مبل کلاسیک چیست؟

0
1243
مبل کلاسیک
مبل کلاسیک

 مبل کلاسیک چیست؟ ریشه کلمه کلاسیک مربوط به قرن ۱۷ در اروپا و به معنی درجه یک و تراز اول می باشد که پیش از این که در صنعت مبلمان از این کلمه استفاده شود در ادبیات و هنر از کلمه کلاسیک استفاده میشد. وقتی که صحبت از سبک کلاسیک و یا اثر کلاسیک می شود در واقع صحبت از سنت ها و اصالت ها میشود و مبل کلاسیک هم مثل یک اثر هنری با قدمت و با اصالت است، مبل های کلاسیک در اصل مربوط به کشورهای اروپایی بودند و اول آنها بودند که این مبل ها را تولید کردند. از اصلی ترین تولید کنندگان مبل های کلاسیک ایتالیا می باشد که بعد از اروپا کم کم این مبل‌ها در کشورهای آسیایی هم جایگاه خود را پیدا کردند و در بین مردم محبوب شدند.

هنگامی که از واژه کلاسیک استفاده میکنیم چیزی که به ذهن خیلی از افراد می‌رسد قدیمی بودن ثبت شد دکوراسیون است، اما باید توجه کنیم که طرح های کلاسی هیچ وقت قدیمی نیستند و این سبکها برگرفته از ریشه هنرهای اصیل می باشد. به طور مثال فرش ایرانی یکی از سبک های کلاسیک است که هیچ وقت قدیمی نمی شود و همیشه جذابیت خودش را دارد و نقش های موجود در این فرش ها ریشه در هویت و فرهنگ ایران دارد.

این مبلمان بر روی خطوط و فضاهای منحنی تاکید زیادی دارد و مبلمان کلاسیک ریزه‌کاری‌ها پیچیدگی‌های خیلی ظریف و دقیقی دارد که طراحی خاص خودش را می‌طلبد و باعث می‌شود که این سبک از سبک های محبوب در بین بیشتر مردم و همچنین خانواده های ایرانی باشد. مبلمان کلاسیک ریشه در کشورهای اروپایی دارد و اولین طراح آنان اروپایی‌ها بودند ولی بیشتر در کشورهای شرقی و عربی و خاورمیانه می توان معماری و دکوراسیون های جذاب این نوع مبلمان را یافت.

ویژگی های مبل کلاسیک چیست؟

ظرافت و زیبایی در مبلمان کلاسیک

در بین انواع مختلف مبل هایی که در مکان های مختلف ممکن است ببینید خیلی خوب و محسوس متوجه می‌شوید که مبل های کلاسیک از ظرافت دلنشینی برخوردار هستند و حضور آنها در یک محیط می تواند یک حس خیلی خوبی را در محیط برقرار کند و این زیبایی و ظرافت مدیون منبت کاری ها و پارچه هایی است که در ساخت این مبل ها به کار رفته است و نقش هایی که از طریق منبت کاری روی این مبل ها ایجاد می شود هنر دست طراحان است این طرح ها باعث می‌شود که این مبل ها به گونه ای متمایز از سایر مبل ‌های دیگر باشد.

 

کاربرد چوب در مبلمان کلاسیک

برای ساخت مبل کلاسیک از چوب های مختلفی می توان استفاده کرد و هر کدام از آنها ویژگی های مشخصی دارند، یک چوب هر چه تیره تر باشد معمولا دوام، کیفیت و عمر بیشتری داشته همچنین قیمت بالاتری هم خواهد داشت.

 

منبت کاری های مبل کلاسیک

یکی از اصلی ترین ویژگی هایی که مبل کلاسیک را از مبل راحتی متمایز می کند کنده کاری ها و منبت کاری هایی است که روی مبل کلاسیک انجام می شود و هر چیزی که در آن هنر دست سازنده به کار رفته باشد معمولا قیمت بیشتری از محصولات مشابه دارد و هرچه این طرح ها و منبت کاری ها ظریف تر باشند قیمت بالاتر خواهد بود. چیزی که تاج و پایه های منبت کاری شده و زیبای مبل کلاسیک را تکمیل می‌کند تشکچه ها و پارچه های روکش جذابی است که برای ساخت این مبل ها به کار می رود.

کیفیت بالای مبل کلاسیک

مبل های کلاسیک از آن دسته مبل هایی هستند که طول عمر زیادی دارند و هر چه محصولاتی که در ساخت آنها به کار رفته است با کیفیت تر باشند این دوام و طول عمر بیشتر می شود. معمولا این محصولات ماندگار هستند و طول عمر آنها زیاد است، این کیفیت بالا قطعا اول از همه مدیون چوبی است که در ساخت کلاف مبل بکار رفته است و معمولا سعی می شود از چوب های خیلی باکیفیت در ساخت کلاف استفاده شود تا دوام و کیفیتی که انتظار داریم به دست بیاید ولی خوب کمی گرانتر میشود که با تمام ویژگی هایی که از این مبل گفتیم این تفاوت قیمت منطقی است.

 

جنس مبل کلاسیک

همانطور که اشاره کردیم زیبایی و جذابیت و طول عمر مبل های کلاسیک مدیون چوبی است که در ساخت کلاف آن به کار می رود و معمولا از چوب گردو، چنار، راش و نراد در ساخت این مبل ها استفاده می‌کنند که همگی این چوب ها کیفیت بسیار زیادی دارند و ماندگاری طولانی از بارزترین ویژگی‌های آن است.

نکاتی که درباره ی مبل کلاسیک باید در نظر داشت

چوب مبل کلاسیک

☆ چوب بی کیفیت در طول مدت منبت‌کاری، شکسته شده و طرح و نقشه مورد نظر روی آن ایجاد نمی‌شود در نتیجه منبت کاری‌های سالم و بدون شکستگی یا ترک، از نشانه‌های مرغوبیت چوب است.

☆ پایه‌های مبلمان را از دو جهت قابل بررسی است، یکی از جهت تراز بودن پایه‌ها، که با نشستن بر روی مبل و لق نزدن پایه‌ها به سادگی قابل تشخیص است. دوم اینکه انحنای پایه‌ها زیاد نباشد تا توان تحمل فشار زیاد، را داشته باشد.

 

رنگ مبلمان کلاسیک

☆ نوع رنگ مبلمان نیز اهمیت بسزایی در خرید مبلمان کلاسیک دارد. رنگ‌ها در دو نوع براق و پوششی مورد استفاده قرار می‌گیرند. رنگ‌های براق این مزیت را در اختیار خریدار قرار می‌دهند تا سطح چوب را به دقت مشاهده کرده و از جهت وجود ترک، قارچ‌زدگی و پوسیدگی مورد بررسی قرار دهد اما در رنگ‌های پوششی، از این جهت که معایب چوب پوشانده می‌شود، مشاهده و تشخیص سالم بودن چوب، بسیار سخت می‌باشد.

☆ نحوه رنگ‌ آمیزی مبلمان نیز از دیگر نکاتی است که باید در خرید مبل به آن دقت نمایید. با نگاه دقیق به سطح چوب و دست کشیدن روی آن می‌توانید از یکنواختی رنگ مبلمان، اطمینان حاصل کنید.

فوم و اسفنج مبلمان

☆ نکته‌ دیگری که هنگام خرید و انتخاب مبل کلاسیک باید به آن دقت نمایید، فوم و اسفنج به کار رفته در مبلمان می‌باشد. فوم سرد، گرم، اسفنج ۳۰ یا ۳۵ کیلویی از انواع فوم اسفنج محسوب می‌شود. حتما به این نکته توجه نمایید که از فوم سرد برای ساخت مبل استفاده شده باشد. فوم سرد، کیفیت بسیار بالاتری نسبت به دیگر فوم‌ها دارد. راهکاری که برای تشخیص فوم سرد و گرم به کار گرفته می‌شود این است که پس از فشار بر روی سطح مورد نظر فوم سرد به سرعت به حالت اولیه بازمی‌گردد؛ اما مدت بازگشت فوم گرم به حالت اولیه کمی بیشتر طول می‌کشد. در صورت استفاده از اسفنج، توجه نمایید که از اسفنج ۳۰ یا ۳۵ کیلویی استفاده شده باشد این گونه از اسفنج به دلیل سفت بودن به زودی تغییر شکل نخواهد داد. در ضمن قابلیت شستشو را نیز داراست.

 

نکات در مورد پارچه مبل کلاسیک:پارچه ی به کار برده در مبلمان کلاسیک چرم و مخمل است.

 

ضخامت و مقاومت پارچه اولین نکته ی کاربردی در باره مبلمان است

در حال حاضر اغلب پارچه های موجود در بازار ترک و چینی هستند. برخی فروشندگان پارچه های مبلمان، معتقدند پارچه های ترک، بهترین نوع پارچه محسوب می شود. این در حالی است که برخی نیز معتقدند که مرغوب ترین پارچه برای مبلمان کلاسیک، پارچه های  یزد می باشد، از دیگر پارچه های موجود در بازار می توان به پارچه مخمل، شانل، سلطنتی و نانو میکرو اشاره کرد.

باید این نکته را هم در نظر داشته باشید که امروزه عمده پارچه های موجود در بازار، چینی می باشند و به نام ترک به فروش می رسند.

پارچه مخمل

در مورد مبلمانی که دارای پارچه های مخمل و به طور کلی پرزدار هستند اگر از پارچه بی کیفیت استفاده شده باشد دست کشیدن خلاف جهت خواب پارچه سبب بهم ریختگی پرزهای آن می شود و به سادگی به حالت اولیه بر نمی گردد. راه دیگری که در مورد تشخیص پارچه های پرزدار وجود وارد این است که سعی کنید با ناخن پرز پارچه را تخلیه کنید جدا شدن تار و پود پارچه از یکدیگر نشانه بی کیفیت بودن آن است. پرزهای این نوع پارچه پس از مدت کوتاهی از بین رفته و اصطلاحا کچل می شود.

 

مبلمان کلاسیک لویی ایکس وی

مبلمان لویی ایکس وی از زیباترین و معروف ترین مبلمان های کلاسیک است. این مبلمان در سال  ( ۱۷۱۵ تا ۱۷۷۴ ) با سبک کلاسیک منحنی، سبک، راحتی طراحی شده و مبلمان کلاسیک یکی از پرطرفدارترین  مبلمان در دکوراسیون داخلی منزل می باشد. این مبلمان می توانند چهره ی متفاوتی به فضای دکوراسیون نشیمن شما ببخشد در صورتی که بتوانید اصول انتخاب آن را رعایت کنید و طرح و مدل مناسب با فضای نشیمن تان را انتخاب کنید. این اصول ساده، شاید اصول اولیه انتخاب هر سبک مبلمانی باشند.

تناسب ابعاد فضایی با نوع انتخاب مبل، همچنین انتخاب رنگ مناسب، ایجاد تقارن در فضای مبل سلطنتی و استیل، احساسی آنتیک و قدیمی را بوجود می آورند. وقتی به پایه و دسته های کار شده آن خوب دقت کنید، می بینید که تمامی آنها کار دست است. یکی از ویژگی های مهم آنها که از سبک مدرن کاملا متمایز است هنر دستی است که استفاده شده است. مبل سلطنتی و مبل کلاسیک به علت خاص بودن، مخاطبان خاصی دارد و  افرادی که به سبک زندگی سلطنتی علاقه خاصی دارند، بیشتر از این سبک مبلمان در دکوراسیون داخلی استفاده می کنند. به همین علت است که در فضا و مکان های لوکس مانند هتل های چند ستاره لوکس دنیا از مبل سلطنتی زیاد دیده می شود.

 

مبلمان کلاسیک فرانسوی

فرانسوی‌ها همیشه از پیشگامان فشن و مد در دنیا هستند و مطمئنالوکس ترین طراحی‌های لباس، مبلمان و دکوراسیون‌‎ به آن‌ها اختصاص  دارد. فرانسوی ها عاشق هر چیز شیک هستند و شما می‌توانید آن را در معماری‌ ساختمان‌های باشکوه آن‌ها به خوبی مشاهده کنید. مبلمان کلاسیک فرانسوی از جمله محبوب‌ترین سبک‌های مبلمان دنیا می‌باشد که در تمام  کشورها طرفداران خاص خودش را دارد. فرانسوی‌ها هنرشان را تنها معطوف به ساختمان‌ها، موزه‌ها، کتابخانه‌ها و خیابان‌هایشان نکرده‌اند و مبلمان کلاسیک نمونه‌ی بارزی از ذوق و هنر فرانسوی‌ها را نشان می‌دهد.

اگر بخواهیم مبلمان کلاسیک فرانسوی را تنها با دو کلمه تعریف کنیم، ظرافت و زیبایی تنها لغاتی هستند می‌تواند حق مطلب را ادا کنند. مبلمان کلاسیک فرانسوی به شکل بی‌نظیری می‌تواند در دکوراسیون معاصر شما  به کار برده شود و با آن هماهنگ شود. عموما مبلمان کلاسیک فرانسوی بسیار متمایزتر از مبلمان‌های کلاسیک مثل مبل استیل ایتالیایی می‌باشند.

 

به طور کلی در سبک فرانسوی همیشه تمایلات به سمت رنگ‎های خنثی مخصوصا رنگ سفید می باشد، رنگ سفید نماد خانه‌های فرانسوی است، این مورد کاملا در مورد مبلمان کلاسیک فرانسوی نیز صدق می‌کند و همیشه رنگ‌های سفید و رنگ‎های پاستلی مثل سبز، آبی، خاکستری، نقره‌ای و بژ در طراحی آن‌ها به کار برده می‌شود. به همین دلیل خانه‌های فرانسوی همیشه حس و حال شیک و آرامش بخشی را با خود به همراه دارند، عموما رنگ‎های تند و قوی در مبلمان کلاسیک فرانسوی دیده نمی‌شوند و شما نهایتا رنگ سبز، زرد، قرمز تیره، آبی، صورتی، بنفش کمرنگ و طلایی را در آن‌ها خواهید یافت.

 

مدل مبلمان کلاسیک فرانسوی از جمله مدل های بسیار پرطرفدار در سال های اخیر می باشد ترکیب رنگی بسیار زیبا و خاص از جمله نکات قابل تامل این مبلمان می باشد. کاناپه سه نفره مبل استیل فرانسوی دارای بدنه ای به نسبت ظریف در قسمت دسته ی خود است. طراحی بسیار دقیق قسمت های تاج بالا و همچنین دسته های این مبل زیبایی آن را دوچندان ساخته است.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید