هزینه بازسازی توالت

0
1878
هزینه بازسازی توالت
هزینه بازسازی توالت
هزینه بازسازی توالت

آیا بازسازی توالت و سرویس بهداشتی نیاز به پرداخت هزینه های بالا دارد؟ در نگاه اول، بازسازی یک عملیات مقرون بصرفه و کم هزینه نسبت با ساخت از پایه است . اما به طور کلی می توان گفت توالت ها یکی از فضاهای مهم در هر واحد مسکونی به شمار می روند که اغلب زودتر از سایر فضا ها دچار آسیب شده و نیاز به بازسازی پیدا می کنند. علت نیز روشن است؛ وجود شبکه لوله کشی موجود در ساختار توالت ها، حضور همیشگی آب را در این فضا تضمین می کند. همین موضوع سبب افزایش سرعت فرسایش، در این بخش می شود. بازسازی توالت، فرصت خوبی است تا آن را از یک محیط آسیب زده و شاید غیر بهداشتی، به محیطی بهداشتی و سالم تبدیل کنیم.

حقیقت ماجرا این است که هر یک ما میزان بودجه ای محدود و تعریف شده جهت عملیات بازسازی داریم. از آنجا که بازسازی توالت، در صورتی که کلی باشد و بازسازی در بخش ساختاری آن را شامل شود، مستلزم پرداخت هزینه های بسیار است. بهتر است در صورتیکه این بخش از خانه نیاز به این تغییرات اساسی ندارد، در بخش های جزئی هزینه کنیم. اما در صورت بروز مشکلات نشتی، عدم دفع صحیح فاضلاب، پر شدن چاه فاضلاب و یا از بین رفتن ایزولاسیون کف نیز جای نگرانی نیست، چرا که این هزینه ها را می توان مدیریت کرد و با رعایت برخی موارد اصولی در عملیات بازسازی توالت، می توان به تحقق اهداف بازسازی، کمک کرد.

رعایت اصول بازسازی توالت و سرویس بهداشتی

بازسازی توالت نیز مانند نوسازی سایر فضاهای منزل، نیاز به یک برنامه ریزی جدی و اصولی دارد. بهتر است از ابتدای کار، میزان گستردگی عملیات بازسازی را روشن کنید. یعنی بدانید تا چه حد تصمیم به تغییرات دارید. بهتر است میزان تغییرات از سطحی و جزئی تا اساسی و کلی، مشخص شود. داشتن یک برنامه ریزی اصولی در این زمینه، شما را از شر تصمیمات آنی و عجولانه و در پی آن سردگمی های بوجود آمده در اواسط بازسازی، نجات می دهد.

سپس با توجه به ابعاد توالت و گستردگی تغییرات، میزان دشواری کار و همچنین برنامه زمانی مد نظر خود را محاسبه کنید. در رحله مآخر نیز به مهمترین مسئله، یعنی بودجه خود، بپردازید. می توانید مبلغ بازسازی را تخمین بزنید. به طور کل بهتر است مبلغ تمام پروژه را در نظر داشته باشید و از بودجه خود مطمئن باشید. به مبالغ در نظر گرفته شده در ابتدای پروژه پایبند باشید و در اواسط کار وسوسه نشوید و خرج تراشی نکنید. همین امر اغلب موجب می شود تا در اواسط پروژه، بودجه مدنظر شما به پایان برسد و به ناچار پروژه بازسازی متوقف شود.

با تمام این تفاسیر، می بایست اصول بهینه سازی هزینه ها را نیز رعایت کنید. شاید بهتر باشد اقداماتی که در آن تجربه و مهارت دارید را خودتان انجام دهید و باقی کار را به یک پیمانکار معتمد و کاربلد واگذار کنید. اما دقت کنید هیچگاه کیفیت را فدای قیمت وسایل و تجهیزات توالت، نکنید. چرا که این عمل در صرفه جویی و بهینه سازی هزینه های بازسازی کمک نمی کند. بلکه این تجهیزات ارزان و بی کیفیت، به سرعت باورنکردنی خراب شده و نیاز به هزینه مازاد جهت تعمیر و یا تعویض پیدا می کنند. لذا می توان نتیجه گرفت، خرید تجهیزات مرغوب و با کیفیت، به نوعی صرفه جویی در هزینه است.

هزینه بازسازی توالت
هزینه بازسازی توالت

چند نکته طلایی برای بازسازی ارزان در توالت

  • بیشترین هزینه در جابجایی هاست:

برخلاف فکر عموم مردم، کلیه جابجایی ها در بخش توالت، هزینه بر است. این جابجایی چه در بخش دیوار و جدا کننده ها باشد و چه در قسمت تجهیزات داخلی، همگی منجر به تغییر شبکه لوله کشی می شوند. تغییر در ساختار این شبکه، هزینه های پنهانی را در عملیات بازسازی توالت، اعمال می کند.

در این زمینه اگر قصد پرداخت هزینه های بالا را ندارید، بهتر است تجهیزات بزرگ، مانند توالت فرنگی و سیفون، در جای خود باقی بمانند. جابجایی آنان شاید در نگاه اول آسان بنظر برسد، اما در اصل موجب تغییر کلی در فضا شده و می بایست علاوه بر لوله کشی ها، اتصالات آن و لوازمی که به آن اویخته شده است نیز تغییر پیدا کند. در این موارد بهتر است بازسازی را به قسمت تعمیرات ارجاع داده و به فکر اقداماتی خلاقانه و مقرون به صرفه بود..

  • استفاده خلاقانه از ساده ترین عناصر موجود:

استفاده از عناصر تزیینی همچون کابینت های خاص و تایل های نقاشی شده با دست، زیبایی خاصی به فضا می بخشد و کیفیت زیبایی شناسی آن را ارتقا می بخشد. در اغلب موارد افراد بودجه لازم برای صرف اینگونه هزینه ها را جهت بازسازی توالت ندارند. لذا بهتر است در اینگونه موارد از وسایل کوچک و عناصر موجود در توالت، استفاده نمود. این کار موجب کاهش هزینه ها شده و این عناصر را کارا تر میسازد.

استفاده از انوع شمع ها، خوشبو کننده های هوا، گلدان های مصنوعی و معطر، حوله و صابون های تازه در بازسازی و آراستگی حمام، نقش کلیدی دارند.

  • متناسب با اصول و سبک زندگیتان، بازسازی کنید:

در بازسازی توالت خانه و حتی سایر فضا ها، سبک بازسازی را بر اساس چشم و هم چشمش انتخاب نکنید. کارآمدی وسایل انتخابی، چه در زمینه تزیینی و چه در تجهیزات مهم و اساسی، اولویت اصلی باشند. چرا که وسایل انتخابی زمانیکه تقلیدی باشند، بعد از یک مدت کسل کننده و تکراری خواهند بود. پس سبک خودتان را فراموش نکنید.

  • تغییرات اساسی، تغییرات اصولی:

عموما تغییرات اساسی و کلی در بازسازی توالت، نیاز به کسب مجوز دارد و همین موضوع موجب ایجاد هزینه های بیشتر در کار می شود. این تغییرات در توالت از سایر فضا ها پیچیده تر است و نیاز به زمان بیشتری دارد. چرا که منجر به بازسازی در شبکه لوله کشی، سیستم سیم کشی، ایزولاسیون کف و تغییر جای روشویی و توالت می شود. در این زمینه به دو نکته اساسی باید توجه نمود:

  • این بهترین فرصت جهت اضافه نمودن تجهیزات مورد نیاز است. مثلا اگر زمانی نیاز به یک خشک کننده فضا داشتید اما از آن محروم بودید، می توانید در بازسازی انجام شده در توالت، آن را اضافه کنید. بهتر است این هزینه بوجود آمده از بازسازی را یکبار انجام دهید.
  • تجهیزات قدیمی و فرسوده را نیز بازسازی کنید. اگر تجهیزات اصلی توالت شما، همانند شیرآلات و روشویی ها و توالت، فرسوده و غیرقابل استفاده بود، با انتخاب صحیح تجهیزات جدید، هم به کیفیت فضا بیفزایید و هم استفاده از این تجهیزات را ممکن بسازید.
  • در بازسازی کفپوش ها، انتخاب یک کفپوش مرغوب و مناسب، حائز اهمیت است. چرا که این متریال در عدم انتقال رطوبت و نم موجود در سرویس بهداشتی، بسیار کمک می کند و از هزینه های بعدی جلوگیری می کند. رنگ و طرح کفپوش انتخابی نیز، می بایست با سایر فضا ها هماهنگ باشد.
  • هزینه بازسازی توالت
    هزینه بازسازی توالت

تخمین هزینه های اساسی در بازسازی توالت

امروزه عمر مفید مصالح ساختمانی، زمینه عملیات بازسازی و نوسازی را بصورت گسترده ایجاد کرده است. البته این مسئله اغلب در کشور ما پیش می آید چرا که در کشور های پیشرفته عمر مفید ساختمان ها 100 سال برآورد می شود. این رقم در ایران بین 20 تا 30 سال شناور است. با یک برآورد کلی به این نتیجه خواهیم رسید که هزینه بازسازی کلی و ساختاری در یک ساختمان، اغلب با هزینه ساخت یک ملک در شهرستان برابری می کند.

این طور به نظر می رسد که بازسازی توالت و سرویس های بهداشتی، از پرهزینه ترین بخش های بازسازی آپارتمان های مسکونی قلمداد می شود. چرا که این بازسازی اگر بصورت کلی و اساسی باشد، سیستم های اساسی و مهم ساختمانی را دچار تغییر و بازسازی می کند. بازسازی شبکه لوله کشی، عایق های رطوبیتی، سیم کشی و تعویض انواع تجهیزات، در بازسازی توالت انجام می شوند.

به عنوان مثال برآورد هزینه در تعویض کاشی توالت، شامل هزینه خرید کاشی ها و دستمزد مربوط به تعویض کاشی کاری است که این هزینه ها با توجه به کیفیت کاشی و وسعت کار، متفاوت است. سایر بخش های توالت نیز شامل این مورد می شوند. چرا که در بازسازی یک مبلغی به عنوان خرید مصالح در نظر گرفته می شود و درصدی نیز مربوط به دستمزد کارگران و پرسنل مجری است.

هزینه بازسازی توالت
هزینه بازسازی توالت

استفاده از تجهیزات پیشرفته و تغییرات اساسی در یک توالت، هزینه های بسیاری را به عملیات بازسازی اضافه می کند. اغلب این هزینه ها را یک مدیریت هوشمند می توان کنترل نمود. به طور کلی می توان گفت بازسازی سرویس بهداشتی و توالت ها را با هزینه و میزان بودجه کم نیز می توان انجام داد و در مجموع باید دانست که لازم نیست تمام تجهیزات را جابجا نمود چرا که همین موضوع سبب جابجایی سیستم لوله کشی شده و در پی آن هزینه مازاد به پروژه تحمیل می شود. تعویض لوازم جانبی نیست ضروری نیست، چرا که توالت یک مکان خصوصی است و در معرض دید مستقیم نیز قرار ندارد. استفاده و بهبود کیفیت لوازم قبلی و قدیمی نیز می تواند جایگزین خرید لوازم غیر ضروری شود.

در بازسازی توالت بهتر است کل بودجه خود را صرف زیباسازی و دکوراسیون نکنید. بهتر است از ساختار اصلی توالت، سیستم لوله کشی و عایق رسانی مطمئن شوید و سپس بر مسائل دیزاین و طراحی بپردازید.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید