مراحل دیزاین داخلی

0
1156
مراحل دیزاین داخلی
مراحل دیزاین داخلی

مراحل دیزاین داخلی

مراحل دیزاین داخلی :دیزاین داخلی منزل یا دکوراسیون داخلی مانند هنرهای دیگر، دارای سبک و سیاق و اصولی است که براساس سلیقه‌ها و نیازهای هر دوره، دستخوش تغییر می‌شوند. معماری داخلی در واقع همان خلق فضاست، فضایی که در عین زیبایی و اثرگذار بودن کارایی لازم را نیز داشته باشد. طراح با ترکیب اصول و ارکان تخصصی معماری داخلی با حس زیبایی شناسی، فضایی را ایجاد می‌کند که معرف هویت، نیاز، درک و خواسته‌های طرف مقابلش است.

اهیمت  دیزاین و دکوراسیون داخلی

حتی نزدیکان شما احتمال دارد بخواهند منزلشان را بازسازی کنند ، مبلمان خود را تعویض کنند و به فضا رنگ و بوی جدیدی بدهند . منزل بسیاری از افراد پر از مبلمان حجیمی است که حالت کسل کننده ای به فضا می دهد و با رنگ دیوار ها و یا وسایلی کوچک و بزرگی که کل فضا را پر کرده است. این دسته از افراد می بایست با طراحان داخلی ای آشنا شوند که بتوانند آنها را و نیاز ها و سلایق شان را درک کنند و فضا را مدیریت کنند. زیرا  طراحان علاوه بر فراگیری دانش تئوری ، به صورت عملی نیز در فضاها قرار می گیرند و با مهارتها ی مورد نیاز شان مواجه می شوند .

یکی از راز و رمز های تحولات در دیزاین داخلی منزل ایجاد تغییرات در چیدمان مکان های مختلف منزل است. با رعایت کردن نکات و اصول مهم در طراحی خانه می توانید محیطی شاد و جذاب را در دکوراسیون داخلی منزل خود بوجود آورید. دیزاین داخلی منزل یکی از مهم ترین نکاتی است که باید موردتوجه افراد قرار بگیرد. اگر فضای منزل شما دلنشین و متفاوت باشد هیچ گاه در درون فضای خانه خود احساس خستگی و یا افسردگی نخواهید کرد.  در ادامه این مطلب انواع ایده ها و روش های جدید را برای طراحی دکوراسیون داخلی منزل در اختیار شما همراهان عزیز و گرامی قرار داده ایم.

دیزاین داخلی منزل با کمک روش های جدید و متفاوت

یکی از مهم ترین فضاهایی که باید در هنگام طراحی دکوراسیون داخلی منزل به آن توجه کنید پذیرایی و یا اتاق نشیمن است زیرا اولین نقطه ای از منزل که توجه همه افراد به سوی آن جلب می شود پذیرایی است بعد از این که دکوراسیون متفاوتی را در درون پذیرایی خود ایجاد کرده اید می توانید دکوراسیون بقیه مکان های خانه خود را طراحی کنید. در دیزاین منزل همیشه سعی کنید بزرگترین قطعه را در فضای مورد نظر خود جاسازی نمایید به عنوان مثال بزرگترین و مهم ترین وسایلی که در زیبایی و جذابیت پذیرایی و اتاق خواب تاثیر گذار هستند مبلمان و تخت خواب می باشند که معمولا بهتر است که این وسایل در نقاط کانونی پذیرایی و اتاق خواب قرار بگیرند.

چیدمان های متقارن در درون فضای رسمی مانند پذیرایی می تواند ایده خوبی باشد و هم چنین بهتر است در درون فضای اتاق خواب خود از چیدمان های غیر متقارن استفاده نمایید تا فضای اتاق خواب شما حالت خودمانی تری به خود بگیرد. بهتر است که گوشه های خالی فضای منزل خود را با گلدان ها زیبا و مناسب پر کنید تا محیط منزل شما به محیطی دلچسب و با نشاط تبدیل شود.

طراحی و دیزاین داخلی آشپزخانه  بسیار مهم است

آشپزخانه یکی از فضاهایی است که باید برای طراحی آن زمان زیادی صرف گردد. چنین محیطی ضمن داشتن فضای کافی برای رفت و آمد، باید مرتب و منظم باشد و این ترتیب و نظم با حداقل استفاده از فضا فراهم شده باشد. یکی دیگر از فضاهایی که باید در هنگام دیزاین منزل مورد توجه قرار بگیرد طراحی دکوراسیون آشپزخانه است. بیشتر وقت هر خانمی در ساعات روز در آشپزخانه گذرانده می شود بنابراین باید در دیزاین آشپزخانه حساسیت های لازم را به خرج داد. مدل های کابینت و میز نهاری و نورپردازی و کف پوش همه از مواردی هستند که در زیبایی و جذابیت دکوراسیون داخلی آشپزخانه می توانند تاثیر گذار باشند.

مراحل دیزاین داخلی
مراحل دیزاین داخلی

مراحل دیزاین داخلی

۱- نقشه داخلی

در طراحی دیزاین داخلی نحوه ی تفکیک پلان ها بسیار اهمیت دارد. اگر نقشه داخلی به گونه ای طراحی شود که از لحاظ چیدمان وسایل و مبلمان تنوع زیادی وجود داشته باشد این نقشه ایده آل محسوب میشود و آرامش و رضایت را برای ساکنین آن فضا به ارمغان می آورد.

۲- نور محیط

عوامل موثر در طراحی و دیزاین داخلی ساختمان عامل اصلی زیبایی یک محیط انعکاس نور در المان های آن محیط میباشد. بدون نور هیچ عنصری معنا پیدا نمیکند. از  این رو نورپردازی نقش مهمی در طراحی دکوراسیون داخلی منازل ایفا میکند. نور پردازی در یک فضا باید به شیوه ای اصولی انجام شود. تنها وجود نور کافی نیست بلکه زوایای تابش نور و اجرای نورپردازی صحیح نیز مهم میباشد. نحوه پردازش نور در بزرگ نمایی و یا کوچک نمایی فضا تاثیر میگذارد.

۳- رنگ

انتخاب رنگ مناسب در طراحی و دیزاین داخلی از جمله مواردی ست که تاثیر روحی و روانی نیز به دنبال دارد. استفاده از رنگ های ملایم و مناسب، حس آرامش را به ساکنین منتقل میکند. آشنایی با تاثیر رنگ‌ها و استفاده از آن‌ در جای مناسب یکی از اصلی‌ترین نکات در دکوراسیون داخلی است.

رنگ‌ها به دو دسته گرم و سرد تقسیم می‌شوند. رنگ های گرم باعث افزایش آدرنالین و بالا رفتن فشار خون، افزایش درجه حرارت و احساس گرما می‌شوند. رنگ‌های قرمز، زرد و نارنجی جزء رنگ‌ های گرم هستند. اما رنگ های سرد ضربان قلب را کم کرده، ماهیچه‌ها را ریلکس و دمای بدن را پایین می‌آورند و حس سرما می‌دهند. از جمله رنگ های سرد میتوان به رنگ سبز و آبی اشاره کرد.

مراحل دیزاین داخلی
مراحل دیزاین داخلی

۴- تفکیک پلان ها

با توجه به نقشه، شکل و کاربرد فضا، از ابزارهای مختلفی میتوان برای تفکیک پلان ها استفاده کرد. تفکیک فضای خانه و پارتیشن بندی را میتوان با دیوار، قفسه، کانتر و.. انجام داد.

۵- پوشش دیوارها، سقف و کف

نوع پوششی که برای سقف، دیوارها و کف به کار میرود به نوع فضا و کارکرد آن بستگی دارد. مثلا برای سقفها میتوان از رنگ، کناف و انواع پوششهای تزیینی استفاده نمود. برای دیوارها نیز استفاده از رنگ روغنی، کاغذ دیواری، سنگ آنتیک و سایر سنگها و مواد پوششی استفاده کرد. پوشش کف نیز اصولا با سرامیک و پارکت انجام میشود .

۶- مبلمان و سایر لوازم جانبی

انتخاب فرش، مبلمان، تابلوهای تزیینی و سایر وسایل جانبی در نمای کلی دکوراسیون داخلی تاثیر فوق العاده ای دارد. به عنوان مثال انتخاب پرده و مبلمان با طیف رنگی روشن در روشنایی منزل تاثیر دارد. در نتیجه در چیدمان وسایل جانبی باید دقت لازم صورت گیرد تا از شلوغی و تاریک شدن بیش از حد فضا ممانعت شود.

انواع دیزاین داخلی

▪ مینیمالیست (Minimalist)

سبک مینیمالیسم که در استرالیا محبوب شد مفاهیمی را از طراحی مدرن برداشت کرده ولی آن را ساده تر ارایه داده است ، به کار رفتن رنگ خنثی در این سبک کاناپه ها و سادگی آن و انتقال حس دو عنصر آب و باد از المان های این سبک است  ،در این سبک هیچ چیز افراطی و بیش از اندازه نیست  و لوازم خانه در این طراحی با زرق و برق انتخاب نمی شود در سبک مینیمالیسم حس سادگی و خطوط صاف و تمیز به چشم می خورد.

▪ مدرن  میان قرن (Mid_century)

مدرن سبکی که ریشه ی آن  به سال های میان ۱۹۰۰ ،یعنی اوایل ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰  بر می گردد در این سبک یکپارچه سازی نوستالژیک وجود دارد همچنین این سبک از چند المان سبک مینیمالیسم بهره می گیرد و همانند آن سبک از المان های غیر ضروری اجتناب می کند مثلا صندلی های تخم مرغی شکل ، لوازم ساده و بعضی از المان های (معماری امروزی) در این سبک نیز به کار می رود امروزه از این سبک به عنوان مکمل بهره گرفته می شود.

▪ سبک اسکاندیناوی(Scandinavian)

سبک اسکاندیناوی یکی از انواع دیزاین داخلی است که حس سادگی زندگی در کشور های اروپای شمالی را منتقل می گند کاناپه ی سبک اسکاندیناوی در عین اینکه حس هنری را منتقل می کند ساده و تقلیل یافته است در این سبک از هنر مجسمه سازی برای ایجاد تاثیر بر محیط استفاده می شود ، شخصیت دیگر این سبک استفاده از رنگ سفید و المان های طبیعی مثل چوب پرس شده ، پلاستیک های براق و آلومینیوم و استیل لعاب داده شده است

طراحان در برخی از موارد در این سبک از روش پاپ آپ بهره می گیرند در این روش کلیه ی وسایل را  یک رنگ خاص معمولا سفید یا خاکستری انتخاب کرده و یک المان خاص را منحصر به فرد و رنگی می کنند تا بیشتر به چشم بیاید در سبک اسکاندیناوی این المان می تواند قطعه یا تصویری هنری ،کوسن ها و بالشتک های از جنس فیبر و یا خز باشد در این سبک معمولا از یک تک کاناپه ی بزرگ استفاده می شودفضای باز ، لامپ های طبیعی و استفاده ی کم و بهینه از لوازم جانبی از المان های سبک اسکاندیناوی است.

▪سبک  فرانسوی(French country)

در سبک فرانسوی رنگ های گرم و خاکی ، مبلمان چوبی و دیوار پوش های چوبی و درب چوبی کلاسیک کاربرد دارد قوس و طرح معروف گوشواره فرانسوی در روح این سبک و المان های آن جاری است  سبک فرانسوی می تواند قرمزی و زردی و رنگ طلایی متریال های طبیعی چون سنگ و آجر و چوب را به خوبی بازتاب کند. دیزاین فرانسوی می تواند شامل ظروف چینی پر زرق و برق و کاور های کتان فاخر برای تخت خواب باشد.

مراحل دیزاین داخلی
مراحل دیزاین داخلی

▪ سبک بوهمین(Bohemian )

سبک بوهمین یک سبک محبوب در طراحی خانه و مد در دهه های اخیر است همان طور که از اسم این طرح پیداست این طراحی حس بیخیالی و بی قاعدگی دارد و تنها کافی است طراح  به خواسته ی قلبی خود توجه کند ، ;که  شامل مبلمان و تجهیزات حصیری ، فرش ها و گبه های متنوع و رنگی، نمایش دادن کالکشن وآیتم های مخصوص دیزاین خارج از منزل استفاده می گردد، بالش های راحتی و فضاهای راحت به وفور دیده می شود ، این سبک عجیب و غریب می تواند شامل لوسترهای خاص و چند طبقه ، گبه های پوشاننده و صندلی سبک مدرن میان قرن باشد در کل این سبک پایبند به قانون خاصی نیست.

▪ سبک  ساحلی یا همپتون (Coastal/Hampton)

سبک ساحلی که به عنوان همپتون هم شناخته می شود نشات گرفته از دیزاین منطقه ی ساحلی آمریکا است ،ویژگی های معمول در این طرح نور مناسب ، رنگ های خنثی که با رنگ های آبی و سبز ترکیب می شود است  مبلمان این سبک معمولا به رنگ سفید یا بژ است و اتاق شامل المان های چوبی و تجهیزات جانبی الهام گرفته از دریا است  ، راه راه آبی سفید مناسب رنگ بالش ها و کوسن هاست ، پنجره های بزرگ و مبل راحتی سفید پشمی ، چوب های رنگ خورده به رنگ سفید پوششی در سبک ساحلی یا همپتون بسیار به کار میرود. در حالت کلی هدف این سبک طراحی یک محیط آرامش دهنده و راحت با الهام گرفتن از ساحل و اقیانوس است.

▪ سبک  سنتی ایرانی(Iranian traditional style)

در دکوراسیون داخلی به سبک ایرانی سنتی ، استفاده از شیشه های رنگی ، نورپردازی منحصر به فرد و طاق و قوس های طراحی شده معروف است. فرش های دستبافت ایرانی ، شمعدان های رنگی ، گچ بری های زیبا و پشتی های زردوزی شده ، پنجره های چوبی ، پارچه های ترمه و کوسن و بالش های مخمل از المان های رایج در سبک معماری سنتی ایرانی است.

سخن پایانی

طراحی و دیزاین داخلی یا بطور تخصصی تر معماری داخلی شامل هزاران نمونه از طراحی و ساخت دکوراسیون با رنگ ها و شکل های متنوع  است که در عرصه های متفاوتی به اجرا درآمده، در این بخش قرار گرفته شده است. طراحی داخلی یک فضای معماری می تواند با حداقل یا حداکثر هزینه به مرحله ساخت و ارائه برسد و از تنوع طراحی بسیار زیادی برخوردارخواهد شد. امروزه طراحی داخلی و دکوراسیون یکی از پرکاربردترین بخش معماری داخلی به شمار می رود. این بخش قادر است تا نمونه های بسیار زیادی از پروژه های دکوراسیون داخلی را به شما معرفی کند تا بتوانید سلیقه انتخاب کار یا طراحی خود را بر اساس این نمونه ها پیش ببرید.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید