دیوار سبز (گرین وال)

0
3248
دیوار سبز
دیوار سبز
دیوار سبز (گرین وال)

دیوار سبز (گرین وال) : دیوار سبز چیست؟ دیوارهای سبز سازه های عمودی هستند که انواع مختلفی از گیاهان یا سایر سبزی های دیگر را می توان در آن کاشت کرد. دارای محیط کاشت شامل سنگ، آب و خاک و سیستم آبرسانی خودکار می باشند. به آنها دیوار گیاهی، دیوارهای زندگی یا باغ های عمودی گفته می شود.

دیوار سبز در سالهای اخیر روندی روبه رشد داشته است، دیوارهای سبزی که در محیط های شهری نصب می شوند، علاوه بر اینکه محیط زندگی را جذاب مز کند، فواید و مزایای بی شماری دارد.

دیوارهای  سبز را هم می توان در داخل خانه و هم در خارج از خانه ساخت، این دیوارها تقریبا برای هر شرایطی مناسب هستند.

به تازگی ایده ی دیوار سبز و بسیار شیک در هر بخشی از یک ساختمان، ایستگاه مترو، خیابانها، رستورانها و… بصورت یک فن آوری سالم و پایدار وجود دارد. همچنین دیوارهای سبز با عنوان دیوارهای زندگی شناخته شده است. اما ای بار میخواهیم با نگاه دقیق تر سعی بر شناخت هر چه بهتر این ریه های زندگی داشته باشم. تا بتوانم یکی از این ریه ها را در خانه خود پرورش بدهیم.

فواید ساخت دیوار سبز
  • بهبود کیفیت هوا

از نظر علمی ثابت شده که گیاهان می توانند کیفیت هوا را بهبود ببخشند، درواقع جنگل های بزرگ و بارانی مانند آمازون “ریه های جهان ” محسوب می شوند.

دیوار سبز به طور چشم گیری باعث بهبود کیفیت هوا در هر محیطی می شوند، دیوار سبز مثل یک فیلتر طبیعی عمل می کند، هوای آلوده را می گیرد و اکسیژن پاک آزاد می کند.

اگر در یک محیط اداری نصب شود حضور دیواز سبز باعث افزایش بهره وری کارکنان و سلامت عمومی می شود

دیوار سبز
دیوار سبز
  • زیبا شناسی

دیوار سبز می تواند هر اتاق کسل کننده و خسته کننده خانه و دفتر را، به یک محیط جذاب و پر انرژی تبدیل کند.

با نصب دیوارسبز در محل کار می توانید محیطی زیبا و سالم برای خودتان و برای مشتریان یا مراجعه کنندان به وجود آورید

  • کاهش هزینه های انرژی

دیوار سبز یک تهویه کننده ی طبیعی هوا می باشد. متعادل کننده ی رطوبت است ،و از طریق فرآیند تبخیر هوای اطراف را سرد و خنک نگه می دارد ، بنابراین در فصل تابستان مواقعی که هوا بسیار گرم است به جای استفاده کردن از وسایل خنک کننده برقی که بسیار پر هزینه بوده با نصب دیوار سبز میتوانید محیطی خنک با هوای با کیفیت و  اکسیژن سالم داشته باشید. و در فصل زمستان هم دیوار سبز در خارج از ساختمان مانند یک عایق عمل می کند و باعث گرمای لذت بخش در داخل ساختمان می شود.

  • کاهش سر و صدا

شاید شما تعجب کنید که چطور دسته ای از گیاه می تواند به کاهش سر و صدا کمک کند! این درواقع یکی از مزایای کمتر شناخته ی شده دیوار سبز می باشد.

دیوار سبز باعث کاهش آلودگی صوتی می شود.  در مواقعی که شما در یک ترافیک هستید یا در یک رستوران یا جاهای شلوغ،  شاخ و برگ گیاهان با عمل انعکاس سر و صدای آزار دهنده محیط را  جذب می کنند  و آرامش را به محیط بازتاب می دهند.

چگونه دیوار سبز نصب کنید؟

دیوار سبز برای کسانی که فضای باغ زیادی ندارند یا محیط سبز ندارند بهترین گزینه می باشد. اگر چه برای پروژه های بزرگ نیازمند تجهزات حرفه ای تر است اما دیوار سبز موردی است که می توانید با هزینه های کمتر و تجهزات ساده تر در منزل خود آن را بسازید، و داشته باشید.

فضای مورد نظر خود را برای نصب دیوار انتخاب کنید. ابتدا با ساخت یک قاب شروع کنید. شما به یک ساختار خوب و جامد نیاز دارید که می تواند روی دیوار آویزان شود. پلاستیک معمولا به عنوان مناسب ترین ماده برای استفاده در نظر گرفته می شود، سپس ورقه های پلاستیکی باید به قاب متصل شوند تا از نشست آب جلوگیری شود.

سپس باید لایه ای از پارچه را به دور قاب بچرخانید، این پارچه در واقع محل رشد گیاهان می باشد، پارچه ای انتخاب شود که دارای خواص ماندگاری آب است و باعث می شود ریشه ی گیاهان سالم بمانند و به راحتی تغذیه شوند، یک سیستم آب برای آبیاری ایجاد کنید تا بتوانید به تمام قسمتهای دیوار دسترسی پیدا کنید، معمولا سبک کار برای آبیاری به این صورت است که لوله ی آب را در بالای دیوار سبز وصل می کنند البته طرز قرار گرفتن لوله ی آبیاری باید به گونه ای باشد که آب به راحتی و به آرامی در قسمتهای پایین سرریز شود و تمام دیوار آبرسانی شود. می توانید در این زمینه از متخصص مشورت بگیرید. گام بعدی استفاده از کود می باشد، کودهای مختلفی در بازار وجود دارد. برخی از آن‌ها پودرهای قابل حل در آب هستند و برخی دیگر کودهای مایع غلیظی هستند که هر دو باید در آب رقیق و سپس استفاده شوند. برخی از کودها در پوشش‌های مخصوصی قرار دارند که باعث می‌شود کود در طی زمان و به آرامی  درخاک گلدان آزاد شوند. برخی از کودها به طور آماده در خاک گلدان حل شده اند و به صورت آماده به فروش می‌رسند.

دیوار سبز
دیوار سبز

دیوار سبز عمودی چیست؟

به دیواری که در آن گیاهان به صورت عمودی در یک خط منظم کاشته می شوند، دیوار سبز عمودی گفته می شود، نگهداری از این نوع دیوار بسیار آسان است.

چه گیاهانی در دیوار سبز کاشته می شوند؟

گیاهانی که می خواهید در دیوار سبز خود قرار دهید را تعیین کنید، اینکه می خواهید دیوار داخلی ساختمان یا بیرونی آن چه گیاهانی بر روی آن رشد کند کاملا به سلیقه ی شما بستگی دارد. اما این نکته حائز اهمیت است که حتما از گیاهانی که شرایط نگهداری آنها به همدیگر شباهت داشته باشد.

سعی کنید گیاهانی را انتخاب کنید که به راحتی رشد می کنند. مانند سرخس ها و آویشن، یا آنهایی که موثرترین گیاهان برای حذف آلاینده های محیط باشند.

در دیوار عمودی بسیاری از گیاهان را می توان رشد داد و پرورش کرد، انواع گیاهان سبزیجات مانند گوجه فرنگی، فلفل. گیاهان گلدار، و حتی کاکتوس. می توان این گیاهان را بصورت تکی روی دیوار، یا هر یک را در اندازه های متفاوت روی دیوار کاشته شود. ترکیب گیاهان مختلف با هم فضای بسیار زیبایی به دیوار سبز می دهد و محیط را دلچسب و لذت بخش می کند، همیشه سعی کنید چند نوع گیاه در چیدمان دیوار سبز داشته باشد.

تجهزات ساخت دیوار سبز

  • گام اول انتخاب مکان مناسب برای ایجاد دیوار سبز

بسته به نوع گیاهی که میخواهید کاشت کنید انتخاب مکان فرق می کند اگر گیاهان انتخابی شما به نور زیاد نیاز دارند نکانی را انتخاب کنید که بیشترین نور را در طول روز میگیرد. اگر گیاهان شما به نور کم احتیاج دارند دیوار را در مکان کم نورتر ایجاد کنید، اما به یاد داشته باشید نور امری حیاتی و مهم است.

  • گام دوم: انتخاب قاب مناسب

بعد از انتخاب مکان مناسب، با یک مداد ومتر نواری اندازه ی قابی که می خواهید گرین وال را بر روی آن قرار دهید، بررسی کنید. تعداد قاب هایی که برای پر کردن نیاز است را تعیین کنید، می توانید از قابهای چوبی، پلاستیکی یا فلزهای نمدپوش شده استفاده کنید، قابها را هم آماده می شود خرید هم اینکه از بیرون تهیه کرد، ولی باید بدانید که قابهای پلاستیکی و چوبی موجود در بازار بسیار کوچک هستند، اما می توان با کنار هم قرار دادن چندین گروه از این قابها یک قاب بزرگتری ایجاد کرد. قابها دارای سوراخ های کوچکی هستند که گیاهان در آنها قرار میگیرند.

نکته ای که در اینجا باید گفته شود این است که این قابها را به راحتی می توان آویزان کرد اما قبل از آویزان کردن قاب باید توجه کنید آیا دیوار مورد نظر تحمل قاب را دارد یا خیر، اگر نتوانستید دیوارتان را آویزان کنید می توانید دیوار سبز خود را متحرک کنید تا به راحتی در هر جایی که بخواهید انتقال بدهید.

اندازه و طراحی  دیوار

دیوار سبز در اندازه های مختلف ساخته می شود درطراحی دیوار سبز ویژگی گردش هوا در اولویت قرار دارد. تا گیاهان همیشه تازه و شاداب بمانند.

دیوارهای سبز از چوب، ناژول های فلزی یا پلاستیکی که معمولا مستطیل شکل هستند ساخته می شوند. اکثر دیوارهای داخلی روی دیوار نصب می شوند.

گیاهان دیوار سبز به محیط رشد نیاز دارند تا بتوانند ریشه های خود را بگیرند. محیط رشد گیاهان معمولا گلدان، کیسه یا جعبه است، که به شکل های مختلف ( ورقه ای ، فیبری، قفسه ای) موجود مز باشد. باید سعی شود از استانداردهای موجود در بازار استفاده شود.

دیوار سبز
دیوار سبز
  • گام سوم: سیستم آبیاری

اکثر دیوارهای سبز دارای سیستم آبرسانی داخلی هستند، اما مقدار آب مورد نیار برای گرین وال همیشه مسئله بوده است. بنابراین همیشه سعی کنید گیاهانی انتخاب کنید که نیاز آنها به آب و نور یکسان باشد، تا هم به راحتی رشد کنند هم مراقبت از آنها دشوار نباشد.

  • گام چهارم: انتخاب گیاه برای ساخت دیوار سبز ( گرین وال )

قبل از انتخاب گیاه برای دیوار اول باید شرایط مکان مورد ارزیابی قرار بگیرد. مثلا اگر میخواهید دیوار سبز را در داخل نصب کنید، از گیاهانی که به نور زیادی نیاز ندارند می توان استفاده کرد، مانند سرخس ها، آویشن، کاکتوس، بعضی از گیاهان گلدار مانند زنبق.

اما اگر مکان شما دارای نور زیاد باشد، بنابراین باید گیاهانی که مقاوم تر به نور هستند و نور زیادی برایشان مضر نیست انتخاب کنید، که گیاه کروتون یک گزینه ی عالی برای دیوار سبزتان است.

دیوار سبز
دیوار سبز

نکاتی درباره ی دیوارهای سبز داخلی و خارجی

دیوار های سبز داخلی و خارجی هر کدام برای اهدافی مختلف در جاهای مختلف به وجود می آید، این دیوارهای زیبا می توانند طیف وسیعی از گیاهان بسته به نوع شرایط و آب و هوایی که در آن زندگی می کنیم داشته باشند.

ساخت دیوارهای سبز دارای محدودیت هایی از لحاظ شرایط آب و هوایی می باشد، زیرا آنها باید بتوانند شرایط اطراف خود را تحمل کنند، تا از بین نروند.

دیوارهای سبز داخلی از لحاظ اندازه محدویت بیشتری نسبت به دیوارهای خارجی دارند، و به این دلیل نیز خیلی راحتر نگهداری می شوند، دیوارهای هوشمند و فعال تنها در داخل خانه انجام می شوند و باید در دیوارهای داخلی استفاده شوند، زیرا بازده ی تصفیه هوا آنها به قدر کافی قدرتمند نیست و نمی تواند برای دیوارهای خارجی تاثیر گذار باشد.

نکته ی دیگر در مورد دیوارهای سبز این است که گیاهانی که در دیوار سبز به کار برده می شوند گرمسیری هستند، و در اکثر شرایط جهان خارج ازحیات طبیعی خود از بین می روند.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید