تعمیر لوله کشی

0
559
تعمیر لوله کشی
تعمیر لوله کشی

تعمیر لوله کشی

تعمیر لوله کشی می توان گفت تعمیرات لوله یکی از سخترین کارها است، که باید توسط کارکنان مجرب و حرفه ای انجام شود، اما خودتان هم با کسب اطلاعات درست و البته احتیاط می توانید این کار را انجام دهید.

بخصوص خانه های آپارتمانی که همیشه امکان بروز این مشکلات برایشان وجود دارد. هر لوله ای در ساختمان چه لوله گاز ، آب و فاضلاب همگی وقتی سوراخ می شوند می تواند بسیار دردسر ساز باشد، با دانستن و کسب اطلاعات می توانید خودتان را از این مشکل رها کنید. در این مقاله ابتدا به مشکل خیلی شایع و پر دردسر سوراخ شدن و شکستی لوله ی آب و فاضلاب می پردازیم. لطفا  با ما همراه باشید.

در مرحله ی اول باید مشخص شود که مشکل از لوله کشی فاضلاب است یا لوله کشی آب یا شوفاژ، بعد برای رفع مشکل اقدام کرد. گاهی اوقات ممکن است مشکل از لوله کشی نباشد و نم بر اثر سوراخ شدگی قیر گونی یا اتصالات شیرآلات باشد.

به این نکته باید توجه داشت که وقتی مشکل برطرف می شود، روی فضای تعمیر شده برای یک الی دو روز باید باز بماند، تا از تعمیرات انجام شده اطمینان خاطر به عمل آید.

نم ایجاد شده در صورتی که با زردی روی سطح به وجود بیاید مشکل از نشستی فاضلاب است البته گاهی با بوی بسیار بد نیز همراه است، در مواقعی که مشکل فاضلاب باشد، زمانی که نم یا ریزش آب بیشتر می شود که از فاضلاب استفاده شود و آب به شکل مقطعی می آید، ولی زمانی که آب دائما در حال ریزش باشد یا نم در حال بیشتر شدن باشد و متوقف نشود مشکل از لوله کشی آب می باشد.

پس از تعیین و مشخص شدن نشتی لوله های فاضلاب  یا آب نوبت به اصلاح آنها خواهد رسید . اگر لوله کشی ساختمان خیلی قدیمی نباشد به راحتی می توان آن را اصلاح کرد.

ابتدا باید مکان نشتی را مشخص کنید. معمولا چندین راه برای اصلاح یک نشتی وجود دارد که باید پس از بررسی دقیق و کارشناسی بهترین راه انتخاب شود. ضمنا باید به متناسب با نشتی کار تعمیرات انجام شود. مثلا اگر سطح نشتی زیاد باشد احتمالا دلیل دیگری باعث این نشتی شده و باید ریشه یابی شود.

این موضوع را به کارشناسان و متخصصین کار آزموده تاسیسات بسپارید ولی اگر خودتان در تلاش هستید که باید لوازمی را تهیه کنید و بعد اقدام به تعمیر کنید.

تعمیر لوله کشی
تعمیر لوله کشی

  ابزار مورد نیاز برای تعمیر لوله آب و فاضلاب

  • مداد
  • نوارهای الکتریکی
  • بتونه های اپوکسی لوله ‌کشی
  • لاستیک قدیمی
  • سی کلمپ
  • بلوک چوبی
  • بست شلنگ
  • شلنگ
  • بست لوله
  • لوله فلزی بافته ‌شده با نر و مادگی فشاری

رفع نشتی سوراخ لوله آب و فاضلاب

در ابتدا بهتر است بدانید که هیچ یک از این روش‌های ترمیم سوراخ لوله آب ، دائمی نیستند. اما به شما این امکان را می‌دهند که بتوانید تا زمانی که لوله ها به طور دائمی تعمیر شوند از آب استفاده کنید. البته سوراخ شدن یل ترکیدن لوبه ی آب و فاضلاب یک نگرانی بزرگ است که بیشتر صاحب‌ خانه ها آرزو دارند هیچ موقع اتفاق نیفتد، اما گاهی به طور ناگهانی یک لوله نشت پیدا کرده و آب جاری شود. خوشبختانه، روش‌های زیادی برای رفع این مشکل وجود دارد.اول از همه باید بدانید، اگر این سوراخ کوچک باشد، نوک یک مداد را در آن فرو کرده و جلوی نشت را بگیرید. سپس دور لوله را با نوار الکتریکی ببندید. می‌توان از بتونه های لوله اپوکسی روی نوار پیچیده شده دور لوله استفاده کرد تا از قطع نشستی آب مطمئن شد.

اصلی‌ترین مسئله در ترمیم سوراخ لوله آب این است که اول شیر اصلی ورودی به لوله ای که نشت دارد را ببندید. این شیر ممکن است در اول لوله ای که دچارنشتی شده است وجود داشته باشد یا بعد از منبع اصلی ورودی آب قرار گرفته باشد. بستن شیر آب باعث توقف جریان آب می شود و به شما زمان فکر کردن و پیدا کردن راه حل می دهد.

اول مشخص کنید که محل دقیق برای ترمیم سوراخ لوله آب کجاست؟ آیا سوراخ کوچکی در لوله به وجود آمده؟ اگر لوله مورد نظر مسی است در این جا چند روش مناسب با این نوع لوله ها ارائه می شود.

سوراخ شدن لوله ها به ویژه در لوله های فرسوده و قدیمی امری رایج است. اگر لوله منزل یا محل کار شما دچار سوراخ و حفره شده اند می توانید با چسب نشت گیر با کیفیت، بدون نیاز به لوله کش در کمتر از ۱ ساعت آن ها را به آسانی تعمیر و ترمیم کنید.

تعمیر لوله کشی
تعمیر لوله کشی

روش استفاده از چسب نشت گیر

اول مسیر جریان را قطع کنید تا فشار قطع شود و محل نشتی را کاملا تمیزو خشک کنید. ( می توانید با یک فرچه محل نشتی و رسوب گذاری را تمیز کنید.)

از دستکش استفاده کنید.

خمیر آپوکسی را کاملا ورز دهید و مخلوط کنید تا یک دست خاکستری شود. ( این خمیر از ۲ بخش تشکیل شده است بخش میانی باید به خوبی با بخش بالایی مخلوط شود.)

خمیر را روی محل نشتی فشار دهید. سپس آن را در محل نشتی طوری پخش کنید که از هر طرف ۵ سانتی متر به بیرون از حفره پخش شود.

۱۰ دقیقه به خمیر زمان دهید تا خوب سفت شود.

نوار را به مدت ۱۵ تا ۲۰ ثانیه در آب نگه دارید تا آب به لایه های آن نفوذ کند.

نوار را روی لوله طوری ببندید که لایه های رویی نوار روی سطح لوله قرار بگیرد. توجه کنید که میزان نوار را از لبه خمیر حداقل ۵ سانتی متر باشد. هر لایه نوار حداقل ۳۰ درصد از لایه قبلی را بپوشانید. پس از پیچیدن هر لایه نوار مقداری آب روی لایه پیچیده شده بریزید. سپس هر لایه نوار را هنگام پیچیدن محکم بکشید تا به خوبی به  لوله بچسبد.

پس از تمام شدن پیچیدن نوار حدود ۴۰ الی ۶۰ دقیقه صبر کنید تا خمیر و نوار کاملا به هم بچسبند و سپس جریان آب را باز کنید.

زمان لازم پس از ترمیم لوله سوراخ آب برای جریان آب در لوله ها  (بر اساس دمای محیط)

  • دمای ۵ درجه سانتیگراد: ۱۷۰ الی ۱۸۰ دقیقه
  • دمای ۱۰ درجه سانتیگراد: ۱۴۰ الی ۱۵۰ دقیقه
  • دمای ۱۶ درجه سانتیگراد: ۷۵ الی ۸۰ دقیقه
  • دمای ۲۱ درجه سانتیگراد: ۳۰ الی ۳۵ دقیقه
  • دمای ۲۸ درجه سانتیگراد: ۲۵ الی ۳۰ دقیقه
  • دمای ۳۶ درجه سانتیگراد: ۲۰ الی ۲۵ دقیقه

دلیل سوراخ شدن لوله آب و فاضلاب :

این موضوع بیشتر در لوله های آب گرم پس از گذشتن آبگرمکن سوراخ می شوند.( یعنی آبی که در آبگرمکن گرم شده و به لوله ها جریان میابد.) سرعت واکنش های شیمیایی در آب گرم بیشتر از آب سرد است. این باعث افزایش سرعت واکنش های شیمیایی می شود همچنین سرعت خوردگی را در لوله های مسی افزایش می دهد.

تعمیر لوله کشی
تعمیر لوله کشی

تعمیرات دائمی

تعمیرات لوله دائمی به دو روش انجام می شود:

۱- استفاده از بست فلزی

۲- روش لوله های انعطاف پذیر

بست فلزی

این تعمیرات زمان کمتری می‌گیرد. اما زمانی که این کار را انجام دادید باید به دنبال تعمیر دائمی لوله های نشتی باشید. شما می توانید بست لوله ابزاری است که برای تعمیر لوله های سوراخ ساخته شده است را نصب کنید. این بست ها یک واشر لاستیکی دارد که به طور دائمی در داخل آن وصل شده و دور لوله سوراخ شده بسته می‌شود. بست را می توانید به راحتی روی سوراخ قرار داده و با پیچی در بست قرار دارد محکم کنید، آن را در محل سوراخ بسته، و نشتی لوله را برای همیشه بگیرید.

لوله های انعطاف پذیر

یک روش دیگر برای ترمیم سوراخ لوله آب استفاده از لوله های فلزی با انعطاف بالا که به هم پرس شده‌ است. زیرا می توان به طور دائمی جلوی نشت لوله را بگیرید. مزیت مهم این روش تعمیری علاوه بر این که می تواند نشت یک لوله را رفع کند، می توان به وسیله آن قسمت های بزرگ تر لوله که شکسته و از هم جدا شده اند را تعمیر کرد. از آنجا که این لوله های انعطاف پذیر و قابل خم کردن هستند ، می توان از آن برای تعمیر زانوها نیز استفاده کرد. این لوله های فلزی در طول‌های مختلف وجود دارد و به وسیله آنها شما می توانید هر قسمت از لوله را که خواستید تعمیر کنید.

رفع شکستگی و یا سوراخ شدگی لوله های فاضلاب:

این نشتی ها به دلیل ضربه و یا فشار بیش از حد و اندازه به بدنه لوله اصلی باعث سوراخ شدن و یا شکستگی در لوله می شود. باید لوله را از حداقل ۳۰ سانتی متر پایین تر از سطح خرابی ببرید. دوباره باید لوله را از سطح بالا تر خرابی هم به همان اندازه برش دهید.

دو عدد سوکت باید در دست داشته باشید یکی برای قسمت پایین و دیگری برای قسمت بالا، دو سوکت را با چسب فراوان لوله به هر دو سر لوله فاضلاب بچسبانید. از خط میانه سوکت تا خط میان سوکت دومی را با متر اندازه بگیرید. لوله را به اندازه گرفته شده برش دهید.

نکته: لوله هایی که در فاضلاب کارگذاری می شوند معمولا به راحتی قابل اصلاح نیستند و با فشار و قلق خاصی باید جا گذاری شوند. باید مراقب باشید که فشار زیاد باعث شکستن لوله ها نشود. در ضمن باید لوله اندازه گرفته شده حدود دو تا سه سانتی متر کوتاه تر بریده شود تا راحت تر جا برود.

تعمیر لوله کشی
تعمیر لوله کشی

استفاده از چسب در قسمت بریده شده

درون سوکت و سر لوله بریده شده را باید چسب فراوان بزنید. لوله فاضلاب اگر ضخامت ۱۱۰ داشته باشد ۶ سانتی متر جا دارد تا وارد سوکت شود. ۳ سانت که لوله را کوتاه تر بگیرید به شما اجازه می دهد تا لوله را از یک سمت وارد سوکت کرده و از طرف دیگر سه سانتی متر جای کار داشته باشید.

خیلی زود و کمتر از ۱۰ ثانیه باید سر دیگر را در سوکت جا بزنید و از سه سانتی متری که کوتاه تر لوله را بریده اید ۱٫۵ سانتی متر را از یک سمت و ۱٫۵ سانتی متر را از سمت دیگر جا بگذارید تا فشار تقسیم شود. اگر دیگر لوله را جا بزنید چسب لوله به شما اجازه نمی دهد تا آن را تکان بدهید.

برای ترمیم سوراخ لوله آب می توانید از یک فرد کاربلد کمک بگیرید تا بخوبی بتواند لوله های آسیب دیده شما را تعمیر کند.

نکته و تذکر

لوله های کار شده فاضلاب معمولا به راحتی قابل اصلاح نیستند و با فشار و قلق خاصی باید جا زده شوند. بخصوص در چنین حالت هایی . باید مراقب باشید که فشار زیاد باعث شکستن لوله ها نشود. در ضمن باید لوله اندازه گرفته شده حدود دو تا سه سانتی متر کوتاه تر بریده شود تا راحت تر جا برود.

داخل سوکت و سر لوله بریده شده را باید چسب فراوان بزنید. لوله فاضلاب اگر ضخامت ۱۱۰ داشته باشد ۶ سانتی متر جا دارد تا وارد سوکت شود. ۳ سانت که لوله را کوتاه تر بگیرید به شما اجازه می دهد تا لوله را از یک سمت وارد سوکت کرده و از طرف دیگر سه سانتی متر جای کار داشته باشید.

خیلی زود و کمتر از ۱۰ ثانیه باید سر دیگر را در سوکت جا بزنید و از سه سانتی متری که کوتاه تر لوله را بریده اید ۱٫۵ سانتی متر را از یک سمت و ۱٫۵ سانتی متر را از سمت دیگر خلا بگذارید تا فشار تقسیم شود. اگر دیگر لوله را جا بزنید چسب لوله اجازه به شما نخواهد داد تا لوله را دیگر تکان بدهید.

نشتی آب از اتصالات فاضلاب

نشتی از اتصلات فاضلاب مانند سه راهی و یا زانو به دو صورت اتفاق می افتد . یا خود اتصالات شکسته و سوراخ شده اند و یا از محل اتصال آنها به لوله نشتی وجود دارد.

نشتی خود اتصالات

اره را بردارید و اتصال را از آخرین نقطه ورود لوله ببرید. منطور اینکه نباید لوله را برش بدهید حتی قسمتی که وارد اتصال شده است هم نباید برش داده شود. شما باید خود اتصال را به نحوی ببرید که لوله در درون اتصال سالم بماند یعنی از آخرین محل ورود لوله به اتصال.

همه قسمت ها را برش داده و اتصال را دور بیاندازید . حالا اکر لوله در درون اتصال تعبیه شده باشد باید با یک تیغه اره به نرمی سطح اتصال بر روی لوله بریده شود و تا حدود محل لوله پیش بروید. خیل باید احتیاط کنید که لوله آسیب نبیند.

تعمیر لوله گاز

تعمیر لوله گاز یکی از حساسترین  تعمیرات است، توصیه می شود حتما از طریق کارکنان اداره گاز انجام شود، چون یک غلفت اشتباه می تواند خسارات جبران ناپذیری را به بار بیاورد، بنابراین اگر خودتان خواستید تعمیر کنید تمام نکات ایمنی را جهت حفظ جان خود و ساکنین ساختمان رعایت کنید.

 سیستم لوله کشی گاز ساختمان

۱- هرگونه تعمیر در سیستم لوله کشی گاز ساختمان باید توسط افراد و یا شرکت های مجاز با رعایت مقررات انجام گیرد.

۲- قبل از هرگونه تعمیر باید گاز موجود در لوله به فضای مناسب و باز تخلیه شود. تخلیه گاز در محفظه احتراق دیگ های حرارت مرکزی یا از طریق لوازم گازسوز مجاز نمی باشد.

۳- در صورت قطع اتصال لوازم گازسوز از سیستم لوله کشی گاز، شیر مربوطه باید با درپوش مناسب مسدود و سپس مورد آزمایش نشتی قرار گیرد.

۴- هرگونه کنده کاری و انجام تعمیرات لوله گاز توکار، جهت جلوگیری از آسیب به پوشش خارجی لوله، باید در حداقل زمان ممکن انجام شود.

۵- در هنگام انجام تعمیرات لوله کشی گاز ساختمان، نباید هیچگونه تنش و بار اضافه بیش از حد مجاز به لوله وارد شود.

تعمیر لوله کشی
تعمیر لوله کشی

حفاظت لوله کشی گاز

اگر محل قرارگیری لوله گاز به نحوی باشد که باربر آن وارد شود (لوله هایی که از دیوار و سقف و کف ساختمان عبور میکنند) باید در برابر بارهای وارده محافظت شوند

 اگر شبکه لوله کشی گاز ساختمان در اثر صدمات مکانیکی یا علل دیگر دچار آسیب شود، صاحب ساختمان یا نماینده قانونی او باید از طریق افراد حقیقی و یا حقوقی ذیصلاح برای رفع اشکال پیش آمده اقدام نماید.

در صورتی که آسیب وارده به لوله کشی گاز وضع خطرناکی را ایجاد نماید، باید بلافاصله توسط صاحب ساختمان یا نماینده قانونی او، گاز از طریق شیر اصلی ساختمان قطع و اقدامات بعدی برای رفع اشکال پیش آمده فورا انجام شود. در موارد اضطراری بستن شیر روی علمک مجاز میباشد.

در صورت بروز صدمه به نحوی که مفاد، نتوانید آن را کنترل و تعمیر کنید.  صاحب ساختمان یا نماینده  قانونی او باید فورا اداره گاز ناحیه را مطلع، و تا زمان قطع کامل گاز، ایمنی داخل و خارج ساختمان را کنترل نماید.

هر قسمت ساختمان که بر اثر بریدن، شکافتن یا سوراخ کردن به منظور اجرای شبکه لوله کشی گاز ساختمان، ضعیف شود و یا آسیب ببیند، باید پس از خاتمه لوله کشی گازمجددا تعمیر و تقویت شده و به حالت ایمن و بی خطر بازسازی گردد.

کانال هایی که برای لوله گذاری به موازات پی ساختمان حفر میشوند، نباید زیر محدوده سطح باربر پی قرار گیرد.

باز هم تاکید می شود که تعمیر لوله ی گاز حتما باید با احتیاط کامل انجام شود.

گفتار پایانی

هنگام ساختمان سازی انشعاب لوله های آب و گاز و فاضلاب بسیار باید با دقت با حوصله و استحکام لازم نصب و جاسازی شود، انتخاب جنس لوله های مختلف هم بسیار مهم است، هر چقدر این کارها با دقت و از روی اصول انجام شود، کمتر دچار خسارات و ناراحتی برای اهل ساختمان و صاحب خانه می شود.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید