تفاوت معماری داخلی و طراحی داخلی

1
2007
تفاوت معماری داخلی و طراحی داخلی
تفاوت معماری داخلی و طراحی داخلی
تفاوت معماری داخلی و طراحی داخلی

تفاوت معماری داخلی و طراحی داخلی : چنانچه تصمیم به ایجاد تغییرات عمده و جزیی در محیط زندگی یا کار خود دارید، بهتر است که از تجربه اهل فن در این زمینه بهره گیرید. گاهی اوقات فرد نمی داند که بایستی از چه مرجعی کمک بگیرد ، معمار داخلی یا طراح داخلی ؟ در حقیقت مراجعه به هر یک از این متخصصان کاملا وابسته به نیاز شما می باشد . اگر شما نیاز به تغییرات سازه ای در بنای خود دارید؛ به عنوان مثال می خواهید تغییراتی در لوله کشی ، جابه جا کردن دیوارها ، افزودن یک پنجره یا درب اضافه و… ایجاد نمایید. در اینصورت یک معمار داخلی کمک بیشتری به شما خواهد نمود. حال آنکه اگر مشکلی با سازه ساختمانتان ندارید و فقط چیدمان و دکوراسیون فضا برایتان کسالت بار شده است ،بی شک نظرات یک طراح داخلی کارسازتر خواهد بود.

تفاوت عملکرد معماری داخلی و طراحی داخلی در ایجاد تغییرات کلی در برابر تغییرات نسبتا جزئی می باشد.

معماری داخلی با علم پا به عرصه تغییرات می گذارد ولی طراحی داخلی با تجربه و از اویه زیباشناختی داخل می گردد.

معماری داخلی بدون داشتن مدراک دانشگاهی بی معناست در صورتی که طراحی داخلی ملزم به ارائه یونی سرتیفیکیت نیست.

معماری داخلی از آغازین روزهای ساخت بنا در محل حضور دارد؛ طراحی داخلی پس از اتمام ساخت و ساز به مجموعه کاری اضافه می گردد.

تفاوت معماری داخلی و طراحی داخلی در نگاه این دو به مقوله فضاسازی می باشد. معماری داخلی با نگاهی تکنیکال و طراحی داخلی با نگاهی هنری به موضوع می نگرند.

با وجود تفاوت میان معماری داخلی و طراحی داخلی ، این دو مکمل یکدیگر در راه فضاسازی علمی و هنری وکاربردی می باشند.

تفاوت معماری داخلی و طراحی داخلی
تفاوت معماری داخلی و طراحی داخلی
معماری چیست؟

معماری ، علم آفرینش فضاست. فضایی که در عین زیبا و دلنشین بودن، عملگرا و کارآمد نیز باشد.در واقع معمار با تنیدن اصول فنی و تخصصی معماری داخلی با حس زیبایی شناسی، فضایی راطراحی می کند که بیانگر هویت، نیاز، درک و خواسته های مخاطبش است.

قدمت معماری به عنوان فن و مهارت برای ایجاد مأمن ، به قدمت تاریخ زندگی بشری می رسد. البته معماری با معنای امروزه کامبینیشنی از ساختمان سازی توام با هنر، فلسفه، جغرافیای طبیعی و انسانی، روانشناسی اجتماعی، اقتصاد، اخلاقی، برنامه ریزی و… بسیاری علوم دیگرمی باشد.

معماری به عنوان اجتماعی ترین هنر بشری با فضای سازه ای اطراف انسان مرتبط است.

معمار کیست؟

بر اساس  تعریف ویترویوس ، پدر معماری ، در “ده کتاب معماری” ( قدیمی ترین کتاب معماری موجود) ویژگی های یک معمار به شرح زیر می باشد:

معمار باید به علوم و معارف گوناگون آراسته باشد، چون با قوه تمییز او است که تمامی آثار دیگر هنرها به محک در می آید. معرفت معمار فرزند علم عمل است. عمل، ممارست مداوم و منظم در کار است یعنی کاردستی با انواع مصالح ، طبق طبق یک نقشه و عمل ، قدرت بیان و نمایش چابک دستی معمار است طبق اصول تناسبات…

تفاوت معماری داخلی و طراحی داخلی
تفاوت معماری داخلی و طراحی داخلی

معماری داخلی چیست؟

حلقه اتصال معماری و طراحی داخلی، معماری داخلی می باشد. معماری داخلی به علم طراحی فضای داخلی یک ساختمان اطلاق می گرددکه مطابق با استانداردهای موجود صورت می پذیرد. ازآنجا که معماری داخلی با ویژگی های روحی و روانی بشر در ارتباط مستقیم است، بایستی ویژگی های انسان اعم از خصوصی و عمومی مد نظر قرار گیرد.

معماری داخلی که به عنوان یک حرفه ، هنر یا صنعت در دنیا شناخته شده است، به بهینه سازی فضاهای داخلی ساختمان ها به منظور انجام فعالیت های روزمره یعنی زندگی و کار است.

معماری داخلی طیف وسیعی از عناصر و مولفه هایی نظیر متریال، فرم، نور، رنگ، ، کف ، سقف، دیوار، عناصر کارکردی و تزئینی و مبلمان را در بر میگیرد. معماری داخلی در معنای امروزی تلفیقی از جامعه شناسی، روانشناسی، توسعه اقتصادی، و صد البته هنر می باشد.

تفاوت معماری داخلی و طراحی داخلی
تفاوت معماری داخلی و طراحی داخلی

طراحی داخلی چیست؟

تعریف طراحی داخلی برمبنای  لغت نامه ی وبستر چنین است:” طراحی داخلی عبارت است از هنر یا عمل برنامه ریزی و نظارت بر طراحی و اجرای معماری داخلی و مبلمان می باشد.”

طراحی داخلی عبارت از هنر یا پرسه طراحی فضاهای داخلی که غالبا فضاهای بیرونی اتاق یا ساختمان را نیز شامل می شود. سلایق و علایق کاربران یک ساختمان در روند کاری یک طراح داخلی موثر می باشد. طراحی داخلی دارای گرایش ها ی متنوعی می باشد که مهمترین آنها عبارت است از :

* طراحی داخلی ساختمان مسکونی

* طراحی داخلی ساختمان تجاری از جمله طراحی مراکز تفریحی، موسسه ای، شرکتی، درمانی و…

تفاوت طراحی داخلی و معماری داخلی درچیست؟

همانطور که از نقطه نظر ظاهری ، دو کلمه متفاوت هستند ؛ تفاوت های عمده معنایی نیز مابین طراحی داخلی و معماری داخلی وجود دارد. برخی از تفاوت های طراحی داخلی با معماری داخلی  به شرح زیر است:

* معماری داخلی با مسائلی در مقیاس های بزرگ و سازه ای ساختمان در ارتباط است؛ حال آنکه طراحی داخلی با تغییرات چیدمان ، تزیینات و در کل جزئیات مرتبط می باشد.

* معماری داخلی  برنامه ریزی سازه ای انجام می دهد حال آنکه طراحی داخلی برنامه ریزی فضایی انجام می دهد.

* معماری داخلی به شکل یک نهاد مستقل عمل می نماید در حالیکه طراحی داخلی وابسته به معماری داخلی عمل می کند.

*معماری داخلی از زاویه علمی به موضوع می نگرد در حالیکه طراحی داخلی از زاویه زیبا شناختی و هنری به طراحی فضا می پردازد.

تفاوت معماری داخلی و طراحی داخلی
تفاوت معماری داخلی و طراحی داخلی

* معماری داخلی از ابتدای پرسه ساخت بنا حضور داشته و نیاز است که از فاکتور های تکنیکال مطلع باشد در حالیکه طراحی داخلی پس از ساخت بنا و در دوره زیبا سازی و چیدمان به مجموعه اضافه می گردد.

* معماری داخلی یک حرفه به حساب می آید در حالیکه طراحی داخلی صرفا یک شغل محسوب می گردد.

* معماری داخلی مستلزم داشتن مدارک دانشگاهی در این زمینه می باشد، حال آنکه فرا گیری طراحی داخلی به شکل تجربی نیز امکان پذیر است.

* می توان گفت که معماری داخلی با مباحث تکنیکال قضیه نیز در ارتباط است در حالیکه طراحی داخلی با ظواهر مرتبط است.

* معماری داخلی با تغییرات سازه ای و بنیادی همراه است در حالیکه طراحی داخلی با تغییرات چیدمان، نورپردازی و… در ارتباط است.

* معماری داخلی برفضا سازی و کاربردی نمودن فضا تمرکز دارد، حال آنکه طراحی داخلی برحال و هوای فضا متمرکز می گردد.

* یک مثال ملموس: معماری داخلی برروند خاک برداری، ایجاد اسکلت اولیه، انجام سیم کشی داخلی ساختمان، نازک کاری، سفید کاری و… نظارت دارد. حال آنکه طراحی داخلی برزیبایی پوشش دیوارها و سقف، نورپردازی، چیدمان بر مبنای سبک انتخاب شده و… نظارت دارد.

تفاوت معماری داخلی و طراحی داخلی
تفاوت معماری داخلی و طراحی داخلی

کدامیک ابتدا استخدام می شوند؟ معمار داخلی یا طراح داخلی ؟

برخی از مجموعه های ساخت وساز( پیمانکاران) گروه کاری متشکل از معمار، طراح داخلی و طراح داخلی آشپزخانه مختص به خود را دارند. اما برخی به مرور و با روند کاری به استخدام هر یک از اعضا ( معمار داخلی،طراح داخلی، طراح  داخلی آشپزخانه) مبادرت می ورزند. مبر هن است که وجود معماری داخلی و طراح داخلی به شکل توا مان بر سر پروژه جهت ارتقا راندمان طراحی صحیح و اصولی چه از لحاظ علمی و چه از لحاظ زیبا شناختی الزامی می باشد.

تفاوت معماری داخلی و طراحی داخلی
تفاوت معماری داخلی و طراحی داخلی

تلفیق علم با هنر

با وجود توضیحات فوق میتوان چنین نتیجه گرفت که علیرغم تفاوت میان معماری داخلی و طراحی داخلی ، این دو مکمل یکدیگرند. معماری داخلی از مرحله تصمیم گیری تا اتمام نهایی کار در فضا حضور دارد؛ طراح داخلی گاه از ابتدای کار و در برخی موارد، پس از اتمام ساخت بنا به گروه اضافه می گردد وجنبه های هنری، چیدمان، نورپردازی، هارمونی رنگ  وفضا ، کفپوش و سقف ، نوع متریال و… را با نگاه زیباشناسانه پیش برده و پوشش می دهد.

1 نظر

  1. نوشتید طراحی داخلی مدرک نمیخواد، تجربه میخواد
    میشه همزمان هم معمار داخلی بود هم طراح داخلی؟؟

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید