لوله پلیکا و پوش فیت

0
1063
لوله پلیکا و پوش فیت
لوله پلیکا و پوش فیت

لوله پلیکا و پوش فیت

لوله پلیکاو پوش فیت: پلیکا در واقع هما ن pvc است که اولین تولید کننده این نوع لوله پلیکا نام داشت و به همین نام در ایران شناخته شد و عامه مردم نام پلیکا را برای لوله‌های upvcخاکستری رنگ انتخاب کردند و نام پلیکا بر روی این جنس لوله ماند.

لوله پلیکا تمامی خواص مواد upvc را دارد و به  سختی صدمه می بیند و عمر طولانی دارد. این لوله زنگ نمی‌زند و پوسیده نمی‌شود. به همین جهت لوله  pvc در سیستم‌های آبی، سیم‌کشی زیرزمینی و خطوط فاضلاب کاربرد فراوانی دارد. Upvc ( پی وی سی ) پس از پلی اتیلن یکی از پر‌مصرف‌ ترین مواد پلیمری است. مدت زیادی است که upvc به  عنوان ماده‌ای رشد یافته مورد توجه قرار گرفته است و با تمامی صحبت‌هایی که در مورد آن مطرح بوده و هست، و به رغم وجود محدودیت‌های گوناگون در استفاده از آن، آینده‌ای همراه با رشد اقتصادی برای این ماده تصور می‌شود.

لوله پلیکا (پولیکا ) با داشتن بالاترین خواص فنی و مکانیکی نیازهای اقتصادی و محیطی مناسبی را در دنیای امروز فراهم می‌نمایند. جدیدترین مدل از خانواده لوله‌های پلیکا، لوله مورد استفاده برای آب و فاضلاب در سراسر دنیا پوش فیت یو پی وی سی است که نشت نمی‌کند و به آسانی نصب می‌شود.

لوله پلیکا و پوش فیت
لوله پلیکا و پوش فیت

مزایای لوله پلیکا (پولیکا)

مقاومت در برابر خوردگی : لوله پلیکا غیر  رسانا است و نسبت به فعل و انفعالات الکتروشیمیایی ناشی از اسیدها و نمک‌هایی که باعث خوردگی فلزات می‌شوند مقاوم است. این مشخصه در داخل و خارج لوله پلیکا ( لوله پولیکا ) وجود دارد. در نتیجه لوله در جاهایی که خاک مهاجم است کاربرد دارد.

مقاومت شیمیایی : لوله پلیکا در برابر طیف  وسیعی از مواد شیمیایی حداکثر تا دمای ۱۴۰ درجه فارنهایت مقاومت خود را به نمایش می‌گذارد و همچنین در برابر مواد شیمیایی ای که معمولا در منازل پیدا یا استفاده می‌شوند مقاوم است.

مقاوت نسبت به وزن، سبک بودن : لوله  پلیکا پیشرف شگرفی در کاهش وزن لوله داشته و این از نظر ایمنی بسیار مهم است. این لوله‌ها مصدومیت کارگر را به شدت کاهش می‌دهد.

انعطاف پذیری : مقاومت لوله پلیکا نسبت  به شکستگی یک ویژگی بسیار مهم است. در حالیکه لوله پلیکا (پولیکا ) از ترکیب مواد پی وی سی خشک ساخته شده تحمل فشار بدون اینکه دچار شکستگی شود را دارد.

مقاومت در برابر ضربه : در شرایط عادی  لوله پلیکا ( پولیکا ) به نسبت لوله‌های ساخته شده از خاک رس بتن و بسیاری دیگر از مواد مرسوم مقاومت بالایی در برابر ضربه دارد.

ضریب اصطکاک : لوله pvc با دیواره های  صاف تری که دارد باعث کاهش اصطکاک سیال و مقاومت در برابر جریان می شود.

کیفیت آب : لوله پلیکا هیچ تاثیر منفی ای  روی کیفیت آب نمی‌گذارد.

عایق حرارتی : لوله پلیکا رسانایی حرارتی  کمتری نسبت به لوله‌های قدیمی تر دارد. این باعث می‌شود که لوله پلیکا برای بسیاری از پروژه‌های عایق حرارتی مناسب و مطلوب باشد.

لوله پلیکا و پوش فیت
لوله پلیکا و پوش فیت

 

مصارف لوله های پلیکا (pvc)

تقریبا از پی وی سی یا پلیکا در کلیه ی موارد بخصوص صنعت ساختمان می‌توان بهره چست. لوله های پی وی سی به جهت مزایای بالا از قبیل مقاومت در برابر مواد شیمیایی و طول عمر بالا جزو معدود مواردی هستند، که تمام قابلیتهای مصرف را در بیشتر زمینه ها به خود اختصاص داده اند. لوله های پلیکا را بسته به نوع کاربری در پروژه ها میتوان در موارد زیر مورد استفاده قرار داد:

▪ سیستم فاضلابهای خانگی

▪ سیستمهای فاضلاب شهری و صنعتی

▪  شبکه های آبرسانی تحت فشار و کم فشارشبکه های برق به عنوان غلاف کابل های فیبر نوری و جریانهای برق به جهت عایق بودن این ماده

▪ مخابرات و صنایع وابسته

▪  لوله های پی وی سی

لوله های پلیکا در سایزهای مختلف بسته به نیاز یک پروژه تولید می‌شوند، اما در این میان کیفیت لوله های پلیکا به مواردی چون نوع مواد مصرفی در تولید و نحوه تولید لوله های پلیکا ارتباط مستقیم دارد. ترکیبات لوله های پلیکا  افزودنی های مختلفی شامل نرم کننده ها، پر کننده ها، پایدار کننده ها، رنگدانه یا همان مستربچ و کمک فرآیند با بستر پلیمر که همان pvc میباشند که درصد و مقدار آن دارای قاعده ی خاصی میباشد ، در صورت عدم توجه به مقدار مواد و ترکیبات مصرفی لوله های پی وی سی کیفیت و شکنندگی لوله ها و محصولات تولیدی دیگر به شدت کاهش می یابد.

لوله پلیکا از لوله‌های پرکاربرد در صنعت ساختمان است و بیش از نیمی از ( پی وی سی ) تولید شده در این صنعت به کار می‌رود. بیشترین استفاده از آن در خروج فاضلاب است و برای ساخت ناودان و کابل برق به کار می‌رود. لوله پلیکا ( پولیکا ) از لوله‌های پلیمری قدیمی در بازار است و علیرغم این موضوع هنوز به دلیل تقاضای بازار تولید و توزیع می‌شود. این لوله در برابر مواد شیمیایی عادی موجود در خاک مقاوم است. لوله پلیکا را می‌توان  یکی از سبک‌ترین لوله‌ها دانست.

لوله پلیکا و پوش فیت
لوله پلیکا و پوش فیت

پوش فیت چیست؟

پوش فیت سیستم لوله کشی فاضلاب ساختمانی است که هریک از اتصالات و لوله ها در یک سو دارای سوکتی می باشد. که در آن یک حلقه آب بندی جای دارد و می توان انتهای بدون سوکت آن را به راحتی و با اندکی فشار به درون سوکت لوله و یا اتصال بعدی وارد نمود. با توجه به ماهیت وصل شدن قطعات به یکدیگر این سیستم پوش فیت نامیده می شود.

پوش فیت سیستم جدید فاضلاب ساختمانی است که فاقد محدودیت های اجرائی و کاربردی سیستم های قبلی بوده و در عین حال دارای امتیازات جدیدی است که برای اولین بار یک شرکت انگلیسی موفق گردید چنین سیستمی را طراحی و تولید نماید.

سیستم پوش فیت را این روزها دست اندرکاران و خبرگان امور ساختمانی در سراسر کشور تائید میکنند و در پروژه‌های ساختمانی بکار میبرند. دلیل این مقبولیت و پذیرش عمومی ویژگیهایست که این محصول (پوش فیت)را منحصر بفرد ساخته است.

جنس لوله های فاضلاب

جنس لوله های استفاده شده در سیستم فاضلاب شامل موارد زیر است:

▪ لوله پوش فیت

▪ لوله پلیکا یا پی وی سی

▪لوله پلی اتیلن

▪ لوله چدنی

▪ لوله گالوانیزه

لوله پوش فیت چیست؟

لوله پوش فیت یکی از رایج ترین انواع لوله هایی است که در سیستم های فاضلاب مورد استفاده قرار می گیرد. کار کردن با لوله های پوش بسیار آسان است و نحوه لوله کشی کردن آن بسیار ساده است. به راحتی تکه های لوله پوش فیت و اتصالات مورد نظر را به یکدیگر وصل می شود.

این لوله ها در سیستم فاضلاب استفاده می شود و روش آب بندی آن توسط واشر های لاستیکی است که در داخل شیاری در درون مادگی اتصالات پوش فیت قرار دارد و از این طریق لوله ها آب بند می شوند. این لوله ها در برابر فشار تا ۴ اتمسفر مقامت دارند و از مزایای دیگر این لوله ها ، خود اطفا بودن این لوله ها در برابر حریق است.

لوله پوش فیت از طریق سوکتی که در لوله ها و اتصالات پوش فیت آن وجود دارد و از طریق ارینگ پلاستیکی به یکدیگر متصل می گردد.

لوله های پوش فیت محدودیت های اجرایی لوله های قبلی را ندارد و کاملا اجرای آن آسان تر از دیگر لوله های است و این نوع از لوله ها تحولی در سیستم های فاضلاب به وجود آورده است و ویژگی های خاص آن باعث پرطرفدار شدن آن ها شده است

لوله پلیکا و پوش فیت
لوله پلیکا و پوش فیت

لوله پوش فیت سایلنت

نسل جدید لوله های پوش فیت با ایجاد ساختار جدید در این لوله ها باعث شده است که تا حد بسیار زیادی صدای ناشی از حرکت آب در لوله ها را از بین ببرد. این لوله ها با طراحی خاص صدای حرکت سیال را جذب کرده و به همین دلیل سایلنت نامیده می شوند. البته بی صدا بودن لوله ها در صورتی درست عمل می کند که لوله کشی فاضلاب بر اساس استاندارد نظام مهندسی ساخته شود.

به همین جهت استفاده از این نوع لوله ها در سیستم های فاضلاب بسیار رایج شده است. به خصوص برای ساختمان هایی با کاربری مسکونی و یا هتل ها و… که نیاز به آسایش بیشتری در داخل ساختمان دارند.

لوله پوش فیت سایلنت با تکنولوژی جدید می تواند صدای ایجاد شده در داخل لوله را تا ۱۷ دسی بل کاهش دهد که این تاثیر زیادی در عملکرد و بی صدایی این نوع لوله ها دارد. سطح صیقلی داخلی لوله باعث می شود که فاضلاب در داخل لوله بدون مشکل عبور کند و امکان گرفتگی لوله را کاهش دهد. لوله پوش فیت سایلنت به دلیل استفاده از تکنولوژی سه لایه ای آن ها دارای مقاومت در برابر حرارت بالایی می باشند همچنین دارای مقاومت ضربه ای بالایی نیز می باشند.

مزایا و معایب لوله پوش فیت

مطمئنا هر جنس و هر محصولی با توجه به ساختاری که دارد، دارای مزایا و معایبی است که فرد مجری و یا کارفرما با توجه به نیازها و خواسته هایی که دارد می تواند آن محصول را بسنجد و محصول خود را انتخاب کند. در ادامه به بررسی این ویژگی ها و معایب و مزایا پرداخته ایم:

مزایای لوله پوش فیت

مزایای لوله های پوش فیت شامل موارد زیر می باشد:

لوله های پوش فیت نیازی به چسب و یا جوش خاصی ندارد و آب بندی آن به سادگی صورت می گیرد.

لوله های پوش فیت بسیار سبک هستند و به همین دلیل باز اضافی به ساختمان و سازه وارد نمی کنند و به دلیل سبک بودن آن جابجایی آن آسان است و هزینه ی جابجایی آن پایین است.

لوله پوش فیت در برابر آتش سوزی مقاوم هستند و آسیب نمی بینند.

سرعت اجرای لوله کشی به دلیل وجود سوکت در لوله های پوش فیت بسیار بالا است.

لوله های پوش فیت عمر بالایی دارند و در برابر فشار ها و تنش ها استحکام بالایی دارند و بر خلاف لوله های پی وی سی که شکننده هستند دارای انعطاف پذیری مناسبی هستند.

لوله های پوش فیت به دلیل نوع سوکت و اتصالشان، قابلیت اتصال به دیگر انواع لوله ها مثل لوله پی وی سی و پلی اتیلن را ایجاد می کنند.

سطح صاف داخلی لوله های پوش فیت کاملا صاف و صیقلی هستند و به همین دلیل امکان رسوب گذاری و هر نوع گرفتگی در آن ها پایین تر است و امکان ایجاد جریان مناسب سیال بیشتر است.

بر خلاف لوله های پی وی سی نیاز به گرم کردن و داغ کردن لوله و ایجاد مادگی و چسب دارد، لوله های پوش فیت امکان نیاز به ابزار زیادی ندارد.

لوله های پوش فیت تحمل سیالاتی از  ۲ تا ۱۲ را دارد.

به دلیل ساختار اتصالات پوش فیت، این لوله ها در برابر انبساط و انقباض و مقاوم هستند و همچنین در صورت نشست ساختمان به مرور زمان آسیب نمی بینند.

اتصالات پوش فیت امکان چرخش امکان چرخش در محل را دارند و بر خلاف لوله های پی وی سی و پلی اتیلن که پس از برقراری اتصال دیگر امکان تغییر آن وجود ندارد، در لوله های پوش فیت امکان تغییر زاویه اتصالات پوش فیت به صورت کامل وجود دارد.

اجرای لوله کشی با سیستم های پوش فیت نیاز به مهارت فنی بالایی ندارد و از این جهت اشخاصی با تجربه پایین تر هم می توانند این سیستم ها را اجرا کنند. البته در نظر داشته باشید که دانش در زمینه سیستم فاضلاب و مقررات اجرایی در این زمینه برای فرد مجری الزامی است.

از دیگر ویژگی های لوله های پوش فیت کم صدا بودن آن ها است. لوله های پوش فیت به دو صورت سایلنت و معمولی در بازار موجود هستند که نوع سایلنت آن بسیار کم صدا بوده صداهای ایجاد شده ناشی از حرکت آب در لوله را به بیرون و به سمت واحد های مسکونی منتقل نمی کند.جابه جایی این لوله ها ساده است و حمل و نقل آن به راحتی صورت می گیرد.

لوله پلیکا و پوش فیت
لوله پلیکا و پوش فیت

لوله کشی فاضلاب پلیکا بهتر است یا پوش فیت؟

برای این منظور می توانیم لوله کشی فاضلاب با هر لوله را بر اساس پارامترهایی از قبیل سرعت و سهولت نصب، دوام و مقاومت این لوله ها در لوله کشی، میزان هزینه و کیفت لوله کشی دسته بندی کنیم. در اینجا به چند مورد برجسته ی آن می توان اشاره کرد.

مقاومت

برای بررسی میزان مقاومت این دو لوله باید جنس مواد تشکیل دهنده آن دو را با هم مقایسه کنیم.

لوله های پلیکا از مواد upvc یا پلیمری در سه دسته معمولی، نیمه قوی و قوی ساخته شده اند که برای مصارف فاضلاب داخلی ساختمان از پلیکا نیمه قوی استفاده می شود. این لوله عدم رسانایی در برابر جریانات الکتریکی و همچنین خاصیت ضد زنگ زدگی و خوردگی توسط مواد اسیدی را دارد. لوله پلیکا در برابر ضربه بسیار مقاوم بوده و انعطاف پذیر است.

اما مقاومت لوله پلیکا در برابر اشعه uv خورشید بسیار پایین است و این عامل باعث شکسته شدن لوله می شود. از این رو اگر قرار است که لوله پلیکا در مکانی در معرض خورشید نصب شود، باید این نکته را در نظر داشت.

نحوه اتصال این لوله توسط چسب مخصوص صورت می گیرد و علت بسیاری از نشتی های لوله پلیکا بر  اثر از دست دادن حالت چسبی در لوله است، در نتیجه این عامل به عنوان یک نقص در لوله پلیکا به شمار میرود.

از طرفی همین نحوه اتصال لوله های پلیکا باعث شده تا در برابر فشار و تکان های پرقدرت با ایجاد حالت کشسانی مقاومت کنند.

در مقابل برای تولید لوله های پوش فیت از مواد پلی پلیتینی استفاده شده است که مقاومت خوبی دارند ولی نه به اندازه لوله های پلیمری. در واقع اکثر تولید کنندگان داخلی این لوله را از جنس pvc تولید می کنند در نتیجه میزان مقاومت لوله های پلیکا از لوله های پوش فیت بیشتر است.

نصب

برای نصب لوله های پلیکا از چسب استفاده می کنند به این صورت که  بعد از صیقلی کردن سطح داخلی لوله و تمیز کردن آن، با چسب مخصوص آن قسمت را می پوشانند و با داخل کردن لوله دیگر صبر می کنند تا سرد شده و در اصطلاح جوش سرد می دهند.

ولی برای نصب لوله پوش فیت نیاز به هیچ گونه ابزاری نیست چرا که داخل لوله دارای اورینگ می باشد که توسط فشار با اورینگ لوله دیگر در هم جفت شده و از طریق حلقه آب بندی داخل لوله آب بندی می شوند. با این تفاوت که در نصب لوله های پوش فیت نیاز به بست برای مهار کردن لوله بسیار بیشتر از لوله های پلیکا می باشد.

از طرفی تنوع لوله های پوشفیت در سایز و شکل بسیار بیشتر از لوله های پلیکا است و در نتیجه این تنوع در سایز و شکل و همچنین نحوه اتصال سریع این لوله به روش سوکتی استفاده از آن را در امر لوله کشی فاضلاب ساختمانی بسیار راحت کرده است.

لازم به ذکر است که در کنار تمام نقاط مثبت و منفی لوله پوشفیت در مقایسه با لوله پلیکا، نمی توان از تنوع شکل و اندازه این لوله در مقایسه با لوله پلیکا به راحتی گذشت. این لوله قابلیت نصب در کنار انواع لوله از جمله لوله های فلزی، چدنی و حتی پلیکا را دارد.

به این معنی که شما می توانید در صورت نیاز به تعمییر لوله های مختلف و رفع نشتی آنها در سیستم فاضلاب ساختمان و برای تعویض بخش آسیب دیده از لوله پوشفیت استفاده کنید، چون این لوله قابلیت اتصال به همه نوع لوله را دارد.

علاوه بر این بهترین روش لوله کشی فاضلاب در ساختمان های امروزی، استفاده از روش زیرسقفی است که با توجه به سبکی بسیار بالای لوله های پلیکا از یک طرف و همچنین قابلیت نصب راحت لوله های پوشفیت از طرف دیگر، امکان استفاده از هر دو لوله در این روش وجود دارد.

قیمت

سه عامل باعث شده اند تا لوله کشی پوش فیت گران تر باشد :

۱- قیمت خرید بالا  ۲- استفاده از بست های فراوان در هنگام نصب  ۳- هزینه اجرت نصب بالا

و این در حالی است که لوله پلیکا قیمت خرید و هزینه نصب پایین تری دارد و همچنین مهار لوله پلیکا توسط بست در فواصل طولی بالاتری نسبت به لوله پوش فیت صورت می گیرد در نتیجه تعداد بست کمتری نیاز دارد.

علاوه بر این لوله پلیکا از لحاظ وزنی در دسته لوله های بسیار کم وزن قرار دارد و وزن لوله هم یک عامل تعیین کننده در قیمت لوله به شمار می رود که در نتیجه هزینه های حمل و نگه داری آن هم به مراتب بسیار کمتر از لوله های دیگر از جمله لوله پوش فیت می باشد.

تخلیه مواد فاضلابی در کدامیک راحت تر صورت می گیرد ؟

با وجود اینکه تولید کنندگان لوله پوش فیت اقدام به تهیه و تولید لوله های پوش فیت در دو مدل معمولی و بی صدا کرده اند ولی باز هم میزان صدای ایجاد شده در لوله های پلیکا بسیار کمتر از لوله های پوش فیت می باشد. ولی از لحاظ روان بودن سیالات در تخلیه فاضلابی، هر دو لوله به دلیل داشتن سطح صاف صیقلی مواد را فاضلابی به راحتی تخلیه می کنند.

اگر لوله در سطح داخلی دارای سطح صیقلی نباشد و در واقع دچار زبری باشد، این زبری سبب رسوب مواد باکتریایی شده و در دراز مدت باعث انسداد لوله می شود که خوشبختانه برای جلوگیری از این اتفاق تدابیر مناسبی در لوله های پوشفیت و پلیکا اتخاذ شده است.

مقاومت در برابر مواد شیمیایی

لوله های پلیکا از جنس پلیمری می باشد که توان مقاومتی بالایی در برابر مواد شیمیایی منازل دارد. لوله های پوش فیت هم مقاومت خوبی دارند و تنها عامل نگران کننده در مورد این لوله ها در زمینه مقاومتشان در برابر مواد شیمیایی، وجود حلقه اورینگ داخل این لوله است که می تواند با توجه به میزان PH موجود در مواد فاضلابی با آنها واکش دهد.

سخن پایانی

واقعیت امر این است که لوله پلیکا با وجود اینکه چندین دهه از استفاده اش در لوله کشی فاضلاب ساختمان ها می گذرد ولی کارنامه درخشانی دارد و  این در حالی است که لوله پوش فیت به دلیل نوظهور بودنش در صنعت لوله کشی فاضلاب ساختمان هنوز نتوانسته کیفیت خود را به مصرف کننده اثبات کند. اما اگر در تهیه و ساخت لوله های پوش فیت هم به همان اندازه از میزان استاندارد این لوله که ذکر شده از مواد مرغوب استفاده شود، می توان گفت که لوله پوش فیت به دلیل نصب راحت تر می تواند از لحاظ رتبه بندی یک پله از لوله های پلیکا بالاتر هم برود.

ولی باز هم تصمیم گیرنده نهایی مصرف کننده است که می تواند برای لوله کشی فاضلاب ساختمان خود از هر نوع لوله ای با توجه به نوع نقشه و مصالح و کاربرد ساختمان استفاده کند.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید