دکوراسیون داخلی نیاوران

0
1448
دکوراسیون داخلی نیاوران
دکوراسیون داخلی نیاوران
دکوراسیون داخلی نیاوران

دکوراسیون داخلی نیاوران: تهران پایتخت خانه‌های لوکس و گران، شاید این جمله باور بسیاری باشد و باید در جواب آن گفت که واقعا همین طور است در میان شلوغی این شهر خانه های بسیار لوکس باقیمت های عجیب و سرسام آور جای گرفته است. از کوچه پس کوچه های الهیه و نیاورانگرفته تا خیابان فرمانیه. گرانترین خانه‌هی تهران، ساختمانهایی بسیار زیبا و لوکس که دارای معماری و طراحی داخلی  فوق العاده ای هستند که چشمان بیننده را به خود خیره میکنند.

تاریخچه محله نیاوران

این محله واقع در نقطه‌ی شمالی پایتخت است که از ابتدا محله خوش‌نشین و مورد پسند حکما بوده است. قدمت این محله به سال‌های خیلی دور بازمی‌گردد، تا آن‌جا که از آن به‌عنوان اولین روستای شمیرانات یاد می‌شود. در آن روزگار این روستای خوش آب‌و هوا محل اطراق مسافرانی بوده است ﻛﻪ از رودﺑﺎر ﻗﺼﺮان ﺑﻪ ﺳﻤﺖ ﺷﻤﻴﺮان می‌آﻣﺪﻧﺪ. از زیباترین باغ‌های این محله می‌توان به ﺑﺎغ ﻣﻨﻈﺮﻳﻪ و ﺟﻤﺎل آﺑﺎد اشاره کرد. مﺤﺪوده‌ی ﻗﺪﻳمی اﻳﻦ ﻣﺤﻠﻪ از ﺷﻤﺎل ﺑﻪ ﻛﻮه ﻫﺎی ﺟﻤﺎل آﺑﺎد، از ﺟﻨﻮب ﺑﻪ ﺧﻴﺎﺑﺎن ﻧﻴﺎوران، از ﺷﺮق ﺑﻪ ﻛﺎﺷﺎﻧک و از ﻏﺮب ﺑﻪ ﻣﻨﻈﺮﻳﻪ منتهی می‌ﺷﺪه اﺳﺖ. بافت کنونی را می‌توان سلیقه‌ی ناصرالدین شاه دانست که با خرید زمین‌ها و ساختمان‌ها از مالکان آن، همه را تخریب و پایه‌ها را بنا نهاد.

یکی از ویژگی‎های این محله خوش‌نشین که از ابتدا به آن امتیاز ویژه‌ای بخشیده، آب‌و هوای مطلوب آن است. ویژگی که هنوز هم به علت سطح ارتفاع ۱۷۰۰ متری از سطح دریا و نزدیک بودن به سلسله کوه‌های البرز  آن را حفظ کرده است. فتحعلی شاه قاجار اولین حکمرانی بود که در این منطقه باغ ییلاقی ایجاد کرد و به دنبال او ناصرالدین‌شاه قاجار «کاخ صاحبقرانیه» را در این محل ساخت. در این مقاله به چند سبک دکوراسیون داخلی پر طرفدار که در ایران و از انواع سبک دکوراسیون داخلی که در خانه های لوکس و زیبا در نیاوران وجود دارد، صحبت می کنیم.

دکوراسیون داخلی نیاوران
دکوراسیون داخلی نیاوران

سبک های پر طرفدار دکوراسیون داخلی در ایران

▪ سبک دکوراسیون مدرن

دکوراسیون داخلی مدرن امروزه به یکی از پرطرفدارترین دیزاین های داخلی تبدیل شده است، بخصوص در پایتخت بسیار رشد چشمگیری داشته است؛  و اگر شما هم  تمایل دارید فضای منزل تان دکوراسیونی ساده و در عین حال جدیدی داشته باشد بهتر است از دکوراسیون مدرن برای طراحی قسمت های مختلف منزل خود استفاده کنید.

دکوراسیون داخلی مدرن برای خانه ها با متراژ کوچک مناسب و ایده آل هستند و این طراحی داخلی باعث می شود تا فضای منزل بزرگ تر به نظر برسد و در صورت تمایل می توانید برای خانه ها با متراژ بزرگ نیز از این سبک دکوراسیون استفاده نمایید. توجه داشته باشید که بافت و طرح برای سبک های مدرن معمول است و در این دکوراسیون داخلی خبری از رنگ و طرح های مختلف نیست همچنین در سبک مدرن از تزیینات زیاد دوری می شود و این طراحی داخلی در عین سادگی شیک و جذاب است.

در طراحی دکوراسیون داخلی منزل ۲۰۱۸ مدرن از رنگ های خنثی و رنگ ها به صورت طبیعی استفاده می شود و تا حد امکان از رنگ های جیغ در این سبک دکوراسیون استفاده نمی شود همچنین در دیزاین داخلی منزل به سبک مدرن، هیچگاه به دنبال تقارن نباشید و سعی کنید با ایجاد تعادل در بین وسایل منزل و مبلمان و طرح ها و بافت هماهنگی های لازم را به وجود آورید. اینجا ما قرار است درباره ی دکوراسیون داخلی در منطقه ی یک تهران صحبت کنیم، با ما همراه باشید.

مدرن یک واژه گسترده است که در زمینه دکوراسیون معمولا به یک خانه که با خطوط صاف و منظم، پالت رنگی ساده و موادی مانند استیل و شیشه طراحی شده است گفته می‌شود. در دکوراسیون مدرن حس سادگی در همه المان‌های منزل از جمله مبلمان مشاهده می‌شود. صاف، صیقلی، براق و شفاف از جمله ویژگی‌هایی هستند که در سبک مدرن شاهد آن هستیم.

یکی از ویژگی‌های مهم در دکوراسیون مدرن، استفاده از اشکال هندسی واضح مانند دایره‌ها و چهارگوش‌ها است. اشکال هندسی گوشه‌دار که نشان‌دهنده سرسخت بودن دنیای مدرن است، و اشکال منحنی نیز احساس حرکت و پویایی زندگی مدرن را نمایش می‌دهند. ترکیب این دو با هم تصویری واضح و شفاف از مفهوم مدرنیته را رو بروی شما قرار می‌دهد. همچنین آثار نقاشی ابستره و مجسمه‌هایی با مفاهیم انتزاعی در این نوع سبک دکور خانه جایگاه ویژه‌ای دارند. البته خانه های بسیار زیبایی در تهران وجود دارد که از این سبک برای زیبایی دکوراسیون داخلی استفاده می کنند.

▪ سبک کلاسیک دکوراسیون داخلی

این سبک یکی از سبک های پرطرفدار در دنیا است البته در ایران نیز امروزه مورد پسند خیلی از افراد قرار گرفته است، و توسط خیلی از شرکتهای دکوراسیون داخلی در تهران انجام می شود. از نگاه بسیاری، سبک کلاسیک در معماری داخلی تقریبا همیشه یک برگ برنده محسوب می شود، به این دلایل: سبک کلاسیک هرگز از مد خارج نمی شود، همیشه لوکس و ظریف به نظر می رسد و فضای اشرافی و سلطنتی را در خانه ایجاد می کند. سئوالی که در اینجا پیش می آید این است که، چه افرادی سبک کلاسیک را در داخل فضای خود می پسندند؟ ما به شما می گوییم؛ افرادی که به سنت، کلیشه، گذشته و ثبات پایبندند و به کانون خانواده نیز اهمیت می دهند.

دکوراسیون داخلی نیاوران
دکوراسیون داخلی نیاوران

ویژگی های سبک کلاسیک در معماری داخلی

طراحی داخلی کلاسیک بر اساس نظم، تقارن و تعادلاست که مربوط به آرمانهای امپراتوری یونان و روم است. طراحی سبک کلاسیک با هماهنگی، تقارن، دقت زیاد و ظرافت معروف است که ویژگی کلیدی و اصلی این سبک تقارن است. که همه این ویژگی ها از ابتدا و از کوچکترین بخش ها تا آخرین و پیچیده ترین جزئیات کار به صورت کاملا دقیق، درست و ظریف پیش می رود.

کاشیکاری یکی از هنرهای اصیل ایرانی است که شما حتما آن را در دیوار و سقف مساجد و اماکن مذهبی زیاد دیده‌اید. کاشی‌ در خانه‌های قدیمی و معماری بومی حضور جدی داشته است، اما امروزه در ایران آن را با سبک مدرن ترکیب کرده و جلوه بسیار زیبایی به آن داده است این کاشی های زیبا را در سر در ورودی خانه، حوض و آبراه باغ‌ها، حیاط، آشپزخانه و حمام خانه‌های قدیمی ایرانی می توانید پیدا کنید.

▪ سبک دکوراسیون مینیمال

سبک مینیمال به تازگی  یکی از سبک‌های پرطرفدار در بین انواع سبک های دکوراسیون داخلی در ایران است، بخصوص در محله های شمال تهران این نوع از سبک را می توان دید. مانند دکوراسیون های داخلی نیاوران که بیشتر دارای سبک های مدرن و کلاسیک است، این نوع سبک تقریبا همانند سبک مدرن و از آن ساده‌تر است. در سبک مینیمالیست پالت‌های رنگی استفاده شده معمولا خنثی بوده و هیچ یک از لوازم موجود نیز بیش از حد زرق و برق‌دار نیستند. در ضمن سفید یکی از پرکاربردترین رنگ‌ها در دکوراسیون مینیمال است.

در واقع واژه “مینیمال” به معنی سادگی و حذف تمام عناصر اضافی از محیط است. در تصویر بالا می‌بینید که تقریبا همه چیز در کوراسیون ساده و بی‌آلایش است. بیشترین طرفداران این سبک زوج های جوان و افراد مجرد است.

▪ سبک دکوراسیون صنعتی

سبک صنعتی همان طور که از نامش پیداست، الهام گرفته از سبک‌های دوره انقلاب صنعتی اروپا و خانه‌های شهری قرن های ۱۷  و  ۱۸ میلادی اروپا است. در بسیاری از دکوراسیون‌های طراحی شده با این سبک دکور شاهد عناصری هستیم که حس ناتمام بودن طرح را به ما القا می‌کنند. برای مثال در این سبک ممکن است شاهد استفاده از آجر و یا چوب در ظاهر دکوراسیون باشیم. یک خانه طراحی شده با سبک دکوراسیون صنعتی را می‌توان نسخه بازسازی شده از یک ساختمان صنعتی نیز دانست.

مبلمان چرم در آن دوره از تاریخ اروپا طرفداران بی‌شماری در بین اشراف و کارخانه‌داران داشت و به همین دلیل به یکی از عناصر جدایی‌ناپذیر دکوراسیون صنعتی تبدیل شده است. به علاوه، استفاده از جعبه‌های پرینت دار به عنوان عناصر دکوراسیون، بیش از همه حس نوستالژیک باز شدن کارخانه‌های متعدد در اروپا را بازسازی می‌کند.

سبک دکوراسیون مدرن قرن بیستم

سبک مدرن دهه نود میلادی که از آن با عنوان Mid-Century modern یاد می‌شود، در واقع بازگشتی به طراحی‌های اواسط دهه ۱۹۰۰ میلادی (۱۹۵۰ تا ۱۹۶۰) است که حس نوستالژی را به فرد القا می‌کند. در این سبک شاهد برخی از عناصر مینیمال بوده و ساده بودن نیز یکی از عناصر مهم رعایت شده در آن به حساب می‌آید.این سبک یکی از سبک های لاکچری و جدید در دکوراسیون داخلی در ایران می باشد. خیلی ها به این اسم نمی شناسند و به آن سبک مدرن می گویند.

دکوراسیون داخلی نیاوران
دکوراسیون داخلی نیاوران

▪ سبک دکوراسیون اسکاندیناوی از شمال اروپا

سبک دکوراسیون اسکاندیناوی تجلی از سادگی سبک زندگی ساده مردم شمال اروپا است. در طراحی اسکاندیناوی، مبلمان استفاده شده مانند یک اثر هنری نستا ساده هستند. از جمله ویژگی‌های سبک دکوراسیون اسکاندیناوی، می‌توان به پالت تمام رنگی سفید و ترکیب عناصری مانند چوب، پلاستیک‌های روشن و استیل، کفپوش‌های قطعه‌ای، نورپردازی طبیعی و استفاده از لوازم جانبی کمتر اشاره کرد. سبک اسکاندیناوی بسیار به سبک مینیمال نزدیک است و در واقع می‌توان گفت که سبک مینیمال بیشتر ویژگی‌های خود را از سبک اسکاندیناوی مدرن وام می‌گیرد.

▪ سبک دکوراسیون سنتی غربی

در سبک سنتی شاهد المان‌های کلاسیک همراه با مبلمان مجلل با تعداد زیاد لوازم تزئینی هستیم. از جمله ویژگی‌های مطرح در خانه‌های طراحی شده به سبک سنتی، می‌توان به استفاده از چوب‌های تیره، پالت‌های رنگی پررنگ، تنوع بافت‌های استفاده شده در طراحی، مبلمان با پارچه‌های بافتنی یا مخمل مانند، ابریشمی و گلدوزی و استفاده از خطوط منحنی اشاره کرد. سبک سنتی ریشه در حساسیت‌های اروپایی در طراحی دارد.

▪ سبک دکوراسیون سنتی خاورمیانه

در میان انواع سبک های دکوراسیون داخلی دکوراسیون سنتی خاورمیانه یکی از منحصر به فردترین دکوراسیون‌ها است و فرش و گلیم ایرانی در آن حرف اول را می‌زند. هیچ دکوراسیون سنتی از خاورمیانه بودن این عناصر کامل نیست. پالت رنگ‌های گرم و تند، همراه با نقش‌های سنتی و اسلامی، اجزای مهم این سبک دکوراسیون هستند. پشتی یا تخت با بالشتک‌های طرح سنتی نیز در این دکوراسیون مهم هستند. در دکوراسیون‌های سنتی امروزی از مبلمانی استفاده می‌شود که نقش سنتی لنگ یا گلیم بر روی آن‌ها باشد.

▪ سبک دکوراسیون سنتی شرق دور

منظور از شرق دور، سرزمین‌هایی مانند چین و ژاپن هستند. دکوراسیون سنتی این سرزمنین‌ها بسیار ساده طراحی شده و این سادگی نمایانگر سبک زندگی فروتنانه و به دور از تجملات مردمان این سرزمین‌ها است. میزها و صندلی‌های کوتاه و مربع شکل، تشک به جای تخت، درب‌ها و پنجره‌های کشویی و نقوش مینیاتوری ژاپنی همگی احساس نوستالژیک فیلم‌های شرقی را تداعی می‌کنند.

این سبک دکوراسیون، به خاطر استفاده از لوازم و عناصر گوشه‌دار، بسیار نزدیک به سبک‌های دکوراسیون مدرن است. همچنین پالت رنگ به کار برده شده در این سبک دکراسیون بیشتر از رنگ‌های خنثی تشکیل شده است. البته می‌توان مانند تصویر زیر از رنگ‌های گرم هم در این پالت استفاده کرد.

دکوراسیون داخلی نیاوران
دکوراسیون داخلی نیاوران

▪ سبک دکوراسیون شبی شیک

مبلمان روستایی، پارچه‌های گلدار ظریف، لوسترهای درخشان و… از ویژگی‌های برجسته سبک شبی شیک (Shabby Chic) هستند. این سبک تقریبا شبیه به سبک بوهمیان است، با این تفاوت که شبی شیک بیشتر زنانه به حساب می‌آید. اگر قصدخرید مبل برای دکور شبی شیک را دارید به این نکته توجه داشته باشید که در سبک شبی شیک شاهد مبلمانی با سبک قدیمی، رنگ‌هایی با طیف سفید، وسایل تزئیینی عتیقه و… هستیم که ما را به یاد کاخ‌های فرانسوی و انگلیسی می‌اندازند. این سبک از سبکهای پر طرفدار است.

در آخر

طراحی داخلی منزل به معنای هماهنگ سازی طراحی شده برای به جلوه در آوردن رنگ ها و وسایل منزل و … در قسمت های مختلف خانه به شکلی هنرمندانه است و علاوه بر این دیزاین داخلی منزل شامل ریزه کاری هایی است که اغلب دستخوش تغییرات نیز می شوند. که باید به آن توجه ویژه ای داشت.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید