طراحی دکوراسیون داخلی مغازه

0
1032
دکوراسیون داخلی مغازه
دکوراسیون داخلی مغازه

طراحی دکوراسیون داخلی مغازه

طراحی دکوراسیون داخلی مغازه چگونه می باشد؟ فرض کنید که در یک خیابان یا یک مجتمع تجاری در حال قدم زدن هستید. صرف نظر از اینکه قصد خرید دارید یا خیر، چه انتظاری از چیدمان ویترین یک مغازه دارید؟ وجود چه اِلمان هایی در یک مغازه ، شما را به سمت آن جذب می کند؟ بی شک یکی از فاکتورهایی که در طراحی دکوراسیون داخلی مغازه مهم است، جذب مشتری می باشد.طراحی صحیح و جذاب نمای یک مغازه که اجناس را در تیرس دید مشتری قرار دهد، هدف اصلی دکوراسیون داخلی یک مغازه می باشد.

طراحی دکوراسیون داخلی صحیح یک مغازه، باعث افزایش مشتریان و در نهایت درآمد واحد صنفی مذکور می گردد.

این طراحی به دو بخش مجزا تقسیم می گردد : طراحی دکوراسیون داخلی مغازه و طراحی دکوراسیون داخلی ویترین مغازه.

ویترین یک مغازه، درطراحی دکوراسیون داخلی آن در واقع پل ارتباطی بین محیط خارج و محیط داخل  مغازه می باشد.

در واقع این طراحی بایستی شیک و کاربردی صورت پذیرد.

انتخاب نورپردازی متناسب و پالت رنگی صحیح فاکتورهای حائز اهمیت در دکوراسیون داخلی یک مغازه به شمار می رود.

اینکه یک مغازه برای چه جنسیتی طراحی می شود، تعیین کننده طیف رنگی مورد استفاده در طراحی دکوراسیون داخلی مغازه به حساب می آید.

این طراحی ارتباط مستقیمی با متراژزیر بنای مغازه مربوطه دارد.

تفاوت های چشمگیر در طراحی دکوراسیون داخلی مغازه با مغازه های دیگر یکی از عوامل کسب موفقیت بیشتر در زمینه جذب مشتری و فروش بالاتر می باشد.

دکوراسیون داخلی مغازه
دکوراسیون داخلی مغازه

طراحی دکوراسیون داخلی مغازه چیست؟

شامل بخش داخلی مغازه و ویترین می گردد، به نوع چیدمان اجناس و به کارگیری پالت مناسب رنگی اشاره دارد.

نکات مهم در طراحی دکوراسیون داخلی مغازه چیست؟

مطمئنا تا کنون پیش آمده که با ورود به طبقه ای از یک مجتمع تجاری، دو مغازه هم صنف را مشاهده کنید که یکی پر از مشتری و دیگری خالی از مشتری باشد! نکته در اینجاست که احتمالا صاحب مغازه پرفروش، به اصول طراحی دکوراسیون داخلی مغازه اشناست.

در این بخش به نکات کلیدی آن می پردازیم.

* طراحی دکوراسیون داخلی مغازه و ویترین

این طراحی بایستی بر مبنای سلیقه عمومی صورت گیرد. مشتریان با دیدن ویترین شما در مورد کلیت اجناس موجود درمغازه قضاوت می کنند. گاهی ویترین یک مغازه بیشتر از فضای داخلی همان مغازه جاذب مشتری خواهد بود.

دکوراسیون داخلی مغازه
دکوراسیون داخلی مغازه

* طراحی دکوراسیون داخلی مغازه و ورودی

نخستین بخش از مغازه شماست که حدود 15-5 قدم اول مشتری ( که بسته به متراژ مغازه، اندازه آن از چند ده سانتی متر تا چند مترمتفاوت است) را شامل میگردد. ورودی یک مغازه ، پس از ویترین ، جاذب مشتری خواهد بود. گاهی مشتری بدون توجه به ویترین و مثلا برای سوال پرسیدن وارد مغازه شما می شود؛ بخش ورودی نیز فاکتور بعدی در ماندن مشتری برای مدت  زمان بیشتری در مغازه است.

*استفاده از نورپردازی مناسب

* پالت رنگی جاذب

* نصب صفحه نمایش nv شامل تبلیغات کارتان

می تواند در زمان ورود مشتری باعث گردد که آنها را از دست ندهید.

* طراحی دکوراسیون داخلی مغازه و چیدمان داخلی

قرار دادن اجناس پر فروش در طبقات بالا، دسته بندی صحیح و مناسب کالاها، در دسترس بودن، از جمله فاکتورهای با اهمیت در طراحی است .

از سوی دیگراهمیت دادن به جزئیات چیدمان اجناس در مغازه ، نمای کلی دکوراسیون مغازه را به وجود می اورد که در جذب و خرید مشتری بی تاثیر نخواهد بود.

دکوراسیون داخلی مغازه
دکوراسیون داخلی مغازه

* اهمیت به طراحی سمت راست

براساس تحقیقات در میان عمده /خرده فروشان ، 90% مشتریان در زمان ورود به مغازه به صورت ناخودآگاه به سمت راست توجه می کنند. از این روی به بخش راست مغازه، ” دیوار قدرت” اطلاق می گردد.

در طراحی توصیه می شود که اجناس جدید ، خاص ، اجناسی که تقاضای بالایی دارند و یا اجناسی که ارزانتر هستند ، در این قسمت قرار داده شوند. در این صورت نخست نگاه مشتری به این اجناس می افتد و افزایش فروش را در پی خواهد داشت.

* طراحی مسیر حرکت مشتری

بایستی در طراحی مسیر حرکت مشتری تعیین و با چیدمان مناسب و رنگ بندی جذاب  دکور گردد. مثلا از مسیر دورانی به سمت راست بهره گیرید. یا مغازه را به چند قسمت تقسیم کرده و هر قسمت را با اجناس و رنگ بندی خاص مشخص نمایید.

تمامی این موارد منوط بر مساحت و نقشه مغازه شما می باشد. یکی از ترفند های ترغیب مشتری برای طی کل مسیر این است که در اواسط و انتهای هر مسیری کالای خاص، جذاب و عامه پسندی قرار دهید. در این صورت مشتری برای طی کل مسیر تشویق می شود.

بخش صندوق نیز در طراحی دکوراسیون داخلی مغازه حائز اهمیت است. این بخش بایستی از تمامی مسیر ها قابل دسترسی باشد . پس طراحی بخش قرار گیری صندوق از اهمیت فراوانی برخوردار است.

دکوراسیون داخلی مغازه
دکوراسیون داخلی مغازه

* تعیین فضا های استراتژیک برای محصولات مهم

حال که محصولات خود را با توجه به موارد یاد شده چیدمان نمودید، حال باید بر روی بخش جلب نظر و توجه مشتری کار کنید.

یکی از کارهایی که در این بخش می توانید انجام دهید، استفاده از تابلو هاست که به عنوان سرعت گیر مشتری محسوب می گردد. به طور مثال استفاده از تابلو های فصلی یا تابلوهایی بر اساس قیمت بندی.

در این صورت مشتری ها را به بررسی بیشتر تشویق می نمایید.

روش دیگر قرار دادن اجناس پر کاربرد در میان راهرو ها است ، در این صورت مشتری را وادار به تامل نموده و احتمال خرید بالا می رود.

تغییر چیدمان هفتگی در اصول طراحی دکوراسیون داخلی مغازه توصیه می شود. این کار از تکراری شدن فضا پیشگیری می کند.

نکته مهم بعدی در طراحی این است که اجناس پرفروش را در قفسه های میانی راهروها قرار دهید که امکان ویو خوردن بیشتری را فراهم آورید.

دکوراسیون داخلی مغازه
دکوراسیون داخلی مغازه

* راحتی مشتریان

راهروهای مغازه تان را طوری کنید که به اندازه عبور دو نفر از کنار یکدیگرعریض  باشد . حتی اگر مغازه ای با متراژ بزرگ دارید می توانید در مسیر تردد ، صندلی هایی جهت رفع خستگی مشتریان قرار دهید. صندلی ها را طوری قرار دهید که مشتری همچنان دید مناسب به اجناس داشته و در مورد خرید فکر کند.

برای این طراحی، قانون ثابتی وجود ندارد. تنها کاری که می توان انجام داد، بررسی سلایق مشتریان مراجع و اعمال آنها در طول مدت است. در این صورت بهینه ترین نوع طراحی را انتخاب خواهید نمود.

یک راه میانبر در این زمینه وجود دارد. شما می توانید از طریق مشاوره با مجموعه های طراحی دکوراسیون داخلی مغازه و مشاوره گرفتن از دکوراتیو های فعال در منطقه شما، به طراحی مدنظر خود بپردازید.

بررسی دو آیتم مهم:

طراحی دکوراسیون داخلی مغازه بوتیک

طراحی دکوراسیون داخلی مغازه سوپر مارکت

   نکات طلایی در طراحی دکوراسیون داخلی مغازه پوشاک (بوتیک )  

با توجه به داغ بودن بازار پوشاک ، طراحی دکوراسیون داخلی یک بوتیک از دغدغه های فعالان در این زمینه است. چرا که متفاوت بودن در میان تعدد کار بس دشواری است.

نخست اینکه از اِلِمان های معماری متناسب بوتیک استفاده شود. بدین معنا که در عین جاذب بودن شلف ها، کاربردی نیز باشند. پوشاک در آن ها به بهترین شکل ممکن جانمایی شوند و مخاطبان به آن ها نزدیک شوند.

در این بخش ، انجام تقسیم بندی مناسب بسیار حائز اهمیت است. مثلا شلف خاص شلوار، یا شلف خاص شومیز و…

کدبندی البسه موجود ( به عنوان مثال برای لباس کودک) بسیار کمک کننده خواهد بود. به این ترتیب سهولت دسترسی مشتری و حتی خود شما بهتر صورت می پذیرد.

دکوراسیون داخلی مغازه
دکوراسیون داخلی مغازه

 * طراحی دکوراسیون داخلی مغازه بوتیک و نورپردازی

نورپردازی هرمغازه ای از جمله بوتیک در جذب مشتری و ارتقا فروش فوق العاده حائز اهمیت است. قاعدتا استفاده از نور مستقیم ، ایده خوبی نیست. این مورد باعث خستگی چشم و انصراف مشتری می گردد.

بهترین راه نورپردازی از زوایای مختلف می باشد. ایجاد توازن در تابش نور از هر طرف بستگی به متراژ ، نوع چیدمان می باشد.

آنچه مبرهن است استفاده از لامپهایی بار نگ خاص را به حداقل برسانید. فلوئورسنت هایی دررنگ های زرد، سبز و… مناسب نورپردازی بوتیک نیست. کاربردی ترین رنگ ، رنگ سفید می باشد.

اگر غالب اجناس مغازه شما کلاسیک است، بهتر است میزان شدت نور را زیاد در نظر بگیرید.

در صورتی که پوشاک آنتیک و تجملاتی دارید، نورپردازی متعادل و سبک را در نظر بگیرید.

استفاده از نور مخفی و نورهایی برای مرزبندی بخش های مختلف، ایده هایی جذاب است.

اگر از گیاه در بوتیک خود بهره می برید، با استفاده از نور در کنار گلدان ها به محیط گرما و صمیمیت ببخشید.

استفاده از سیستم های مطبوع کننده هوا نیز از دیگر موارد بسیار مهم در مکث بیشتر مشتری و وارسی بیشتر اجناس گردیده و احتمال خرید را بالا می برد.

دکوراسیون داخلی مغازه
دکوراسیون داخلی مغازه

نکات طلایی طراحی دکوراسیون داخلی مغازه سوپر مارکت

طراحی برای مغازه سوپر مارکت دارای مراحلی به شرح زیر است:

* در نظر گرفتن طرح اولیه

در ابتدای سوپر مارکت خود با توجه به فضای موجود، طرح اولیه ای را ترسیم نمایید. سپس به طرح اولیه شاخ و برگ داده و مرحله به مرحله آنرا تکمیل نمایید . تا به مرحله چیدمان اجناس برسید.

* طراحی مغازه سوپر مارکت و چیدمان

در این مرحله به طرح اولیه خود، محل قرار گیری قفسه ها و استندها و… را بیفزایید.

اجناسی مثل نان، شیر، پنیر و در مجموع نیاز روزمره مشتریان را در انتهای مغازه قرار دهید تا مشتریان ناچار به طی مسیر راهروها باشند و در حین طی مسیر، با دیدن اجناس دیگر فروش شما نیز افزایش می یابد.

قانون ” دیوار قدرت ” در مورد سوپر مارکت ها نیز صادق است. بنابراین اجناس پر فروش، جذاب، جدید و ویژه را در قفسه های سمت راست چیدمان نمایید.

اعمال تهویه مناسب بویژه در سوپر مارکت ها موجب تاثیر مثبت بر مشتریان گردیده وتمایل به صرف زمان بیشتر در مغازه افزایش می یابد.

سعی کنید نمای ویترین سوپر مارکت خود را تا حد ممکن مدرن طراحی نمایید. قرار دادن اجناس به روز که مورد توجه تیزرهای تبلیغاتی هستند، بسیار کمک کننده خواهد بود

دکوراسیون داخلی مغازه
دکوراسیون داخلی مغازه

.

نظم چیدمان در سوپرمارکت ها فوق العاده حائز اهمیت است، چرا که موجب سردرگمی مشتری نمی شود. گاهی مشتریان به دلیل عدم منظم بودن و بخش بندی مناسب سوپرمارکت را ترک می کنند.

به جای پارتیشن بندی ،استفاده از جعبه های چوبی بسیار متداول است.

* طراحی دکوراسیون داخلی مغازه سوپر مارکت و نورپردازی

فارغ از رنگ مورد استفاده در سوپر مارکت، میزان نور از اهمیت بالایی برخوردار است. اینکه مشتریان دید کافی جهت تشخیص و خرید محصول مورد نظر خود داشته باشند از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

نکته حائز اهمیت این است که نور تابان بر اجناس از انواع فلورسنت های متداول مانند  رنگ سفید  باشد. نورپردازی ملون دیوارها بلامانع است.

به کسب و کارتان رونق بخشید

هدف از آغاز هر کسب و کاری افزایش رضایتمندی مشتری و در آمد حاصله می باشد.  طراحی دکوراسیون داخلی مغازه شما، مانند سکوی پرتابی عمل می کند. پرواضح است که نادیده انگاشتن اصول طراحی دکوراسیون داخلی مغازه تان مانند دافعه ای در برابر مشتریان عمل می کند و در این صورت متضرر شدن شما حتمی است. در این راه با رعایت نکات ساده اما کاربردی طراحی دکوراسیون داخلی مغازه ( که برخی موارد در مقاله مذکور ارائه گردید) بی شک موفقیت شما را در پی دارد.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید