مجوز باسازی خانه

0
922
مجوز باسازی خانه
مجوز باسازی خانه
مجوز باسازی خانه

مجوز بازسازی خانه چیست؟ اگر به دنبال بازسازی ملک موردنظر خود هستید، باید ابتدا مجوز تعمیرات را از شهرداری دریافت کنید. برخی از فعالیت‌ها ‌مانند تخلیه چاه، رنگ‌آمیزی و کاغذدیواری خانه، تعمیرات حوض و یا استخر، نماکاری دیوارها و… نیازی به دریافت مجوز شهرداری ندارند و شما می‌توانید برای تعمیر و بازسازی بدون مجوز اقدام کنید. بعد از این مرحله، باید برای تعمیرات از یک شخص حقیقی و حقوقی سرآمد در این کار یاری بطلبید.

فراموش نکنید که یک قرارداد مکتوب از نوع همکاری تنظیم و آن را به‌صورت کامل مطالعه کنید. البته قبل از شروع هر کار بازسازی، بهتر است که برآوردی از هزینه‌های پیش رو داشته باشید. در حال حاضر هزینه‌های دستمزد ومصالح ساختمانی به ‌شدت افزایش یافته است و اگر بازسازی شما مربوط به پایداری ساختمان و یا بخش تأسیسات نیست به نوسازی اکتفا کنید.

به طورکلی بازسازی در کشور ما شامل ۴ نوع، بازسازی حفاظتی ساختمان، بازسازی سبکی ساختمان یا آناستیلوز (مخصوص بناهای تاریخی است)، بازسازی با روش پاک‌سازی سبکی و بازسازی تکمیلی ساختمان است. بازسازی حفاظتی برای حفظ پایداری بنا انجام می‌شود و بازسازی با روش پاک‌سازی سبکی، شامل مراحلی است که نقاط یا بخش‌های بافت فرسوده از بنا خارج می‌شود؛ بازسازی تکمیلی نیز اقدام نهایی برای بازسازی است.

مجوز باسازی خانه
مجوز باسازی خانه

بازسازی ساختمان چیست؟

نوسازی یا بازسازی ساختمان (Renovation)، مفهومی دیرینه در کشورمان دارد. بررسی ها حاکی از آن هستند که از عصر ایران باستان، نوسازی و بازسازی خانه در ایران عملی بسیار مرسوم بوده است و سنت خانه تکانی که هرساله احیا می گردد نیز ریشه در آداب و رسوم آن زمان دارد.

جدا از این مسئله امروزه بازسازی ساختمان و یا نوسازی آن در سراسر دنیا عملی کاملا مرسوم شناخته می شود. در ایران نیز آپارتمان ها هرازگاهی آن حالت زیبا و جذاب اولیه خود را از دست داده و بسیار خسته کننده می شوند. در این موارد می بایست بازسازی آپارتمان و یا همان بازسازی منزل به صورتی حرفه ای صورت پذیرد.

تفاوت بازسازی با نوسازی چیست؟

مالکان خانه‌های قدیمی باید به این نکته توجه داشته باشند که بازسازی با نوسازی متفاوت است و به همین دلیل باید تصمیم خود را بگیرند که قصد دارند کدام عملیات را روی خانه یا ساختمان خود انجام دهند. به بیان کلی، بازسازیمترادف کلمه مرمت است به این معنی است که شخصی یا گروهی با همکاری هم، روی یک پروژه ساختمانی فعالیت می‌کند تا بتوانند تداوم و پایداری یک اثر را برای مدت‌زمان بیشتری تضمین کنند.

نوسازی اما به این معنی است که یک ساختمان با بافت قدیمی را انتخاب می‌کنیم و تصمیم می‌گیریم که عمل نوسازی را روی آن انجام دهیم. در نتیجه باید شروع به تعمیر نمای داخلی ساختمان که دارای بافت قدیمی است کنیم که با این عمل بافت یک ساختمان از لحاظ نمای داخلی، نوسازی می‌شود. تمام عملیات و تغییرات که روی بافت قدیمی ساختمان انجام می‌شود، حتی عملیات جابجایی دیوارها نیز به‌ عنوان بازسازی تلقی می‌شود. بنابراین هر عملی که باعث افزایش پایداری ساختمان شود، بازسازی محسوب می‌شود. فراموش نکنید در عملیات بازسازی، ساختمان تخریب نمی‌شود و تعمیرات ضمن حفظ ساختار بنا انجام می‌شود.

مدارک مورد نیاز برای دریافت گواهی بازسازی خانه

مدارک لازم برای مجوز بازسازی ساختمان، شامل تکمیل فرم مجوز تعمیرات و تشکیل پرونده، اصل و کپی سند مالکیت، کپی بنچاق، کپی سند سرقفلی در صورت سر قفلی‌دار بودن متقاضی، کپی شناسنامه یا کارت ملی مالک یا سر قفل‌دار، جوابیه بیمه، جوابیه آتش‌نشانی، تکمیل فرم مجوز تعمیرات توسط کارشناس و تائید توسط مسئول واحد فنی و مجوز سازمان میراث فرهنگی در صورت واقع‌شدن ملک در محدوده بافت فرسوده (کلیه مدارک فوق در صورت جزئی بودن تعمیرات است درصورتی‌که تعمیران کلی و اساسی باشد علاوه بر مدارک فوق در اختیار داشتن فرم تعهد کارفرما و گواهی استحکام بنا الزامی است) است.

مجوز باسازی خانه
مجوز باسازی خانه

مراحل کلی جهت گرفتن پروانه تعمیرات یا بازسازی

▪ دریافت فرم درخواست بازسازی  از قسمت تشکیل پرونده واحد شهرسازی شهرداری منطقه

▪ صدور دستور بازدید توسط مسئول شهرسازیثبت دستور در دبیرخانه

▪ مراجعه مالک به بایگانی جهت تائید واحد بایگانی ( موجود بودن پرونده در بایگانی)

▪ تبصره: در صورتی که محل مورد نظر فاقد پرونده باشد پس از بازدید و دستور مسئول شهرسازی پرونده در بایگانی تشکیل می گردد.

▪ اخذ نوبت بازدید از قسمت بازدید( اطلاعات)

▪ حضور در ساعت ۷ صبح روز بازدید در واحد شهرسازی منطقه و تعیین ساعت بازدید توسط مامور فنی منطقه و حضور.

▪ مالک یا نماینده مالک در محل مورد بازدید

▪ گزارش مامور بازدید بر ظهر فرم درخواست

▪ تبصره: مالک فردای روز بازدید باید با مراجعه بایگانی و گرفتن پرونده نزدمامور بازدید برود تا او گزارش خود را تنظیم و ارائه نماید.

▪ بررسی گزارش توسط مسئول شهرسازی و در صورت بلامانع بودن از کلیه جهات کاربری، گذربندی ،… دستور بررسیکنترل عوارض( مراجعه مالک به دفتر مسئول شهر سازی)

▪ کنترل عوارض توسط محاسب در مراجعه مالک به واحد محاسبات پس از تائید توسط محاسب، مراجعه مجدد به رئیس شهرسازی

▪ صدور دستور مجوز پروانه تعمیرات توسط مسئول شهرسازی

▪ مراجعه به قسمت تشکیل پرونده و تهیه پیش نویس پروانه تعمیرات و تایپ آن

▪ تبصره : مالک موظف به پرداخت فیش عوارض نوسازی سال جاری و در صورتیکه محل تجاری یا دفتر کار باشد پرداخت

▪ فیش عوارض کسب سال جاری در کلیه مراحل ۱۱ گانه می باشد.

▪ امضاء محاسب ، مسئول شهرسازی، معاون مالی، اداری

▪ صدور پروانه تعمیرات ( مهر و شماره) توسط واحد دبیرخانه

▪ ارجاع پرونده به بایگانی توسط مال

▪ تذکر : پروانه تعمیرات دارای مدت اعتبار خاصی نمی باشد

کدامین بازسازی یا تعمیرات ساختمانی نیازمند اخذ مجوز از شهرداری را دارند؟

▪ انجام بازسازی که به‌جابه‌جایی راه‌پله، حذف جداکننده‌های داخلی (که به‌صورت باربر عمل می‌کند و نبود آن‌ها ریزش ساختمان را به دنبال خواهد داشت)

▪ احداث یا جابه‌جایی دیوارها (آنگاه‌که حذف پارکینگ را در پی داشته باشد) و جابه‌جایی بخش‌هایی از ساختمان که موجب به هم خوردن ضوابط شهرسازی شود ممنوع بوده و نیازمند اخذ مجوز از شهرداری است.

▪ بر اساس ضوابط شهرداری (در صورت آغاز تعمیرات بدون اخذ مجوز از شهرداری منطقه و متعاقب آن غیرقانونی شناخته شدن آن از سوی مسوولان، مورد تعمیری مشمول بررسی به‌صورت تخلف خواهد شد که این امر امکان از دست رفتن حقوق مکتسبه مالک را به دنبال خواهدداشت) .

مجوز باسازی خانه
مجوز باسازی خانه

قواعد بازسازی ساختمان چیست؟

جهت بازسازی ساختمان خود باید یک سری قواعد و قوانین را کاملاً مطالعه کرده و سرلوحه خود قرار دهید. در ادامه برخی اصطلاحات را برای شما به صورت اختصاری توضیح خواهیم داد. ابتدا باید از ملک مورد نظر بازدید کرده تا بتوانید تصمیم به بازسازی ساختمان کنید.هنگام بازدید از ملک مورد نظر متوجه خواهید شد که چه قسمت‌هایی از ساختمان نیاز به بازسازی دارد.شما در این مرحله نقش یک پیمانکار را اجرا می‌کنید که تمامی اوامر کارفرما را برای طراحی اصول داخلی و خارجی اجرا می‌کنید. مراحلی که باید در بازسازی ساختمان انجام دهید به شرح زیر است:

۱- درک و پی بردن به نظر کارفرما و همچنین ارائه یک طرح پیشنهادی توسط طراح تیم شما جهت بازسازی ساختمانی که به شما سپرده شده است و بازسازی نمای ساختمان موردنظر متناسب با درخواست‌های کارفرما

۲- به توافق رسیدن در رابطه با طرح مورد نظر، سپس انجام هماهنگی‌های لازم با کارفرما جهت ارائه برنامه زمان‌بندی انجام بازسازی توسط پیمانکار به کارفرما و  در نهایت دریافت یک مبلغ به عنوان پیش پرداخت جهت شروع فرآیند بازسازی

۳- در صورتی که نیاز به ایجاد تغییر در نمای ساختمان دارید باید نمای ساختمان را تخریب کنید. به دلیل تخریبی که ایجاد می‌شود باید بخش‌هایی را که مخصوص رفت و آمد مردم است یک حفاظ بزنید تا عابرین پیاده، ماشین‌های پارک شده، کارگران در حال کار و ماشین‌های عبوری دچار آسیب نشوند.

۴- شروع به برچیدن شیرآلات و کابینت و وسایل ساختمان و قطع گاز محل بازسازی از فلکه اصلی توسط کارگران ماهر

۵- شروع به تخریب دیوارها و کف ساختمان و سرویس‌های بهداشتی ( در صورت وجود دیوار باربر نیاز به پیمانکار و مهندس عمران باتجربه ضروری است)

۶- تعویض لوله کشی آب سرد و گرم مصرفی و برق کشی مجدد نسبت به نقشه جدید

۷- اجرای سیم کشی برق طبق نقشه‌های جدید

۸- اجرای سیمان‌کاری و ایزولاسیون پس از خشک شدن سیمان‌کاری سرویس‌های بهداشتی و آشپزخانه

۹- تعویض درب و چارچوب و نصب چهارچوب درب‌ها و کمد دیواری و پنجره جدید و نصب شیشه پنجره‌ها

۱۰- اجرای رابیتس‌بندی برای سقف جدید و گچ کاری (نورپردازی ) یا اجرای کناف

۱۱- اجرای کف‌سازی و کاشی‌کاری و سرامیک کاری ساختمان و نصب پله و نماسازی ساختمان

۱۲- اجرای نقاشی ساختماننصب کابینت آشپزخانه و سقف کاذب حمام و دستشویی

۱۳- نصب کلید و پریزهای ساختمان و تزئینات نورپردازی

۱۴- اجرای کاغذ دیواری و پارکت ، سرامیک بین کابینتی و سنگ آنتیک

۱۵- نصب درب‌های داخلی ساختمان

۱۶- نصب شیرآلات و سینک و کاسه روشویی

۱۷- نصب درب‌های داخلی ساختمان

۱۸- نظافت کلی ساختمان توسط کارفرما و در صورت توافق اولیه با پیمانکار

مجوز باسازی خانه
مجوز باسازی خانه

روش‌های بازسازی ساختمان چند نوع است؟

نوسازی ساختمان‌ها به دو روش انجام می‌شود یکی روش بازسازی ساختمان حفاظتی است و دیگری بازسازی ساختمان سبکی است. که در ادامه بازسازی‌های مختلف را برایتان شرح می‌دهیم. این دو روش از لحاظ هزینه بازسازی ساختمان یکسان هستند.

▪ بازسازی ساختمان حفاظتی

در روش بازسازی ساختمان حفاظتی به بازسازی و حفاظت کلی از ساختمان شما پرداخته می‌شود.در این روش کلیات یک بنا مورد بازسازی و حفاظت قرار می‌گیرد. در روش بازسازی ساختمان حفاظتی  باید یک مطالعه جامع و کامل بر روی تمامی ویژگی‌های یک ساختمان و مصالح آن ساختمان انجام شود تا بتوان مراحل بازسازی را به صورت صحیح و کامل انجام داد.

▪ بازسازی ساختمان سبکی

روش بازسازی ساختمان سبکی به روشی اطلاق می‌شود که تکه‌های جدید جایگزین تکه‌های فرسوده‌تر می‌شود به این صورت که کمترین تغییر نسبت به طرح اولیه ایجاد شود.

☆ از این روش جهت بازسازی بناهای تاریخی استفاده می‌شود زیرا می‌خواهیم سبک و هارمونی تاریخی بدون کمترین تغییر باقی بماند.

☆ در این روش شباهت بسیار زیادی بین طرح قدیمی و طرح جدید وجود دارد.

یکی از روش‌های مهم دیگر در بازسازی ساختمان می‌توان به بخش طراحی اشاره کرد. مواردی باید در این نوع بازسازی رعایت شود که  در ادامه برای شما شرح می‌دهیم:

▪ مقاوم سازی و محکم کردن یک ساختمان.

▪ سوار کردن المان‌هایی که جدا شده است.

▪ سفت کاری بخش‌هایی از ساختمان که ترک پیدا کرده است.

▪ نوسازی نمای یک ساختمانی که نیاز به بازسازی دارد.

▪ بخش‌هایی از ساختمان که از بین رفته است به صورت کامل نوسازی و بازسازی شود تا روند عادی حیات خود را ادامه دهد.

▪ تغییرات در نوع مصالح استفاده شده در بازسازی یا نو سازی بنای جدید.

حرف آخر

همه عملیات‌های اجرایی یک ساختمان می‌بایست الزاماً تحت نظر یک شخص به نام مهندس ناظر که نام او در پروانه ساخت قید شده است، انجام شود و نیاز به مجوز بازسازی دارد.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید