نوسازی ساختمان فرسوده

0
266
نوسازی ساختمان فرسوده
نوسازی ساختمان فرسوده

 

نوسازی ساختمان فرسوده چیست؟ قطعا شما نیز در گذر از کوچه ها و خیابان های شهر، ساختمان های فرسوده و به اصطلاح کلنگی بسیاری به چشمتان خورده که شاید در بافت فرسوده شهری نیز مستقر نیستند. این سوال ذهن اغلب ما را مشغول می کند که چرا اینگونه ساختمان ها به حال خود رها شده اند و به مرزی رسیده اند که هر لحظه حس می کنیم، فرو می ریزد و خراب می شود.

طبیعی است، چرا که این مشکل اغلب ساختمان های فرسوده و کلنگی چند طبقه در جهت نوسازی ساختمان فرسوده آن هاست. عموما اختلاف بر سر عملیات نوسازی، میان مالکین یک آپارتمان، موجب بوجود آمدن اینگونه معضلات و بر هم ریختن چهره شهر می شود. گفتنی است که اغلب، این ساختمان های فرسوده در بافت فرسوده شهری نیز قرار دارند و در این قسمت از شهر، تعدادشان کم نیست. کافیست سری به مناطق فرسوده شهر خود بزنید.

اثرات نوسازی ساختمان های فرسوده در این زمان خود را بخوبی نشان می دهد. چرا که بواسطه یک نوسازی اصولی و فنی، ساختار های جدید و ایمن، جای ساختار های قدیمی و فرسوده را می گیرند. این یعنی تمام ساختار های یک منزل فرسوده و به اصطلاح کلنگی، نو شده و خود را نشان می دهد. نوسازی در بهبود نمای داخلی و خارجی صورت می گیرد و با بازسازی ساختمان تفاوت های بسیاری دارد.

نوسازی ساختمان فرسوده
نوسازی ساختمان فرسوده

نوسازی ساختمان های کلنگی:

نوسازی ساختمان های کلنگی و فرسوده، تاثیر بسیار مثبتی بر ارزش مالی و ریالی آن ملک گذاشته و موجب بهبود وضع قیمت آن می شود. توام با اینکه این نوسازی موجب بهبود عملکرد فضا ها شده و این منازل فرسوده را قابل سکونت می کند. همچنین زمانیکه توان خرید یک واحد مسکونی جدید و یا یک باب خانه ویلایی و حیاط دار، برای افراد مقدور نباشد، با خرید اینگونه منازل قدیمی و نوسازی ساختاری های کلی آن، صاحب خانه می شوند. از طرفی ممکن است مالکین اینگونه ملک ها نیز رغبتی به سکونت دوباره در آن نداشته باشند و به اصطلاح، آن خانه دلشان را زده باشد. این بهترین فرصت برای افرادی که عملیات نوسازی را می شناسند و با خرید آن ملک دست به کار می شوند.

در نوسازی ساختمان های باارزش و قدیمی، ایمنی حرف اول را می زند. میزان حساسیت این موضوع به میزان قدمت یک خانه کلنگی دارد. مثلا در عملیات نوسازی یک خانه قدیمی با 30 سال ساخت، باید دقت نمود که سیستم سازه ای اینگونه ساختمان ها اغلب توسط سازه فلزی و ترکیب آن با سازه بنایی بنا شده است. بدین منظور در عملیات نوسازی مقداری از بار حاصله توسط ستون های فلزی مستقر تحمل شده و بخشی نیز توسط دیوار های ضخیم موجود در بنا دفع می شود. در زمان نوسازی داخلی اینگونه بناها باید به نکات ایمنی خاصی توجه نمود و کارکنان را مستلزم به رعایت آن دانست. چرا که در صورت غفلت از مسائل فنی و اصولی، ناچارا نیاز

به تخریب بنای قدیمی به وجود می آید.

نوسازی ساختمان فرسوده
نوسازی ساختمان فرسوده

اثرات نوسازی در ساختمان های فرسوده:

اغلب خانه های فرسوده و کلنگی، بخصوص خانه هایی که از سال ساخت آن ها مدت کمتری می گذرد، با انجام یک عملیات نوسازی اصولی، ارزشمند تر شده و در صورت تمایل مالک به فروش و یا اجاره، به قیمت بهتری این عمل انجام پذیر است. عموما خانه های کلنگی و قدیمی به دلایلی پرطرفدارترند و خواهان بیشتری دارند، نظیر:

  • این خانه ها بزرگند و متراژ بالایی دارند.
  • حس نوستالژی خوبی دارند و اغلب افراد مسن ترجیح می دهند در این خانه ها زندگی کنند.
  • در محله های اصیل و قدیمی مستقرند.
  • دلبازند و حیاط دارند.
  • دردسر های مربوط به زندگی در مجتمع های مسکونی را ندارند.

باید توجه نمود نوسازی در خانه های قدیمی و با ارزش، هدف اصلی بهبود وضع و نابسمانی های موجود در منزل است. در این راستا باید ارزش های معماری و فرهنگی این منازل حفظ شود. اغلب خانه های تاریخی و بی استفاده، با عملیات نوسازی، تغییر کاربری داده و مثلا تبدیل به یک رستوران و یا گالری عکس و نقاشی می شوند. این موضوع فرصت حیات دوباره را به این خانه های بلااستفاده می دهد.

نوسازی ساختمان فرسوده
نوسازی ساختمان فرسوده

مراحل نوسازی در یک ساختمان

از آنجا که نوسازی یک خانه قدیمی، مستلزم رعایت نکات ایمنی خاص و حفظ ارزش های طراحی اینگونه ساختمان هاست، بسیار با ارزش است. چرا که این خانه های قدیمی و بجا مانده از زمان های دور، میراثی ارزشمند از معماری و فرهنگ کهن ایرانی است. لذا باید در حفظ آنان اهتمام ورزید.

نحوه نوسازی ساختمان های فرسوده بر چند روش ممکن است:

  • سازه اصلی خانه کلنگی می بایست بررسی شود.
  • در صورت لزوم به نوسازی کلی، با پیمانکار زبده مشورت کنید.
  • دریافت و مشورت پیرامون راهکارهای فنی و مهندسی، از کارشناسان ساختمانی
  • فرسودگی های اصلی و شاخص ساختمان مشخص شده و نوسازی شود.
  • طرح های پیشنهادی پیرامون تغییر در دکوراسیون داخلی، توسط مالک ساختمان کلنگی، تایید شود.
  • عملیات نوسازی بر اساس جدول زمانبندی مناسب آغاز شده و در زمان مقرر به پایان برسد.
نوسازی ساختمان فرسوده
نوسازی ساختمان فرسوده

میانگین هزینه ها در نوسازی ساختمان

هزینه عملیات نوسازی، وابسته به شرایط اقتصادی جامعه و همچنین مبلغ متریال و مصالح ساختمانی متغیر است. کارشناسان و پیمانکاران پروژه نوسازی ساختمان های فرسوده، عموما از این مبالغ با خبرند و با مشورت گرفتن از آنان می توان یک هزینه کلی را تخمین بزنید. البته چند عامل اصلی در میزان این برآورد، موثر است. از قبیل:

  • قدمت ساختمان فرسوده
  • میزان و مقدار فرسودگی در یک ساختمان
  • حجم نوسازی و تغییرات

با توجه به اینکه این روزها، بسیاری از مردم در ایران ترجیح می دهند در خانه های ویلایی زندگی کنند و از زندگی در مجتمع های مسکونی پر ازدحام، پرهیز می کنند، می توان نتیجه گرفت خانه های ویلایی فرسوده، هنوز هم طرفداران خاص خود را دارند. پس اگر شما مالک یک خانه ویلایی کلنگی هستید، شاید بهتر باشد به عملیات نوسازی ملک خود بیشتر فکر کنید. در صورتیکه خودتان هم رغبت به استفاده از این ساختمان را نداشته باشید، می توانید با افزودن اضافه بنا برای خانه خود، مثلا یک نیم طبقه، آن را به یک خانه ویلایی دوبلکس و لوکس تبدیل کنید و به فروش و یا اجاره برسانید.

 

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید