اجرا سرامیک پرسلان

0
5955
اجرا سرامیک پرسلان
اجرا سرامیک پرسلان

سرامیک پرسلان در بسیاری از سازه های مسکونی و تجاری استفاده می شود که علاوه بر زیبایی، از استحکام بالایی برخوردارند و در برابر مواد شیمیایی مقاوم هستند و به همین دلیل بهترین انتخاب برای بیمارستان ها و آزمایشگاه ها می باشند.

اجرا سرامیک پرسلان

اجرا سرامیک پرسلان: سرامیک پرسلان یک نوع جدید از کاشی های سرامیکی است که امروزه بسیاری از صاحبان کسب و کار و صاحب خانه ها با آن آشنا هستند. سرامیک پرسلان بدلیل ویژگی های دوام و زیبایی شناخته شده است و به طور کلی به عنوان یک محصول پیشرفته و بهبود یافته از کاشی و سرامیک استاندارد عرضه می شود. در این قسمت ما مطالبی را در مورد مزایا و معایب سرامیک پرسلان ارائه می دهیم.

سرامیک پرسلان چیست؟ در گذشته‌ای نه چندان دور، نصب کاشی، سرامیک و سنگ فقط توسط ملاتی از سیمان انجام می‌گرفت که این امر مستلزم کاربرد روش‌های دشوارتر و صرف وقت بیشتری توسط نصابان بود و در صورت استفاده از حاشیه و طرح‌های خاص، نصاب با مشکلاتی مواجه می‌شد.

در صورت عدم آشنایی با چسب کاشی و سرامیک، در ابتدا شاید موادی شبیه چسب‌های فوری و مشابه آن در ذهن نقش ببندد که شاید برای مصرف‌کننده‌ای که با این مصالح آشنایی نداشته باشد کمی دور از ذهن باشد. لیکن در صورت آشنایی با این مواد و استفاده درست از آن، به مزایای آن می‌توان پی برد و در آینده می‌توان انتظار داشت که در اکثر موارد از این مواد استفاده گردد. این مطلب خیلی دور از ذهن نیست که در آینده تعویض و تغییر دکور کاشی یک خانه به عنوان مثال کاشی‌های بین کابینت آشپزخانه توسط یک بانوی خانه‌دار به راحتی انجام‌شدنی است و ایشان می‌تواند سنگ یا کاشی‌های مورد نظر خود را به راحتی در محل مورد نظرش نصب نماید. پرسلان محصولی یکنواخت با رنگ بعد از پخت سفید و متراکم می باشد که از مواد موجود در طبیعت که در شرایط خاص تحت فشار بالا شکل گرفته و در درجه حرارت بالا تولید می شود.پرسلان جایگزینی زیبا و ارزنده با برترین خصوصیات یک پوشش مورد استفاده در نما و کف ساختمان ها می باشد، همچنین این محصول جدیدترین تکنولوژِی صنعت سرامیک در حال حاضر می باشد.

اجرا سرامیک پرسلان
اجرا سرامیک پرسلان

ویژگی های رایج پرسلان

▪ ثبات رنگ در مقابل نور خورشید ( ناشی از عدم تاثیر اشعه بالا بر ساختار آن است که در سنگ های طبغی دیده نمی شود.)

▪ قابلیت تولید در سایزهای مختلف و وجود طرح ها و رنگ های بدیع و بیکران

▪ قابلیت نصب بوسیله نصب خشک و نما و ابنیه بلند مرتبه ( به عنوان یک ابزار مهندسی مزیت ابزار خوری و نصب قطعات را در روی خود دارد.)

▪ ضد حریق بودن ( نسبت به آتش مقاوم است و در برابر حرارت تغییر ساختار نمی دهد.)

▪ استحکام خمشی بالا (دو تا سه برابر سنگ های گرانیتی)

▪ جذب آب پایین تا کمتر از ۰/۱ درصد و مقاوت در برابر یخبندان ( غیر قابل نفوذ در قیاس با سنگ)

▪ مقاومت شیمیایی بالا و مقاومت در برابر لک پذیری ( مواد شوینده و پاک کننده اسیدها و بازها)

▪ مقاومت سایش بالا ( عمر طولانی و درخشش زیاد)

▪ سختی سطحی بالا ( عدم خراش سطحی و حفظ زیبایی)

کاشی پرسلانی نسل سوم کاشیهای کف و دیوار به کاشیهای پرسلانی تعلق دارد که مناسب نصب بر روی کف و دیوار و نمای ساختمان می‌باشند. کاشیهای پرسلانی بدلیل جذب آب بسیار پایین و فرایند تولید خاص و منحصربه‌فرد از استحکام بالایی برخوردار بوده و به نوعی می‌توان آنها را سنگ مصنوعی نامید. تنوع تولید در ابعاد و طرح باعث گرایش استفاده مصرف کنندگان از این محصول ساختمانی شده است. امروزه درمیان محصولات رایج جهت پوشش سطوح وسیع، کاشی پرسلانی به عنوان یک کاشی بدون لعاب و یا لعابدار باپخت دمابالا وتخلخل پایین وجذب آب کمتراز ۵/. درصدازاهمیت بالایی برخورداربوده وحجم تولید آن نیز روزبروز بیشتر می‌شود.

اجرا سرامیک پرسلان
اجرا سرامیک پرسلان

روشهای نصب کاشی پرسلان در کف ساختمان

۱-استفاده از چسب

۲-استفاده از ملات همراه با بند کشی

استفاده از چسب سرامیک پودری نظیر مگاپوکسی و K-900 با خصوصیات ویژه‌ سبب تسریع در اجرا و اقتصادی شدن عملیات اجرا خواهد شد. این چسب بر پایه سیمان تولید می‌شود و در مقابل رطوبت و آب کاملاً مقاوم می‌باشد مواد موجود در چسب کاشی و سرامیک پودری قدرت انعطاف پذیری زیادی به آن خواهد داد و ضمناً باعث چسبندگی بیشتر می‌شود. چسب سرامیک پودری K-900به راحتی با آب مخلوط می‌شود و پس از خشک شدن در برابر آب، رطوبت، سرما و گرما پایدار و بادوام است. از خصوصیات ویژه دیگر آن چسبندگی خوب به مصالح ساختمان، کاهش بار مرده ساختمان و کاربرد بسیار آسان آن است.

خصوصیت ها

۱- چسباندن سرامیک بر روی سطوح سنگی موزاییک و سیمانی.

۲- نصب قرنیزهای سنگی.

۳- انجام کارهای ظریف و دقیق که نیاز به چسبندگی بالا و مقاومت زیاددارد.

۴- زیرسازی سطوح ناهموار و مستحکم.

مزایا سرامیک پرسلان

☆ قدرت چسبندگی بالا.

☆ قابل استفاده برروی سطوح افقی و عمودی.

☆ سهولت استفاده و کارآیی بالا.

☆ سبک بودن.

☆ ضد آب و غیر سمی.

☆ مقاومت کافی در مقابل لغزش.

☆ قابل اجرا روی بتن ، سیمان ، ملات آهک.

میزان مصرف سرامیک پرسلان

میزان مصرف چسب سرامیک پودری K-900 بستگی کامل به سطح زیرکار و سرامیک موجود دارد. در حالت استاندارد سطح به ازاء هر متر مربع ۵/۲ الی ۵/۳کیلوگرم پودر چسب سرامیک مصرف می‌شود.

نحوه مصرف: بعد از تمیز و آماده کردن زیرسازی باید دو پیمانه حجمی از پودر K-900رابا تقریباً یک و نیم پیمانه حجمی از آب مخلوط کرد تا خمیری همگن بدست آید. مخلوط باید به مدت ۱۵ دقیقه کاملاً مخلوط شود و سپس آن را بوسیله ماله شانه‌دار مصرف نمود در صورت افزایش مقاومت می‌توان مقداری از چسب بتن استفاده نمود. سرامیکها بایستی در مدت ۱۰ دقیقه بر روی ملات خمیری نصب گردند و بعد از ۲۴ ساعت که به استحکام نهایی خود رسیدند می‌توان بندکشی کرد. برای ملاتهای ضخیم می‌توان مقداری سیمان و خاک سنگ در مخلوط چسب سرامیک اضافه شود. برای دیوار و داخل استخر حتماً بین ۷ تا ۱۰ درصد وزن سرامیک از چسب بتن آب بندی استفاده شود.

اجرا سرامیک پرسلان
اجرا سرامیک پرسلان

روش پر کاربرد در نصب سرامیک پرسلانی

 روش اول : چسب سرامیک : چسبی که در این روش استفاده میشود یک چسب سرامیک پودری با ویژگی های خاص است که منجر سرعت دادن در اجرا و همین طور کاهش هزینه اجرا میشود .چسب سرامی پودری بر پایه سیمان تولید میشود . این چسب در مقابل رطوبت بسیار مقاوم است .با به کار گیری چسب کاشی و سرامیک پودری انعطاف پذیری افزایش می یابد و چسبندگی کامل تر انجام میشود . چسب مربوط به چسباندن سرامیک پرسلانی با آب مخلوط میشود و بعد از خشک شدن هم در مقابل سرما ، گرما پایدار و مقاوم است . همینطور از ویژگی های دیگر چسب کاشی و سرامیک کاهش بار مرده ساختمان و کاربرد آسان آن است. ازاین چسب می توان برای سنگ ، موزاییک و سطوح سیمانی استفاده کرد. همین طور در نصب قرنیز سنگی و زیر سازی سطوح ناهموار هم کاربرد دارد.

روش دوم : اسکوپ : روش اسکوپ برای نصب سرامیک پرسلانی یک روش نصب جهت نصب خشک سرامیک بدون نیاز به ملات است. ابزارو تجهیزاتی که در روش اسکوپ نصب کاشی و سرامیک لازم است شامل این موارد است:

▪ دریل ستونی با دور موتورخوب و مناسب

▪ مته به قطر حدود ۳۵ میلی متر

▪ پمپ آب خنک کن

▪ سیستم میکرو سوئیچ

▪ اسکوپ جمع کن

▪ ماتریس جهت فرم دهی اسکوپ

▪ چکش لاستیکی

▪ اسکوپ

اسکوپ چیست؟  اسکوپ یک ورق ۱ mm  فولادی می باشد که پس از برش، به مهره واشردار پرس می شود. با قرار گرفتن زیر پرس ۲۰ تنی و بعد ۲ بار آبکاری به شکل نهایی خود در می آید. در  روش اسکوپ نصب سرامیک پرسلانی در ابتدا محل مورد نظر  خود را برای  ایجاد شیار، زیر مته قرار دهید فقط در حدی که تا حد ۶ میلی متر در کاشی نفوذ می کند.اسکوپ های به کار گرفته شده باید به فاصله ۲۱ سانتی متری دو طرف قطعه فوق نصب شوند .بعد از ایجاد شیار، اسکوپ با ضربات چکش لاستیکی به صورت وارونه در قسمت درونی اسکوپ جمع کن قرار می گیرد.بعد بر روی ماتریس مورد نظر قرار دهید تا فرم شیار را به خود بگیرد و بعد با چکش لاستیکی جاگیری کامل را انجام دهید .بعد از این مرحله نوبت به مرحله نهایی کار نصبسرامیک پرسلانی میرسد سیم اسکوپ  مورد نظر را به دور پیچ ها ببندید و پیچ ها را سفت کنید و سرامیک مورد نظر را توسط اسکوپ کاملاّ به سیم متصل کنید.

اجرا سرامیک پرسلان
اجرا سرامیک پرسلان

نصب سرامیک پرسلان بوسیله اسکوپ

از آنجایی که قدرت جذب آب سرامیک پرسلان بسیار پایین است، می توانید روش های مورد استفاده برای نصب سنگ  ساختمانی استفاده کنید، یکی از این روش ها استفاده از اسکوپ و سیمان است که در ادامه در خصوص آن بیشتر صحبت خواهیم کرد. در این روش ابتدا شما یک قطعه که به عنوان گیرنده مکانیکی باشد را با استفاده از چسب سنگ به سرامیک مورد نظر بچسبانید، این قطعه می تواند یک سنگ، مزاییک و یا کاشی باشد و فقط به  یاد داشته باشید که قطعه مورد نظر شما باید توانایی جذب آب بالایی داشته باشد تا بتواند سرامیک شما را نگه دارد و با سیمانی که به صورت دوغابی ریخته شده است ارتباط برقرار کند.

در زمان هایی که نیاز به استحکام بیشتر است، از قطعات و زنجیر های فلزی استفاده می شود و شما یک قطعه فلزی را چسب به پشت سرامیک خود متصل کنید. این روش بیشتر برای ساختمان هایی تا ارتفاع 4 متر استفاده می شود. ولی در زمان نصب سرامیک های پرسلانی باید به یاد داشته باشید که وزن سنگین تر این سرامیک ها نسبت به  سایر سرامیک ها باعث می شود که روند نصب سخت تری را پیش رو داشته  باشید.

برای نصب سرامیک پرسلانی باید چقدر چسب نیاز داریم؟  مقدار چسبی که باید برای نصب سرامیک پرسلان استفاده کنید به سرامیک مورد نظر و سطح  زیر کار بستگی دارد، ولی در یک حالت کلی و استاندارد شما باید برای نصب هر متر مربع سرامیک پرسلان، 2.5 کیلوگرم تا 3.5 کیلوگرم چسب مصرف کنید تا به نتیجه خوبی برسید.

اجرا سرامیک پرسلان به صورت خشک با بست های فلزی :  نصب سرامیک پرسلان به صورت خشک یکی از بهترین روش های نصب برای زمان هایی است که شما قصد استفاده از این سرامیک در نمای ساختمان های بلند دارید، همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید در این روش با استفاده از قاب ها و بست های فلزی مطمئن این سرامیک ها را در ارتفاعات بالا مهار می کنند. این روش علاوه بر مطمئن بودن می تواند زمان کمتری نسبت به روش قبلی از شما بگیرد.

▪▪▪ کاشی و سرامیک پرسلان آخرین و جدید محصول از خانواده کاشی ها هستند که از آن ها در کف یا دیوار ساختمان ها استفاده می شود. دلیل معروفیت این کاشی ها جذب آب پایین و سختی بسیار بالای آنهاست، که همه این ویژگی های خاص به دلیل مراحل ساخت و تولید منحصر به  فرد این محصول است. استحکام این کاشی و سرامیک ها تا حدی بالاست که در بعضی از موارد آنها را سنگ مصنوعی می نامند. کاشی و سرامیک های پرسلان که به دو شکل لعاب دار و بدون لعاب تولید می شوند، در حال محبوب تر شدن بین مصالح ساختمانی هستند و این موضوع باعث شده است که تولید سرامیک پرسلان به  طرز قابل توجهی افزایش پیدا کند. ▪▪▪ پایان

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید