سیستم صوتی و تصویری هوشمند

0
874
سیستم صوتی و تصویری هوشمند
سیستم صوتی و تصویری هوشمند
سیستم صوتی و تصویری هوشمند

سیستم صوتی و تصویری هوشمند یکی از قابلیتهایی است که به واسطه ی آن، می توانید کنترل سیستم های صوتی و تصویری و یا تجهیزات تکمیل کننده آن را به عهده بگیرید. با استفاده از سیستم صوتی هوشمند، امکان پخش موزیک های متفاوت  در نقاط مختلف ساختمان وجود داردو یا با کمک این سیستم صوتی هوشمند بسیار پیشرفته می توان از بالاترین سطح کیفی صدا و نور بهره برد. ممکن است در خانه هوشمند شما چندین تلویزیون وجود داشته باشد، در نتیجه برای هر یک از آنها سیستم صوتی و تصویری مجزایی تهیه کرده باشید. در خانه هوشمند خود می توانید انتقال صدا و تصویر دستگاه های صوتی و تصویری، از یک نقطه به نقطه دیگر را، بدون نیاز به سیم کشی اضافه انجام دهید.

در سیستم هوشمند موسیقی در تمام قسمت های و مناطق مختلف ساختمان قابل شنیدن است. با در اختیار داشتن پنل لمسی و یا به کمک ریموت کنترل سیستم هوشمند می توان تمامی دستگاه های صوتی و تصویری مانند تلویزیون، ویدیو،رسیور ماهواره و … را به صورت کامل و از هر نقطه از ساختمان تحت منترل و مدیریت قرار داد. در واقع اینگونه به نظر می رسد ککه هر کدام از قسمت های خانه ( نظیر پذیرایی، اتاق خواب، لابی، آشپزخانه و… ) دارای یک سیستم پخش موسیقی مجزا و مربوط به خود هستند. حال آنکه این پردازنده مرکزی سیستم هوشمند است که موسیقی را به صورت مستقل و با توجه به سلیقه کاربر پخش می نماید.

امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی هوشمند سازی ساختمان پیشرفت چشمگیری داشته و با ایجاد آرامش و رفاه برای ساکنین منازل گام موثری نیز در صرفه جویی مصرف انرژی برداشته است. هوشمند سازی به معنای کنترل یکسری امور در داخل و خارج از منزل طبق زمان بندی تععین شده می باشد. با استفاده از این سیستم دیگر نیازی به حضور در مکان های مختلف ساختمان برای انجام امور مورد نظر نیست زیرا شما می توانید به راحتی بر روی کاناپه لم داده و کنترل کارهای منزل را تنها با یک صفحه نمایش در دست بگیرید. در خانه هوشمند عملکرد تمام وسایل به یکدیگر مرتبط است و با یک دستگاه مرکزی می توان تمام سیستم های خانه را برای استفاده هدایت نمود.

سیستم صوتی و تصویری هوشمند
سیستم صوتی و تصویری هوشمند

انواع سیستم و تجهیزات هوشمند

*سیستم هوشمند لوازم صوتی و تصویری: نیازی به استفاده از ریموت کنترل برای استفاده از وسایل برقی نظیر تلویزیون، ضبط صوت و… در خانه های هوشمند نمی باشد با سیستم هوشمند می توان کدهای ریموت را به کلیدهای سیستم هوشمند انتقال داد و تغییرات مورد نیاز را توسط صفحه نمایش های لمسی اعمال کرد. با این سیستم می توان با یک کلید تمام وسایل صوتی و تصویری را مدیریت کرد.

خانه هوشمن توانایی انتقال صدا و تصویر دستگاه های صوتی و تصویری، از یک نقطه به نقطه دیگر، بدون نیاز به سیم کشی اضافی را به شما می دهد. در این شرایط علاوه بر انتقال صوت و تصویر، کنترل این دستگاه ها به کمک ریموت کنترل نیز امکان پذیر می باشد.

برخی از امکانات سیستم صوتی و تصویری هوشمند

از دیگر امکانات سیستم های صوتی و تصویری هوشمند، می توان به ضبط صدای شخص و پخش آن در زمان هایی که استفاده از آن مورد نیاز است. این بخش از امکانات سیستم هوشمند ساختمان به جهت افزایش ایمنی و امنیت ساکنان از اهمیت الای برخوردار می گردد. برای مثال می توان با ضبط پیام هشدار ورود غیر مجاز به ساختمان و یا پیامی مبنی بر انتشار نشست گاز، می توان با اطلاع رسانی به موقع امنیت بالایی را برای ساکنین ساختمان فراهم کرد.

سیستم صوتی و تصویری هوشمند
سیستم صوتی و تصویری هوشمند

هم چنین دستگاه های صوتی و تصویری را از طریق کلیدهای هوشمند جندکاره، تبلت و یا از طریق برنامه ریزی و تعیی زمان بندی به صورت خودکار فعال نمود. توجه شود که تمام این امکانات و نحوه استفاده از آن ها در ساختمان به طراحی که به سیستم هوشمند ساختمان مرتبط است مربوط می باشد و طراح می تواند متناسب با مقتضیات پروژه، از امکانات بیشتری در طراحی سناریو ها استفاده نماید.

نمونه هایی از موارد کاربرد سیستم صوتی و تصویری هوشمند

*در ادارات و موسسات با برنامه ریزی سیستم هوشمند صوتی می توان در ساعات مشخصی به صورت  خودکار اذان و یا موزیک های مورد نظر را پخش نمود.

*قابلیت اتصال سیستم های صوتی به ماژول دزدگیر و پخش هشدارها و یا اتصال به ماژول ایمنی جهت اعلام نشتی گاز در محل که باعث اطلاع رسانی مناسب و جلوگیری از حوادث می گردد، کنترل تمامی سیستم های صوتی، تلویزیون و… با ریموت کنترل یا کلیدهای هوشمند بدون هیچ گ.نه محدودیت مکانی با بهره گیری از سنسورهای سقفی.

* مانیتور لمسی: یکی از اصلی ترین شاخصه های هر خانه ی هوشمندی که جلوه ی تمام عیاری از سادگی و خلوص مدرنیته است، مانیتور لمسی آن می باشد، مانیتور تصویری لمسی قابلیت کنترل و تغییر تنظیمات سیستم هوشمند را برای کاربر فراهم می کند، مانیتور لمسی در خانه ی هوشمند حمکم یک تبلت نصب شده بر روی دیوار را دارد با این تفاوت که از لحاظ نرافزاری و سخت افزاری بسیار مقاوم تر بوده و نیز بی نیاز به باتری می باشد. و در نتیجه دردسرهای شارژ و شارژ شدن را ندارد. علاوه بر این علت آنکه نرافزار نصب شده بر روی این دستگاه به صورت بسته ارائه می شود. امکان حذف برنامه ها و یا یک آیکون به صورت تصادفی توسط افراد تازه کار و یا کودکان وجود ندارد.

*سیستم آیفون تصویری و ورود و خروج مهمانان یا مراجعه کنندگان، در مورد ساختمانهای اداری این سیستم می تواند ورود و خروج کلیه مهمانان را ثبت و حتی تصویر آنها را ضبط نمود و در ساختمان های مسکونی نیز اکان دریافت تصویر مراجعه کننده بر روی نمایشگر و در صورت عدم حضور ثبت تصویر به همراه زمان مراجعه وجود داشته و حتی در صورت وجود اینترنت امکان برقرای ارتباط با مهمان از راه دور را مهیا سازد.

سیستم صوتی و تصویری هوشمند
سیستم صوتی و تصویری هوشمند

* سالنهای کنفرانس: از مزیت های سیستم های صوتی و تصویری هوشمند  کنترل تجهیزات صوتی و تصویری نصب شده در سالن های کنفرانس و یا آمفی تاترها، باز و بسته کردن پرده های نمایش، کنترول روشنایی در هنگام اجرا و غیره را نام برد.

*سیستم صوتی اعلام هشدار: سیستم های نظارت صوتی در هنگام بروز حادثه نظیر اعلام حریق، برای اعلام پیام های خروج و یا سایر پیام های اظطراری نصب می گردند. تجهیزات سیستم مرکزی شامل آمپلی فایرها، منابع تغذیه، واحدهای پیام دیجیتالی است که باید توسط سیستم اعلام حریق در صورت شرایط بروز خطا نظارت شود.

*سیگنالهای دیجیتالی هوشمند: اغلب این سگنالها در اماکن عمومی برای اطلاع رسانی به افراد مشاهده می شوند. هنگامی که سیستم شرایط بروز حریق را دریافت می کند باید پیام های اضطراری برای آگاهی افراد موجود در محل روی نمایشگرها نشان داده شود.

چند نوع از قابلیت های سیستم صوتی هوشمند

1-برقراری ارتباط با سایر تجهیزات هوشمند خانه و اجرای سناریو های ترکیبی مختلف

2-تلفیق با سیستم نورپردازی هوشمند و ارئه سناریوهای جذاب

3-امکان انتقال آرشیو موسیقی به سیستم خانه هوشمند

4-امکان انتخاب و پخش موسیقی جهت هر بخش از ساختمان به صورت مجزا و مستقل

5-استفاده از باندهای ضد آب جهت فضا هایی چون استخر، حمام و…

6-حذف کنترل های متعدد موجود ( برای مثال کنترل تلویزیون، دی وی دی و…) و کنترل از طریق تجهیزات هوشمند و تلفن همراه

7-کاربران خانه هوشمند جهت گوش دادن و شنیدن فایل های صوتی خود، نیازی نیست به صورت مداوم در یک مکان حضور یابند، بلکه می توانند با خیال راحت در خانه هوشمند خود حرکت نموده و از اتاقی به اتاق دیگر بروند و در همین حین، در هر منطقه از خانه که حضور دارند به ترانه مورد علاقه شان گوش دهند. و یا از شنیدن یک گزارش ورزشی لذت ببرند و حتی به یادگیری زبان های خارجی نیز بپردازند.

8-استفاده از آمپلی فایر و مدارات دیجیتال جهت تولید صدای با کیفیت و حذف نویزها و سایر اختلافات مربوط به سیستم هوشمند.

سیستم نظارت تصویری هوشمند

سیستم های نظارت تصویری هوشمند به منظور نمایش تصاویر واقعی و بدون تاخیر در محیط های متفاوت با سوژه های ثابت یا متحرک، به کار می روند. تجمع این سیستم ها در سیستم های  آگس کنترل به منظور تشخیص  رفتارهای مشکوک و پرسه زدن افراد خرابکار در مناطق امنیتی و ممنوعه اهمیت قابل توجهی دارد. در این مقاله به بررسی ماژول های پردازش تصویر هوشمند مانند تشخیص و یا ردیابی اشیاءتشخیص صدا و همچنین تر کیب ورودی و خروجی بر روی نرافزار مدیریت تصاویر می پردازیم.

سیستم صوتی و تصویری هوشمند
سیستم صوتی و تصویری هوشمند

 کاربرد سیستم نظارت تصویری هوشمند

*اماکن ، دانشگاه ها، اداره و موسسات دولتی و خصوصی

*فرودگاه ها

*بیمارستانها

*ایستگاه های قطار و مترو

*آپارتمان و منازل مسکونی

*مغازه ها و رستورانها و …

امکانات خانه ی هوشمند

1-کنترل دما

2-کنترل روشنایی

3-پرده های برقی و سایر تجهیزات موتوری

4-سیستم مدیریت مصرف انرژی

5-سیستم امنیتی

6-سیستم صوتی و تصویری هوشمند

7-تجهیزات ارتباطی بین کاربران و سیستم

سیستم صوتی و تصویری هوشمند
سیستم صوتی و تصویری هوشمند

مزایای یک خانه هوشمند

داشتن یک خانه هوشمند باعث می شود بتوانید کارهای زیادی را با زحمت کمتری انجام دهید. کارهایی مانند تنظیم تهویه، خاموش کردن لامپ ها، روشن کردن مایکروفر برای گرم کردن غذا و غیره. شما می توانید برای وسایل خانه خود زمانبندی نیز تعیین کنید. بنابراین یکسری کارها در ساعات خاصی از روز به صورت خودکار انجام خواهد شد. خانه های هوشمند بهرهوری از انرژی را نیز افزایش می دهند و باعث می شوند در آخر ماه مبلغ قبض های استفاده از وسایل گرمایشی و سرمایشی شما را سوپرایز کند.

در پایان

امکانات و قابلیت حرفه ای که خانه هوشمند به ما می دهد باعث شده است که آرامش را هر چه بیشتر و بهتر و عمیق تر احساس کنیم، این لحظات است که می فهمیم که علم و تکنولوژی چه خدمت بزرگی برای بشر است.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید