پل عابر و پل ماشین رو

0
3269
پل عابر و پل ماشین رو
پل عابر و پل ماشین رو
پل عابر و پل ماشین رو

پل عابر و پل ماشین رو : پل چیست؟ پل سازه‌ای است که مسیر عبور از بالای دره ، رودخانه و یا راه را بدون مسدود کردن مسیر زیرین فراهم می‌آورد. از این سازه برای عبور قطار، وسایل نقلیه، عابرین پیاده، لوله انتقال آب، گاز و غیره استفاده می‌شود.

سازه پل در پروژه احداث راه یکی از پر هزینه ترین بخش‌ها به شمار می‌رود و لذا طراحی اصولی و دقیق این سازه از اهمیت بالایی برخوردار است.

رایج ترین انواع پل‌ها پل بتنی هستند زیرا این پل‌ها از نظر اقتصادی مقرون بصرفه هستند. در طراحی معماری زیباتر هستند. با توجه به تکنولوژی‌های جدید بکار رفته در افزایش مقاومت فولاد و افزایش مقاومت فشاری بتن، این پل‌ها پتانسیل ساخت در عرض‌های بالا را دارند.

انواع پل‌های ماشین رو و عابر رو بر اساس عناصر سازه ای

۱- پل‌های تخت: که اجزای سازه‌ای مقاومت داخلی برش، خمش،  پیچش و نیروی محوری را تحمل می‌کنند.

۲- پل‌های خرپایی: اعضای خرپایی پل که معمولا فولادی می‌باشند فقط نیروی فشاری و کشششی را تحمل می‌کند.

۳– پل‌های قوسی: در صورتی که محل احداث پل اجازه احداث فونداسیون پل قوسی را دهد این نوع پل ارجعیت خود را در میان سایر انواع دیگر پل‌ها اثبات کرده است. در این نوع پل اعضای سازه‌ای تقریبا فشار خالصی تحمل می‌کنند. در این نوع پل طولانی نبودن مسیر برای اینکه فاصله دو انتهای قوس زیاد نشود بسیار مهم است و این امر با شاخص نسبت فاصله افقی به ارتفاع پل ارزیابی می‌شود، لذا باید موقعیت و لوکیشن پل طوری باشد که این حالت را تامین کند و این امر باید به دقت بررسی شود.

۴– پل کابلی معلق: در این سازه‌ها کابل‌ها مسئولیت تحمل کشش خالص را برعهده دارند که این پل‌ها به دو دسته کلی تقسیم می‌شود:

الف- پل‌های معلق: این پل‌ها برای دهانه‌های بیشتر از ۳۰۰ متر صرفه اقتصادی دارند و تا دهانه‌های ۳۰۰۰ متری نیز طراحی می‌شوند. به منظور سبک تر بودن و مقرون به صرفه تر بودن این نوع پول می‌توان در عبورگاه این پل از مصالح فولادی استفاده کرد.

ب- پل‌های ترکه ای: این پل‌ها با عبورگاه بتنی طراحی می‌شود و برای دهانه‌ها بین ۱۰۰ الی ۷۰۰ متر طراحی می‌شوند.

پل عابر و پل ماشین رو
پل عابر و پل ماشین رو

مصالح مورد استفاده در ساخت پل

نوع مصالح مصرفی در سازه ی پل به شرایط محیطی دستگاه پل ربط دارد، اگر محل احداث پل دارای رطوبت هوای بالا باشد استفاده از پل بتنی توصیه می‌شود، می‌توان برای پل‌های بتنی از بتن پیش ساخته استفاده کرد ولی بتن در جا مقرون به صرفته تر و برای طراحی اشکال غیر منظم استفاده از بتن درجا آسان تر است.

انواع پل عابر پیاده

یکی از انواع پل ها ، پل های عابرپیاده هستند که برای عبور و مرور عابرین از عرض جاده ها و خیابان ها ساخته و نصب می گردند. ساخت این نوع سازه ها اهمیت بالایی دارد چرا که هرگونه ایرادی در ساختار این نوع پل ها موجب خساراتی هنگفت خواهد شد، بنابراین مجموعه هایی می توانند به ساخت پل های عابرپیاده بپردازند که تخصص کافی در این زمینه را داشته باشند.  انواع این نوع پل عبارت است از:

۱- پل های قوسی: این نوع پل در ابتدا در کشور یونان ساخته شده و رفته رفته وارد کشور های دیگر شد. ساختار این پل به صورت قوسی شکل می باشد  که دو پایه از اطراف وزن آن را تحمل می کنند. وزن بار در حالت یکسانی در اطراف این پل پراکنده می شود. ساخت این نوع پل با توجه به مقاومت بالا و قوس ها و شعاع هایی که دارد باعث می شود  فشار وارد شده بر آن کاملا یکسان باشد.

۲- پل های ساده: که دارای دو بخش عرشه و لوله هایی می باشد. این نوع پلساده ترین نوع پل هوایی می باشد و ساخت آن نیز به مدت زمان کمی نیازمند می باشد. دهانه در این نوع پل در حدود ۳۵ سانتی متر می باشد.

۳- پل های کابلی: پل های کابلی شامل یک عرشه همراه با یک یا چند برج می باشد که این برج ها در بالای پایه های پل و ها وسط دهانه قرار گرفته اند. از این برج ها کابل ها به صورت اریب مانند به پایین کشیده می شوند و عرشه ی پل را نگه می دارند. این نوع پل قوی بوده و مقاومت بالایی دارد.

معرفی برخی از زیباترین پل های عابر پیاده جهان

افراد پیاده و دوچرخه سواران به حرکت در میان جاده های مختلف در کنار ماشین ها عادت دارند اما این موضوع در هنگام عبور از یک جاده اصلی و بزرگراه یا رودخانه، پیچیده تر و اغلب خطرناک تر می شود. پل عابر پیاده، به عنوان مسیر دسترسی شناخته می شود و نه تنها یک منطقه ایمن عبور برای دوچرخه سواران و افراد پیاده فراهم می کند بلکه اغلب رفت و آمد در آن منطقه را افزایش می دهد. هم اکنون بسیاری از ایرانیان در تهران با پل طبیعت آشنا هستند. در میان جاذبه های تهران قطعا نام پل طبیعت را خواهید شنید. با این وجود، پل طبیعت تهران، تنها پل پیاده روی جهان نیست. پل‌های عابر پیاده جهان در کشورهای مختلف، نه تنها یکی از جاذبه های دیدنی هستند بلکه بیشتر حکم اتصال دو نقطه از شهر یا دو تا از جاذبه های گردشگری را به عهده دارند. شاید شما هم جزو گردشگرانی باشید که ندانسته از روی این پل ها عبور کرده اید و متوجه نشده اید که با پل های عابر پیاده جهان روبرو بوده اید. مجله الی گشت شما خوانندگان را با همزادهای پل طبیعت تهران در جهان که به پل های پیاده روی معروف هستند، آشنا می نماید.

پل عابر و پل ماشین رو
پل عابر و پل ماشین رو

▪ پل هزاره گیتشید در انگلستان

شرکت معماری Wilkinson Eyre پل منحنی ای را در سراسر رودخانه تاین (the River Tyne) طراحی کرد. این ساختار، که دو منطقه گیتشید کوآیز (Gateshead Quays) و قسمت شمالی نیوکسلز (Newcastle’s north bank) را به یکدیگر متصل می کند، از پل‌های عابر پیاده جهان است که زیباست. این پل توانسته چشم هر بیننده ای را به سمت خود جذب نماید. همچنین کشتی های عبوری رودخانه می توانند از زیر این پل منحنی بدون هیچ گونه دردسری عبور کنند.

▪ پونتو سگوندا سیرکولار در پرتغال

یکی از پل‌های عابر پیاده جهان در کشور پرتغال قرار گرفته و به عابرین پیاده اجازه می دهد که در دو سمت بزرگراه د سکند سیرکولار (the Second Circular Road) در رفت و آمد باشند. این پل که به خاطر طراحی و البته رنگ نارنجی اش معروف است، برای عبور دوچرخه سواران هم طراحی خاصی دارد. پل پونتو سگوندا سیرکولار توسط Maximina Almeida و Telmo Cruz از شرکت MXT Studio طراحی شده است که شبکه ای از ارتباطات را ایجاد می کند. فولاد نارنجی آن زیبایی و انشعاباتش دسترسی های متنوعی را برای عابران ایجاد نموده است.

▪ پل طلح در آلبرتا

پل صلح، توسط معمار سانتیاهو کالاتراوا، بر روی رودخانهبوو (the Bow River) ساخته شده و دو سمت رودخانه را به یکدیگر متصل می کند. این پل یک منطقه مسکونی را با مرکز شهر متصل می کند. ساختار پیچ خورده و تقریبا محصور آن شامل یک مسیر دوچرخه سواری مرکزی با مسیرهای پیاده روی در هر دو طرف است. این بخش ها به رنگ قرمز و سفید همانند رنگ های درون پرچم کانادایی و کالگری رنگ آمیزی شده اند.

▪ پل د جتی تو مونت-سنت-مایکل در فرانسه

معماران دیتمار فیچتینگر (Dietmar Feichtinger) این گذر را برای رسیدن به شهر قرون وسطی فرانسوی مونت سنت میشل، واقع در ساحل نرماندی، طراحی کرده اند. پیوند سرزمین اصلی به میراث جهانی یونسکو و این جزیره توسط یکی از طولانی ترین پل‌های عابر پیاده جهان رخ  می دهد. ساختار این پل عابر پیاده تقریبا نصف مایل طول می کشد و جاده ای کمی طولانی تر برای عبور ماشین ها هم دارد.

▪ د لوتسینگل | The Luchtsingeln در روتردام، هلند

یکی از پل‌های عابر پیاده جهان که شمال شهر نوتردام را به مرکز شهر در هلند متصل می کند، پل د لوتسینگل نام دارد. یکی از اهداف طراحی این پل، ارتباط دادن بخش هایی از شهر با دیگر بخش هاست که رونق کمتری داشته و فراموش شده است تا دوباره جان بگیرد. طول این پل حدود یک چهارم مایل بوده و از مصالحس مانند چوب ساخته شده است. شرکت معماری هلندی  ZUS با درخواستی از سوی شهرداری و با یک کمپین جمع آوری پول، توانست این پل را طراحی نماید و بسازد.

▪ پل ملبورن در استرالیا

شرکت معماری دنتون کورکر مارشال (Denton Corker Marshall) با همکاری هنرمند Robert Owen توانست یکی از زیباترین پل‌های عابر پیاده جهان را در شهر ملبورن استرالیا بسازد. ساختار جدید رمپی و فولادی آن یک پل راه آهن از بین رفته را به سمت جنوب رودخانه یارا پیوند می دهد و دسترسی عابرین و دوچرخه سواران را به دو سمت فراهم می کند.

پل عابر و پل ماشین رو
پل عابر و پل ماشین رو

سازه پل عابر پیاده

آنچه که در ساخت این نوع پل ها اهمیت دارد میزان استحکام و قدرت آن ها است. پل عابر باید کاملا ایمن و منسجم ساخته شود تا عابرین احساس خطر نکنند و با خیال راحت از آن گذر کنند. نوع پل ها بنا به محلی که قرار است در آن نصب شوند ساخته می شوند. ساختار پل هایی که در سطح شهرها نصب می گردند با پل هایی که در طبیعت نصب می شوند متفاوت است، سازه پل عابر پیاده همانطور که گفته شد در انواع مختلفی ساخته می شوند. که در بالای توضیح داده شد.

در پل هایی که برای گذر عابرین ساخته می شوند از مصالح و متریال مختلفی استفاده می شود. که عبارت است از:

۱ پل های چوبی

۲- پل های فلزی

۳– پل های بتنی

۴– پل های سنگی ساخت

پل های عابر پیاده معمولا برای حفظ و افزایش امنیت جانی افراد ساخته می شود. پل های عابر  برای اتصال دو نقطه و مکان به یک دیگر ساخته می شوند. پل ها می توانند بر روی رودخانه ها و یا دره ها ساخته شوند. اما بیشترین ساختار پل ها بر روی اتوبان ها و یا خیابان های طویل می باشد. این پل ها امکان دسترسی ایمنی تر و بهتر به مقصد را فراهم می کند. اما یکی از مشکلات اصلی نادیده گرفته شدن پل های هوایی می باشد که این موضوع بیشتر بخاطر پله های زیاد در این نوع پل ها می باشد. اما در حال حاضر ساخت پل های هوایی به وسیله ی پله برقی رو به افزایش است و این کمک شایانی به فرهنگ سازی استفاده از پل هوایی کرده است.

نگهداری پل

با توجه به مخارج سنگین انجام شده برای اجرای ابنیه بتنی، مسئله نگهداری دقیق این سازه‌ها در برابر آب، باد‌ و یخبندان از اهمیت خاصی برخوردار است. در مناطقی که بستر رودخانه سست بوده و در اثر طغیان آب، امکان شسته شدن داشته باشد باید وضعیت آن را در اطراف پل بعد از طغیان‌های مختلف مورد برسی قرار داد تا با تدابیر مختلف از خالی شدن خاك اطراف پی‌ها و در نتیجه تخریب پایه‌ها جلوگیری شود. لایه عایق کاری و آسفالت کف جاده باید طوری انجام شود که از نفوذ و باقی ماندن آب در جسم پل جلوگیری شود.

بعد از پایان ساختمان پل و قبل از تحت سرویس قرار گرفتن، المان‌های مختلف آن‌را باید به دقت مورد بازدید قرار داد تا مشخص شود تحت بارهای دائمی و دستگاه‌های ساخت، تغییر شکل‌ها و ترك‌های پیش‌بینی نشده در آن ایجاد نشده باشد. همچنین بعد از آزمون بار‌گذاری که تحت شدیدترین بارگذاری ممکنه در طول دوره سرویس قرار می‌گیرد، باید کلیه تغییر شکل‌های ایجاد شده و فلش مقاطع بحرانی، ترك‌های احتمالی، نشست پایه‌ها، تغییر فرم دستگاه‌های تکیه گاهی و اتصالات مختلف به دقت مورد برسی قرار گیرند.

در طول دوره بهره‌برداری نیز در زما‌ن‌های مشخص باید قسمت‌های مختلف پل مورد بازدید قرار گیرند. ‌در پل‌های فلزی که احتمال از بین رفتن اتصالات پیچ و جوش، زنگ زدن المان‌ها و خوردگی آنها و بروز نا‌پایداری‌های الاسیتک موجود است. این بازدیدها باید به طور مداوم و حداقل هر پنج سال یکبار انجام شده و برای جلو گیری از تخریب قطعات، آنها را با مواد مناسب پوشانید. همجنین در مورد پل‌های بتن پیش‌تنیده شده وضع دستگاه‌های مهارتی و کشش کابل‌ها مورد بررسی قرار گرفته و با انجام عمل تزریق به نحو مناسب، از زنگ زدگی کابل‌ها جلوگیری به عمل آید.

از عبور سربارهای غیر مجاز که در طرح و محاسبه قطعات پل در نظر گرفته نشده‌اند، اکیدا باید جلوگیری شود.

بزرگ ترین پل ماشین رو

بزرگ ترین پل ماشین رو در کشور چین ساخته شده هست که واقعا عظیم هست و به شکل پروانه و به زیبایی هرچه تمام تر ساخته شده هست. بزرگ‌ترین پل هوایی کشور چین در شهر تیانجین قرار دارد که با نورپردازی‌هایی که روی آن انجام شده، در شب جلوه زیبایی از خود به نمایش می‌گذارد. بزرگترین پل هوایی کشور چین در شهر تیانجین قرار دارد که با نورپردازی هایی  که روی آن انجام شده، در شب جلوه زیبایی از خود نمایش می دهد. تیانجین که بعد ازشانگهای و پکن، سومین کلانشهر چین محسوب میشود، با سازه‌های عجیب و در عین حال زیبای خود در برخی ازموارد حتی از شهر اول کشور چین هم در رتبه بالاتری قرار دارد.

پل های زیبا و معروف جهان

پل بندر سیدنی

این قوس فولادی بزرگ که از بالای بندر سیدنی عبور می کند، طولانی ترین پل فولادی جهان نیست. اما با داشتن هشت خط ترافیک خودرو، دو خط راه آهن، یک خط دوچرخه و یک خط عابر پیاده جزء بزرگترین پل های جهان محسوب می شود.

این معبر در سال ۱۹۳۲ پنج سال قبل از پل Golden Gateافتتاح گردید و امتیاز پروژه عمرانی خود را با  آن به اشتراک گذاشت. این چشم انداز کلاسیک با جریان خروشان آبی که از زیر این گذرگاه عبور میکند، کشتی ها و قایق ها یی که در حال حرکت هستند و خانه اپرای سیدنی که مانند یک کشتی با بادبان های سفید به نظر می رسد، نقطه ی کانونی چشم انداز کلاسیک سیدنی هستند.

پونته وچیو فلورانس

پونته وچیو ( به معنی پل قدیمی) در فلورانس، خاستگاه رنسانس ایتالیا  است. معبری سنگی با سه قوس منحنی که برروی آن مغازه هایی وجود دارد که زیبایی های خاصی به آن بخشیده است. خانه ی دانته،  شاعر معروف در نزدیکی آن قرار گرفته و اغلب از آن عبور می کرده است.

پل بروکلین، نیویورک

پلی زیبا که برروی رودخانه شرق قرار گرفته و نیویورک و منهتن را به هم وصل می کند. عبور از این مکان که طول آن تقریبا یک مایل است نیم ساعت طول می کشد مگر اینکه در میانه ی راه به آسمان خراش های منهتن خیره شوید. ساخت آن از سال ۱۸۶۷ تا ۱۸۸۳ به مدت ۱۶ سال طول کشید و اولین پل معلق سیم فولادی در جهان است.

پل نو، پاریس

قدیمی ترین پل این شهر که در سال ۱۵۷۸ ساخته شد. این گذرگاه که بر فراز رودخانه سن بنا شده است یکی ازمحبوب ترین مکانها برای عابران پیاده است. چشم انداز آن از یک طرف به سمت کلیسای نتردام و از سمت دیگر رو به برج ایفل است. مجسمه هنری چهارم سوار بر اسب در وسط این سازه قرار گرفته است.

گلدن گیت، سان فرانسیسکو

رنگ این پل طلایی نیست بلکه نارنجی آتشین است. این معبر باشکوه که بر فراز اقیانوس آرام قرار گرفته است و سانفراسیسکو و کالیفرنیا را به هم متصل می کند. ماشین هایی که از روی آن عبور می کنند، کشتی های کروز که در زیر آن جریان دارند و هواپیماهایی که بر فراز این محل عبور در آسمان دیده می شوند، بسیار جذابند اما پیاده روی برروی آن بهترین تجربه است.

تاور بریج، لندن

این پل متحرک در سال ۱۸۹۴ در کنار برج لندن ساخته‌ شد و اغلب با پل لندن اشتباه گرفته می شود. این سازه از رودخانه تیمز عبور می کند و بخش شمالی آن را به بخش جنوبی متصل می کند. هنوز هم از موتور و دیگ بخار برای بالا بردن این سازه استفاده می کنند. با قدم زدن بر روی این گذرگاه چشم انداز بسیار زیبایی را از مسیر پر پیچ و خم رودخانه تیمز مشاهده خواهید کرد.

 زنجیر، بوداپست

این پل معلق نقشی اساسی در رشد بوداپست و رونق دادن این کلان شهر ایفا کرده است. در سال ۱۸۴۹این سازه بر فراز رودخانه دانوب ساخته شد و بودا و پست را در یک شهر به هم متصل کرد. طراح آن ویلیام کلارک است که همراسمیت را در لندن طراحی کرده است. او سیستم قایق های پونتونی را که به راحتی در آب های سنگین حرکت می کردند طراحی کرد. پس از جنگ جهانی دوم دوباره آن را بازسازی کردند و در سال ۱۹۸۹ محلی برای تظاهرات بود که آن را به تندیسی از آزادی تبدیل کرد.

پل اشیما اوهاشی

یک پل جاده‌ای بتنی به طول ۱.۶ کیلومتر است که از روی دریاچه ناکاومی در ژاپن عبور و شهر‌های ماتسو و ساکایمیناتو را به هم متصل می‌کند. اما چه چیزی رانندگی روی آن را هیجان انگیز می‌کند؟ این پل با شیب ۵ تا ۶ درصد بالا رفته تا کشتی‌ها بتوانند از زیر آن عبور کنند. وقتی از دور و از یک طرف آغاز تا پایان پل را نگاه کنیم، یک شیب ملایم را می‌بینیم، نه شیب ۴۵ درجه‌ای که در عکس‌ها به نظر می‌رسد.

در آخر

نیاز به پل ها زمانی نمایان شد که بشر برای گذر از مناطق صعب العبور نیاز به سازه ای مستحکم و امن پیدا کرد. موانع دشواری مانند دره ها و خیابان ها و رودخانه ها وجود دارد که قابل گذر نیستند و در این موارد استفاده از پل گزینه ی بسیار مناسبی است. این نوع سازه ها در سطح شهرها و روستاها به کار برده می شوند و استفاده از آن حوادث ناگوار را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. استفاده از پل ها باعث صرفه جویی در زمان نیز می گردد.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید