باسازی آپارتمان کوچک

0
322
باسازی آپارتمان کوچک
باسازی آپارتمان کوچک
باسازی آپارتمان کوچک

باسازی آپارتمان کوچک: گاهی اوقات بازسازی آپارتمان کوچک و کمجا تنها روش برای افزایش فضای قابل استفاده و افزایش کارایی خانه است. خیلی از مواقع طراحی داخلی خانه های آپارتمانی به صورتی است که فضای داخلی از آن چیزی که واقعا هست کوچکتر بنظر می رسد. عامل این مشکل بزرگ که متاسفانه گریبان بسیاری از خانه دارها و آپارتمان نشین های ایرانی را گرفته، طراحی بد پلان و یا چیدمان نامناسب منزل است. در این پست با آپارتمانی 48.5 متری آشنا خواهید شد که دقیقا همین مشکل را داشته اما با بازسازی توانسته فضا را به خوبی متحول کرده و برای زندگی راحت مهیا سازد.

طراحی داخلی ابتدایی این خانه بسیار گرفته و دلگیر بود طوری که تمامی اتاق ها و حتی آشپزخانه توسط دیوارهای آجری و گچی از هم جدا شده بودند. وجود دیوارهای سخت بتنی، جلوی ورود نور به اتاق های خانه را می گیرد و عامل اصلی تنگ و تاریک نشان داده شدن یک آپارتمان کوچک و کمجا است. در حقیقت مشکل اصلی معماری آپارتمان های کوچک ایرانی هم همین است، اینکه تمامی اتاق ها و حتی آشپزخانه توسط دیوارهای متعدد از یکدیگر جدا می شوند.

همانطور که در بالا اشاره شد، طراحی اولیه خانه باعث شده بود خانه از آن چیزی که هست کوچکتر دیده شود. حال فرض کنید یک خانه ۴۸ متری وقتی کوچکتر دیده شود، دیگر چقدر دلگیر و ناراحت بنظر خواهد رسید. اولین کاری که در بازسازی انجام شد، خراب کردن دیوار ها برای ایجاد پلانی باز و بهم پیوسته در دکوراسیون داخلی بود. قصد طراح از این کار، دادن آزادی بیشتر به اعضای خانواده برای رفت و آمد و زندگی روزمره بود. با از بین بردن موانع غیر ضروری، ارتباط بین اتاق های مختلف خانه نیز به خوبی ایجاد شده است. علاوه بر ساده سازی پلان کف سازی کل خانه، طراح تغییراتی ساختاری با کارایی بیشتر در داخل خانه ایجاد کرده است. مثلا در پلان جدید یکی از اتاق خواب ها تبدیل به اتاق نشیمن و آشپزخانه شده و راهروی ورودی، با کمدهای ذخیره سازی کفش و لباس زیر راه پله، و همینطور فضایی برای پرو لباس تزیین شده است. پس از بازسازی آپارتمان کوچک ۴۸ متری، دیوارها یا به رنگ سفید درآمدند یا به رنگ های پاستلی لطیف خیلی کمرنگ و روشن. همین موضوع باعث شده فضای داخلی خیلی دلباز و جادار بنظر رسد.

باسازی آپارتمان کوچک
باسازی آپارتمان کوچک

طراحی داخلی آپارتمان کوچک (۶۰ متری)

در طراحی این نوع از آپارتمان کوچک باید از فضای کوچک نهایت استفاده برده شود. با اینکه همه آن ها مساحتی کمتر از ۶۰ متر مربع دارند، ولی هرکدام هویت منحصر به فرد خود را دارند. اگر می خواهید یک خانه کوچک را از آنِ خود کنید یا از فضایی که در اختیار دارید نهایت استفاده را ببرید، این نمونه ها را مطالعه کنید تا ببینید چطور محدویت های خلاقانه منجر به موفقیت های بزرگ و تاثیرگذار می شود. درواقع بسیاری از افراد مرفه و ماجراجو که توانایی خرید یک خانه بزرگ را دارند، به دنبال خانه های کوچک تر می گردند تا در این فضاهای دنج و صمیمی، سبک زندگی خود را بهبود ببخشند. این انتخاب چیزی فراتر از کارایی است، بخشی از آن به دلیل سلیقه مینیمال، بخشی به خاطر حمایت از محیط زیست و بخشی دیگر فقط به دلیل کنجکاوی می باشد. دفعه بعدی که می خواهید دستی به خانه کوچک خود بکشید، از این ایده ها و راهکارها استفاده کنید.

اولین طراحی داخلی آپارتمان ۶۰ متری که امروز با آن آشنا می شوید، به دست دو طراح مستعد انجام شده که این آپارتمان کوچک را به فضایی دلباز و پرنور تبدیل کردند. مشتریان پروژه، زوج جوانی بودند که این خانه را از مادربزرگ خود به ارث برده بودند. مساحت خانه تنها ۲۵ مترمربع بوده و نیاز به تغییرات اساسی در ساختمان داشت تا برای ۲ نفر قابل سکونت شود.

ترفندهایی برای طراحی دکوراسیون داخلی آپارتمان کوچک

دکوراسیون داخلی خانه های کوچک را مبلمان زیاد شلوغ و بی مصرف جلوه ندهید. به شما توصیه می کنیم در زمان خرید سرویس مبلمان دقت لازم را داشته باشید. به عنوان مثال مبلمان سلطنتی نه نفره برای یک آپارتمان کوچک گزینه مناسبی نیست. این مبلمان به دلیل عریض بودن و بلندی ارتفاع سبب شلوغ شدن فضا می شود به همین دلیل توصیه ما به شما خرید یک نیم ست ساده و شیک است. استفاده از میزهای عسلی بزرگ برای چیدمان نیز توصیه می شود سعی شود در خرید این میزها نیز صرفه جویی لازم انجام شود.

باسازی آپارتمان کوچک
باسازی آپارتمان کوچک

تزیین خانه کوچک با وسایل دکوری و تزئینی

تزیین هر خانه‌ای با وسایل دکوری نظیر قاب‌های تزیینی امکان‌پذیر است. توجه کنید استفاده از ده‌ها قاب عکس و تابلوهای هنری زیبا در فضای کوچک توصیه نمی‌شود. پیشنهاد می‌کنیم اگر فضا به اندازه کافی در اختیار ندارید، این فاکتور از دیزاین داخلی را نادیده بگیرید. در خانه‌های کوچک هر چه محیط ساده‌تر باشد بزرگ‌ تر و منظم‌تر جلوه می‌کنند و در واقع ساده بودن خانه یکی از ترفندهای بزرگتر نشان دادن منزل است. به عنوان مثال قرار دادن یک قاب عکس بزرگ در پشت یک کاناپه سه نفره در فضای نشیمن کوچک زیبایی خاصی به محیط نمی‌دهد، اما همین تابلو می‌تواند بر زیبایی یک فضای بزرگ بیفزاید. این گونه قاب‌ها و یا گالری دیواری برای خانه‌های با سقف‌های بلند توصیه می‌شود. پیشنهاد ما به شما استفاده از دو الی سه قاب کوچک است که به صورت منظم بر روی دیوار قرار بگیرند.

ایده پردازی آپارتمان کوچک با پارتیشن

دکوراسیون آپارتمان کوچک با پارتیشن کار را ساده می‌کند. به منظور جداسازی فضا از می‌توانید از پارتیشن‌های چوبی و یا سایر پارتیشن‌های خلاقانه استفاده کنید. این کار بدون استفاده از ایجاد دیوار و تغییر آن‌چنانی در ساختار خانه به شما کمک می‌کند یک دکوراسیون زیبا برای محیط حاصل کنید. به راحتی می‌توانید فضای نشیمن و پذیرایی را با استفاده از این پارتیشن‌ها جدا کنید و در صورت نیاز به ایجاد فضایی بزرگ‌تر آن‌ها را جمع کرده و در گوشه‌ای قرار دهید.

تزئیین آپارتمان کوچک با گلدان های طبیعی

دکوراسیون خانه های کوچک و ایجاد یک گلخانه نقلی کار ساده‌ای است که بسیاری از خانواده‌های ایرانی به زیبایی آن را انجام می‌دهند. بدون شک نبود حیاط در خانه های مدرن و آپارتمانی امروزه باعث آزار همه ما شده است و از همین رو به شما پیشنهاد می‌دهیم خود دست به کار شوید و قسمتی از خانه را به منظور چیدمان گلخانه‌ای اختصاص دهید. گلدان‌های بزرگ و کوچک و گل‌های آپارتمانی زیبا تهیه کنید. می‌توانید از تک تک آن‌ها در اتاق خواب، آشپزخانه، میز پذیرایی و بسیاری از جاهای دیگر در فضای داخلی خانه استفاده کنید.

باسازی آپارتمان کوچک
باسازی آپارتمان کوچک

استفاده از کاغذ دیواری در دکوراسیون

در قدم اول از کاغذ دیواری مناسب برای بزرگ‌تر نشان دادن محیط آپارتمان کوچکتان استفاده کنید. برای نمونه می‌توانید کاغذ دیواری‌های راه راه به صورت تلفیقی استفاده کنید. توجه به هارمونی رنگ بین دیوار و مبلمان در زیباسازی فضا نقش زیادی دارد. همچنین در صورتی که می‌خواهید از کاغذ دیواری‌های طرح‌دار استفاده کنید، پیشنهاد می‌شود از کاغذ دیواری‌هایی با گل ریز استفاده شود. زیرا گل درشت برای خانه‌هایی با سقف بلند پیشنهاد می‌شود. همچنین در انتخاب کاغذ دیواری و یا در کل در انتخاب رنگ دیوارها، حتما سعی کنید از رنگ‌های روشن استفاده کنید. چرا که رنگ‌های تیره فضا را کوچک‌تر نشان می‌دهند و برای خانه‌های کوچک پیشنهاد نمی‌شوند.

چیدمان در زیر راهه پله

در دکوراسیون و چیدمان آپارتمان یا خانه های کوچک بایستی از کل فضای خانه استفاده کنید. برای مثال شما می‌توانید از زیر راه پله اگر به اندازه کافی فضا داشت به عنوان کتابخانه بهره ببرید و اگر فضای آن محدود بود از آن به عنوان جا کفشی و یا جالباسی به صورت کشویی استفاده کنید. استفاده از نقاطی که مورد استفاده نیست برای قرار دادن وسایل اضافی و دست و پا گیر به نظم دادن محیط بسیار کمک می‌کند.

استفاده از وسایل چند منظوره

استفاده از وسایل چندکاره در خانه‌های کوچک یکی از بهترین ترفندها برای استفاده بهینه از فضای کوچک خانه است. به عنوان مثال شما به راحتی با استفاده از تخت‌های جک دار می توانید وسایل غیر ضروری خود را در زیر تخت جاگذاری کنید. همچنین با استفاده از میزهای تاشو، مبل‌های تخت خواب‌شو و یا تختخواب تاشو و بسیار ی موارد دیگر می‌توانید از فضاهای کوچک نهایت استفاده را ببرید. شما با ایده گرفتن از این وسایل و یا ساختن آن توسط افراد متخصص و یا تهیه آن‌ها از بازار می‌توانید بهترین استفاده را از فضایی خانه خود ببرید.

چیدمان سرویس بهداشتی آپارتمان کوچک

در مورد دکوراسیون سرویس بهداشتی‌های کوچک شما به راحتی می‌توانید از دوش‌های کابینتی در سرویس حمام خود بهره ببرید. این دوش‌ها علاوه بر اینکه فضای زیادی نمی‌گیرند، هزینه زیادی نیز برایتان نخواهند داشت. استفاده از باکس‌های طبقاتی در نوع چیدمان سرویس بهداشتی به شما در جهت نظم بخشیدن به فضا بسیار کمک می‌کند. برای دکوراسیون سرویس بهداشتی کوچک، پیشنهاد می‌کنیم از ترفندهای بزرگتر نشان دادن حمام و سرویس بهداشتی نیز استفاده کنید.

نورپردازی آپارتمان های کوچک

با نورپزدازی صحیح و اصولی می‌توان فضای کوچک را بزرگتر نشان داد. به عنوان مثال شما به راحتی با قرار دادن یک آینه در مجاورت یک چراغ بزرگ می‌توانید به بزرگتر نشان دادن فضای نشیمن کمک کنید. همچنین نورپردازی در آشپزخانه سبب بزرگتر شدن فضا می‌شود. البته ذکر این نکته مهم است که باید این نور پردازی به صورت تخصصی و با رعایت اصول آن صورت بگیرد؛ زیرا هر نورپردازی سبب بزرگتر شدن فضا نخواهد شد. به همین منظور بهتر است از نظرات افراد متخصص در این حوزه بهره گرفت.

باسازی آپارتمان کوچک
باسازی آپارتمان کوچک

تخریب دیوارهای مزاحم

خلاص شدن از شر دیوارهای مزاحم و محدود کننده، فواید بسیاری زیادی برای آپارتمان های کوچک بهمراه خواهد داشت. یکی از نتایج مثبت در این مورد بخصوص، کاهش گوشه های تاریک و بلا استفاده در خانه است. تزیین و چیدمان مبلمان در این قسمت ها سخت و اکثرا بی فایده است. در بازسازی آپارتمان کوچک این موضوع بسیار اهمیت دارد، هر چه دیوارها کمتر باشد، گوشه های بی استفاده در خانه نیز کاهش می یابد. پیامد این کار افزایش روشنایی خانه و همینطور استفاده بهینه  مناسب از فضای کف است.

حرف آخر

طراحی دکوراسیون داخلی خانه برای افرادی که تجربه و تخصص کافی در این زمینه ندارند، کار نسبتا دشواری است. این دشواری زمانی که خانه‌ای کوچک باشد، بیشتر هم می‌شود. اگر جزء افرادی هستید که قصد طراحی و یا تغییر دکوراسیون منزل خود را دارید حتما با متخصصان در این کار مشورت و از دانش آنها کمک بگیرید.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید