جمله اِلِمان های سبک دکوراسیون داخلی ایرانی سنتی می باشد.

پالت رنگی غالب بر سبک دکوراسیون سنتی ، رنگ های گرم و خنثی می باشند که الهام بخش صمیمیت و عشق در سرتاسر اندرونی خانه می باشد که بازتابش به بیرونی نیز امتداد دارد.

 سبک دکوراسیون داخلی ایرانی
سبک دکوراسیون داخلی ایرانی

سبک  مدرن

با گذر زمان و باب شدن بیش از 40 نوع دکوراسیون داخلی ملل، سبک ایرانی نیز این سبک ها بی بهره نماند . و شاهد تغییر و تحول در سبک دکوراسیون داخلی ایرانی سنتی می باشیم . هر چند که سبک ایرانی سنت  سنتی ، برخی اِلِمان هایش را پس از تغییرات عمده، هنوز به قوت سابق حفظ نموده است.

درسبک ایرانی مدرن دیگر اثری از اندرونی و بیرونی به معنای سابق وجود ندارد.

اتاق خواب ها با تخت پوشیده از خوشخواب به جای تشک و لحاف؛ با نورپردازی مخفی به جای پنجره های مشبک رنگی، با پتینه و کاغذ دیواری به جای ترمه و مخمل ؛ با فرش های ماشینی به جای قالی دستباف و… تزیین می گردند.

آشپزخانه ها بیشتر با کابینت های هایگلاس به جای نوع دست ساز چوبی؛ با کناف کاری به جای گچبری( در انواع بسیار سنتی تیر چوبی)؛ اوپن و جزیره به جای انواع اتاق مانند ،کاربرد کفپوش و پارکت به جای موزاییک و… طراحی و ساخته می شوند.

امروزه هر یک از 40 سبک دکوراسیون در ایران قابل اجرا می باشد. بسته به منطقه زندگی و بودجه شما نوع سبک به روز شده ا ز سوی دکوراتیو ها به شما پیشنهاد می شود.

هشت ایده الهام بخش و روح نواز ایرانی  به جهان

تاریخ ایران با هنر و صنایع دستی عجین شده است و ایرانیان طرفداران پروپا قرص کاربرد چنین آیتم هایی در سبک دکوراسیون منازلشان هستند. برخی از این صنایع دستی به قوت سنتی شان باقی مانده اند ، حال آنکه برخی از آنها با ترکیب با سبک دکوراسیون معاصر ، طرح هایی یونیک از ادغام سنت و مدرنیزه را پدید آورده اند.

 سبک دکوراسیون داخلی ایرانی
سبک دکوراسیون داخلی ایرانی

در بخش زیر، این ایده های ناب ایرانی را برخواهیم شمرد:

* استفاده از ظروف مسی

* کاربرد سبدهای حصیری

* بهره گیری از پارچه های دست بافت  به عنوان پرده، رومیزی و رو تختی

* استفاده از ظروف تزئینات سفالی

* پشتی به جای مبلمان

* کاربرد گل و گیاه

* استفاده ازدیوان اشعار شعرایی چون حافظ ( که امروزه به زبان های زنده دنیا برگردانده شده اند)

*زینت بخشی منازل با قالی ایرانی که مشهوریت و محبوبیت جهانی دارد

دنیایی از حس و هنر

سبک دکوراسیون  خواه سنتی یا مدرن سر شار از نماد های یونیک است که حتی سبک های روز دنیا آنها را به عاریت از سبک ایرانی گرفته اند. گاها با دیدن قالی خوش نقش و نگار، شیشه های رنگی، منبت کاری، مینا کاری و… حتی اگر حرفی از سبک ایرانی هم در میان نباشد؛ تصویر و تصور ذهنی به  سمت و سوی سبک دکوراسیون داخلی ایرانی سوق پیدا می کند. زنده باد ایران

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید