جعبه تقسیم آلومینیومی

0
413
جعبه تقسیم آلومنیومی
جعبه تقسیم آلومنیومی

جعبه تقسیم آلومینیوم

جعبه تقسیم آلومینیومی از انواع متداولی دربخش سیم کشی ساختمان سازی می باشد. این نوع جعبه تقسیم دارای انواع واترپروف ( ضدآب) است که مقاوم در برابر گرد وغبار نیز است. سایزهای مختلف جعبه تقسیم آلومینیومی در بازار عرضه می گردند.

استفاده از جعبه تقسیم آلومینیومی و کابل های مرغوب از هزینه های ثانویه پیشگیری به عمل می آورد.

امکان ساخت جعبه تقسیم آلومینیومی بر اساس نظر مشتریان وجود دارد. ورودی و خروجی جعبه های تقسیم نیز به شکل سفارشی تعبیه می شوند.

جعبه های تقسیم از جنس های متنوعی نظیر چدن، استیل، پلاستیکی ( فایبرگلاس) و (جعبه تقسیم) آلومینیومی ساخته می شوند.

جعبه تقسیم آلومینیومی دارای وزن سبکی است و نسبت به انواع فلزی دیگر از ایمنی بالاتری برخوردار است.

جعبه تقسیم آلومینیوم در مقابل نوع استیل ضعیف تر می باشد. نوع استیل مناسب فضاهای سرباز وغیر قابل کنترل می باشد.

در زمان خرید جعبه تقسیم آلومینیومی با در نظر گرفتن بودجه خود،مقاوم ترین نوع جعبه تقسیم را تهیه نمایید.

انواع جعبه تقسیم فلزی از جمله جعبه تقسیم آلومینیومی مقاوم در برابر اشعه یووی، ضد حریق و عایق حرارتی می باشند.

جعبه های تقسیم آلومینیومی دارای اشکال متنوعی نظیر :مربع، مستطیل، گرد، هشت ضلعی، سقفی می باشد.

جعبه تقسیم آلومنیومی
جعبه تقسیم آلومنیومی

جعبه تقسیم آلومینیومی چیست؟

جعبه تقسیم آلومینیومی با استفاده از مواد اولیه مرغوب ( آلومینیوم و روکش رنگ الکترواستاتیک ضدخش) و قرارگیری درکوره ریخته گری با رعایت استانداردها تولید و عرضه می گردد.

از جعبه تقسیم آلومینیومی به منظور انشعاب گیری در مسیر لوله هاو کابل های برق استفاده می شود. جعبه تقسیم، جایگاه اتصالات برقی می باشد. از این جعبه به منظور حفاظت و ایمنی بخشی سیم کشی از خطر دمای بالا استفاده می شود.

جعبه های تقسیم قابل استفاده در مکان های مسقف و غیر مسقف می باشند. انواع ضد آب جهت استفاده در مکان های خارج از ساختمان متداول می باشند.

از جعبه تقسیم با نام های ” جعبه الکتریکی”، ” جعبه ترمینال” یا “jbox ” نیز یاد می شود.

اشکال و سایزهای متفاوت جعبه تقسیم آلومینیومی کدامند؟

جعبه تقسیم آلومینیومی در اشکال چهارگوش و گرد می باشد. هر یک از اشکال مذکوردارای ورودی و خروجی متفاوتی هستند. سایز های متداول جعبه تقسیم عبارتند از : 10*10- 15*15- 25*25- 30*30 – 40*40 می باشند.

انواع جعبه تقسیم آلومینیومی کدام موارد می باشند؟

جعبه تقسیم آلومینیومی، همانطور که از نامش پیداست از جنس آلومینیوم تولید می شود. اکثر جعبه های ضدآب تقسیم از جنس آلومینیوم تولید می شوند. این جعبه ها عایق رطوبت و گردوغبار می باشند.

جعبه تقسیم آلومینیومی در دو نوع کلی * معمولی و * واترپروف ( ضدآب ) تولید می شود.

قیمت جعبه تقسیم آلومینیومی

جعبه تقسیم آلومینیومی براساس قابلیت ها، واترپروف بودن، سایز دارای قیمت های متفاوتی می باشد. رنج قیمت جعبع تقسیم از 50 هزارتومان تا 1300 هزار تومان در بازار موجود می باشد.

انواع رایج جعبه تقسیم الکتریکی

4 نوع متداول جعبه تقسیم عبارتند از :

1// جعبه تقسیم فلزی

2// جعبه تقسیم پی وی سی ( پلاستیکی)

3// جعبه تقسیم ABS (پلاستیکی)

4// جعبه تقسیم فایبرگلاس

اکثر مکان هایی که ردپایی از الکتریسیته است، جعبه تقسیم نیز دیده می شود.

کاربرد جعبه تقسیم الومینیومی

جعبه تقسیم به چندین منظور مورد استفاده قرار می گیرد:

* جهت ایمنی از برخورد افراد با سیم های برق لخت

*محافظت از سیم ها در برابر گردو غبار و رطوبت

* ممانعت از دسترسی حیواناتی مثل موش که سیم ها را می جوند

* نظم دهنده بخش های الکتریکی طبقات

* در صورت کاور صحیح و کامل سیم ها، امکان حریق به صفر می رسد

خلاصه : جعبه های تقسیم به عنوان محافظ دسته های سیم ها، مانند تابلو برق فشار قوی، عمل می کند.

جعبه تقسیم آلومینیومی از تماس آب، موش ها، دستهایتان با سیم های برق لخت جلوگیری به عمل می آورند.

در صورت عایق بندی مناسب، از بروز حریق در داخل جعبه تقسیم آلومینیومی جلوگیری به عمل می آورند .

همچنین امکان سیم کشی در داخل ساختمان را سهولت می بخشند. هر جعبه تقسیم آلومینیومی در ساختمان نشانگر بخش مجزایی از سیم کشی در کل پلن طبقه می باشد.

این نوع از تقسیم بندی، انجام کارهای الکتریکی داخلی را تسهیل می بخشد.شغل برقکاری بدون وجود جعبه تقسیم بسیار سخت می گردد.

جعبه تقسیم آلومنیومی
جعبه تقسیم آلومنیومی

انتخاب جعبه تقسیم مناسب

انواع متعددی از جعبه های تقسیم وجود دارند. مناسب ترین جعبه تقسیم برای شما بسته به نیازتان تعیین می گردد.

آیا به جعبه تقسیم ضد آب نیاز دارید؟ به جعبه تقسیم آلومینیومی داخلی یا خارجی نیاز دارید؟به جعبه تقسیم 4 یا 8 ترمینال نیازمندید؟ سوالات همچنان ادامه دارد… تا مناسب ترین نوع جعبه تقسیم به شما پیشنهاد گردد.

بگذارید انتخاب ها را مختصر نماییم. موارد زیر 4 فاکتوری هستند که که در زمان انتخاب جعبه تقسیم به یاری شما می آیند:

1// میزان ایمنی جعبه تقسیم

2//چگونگی اتصالات سیم ها در داخل جعبه تقسیم ( نوع و تعداد ترمینال ها)

3// متریالی که جعبه تقسیم از آن ساخته می شود

4// سایز و شکل جعبه تقسیم

# میزان ایمنی جعبه تقسیم

انجمن ملی تولید کنندگان برقی ( NEMA)، استاندارهای تولیدات برقی را در امریکای شمالی برای تمامی محصولات از جمله جعبه تقسیم عوان نموده است.

NEMA به خروجی جعبه تقسیم متناسب با آب و هوا امتیاز داده است. اینکه جعبه تقسیم مقاوم در برابر گرد وغبار است؛محافظ نور، باد، برف و دیگر شرایط آب و هوایی چطور؟!

چنانچه به جعبه تقسیم محافظ در برابر شرایط جوی نیازمندید، بایستی نوع 3 NEMA  ( نظیر  X3,RX3,SX3 ) را تهیه نمایید. این نوع از جعبه تقسیم ضد زنگ زدگی و پوسیدگی می باشد.

رده بندی NEMA به شما نشان خواهد داد که ایا جعبه تقسیم مناسب مکان های مخاطره آمیز یا غیر آن است یا خیر؛ آیا جعبه تقسیم مناسب استفاده درمکان های مسقف یا غیر مسقف است. همچنین این رده بندی مشخص می کند که چه میزان جعبه تقسیم از کابل ها و وایرها دربرابرچربی، سرماو فرسایش  محافظت به عمل می آورد.

سیستم رده بندی متداول دیگر سیستم درجه حفاظت (IP) یا سیستم رده بندی سازمان ایمنی ملی می باشد. این رده بندی با تایتل ” رده بندی  IP شناخته شده است.

رده بندی IP، درجه محافظتی جعبه تقسیم آلومینیومی را در برابرتاثیرات عناصر خارجی مانند گرد وغبار و رطوبت توصیف می نماید.

تاثیرات عناصر خارجی، راهی برای بیان این موضوع لست که چه چیزی مجاز به ورود به جعبه تقسیم می باشد.

سطوح مختلف محافظتی وجود دارند- به عنوان مثال مقاومت جعبه تقسیم در برابرگرد وغبار یا آب، جعبه تقسیم مقاوم در برابر گردو غبار، جعبه تقسیم مقاوم در برابر آب و جعبه تقسیم های زیرآبی. سطح دقیق ایمنی بسته به رده بندی IP می باشد.

متداول ترین جعبه تقسیم ها برمبنای رده بندی IP

# جعبه تقسیم های 65 IP – جعبه های تقسیم مشمول این رده بندی تا حدودی در برابرورود گرد و غبار مقاوم می باشند. و تا حدودی در برابر ورود آب از قسمت بالایی مقاوم هستند.

# جعبه تقسیم های 67 IP – جعبه های تقسیم بُلد شده با این کد مقاوم در برابر گردو غبار می باشند؛ و در برابر ریزش آب ( فرو رفتن به زیر آب تا عمق 1 متر ) مقاوم می باشند.

# جعبه های تقسیم 68 IP – این جعبه های تقسیم مقاوم در برابر گردو غبار می باشند. این جعبه ها در برابر فرو رفتن در زیر اب نیز مقاوم هستند. کارخانه ها میزان مقاومت در برابر آب این جعبه ها ( اینکه تا چه میزان قابل فرو رفتن و ماندن در آب هستند) را درراهنما عنوان می دارند.

بهتر است از جعبه هایی بهره ببرید که سطح ایمنی آنها فراتر از رده بندی های متداول باشد. این رده بندی ها کمک می نماید که فرد از سطح ایمنی جعبه تقسیم آلومینیومی خود مطلع گردد. در اینصورت امکا بروز مشکلات و خطرات احتمالی قابل کنترل است.

ترمینال های جعبه تقسیم آلومینیومی

ترمینال، نقطه ای در جعبه تقسیم است که در آن دو سیم به یکدیگر متصل می گردند. اغلب ترمینال های متعددی در یک جعبه تقسیم مشابه وجود دارد. با هر ترمینال، دو سیم مختلف به یکدیگر متصل می گردند. چنانچه هنوز سیم ها عایق بندی هستند، می توانید از یک سیم چین خوب برای جداسازی عایق سیم ها پیش از جاگذاری در ترمینال استفاده نمایید.

می توانید به هر یک از ترمینال ها به چشم یک بارانداز بنگرید. هر یک از باراندازها در بندر به منظور حمل خطی دیگر عمل می نمایند. هر ترمینال در داخل جعبه تقسیم مسئول ایجاد کانکشن الکتریکی متفاوت است.

هر جعبه تقسیم همانند لنگرگاه دارای بنادر متعددی می باشد. متداول ترین نوع جعبه تقسیم دارای 6-4 ترمینال می باشند. تعداد دقیق ترمینال ها بسته به میزان کانکشن های مورد نیاز شما است. در زمان تهیه جعبه تقسیم دقت نمایید که جعبه دارای تعداد ترمینال های مورد نیاز شما باشد.

سیم کشی از میان ترمینال ها جهت ایجاد تقسیم بندی الکتریکی صورت می پذیرد. می توانید ولتاژ را براساس تقسیمات داخلی جعبه محاسبه نمایید. روش های محدودی برای ایجاد اتصالات سیم در داخل جعبه تقسیم آلومینیومی وجود دارد.نوع ترمینال به اینکه چگونه دقیقا سیم ها به هم متصل می گردند، می باشد:

* ترمینال های پیچی ردیفی

به دلیل نصب سریع به این نام شناخته  شده اند. این نوع ترمینال، بوسیله پیچ شدن هر یک از هسته های کابلی در داخل حفره خود، ایمن می گردند.

* ترمینال های تک پیچ

این نوع ترمینال تمامی کابل ها را در داخل یک نقطه ارتباطی می آورد. تمامی کابل ها با یک تک پیچ بسته می شوند( از یک پیچ گوشتی برقی خوب استفاده کنید). ترمینال های تک پیچ ، قابل دسترس ترین ترمینال ها می باشند. این ترمینال ها تعداد زیادی سیم را در بر می گیرند.

* ترمینال های  بدون پیچ

انواع جدید ترمینال ها هستند که با بست یا فشردن وایرها ( بدون نیاز به پیچ) در جای خود قرار می گیرند. این ترمینال ها محبوب هستند و مناسب مکان های غیرقابل دسترس طراحی گردیده اند.

 

خرید با توجه به نیاز

خرید جعبه تقسیم آلومینیومی از آن دست خرید هایی است که بایستی با توجه به نیاز انجام گیرد. پیش از خرید با تکنسین برقی ساختمان تان مشورت کنید تا با هزینه اولیه ، از هزینه های ثانویه بکاهید. در مقاله مذکور سعی گردید اطلاعاتی جامع با موضوعیت ” جعبه تقسیم ” ارائه گردد. امید که این مطالب این مقاله برایتان مفید بوده باشد. سپاس که تا پایان این مقاله ما را همراهی نمودید.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید