پرده و کرکره

0
2954
پرده و کرکره
پرده و کرکره

پرده و کرکره

پرده و کرکره: پرده ها یکی از مهم ترین عناصر دکوراسیون داخلی محسوب می شوند اما علی رغم اهمیت زیاد، توجه چندانی به آنها نمی شود. در این مطلب به معرفی نمونه مدل های شیک پرده می پردازیم که به شیوه ای کاملا صحیح انتخاب و با چیدمان اتاق هماهنگ شده اند. در تزیین دکوراسیون خانه ما اغلب در مورد همه چیز از قبیل، رنگ، سبک، دکوری و اکسسوری ها فکر می کنیم اما معمولا  چیزهای کوچکی را فراموش می کنیم که در عمل تفاوت بزرگی ایجاد می کنند. پرده یکی از همین عناصر بنظر کوچک است که در دکوراسیون داخلی، توجه لازم به آن نمی شود.

پرده های علاوه بر اینکه تاثیر زیادی در زیبایی دکوراسیون داخل خانه دارد کاربرد های زیادی نیز در خانه دارد از پرده ها برای کاهش و یا قطع تابش نور استفاده میشود استفاده از پرده ها در  محیط های مختلف خانه متفاوت است برای مثال طرح و رنگ پرده های اتاق خواب با پرده پذیرایی متفاوت است. سعی کنید در انتخاب پرده ها نیز به همه ی وسایل های موجود در اتاق را بررسی کنید تا باهم هماهنگ باشند . اگر همه ی وسایل های یک اتاق باهم از نظر رنگ و طرح هماهنگ باشند زیبایی دکوراسیون داخل خانه نیز بیشتر میشود.

پرده ای که شما برای اتاقتان انتخاب می کنید باید مانند جزئی طبیعی از دکوراسیون اتاق خواب دیده شود. بهتر است برای هر  اتاقی از پرده متفاوتی استفاده کنید زیرا در خانه های امروزی عموما هر کدام از اتاق ها، سبک طراحی متفاوتی دارند و به همین خاطر انتخاب مدلی هماهنگ با همان سبک بکار رفته در اتاق، انتخاب درست تری خواهد بود.

الگویی که برای پرده انتخاب می کنید می تواند اتاق را از آنچه که هست بزرگتر یا حتی برعکس، کوچکتر نشان بدهد، بنابراین نوع طرح و الگو پرده نکته مهمی است که باید به آن توجه زیادی کنید. به توصیه طراحان، باید رنگ زمینه پرده با رنگ زمینه دکوراسیون اتاق یا همان تم خانه، هماهنگ باشد. همچنین باید مراقب باشید تا زیاد از الگوهای متفاوت استفاده نکنید زیرا فضا را شلوغ و بهم ریخته نشان می دهند. وقتی پرده ای را برای پنجره بزرگ انتخاب می کنید، باید توجه زیادی به اندازه شکل الگوهای داشته باشید، شکل های خیلی بزرگ، بر فضا غالب می شوند و شکل های خیلی کوچک خیلی شلوغ بنظر می رسند.

اما فقط نباید تمام توجه به روی خود پرده گذاشته شود، آستری پرده نیز اهمیتی به همان اندازه زیاد دارد. شاید از لحاظ ظاهری تاثیر آنچنانی در نمای پرده ها نداشته باشند اما نوع آستری که انتخاب می کنید تا حد زیادی میزان نور ورودی را تعیین می کند. برای مثال مکان هایی که باید تاریک تر از حد معمول باشند مانند اتاق نوزاد، اتاق تماشای فیلم و همچنین اتاق افراد شب کار، استفاده از آستری های ضخیم و تیره مناسب تر است در حالی که برای فضای پذیرایی و آشپزخانه آستری ها باید نازک تر باشند تا فضا روشن تر شود.

اگر منزلتان کوچک است و از طرفی پنجر های بزرگی در خانه دارید باید از این فرصت استفاده کرده و هر چه بیشتر نور طبیعی را وارد منزلتان کنید. نصب نکردن پرده برای پنجره ها، تمام نور بیرون را وارد خانه کرده و فضا را بزرگ و دلباز نشان می دهد، اما از طرفی پنجره بدون پرده، هم نازیبا بنظر می رسد و هم اینکه ممکن است فضای داخل را در دید افراد غریبه قرار دهد. در چنین شرایطی استفاده از پرده های نازک بهترین گزینه است زیرا هم زیبا هستند و هم دید افراد خارجی را محدود می کنند.

یکی از دلایل کم توجهی مردم به پرده ها می تواند عوامل اقتصادی باشد، بعضا قیمت زیاد پارچه های با کیفیت مانند ابریشم باعث می شود مردم به گزینه های دیگر و یا پرده های ساده تر روی بیاورند. اما واقعا پرده تاثیر بسیار زیادی در زیبایی دکوراسیون داخلی خانه دارند در نتیجه عامل هزینه نباید به هیچ عنوان مانع گرفتن پرده مد نظرتان شود. عموم مردم وقتی در طراحی داخلی منزلشان با کمبود بودجه  روبرو می شوند پرده ها اولین عناصری هستند که قربانی می شوند تا این کمبود هزینه ها کمی جبران شود در صورتی که یکی از اشتباه ترین کارها را انجام داده اند.

انتخاب پرده نامناسب می تواند تمام جذابیت دکوراسیون اتاق نشیمن یا اتاق خواب شما را از بین ببرد و به نوعی فضا را افسرده و دلتنگ نشان دهد. اگر از لحاظ مالی در مضیقه هستید، می توانید از پارچه های ارزان تر استفاده کنید اما همیشه به عامل کیفیت توجه داشته باشید زیرا پارچه های ارزان قیمت با کیفیت مناسب نیز در بازار موجود هستند فقط باید اندکی دقیق تر و موشکافانه تر به جزئیات نگاه کنید. برای آشنایی بیشتر با پارچه های ارزان و باکیفت نگاهی به مدل های شیک پرده زیر بیاندازید تا متوجه اهمیت کیفیت آنها در دکوراسیون داخلی شوید.

پرده و کرکره
پرده و کرکره

انواع پارچه برای دوخت پرده

امروزه پارچه های پرده ای از تنوع بسیار بالایی برخوردار هستند و هر گونه سلیقه ای را پاسخگو می باشند. از پرده های ساه و سبک گرفته تا پرده های سنگین و طرح دار، همه در دسترس عموم قرار دارند و هر فرد با توجه به سلیقه و میزان بودجه خود می تواند متناسب با دکوراسیون داخلی منزل پرده مناسب را انتخاب کند. انواع پارچه های پرده ای به شرح زیر میباشند:

پارچه دانتل

امروزه پارچه های دانتل یکی از پرطرفدارترین انواع پارچه های پرده ای می باشند. این پارچه ها با طراحی خاص، مخاطبان زیادی را به سمت خود جلب کرده اند. پارچه های دانتل نمای بسیار زیبایی دارند و انتخاب مناسبی برای پرده های اتاق های نشیمن هستند.

پارچه حریر

حریر پارچه ای است که در دوخت پرده های سبک از آن استفاده می شود. پارچه های حریر از ظرافت و لطافت خاصی برخوردار هستند و از آن ها می توان در دوخت انواع پرده برای اتاق های مختلف منزل استفاده نمود. پرده هایی که با حریر دوخته میشوند مناسب مکان هایی هستند که به نور بیش تری نیاز دارند. این پارچه ها به دلیل دارا بودن ظرافتی خاص، در برابر نور خورشید مقاومت چندانی از خود نشان نمی دهند، به همین خاطر بهتر است به همراه پرده های حریر از آستری نیز استفاده شود.

پارچه های کتان و ساتن

پارچه های کتان و ساتن در عین سادگی طراحی گرمی دارند. این نوع از پارچه ها جزء پارچه های ضخیم محسوب می شوند و نور آفتاب را به راحتی از خود عبور نمی دهند. به همین دلیل در استفاده از پرده های کتان و ساتن، نیاز به نصب آستری نیست.

پارچه های ابریشم و مخمل

استفاده از پارچه های ابریشم و مخمل برای اتاق های رسمی، مانند اتاق پذیرایی مناسب می باشد. این نوع پارچه ها خوب حالت می گیرند و فضای رسمی اتاق را دلنشین تر می کنند.

انواع مختلف پرده

این روزها مدل های متنوعی برای دوخت پرده ارائه میشوند که با توجه به سبک به کار رفته در طراحی داخلی منزل و سلیقه مخاطب می توان از آن ها استفاده نمود.

▪ مدل آستری

آستری پارچه ای ارزان قیمت با قابلیت شستشو است که از جنس کتان یا پارچه هایی که کمی پلاستیک در تولید آن به کار رفته، میباشد. این پرده را در زیر پرده های اصلی نصب میکنند و در واقع محافظی برای جلوگیری از تابش مستقیم نور خورشید به پرده اصلی میباشد. برای حفظ ظاهر پرده های توری یا حریر، آستری را اصولا بدون طرح و به رنگ کرم یا سفید انتخاب میکنند. آستری به صورت جداگانه در زیر پرده آویزان میشود.

▪ مدل پرده رومن

مدل رومن از سادگی و ظرافت خاصی برخوردار است. این مدل پرده به صورت کرکره ای باز و بسته می شود. استفاده از آن برای فضایی که طراحی آن ساده بوده و بیش از یک دست مبلمان در آن استفاده شده، مناسب است. پرده های رومن از پارچه های ساده یا بافت دار تهیه میشوند اما بنا به سلیقه مشتری میتوان آنها را با پارچه های راه راه یا چهارخانه نیز طراحی کرد. از ویژگی های بارز این مدل پرده عدم استفاده از آستر در زیر آن میباشد. مکانیزم حرکت و تنظیم پرده رومن مشابه پرده شید رول است و جزء مدرن ترین پرده ها محسوب میشود.

▪ پرده پیلی دار

مدل پیلی دار با استفاده از پارچه های حریر به راحتی قابل اجرا می باشد. این مدل پرده با هرگونه سبک دکوراسیون داخلی هماهنگی دارد و برخلاف سادگی  خود، جلوه ای بی نظیر به فضای مورد نظر میبخشند. استفاده از پرده های پیلی دار برای اتاق هایی که سقف آن ها کوتاه است مناسب می باشد، زیرا آنها باعث می شوند سقف اتاق بلندتر به نظر بیاید. این نوع پرده گزینه ای مناسب برای پنجره های کم عرض در نظر گرفته شده اند.

▪ پرده والان دار

در پرده های والان دار از پارچه ای به عنوان شال یا والان بر روی پرده زیرین استفاده می شود. این مدل پرده در میان اکثریت افراد از محبوبیت ویژه ای برخوردار است. در استفاده از این مدل توجه داشته باشید اگر پرده زیرین شما ساده است، از پارچه ای طرح دار برای والان استفاده نمایید و در مقابل اگر قصد دارید از پارچه ای طرح دار برای پرده زیرین استفاده کنید، والان پرده باید پارچه ای ساده و بدون طرح باشد. استفاده از این نوع پرده ها با هرگونه طراحی داخلی هماهنگی دارد. اگر سبک مدرن را در طراحی دکوراسیون خانه خود اجرا نموده و مدل والان دار را برای پرده در نظر گرفته اید، بهتر است از یک والان ساده در یک گوشه از پرده استفاده کنید. توصیه می شود در طراحی منزل به سبک کلاسیک با الهام از سبک ویکتوریایی، از والان های پرچین استفاده نمایید.

▪ پرده ترکیبی

مدل ترکیبی از ترکیب دو پارچه ساده و طرح دار تشکیل میشود. اگر قصد دارید از پرده ترکیبی استفاده کنید، باید به تطابق رنگ پرده با دیگر اجزای اتاق از جمله مبلمان و کوسن ها توجه داشته باشید. در این صورت فضایی دلنشین ایجاد می شود.

▪ پرده حاشیه دار

در قسمت بالا و پایین پرده های مدل حاشیه دار، از حاشیه های تزئینی استفاده شده است. پرده هایی که حاشیه آن ها در قسمت پایین قرار دارد برای پنجره های کوتاه و در مقابل پرده هایی که حاشیه آن ها در قسمت بالای پرده قرار دارد برای پنجره های بلند مناسب می باشند. طرح های حاشیه دار اغلب برای پرده اتاق خواب و یا آشپزخانه مورد استفاده قرار میگیرند و جلوه زیبایی به آنها میبخشند.

▪ پرده شید رول

استفاده از پرده مدل شید رول، برای پنجره هایی که رو به داخل باز می شوند بسیار مناسب است. این مدل پرده ها، حالت بالا رونده دارند و به هنگام جمع شدن درون محفظه ای استوانه ای شکل قرار می گیرند. پرده شید رول حالت تزئینی نداشته و شما می توانید در صورت دلخواه در کنار آنها از پرده های تزئینی نیز استفاده نمائید.

▪ پرده شید بیرونی

این مدل برای پنجره ها و ایوان های بزرگ مناسب می باشد. این پرده ها هیچ گونه حالت تزئینی نداشته و تنها برای جلوگیری از تابش نور خورشید و درنتیجه خنک نگه داشتن فضا از آن ها استفاده می شود.

▪ پرده کرکره ای

پرده های کرکره ای یکی از با دوام ترین انواع مدل های پرده می باشند. استفاده از این نوع پرده ها کنترل میزان روشنایی را امکان پذیر می کند. انتخاب پرده های کرکره ای برای مکان هایی که کنترل دید در آن جا از اهمیت بالایی برخوردار است، انتخاب مناسبی می باشد. تیغه این نوع پرده را میتوان از جنس آلومینیوم و چوب انتخاب نمود که امروزه نمونه های فلزی کاربرد کمتری دارند اما تیغه های چوبی با ظرافت و زیبایی بی نظیر خود همواره در تولید پرده های خانگی، تجاری و اداری مورد استفاده قرار میگیرند. پرده های عمودی را میتوان به صورت اتوماتیک و برقی طراحی نمود و امکان نصب آنها در داخل پارتیشن و یا شیشه های دوجداره وجود دارد. این پرده ها با توجه به جنس تیغه در تنوعی از طرح و رنگ تولید و در دو مدل عمودی (لودراپه) و افقی نصب میشوند.

▪ پرده بالا رونده یا لانه زنبوری

در تولید پرده های بالا رونده یا لانه زنبوری، از پارچه یا  متریالی سبک استفاده شده است. این  مدل پرده از تنوع رنگی بالایی برخوردار می باشد. از ویژگی های بارز پرده لانه زنبوری می توان به تطبیق پذیری آن با هر سبکی اشاره کرد.

▪ پرده چوبی

در تولید پرده های چوبی از چوب هایی مانند افرا و بامبو استفاده می شود. از آن جایی که در تولید این مدل پرده ها از چوب استفاده شده، آنها فضایی گرم به ارمغان می آورند. این پرده ها در محیط های اداری مانند اتاق مدیران باعث ایجاد ظاهری رسمی می شود.

▪ پرده حصیری بامبو

این مدل پرده از الیاف طبیعی و یا نی بامبو ساخته میشوند و دارای تنوع بی نظیری هستند. این پرده ها را میتوان به صورت پلیسه ای یا رولی توسط نخ یا زنجیر در بالا جمع نمود. پرده های حصیری قابل شستشو هستند و نگهداری و نظافت آنها آسان است.

انواع پرده کرکره ای

پرده زبرا

پرده شید

کرکره چوبی

کرکره آلومینیومی

پرده کرکره ای آلومینیومی

پرده کرکره ای آلومینیومی یکی از معروف ترین و قدیمی ترین نوع پرده کرکره، پرده های کرکره ای آلومینیومی هستند. این جنس پرده ها از دوام و مقاومت بالایی برخوردار هستند. از آنها در گذشته برای پوشش پنجره های اتاق پذیرایی، استفاده می کردند و برای بیشتر سکه دار کردن فضا، از پرده های پارچه ای هماهنگ با آنها بهره میبردند.

پرده و کرکره
پرده و کرکره

پرده کرکره ای چوبی

این پرده ها مانند پرده های آلومینیومی هستند با این تفاوت که به جای فلز، از انواع چوب های صنعتی، مانند بامبو و افرا تهیه و تولید می شوند. به دلیل بکارگیری از چوب طبیعی در ساخت این کرکره ها، آنها از قیمت بالاتری نسبت به انواع دیگر، برخوردار هستند. از کرکره های چوبی بیشتر برای ایجاد فضایی گرم و صمیمی در اتاق های پذیرایی، استفاده میشود.

پرده های کرکره ای شید

این پرده ها گزینه مناسبی برای فضاهای پذیرایی هستند. شما میتوانید بر حسب نیاز از انواع جنس های ضخیم و نازک برای سفارش آنها استفاده کنید. در صورتی که فضای پذیرایی تان نیاز به نور بیشتر دارد، جنس پارچه پرده را نازکتر انتخاب کنید و اگر قصد دارید از شدت نور بکاهید، از پارچه های با ضخامت بیشتر استفاده کنید.

پرده های کرکره ای زبرا

این پرده ها از جنس پارچه تولید شده اند. همچنین پرده از دولایه پارچه‌ی شفاف و کدر (تور و پارچه) با فاصله ای مشخص از یکدیگر، طراحی شده است. زمانی که از کنار به این پرده ها نگاه میکنید، پارچه هایی که مابین دو پارچه اصلی قرار گرفته اند، به صورت لوزی دیده میشوند. همین پارچه های اتصال دهنده، میتوانند میزان ورود و خروج نور و یا دید افراد را تعیین کنند. کاربرد پرده زبرا مانند پرده شید است با این تفاوت که شما میتوانید بدون بالا و پایین بردن پرده، میزان نور را تنظیم کنید ولی در پرده های شید برای تنظیم نور بهتر، باید پرده را کاملا جمع یا باز کنید. همین گزینه بر محبوبیت استفاده از این پرده ها در فضاهای پذیرایی افزوده است.

▪ پرده کرکره برای اتاق پذیرایی

از بین پرده های گفته شده برای اتاق پذیرایی، بیشترین کاربرد را پرده های شید و زبرا دارند. شاید یکی از دلایل این محبوبیت، امکان چاپ طرح دلخواه بر روی آنها باشد. ناگفته نماند این پرده ها برای منازلی که پذیرایی شان پنجره ندارد و نور مورد نیاز را از آشپزخانه دریافت میکنند میتواند گزینه ای ایده آل باشد. همچنین اگر دکوراسیونی مدرن و مینی مال دارید، میتوانید از انواع پرده کرکره ای چوبی یا کائوچویی استفاده کنید.

پرده کرکره فلزی یا کرکره افقی جدید

پرده های کرکره افقی یا کرکره سوئدی به نام های دیگری همچون کرکره آلومنیومی و یا کرکره فلزی و کرکره چوبی و… نیز نامیده می شوند.

انواع مدل های جدید پرده کرکره افقی یا پرده کرکره

پرده های افقی در دو نوع کرکره چوبی و کرکره فلزی میباشند که هر نو انها شامل دو الی سه سایز می باشند که سایز های آن ۱۶ میل و ۲۵ میل و ۵۰ میل هست.

پرده کرکره چوبی طبیعی

این مدل دارای تنوع رنگ و طرح زیادی نبوده ولی همون رنگ های که موجود هستند با تمامی سلیقه ها سازگاری دارند. این نوع از پرده ها از دو سایز ۲۵ میل و ۵۰ میل تشکیل شده اند که به ترتیب به معنای ۲/۵سانتی و ۵ سانتی متری میباشد. نوارکرکره چوبی که در دو نوع پهن و باریک میباشد در زیبایی و  کارایی و دوام پرده تاثیر دارد. این نوع پرده برای استفاده در ویلاها و منازل لوکس و ادارات و ارگان ها استفاده های زیادی میشوند قابلیت تنظیم نور دارند و عایق سرما و گرما میباشند .

پرده کرکره فلزی یا پرده کرکره آلومنیومی

این مدل از پرده های کرکره ای در سه سایز ۱۶ میلیمتری و ۲۵میلیمتری و ۵۰ میلیمتری تولید و عرضه به بازار میشوند. تنوع طرح و رنگ در پرده کرکره فلزی نبست به پرده های کرکره چوبی بسیار بیشتر میباشد. از نظر اقتصادی هزینه کرکره فلزی مقرون به صرفه هست , از میان این سه سایز بیشتر سایز ۱/۶سانتی و ۲/۵سانتی به خاطر ضرافت و جدیدتر بودنشان فروش بیشتری داشته اند.

نکته

توجه داشته باشید یکی از آیتم هایی که باعث زیبایی و خودنمایی پرده کرکره، در فضای پذیرایی میشود، اندازه گیری درست و دقیق است. پرده کرکره ای به دلیل یک تکه بودن، به صورت یک پنل بر روی دیوار خودنمایی میکند. اگر اندازه آن کوچکتر و یا بزرگتر از حد استاندارد باشد، با نمایی ناخوشایند روبه رو میشوید. به همین منظور بهتر است از یک متخصص برای اندازه گیری و نصب پرده ها کمک بگیرید.

انتخاب ابزار و یراق در خور پرده

نکته مهم دیگر در خصوص پرده کرکره ای که در فضای پذیرایی تان قرار میگیرد، انتخاب و استفاده از لوازم جانبی پرده است که میتواند بر زیبایی و جذابیت پرده بیافزاید. در نگاه اول اغلب افراد توجهی به ابزار و یراق آلات پرده ندارند و تمام تمرکزشان بر روی خود پرده و جنس آن است. به همین دلیل فرق زیادی بین پرده ای که در پشت ویترین و یا ژورنال ها دیده میشود با پرده ای که در خانه نصب شده است، وجود دارد. شاید تنها دلیل آن، نوع انتخاب ابزار آلات جانبی پرده و ظرافت در نصب پرده است.

به زبان ساده پرده کرکره یک تنظیم کننده میزان شدت نور خورشید، در فضاهای داخلی ساختمان است. پره ها در پرده کرکره ای به صورت افقی، طراحی شده اند که شما میتوانید به راحتی آنها را توسط نیروی برق یا مکانیکی به  حالت باز، نیمه باز و یا بسته تنظیم کنید. استفاده از پرده کرکره ای، علاوه بر کاربردی بودن در محیط های داخلی، میتواند تاثیر زیادی در ایجاد دکوراسیونی شیک و بی نظیر داشته باشد.

کلام آخر

در انتخاب پرده، سبک دکوراسیون داخلی منزل یا محل کار خود را نیز در نظر بگیرید. این که سبک دکوراسیون شما کلاسیک است و یا مدرن و یا هر یک از سبک های دیگر، در انتخاب نوع پرده تاثیر گذار است.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید