تجهیزات دیوار سبز

0
2239
تجهیزات دیوار سبز
تجهیزات دیوار سبز

تجهیزات دیوار سبز

تجهیزات دیوار سبز: دیوار سبز، این ساختار معجزه گر، طبیعت را به فضای شهری بازگرداند. همانطور که ساختمان های بتنی در حال گسترش بودند و آلودگی در حال افزایش بود، دیوارهای سبز پدید آمدند تا این روند را متوقف و حتی عکس کنند.

دیوار سبز چیست ؟

دیوار سبز یا ( Green wall ) یا نمای سبز همان فضای سبزی است که به طور عمودی و مستقل

و یا بر روی یک دیوار شکل می گیرد. دیوار سبز در خیلی از نقاط  به صورت طبیعی  به وجود آمده اند، مانند رشد و گسترش گیاه مو چسب  بر روی نمای ساختمان های قدیمی .

در بسیاری از نقاط نیز با استفاده از اصول مهندسی ساخت و دانش و شناخت از گیاهان میتوان این نماهای سبز دلپذیر را در مکانهای دلخواه خلق نمود. این دیوارها که به صورت کامل یا در برخی قسمتها توسط پوشش گیاهی پوشیده شده اند، علاوه بر زیبایی بصری،  دارای فواید بیشماری هستند.

از جمله ایجاد ارزش افزوده برای واحدهای مسکونی، ایجاد دید بصری مناسب برای ساکنین و واحدهای همسایگی، افزایش سرانه ی فضای سبز شهری و سرانه ی فضای سبز خود ملک، رعایت اصول توسعه ی پایدار، کاهش دمای فضاهای داخلی در فصول گرم، ایجاد الگوی مهندسی مناسب  در راستای توسعه فضای سبز عمودی.

دیوارها و محیط های سبز با قرار گیری در محیط های شهری فواید زیادی دارند. در ابتدا بنظر می رسد که ایجاد این دیوار ها تنها برای جنبه های زیبایی و تاثیر بصری آنها می باشد. در حالی که این امر مهمی است و با ترکیب محیط  های شهری با نماها و دیوارهای سبز شهرها سرزنده تر، زیباتر، و آرامش بخش تر می شوند.

تجهیزات دیوار سبز
تجهیزات دیوار سبز
انواع دیوار سبز :

۱- دیوار سبز مدولار : این داربست‌ها، داربست‌های فلزی بسیار سبکی از جنس استیل گالوانیزه هستند که یا بر دیوار بنا قرار گرفته‌اند و یا دارای سازه مستقل خواهند بود که گیاه بالا رونده را نگاه می‌دارند. به این پانل‌ها همچنین می‌توان فرم داد تا اشکال و منحنی‌های مورد نظر را ایجاد نمایند.

این سیستم مدولار به دلیل سختی و صلابت پانل‌ها می‌تواند بین قسمت‌های مختلف ساختمان پل زده و یا به عنوان دیواره‌های سبز مستقل به کار گرفته شوند.

۲- دیوار سبز کابلی : سیستم کابلی برای نگهداری از گیاهان رونده پر شاخ و برگ و با رشد سریع بکار می رود .سیستم کابلی از یک سری توپی، غالباً از جنس فولاد ضد زنگ تشکیل شده، که قابلیت عبور کابلها و کشش و انقباض آنها از میان یکدیگر را جهت شکل گیری شبکه مورد نظر فراهم کرده، تکیه  و حامل گیاه مورد نظر می‌باشد.

توپی‌ها به کمک پیچی که از میان سوراخ مرکزی توپی عبور می‌کنند به سطح دیوار نصب می‌شوند. نحوه قرار گیری و فاصله بین توپی‌ها در روی دیوار مطابق با طرح خاص انتخابی خواهد بود.

تجهیزات دیوار سبز
تجهیزات دیوار سبز

۳- دیوار سبز شبکه ای:  سازه بسیار سبکی است که حائلی از شبکه‌های فولادی برای گیاهان بالارونده ایجاد نموده که این حائل به دیوار یا به سازه ساختمان متصل می‌شود.شبکه های سیستمی اغلب برای نگهداری از گیاهانی که رشدی آهسته داشته، و به پشتیبانی بیشتری نیاز دارند، کاربرد دارند، سیستم‌های شبکه توری انعطاف‌پذیر تر از سیستم کابلی بوده و قابلیت طراحی متنوع تری را دارند.

۴- نمد پلیمری: تجسم طرح شامل سیستم کاشت  در روشی است که گیاهان زنده بر روی یک سطح عمودی کشت می‌گردند. این سیستم شامل یک پارچه نمدی پلیمری با قابلیت زهکشی مناسب می‌باشد که به شکل مشخصی تا خورده بر روی قاب زیرساخت قرار می‌گیرد؛ به نحوی که یک یا چند گلدان یا محفظه برای کشت عمودی به صورت ردیفی با جیب رو به بالا ایجاد گردد. گیاه در غلاف اولیه قرار گرفته و در این محفظه‌ها کشت می‌گردد. این روش سیستم جدیدتر نسبت به دیگر سیستم‌های اجرای دیوار سبز است و دارای مزایای بیشتری نسبت به روش‌های گذشته می‌باشد. از مزایای این سیستم نسبت به سایر سیستم‌ها می‌توان به سبکی سازه دیوارسبز، تعویض و تغییر آسان گیاهان، تهویه مناسب ریشه گیاهان، سیستم زهکشی قوی تر، آزادی عمل در انتخاب گیاهان مختلف و.. اشاره کرد.

۵- دیوار سبز هیدروپونیک: در روش هیدروپونیک نحوه اجرای دیوار سبز ، بستر کشت بر پایه آب می‌باشد به عبارتی خاک دیگر وجود ندارد و آب کلیه مواد غذایی این دیوار زنده را تأمین می‌نماید. از ویژگی‌های این روش استفاده از تنوع بیشتر گیاهان، ضخامت کم، سبک و امکان نقش پذیری می‌باشد به عبارتی طرح مد نظر کشیده شده و سپس گل‌ها و گیاهان نصب می‌گردد. دیوار سبز هیدروپونیک بسیار جذاب بوده و مجهز به سیستم تأسیساتی می‌باشد که به صورت هوشمند مواد غذایی را به گیاهان تزریق می‌نماید. جالب توجه است که سابقه ایجاد و استفاده از تفکرات روش هیدروپونیک به ایران باستان برمی گردد.

تجهیزات دیوار سبز
تجهیزات دیوار سبز

برای  ساخت دیوار سبز چه تجهیزاتی لازم است؟

نوع تجهیزات مورد نیاز و مراحل نصب با توجه به دیوار مورد نظر فرق می کند. در حقیقت برای اجرای دیوار سبز باید بدانیم که سه نوع دیوار سبز وجود دارد: دیوار سبز بیرونی، دیوار سبز داخلی و دیوارهای سبز هوشمند یا (گرین وال مخصوص فضای داخلی). با توجه به انواع دیوار سبز ذکر شده به بررسی اجزا تشکیل دهنده یا تجهزات مورد نیاز برای ساخت هر یک می پردازیم.

تجهیزات دیوار سبز بیرونی (outdoor green wall)

1). اسکلت دیواری مناسب جهت نصب پانل ها و باکس گیاهان

2). سیستم آبرسانی (منبع آب، پمپ آب، آبیاری و اتصالات )

3). سیستم خروجی آب ( خروج آب اضافی در صورت بارنگی)

4). خاک کافی و مناسب

5). اتنخاب گیاهان سازگار ( گیاهان در معرض آب و هوای بیرون و باد و باران قرار دارند.) 

تجهیزات دیوار سبز داخلی ( indoor green wall)

دیوارهای سبز داخلی تمام اقلام مورد نیاز عنوان شده برای دیوارهای سبز بیرونی را لازم دارند اما با توجه به اینکه در دیوارهای سبز داخلی ما می توانیم از گیاهان بدون خاک استفاده کنیم لذا اگر تصمیم گرفتیم که گیاه سبز بدون خاک داشته باشیم لازم است به جای باکس خاک از پانل های مخصوص گیاهان بدون خاک استفاده کنیم. این پانل ها مخصوص دیوارهای سبز تولید می شوند و انواع مختلفی دارند ولی عموما ریشه ی گیاه درون آن قرار گرفته و از آب تغذیه می کند.

تجهیزات دیوار سبز
تجهیزات دیوار سبز

تجهیزات دیوار سبز هوشمند ( smart green wall)

1). سیستم تثبیت کننده ی آب و هوا

2). حس گر منبع آب

3). خطوط آبیاری

4). چهارچوب یا فریم

5). ریل های عمودی جهت نصب پانل ها

6). گلدان ها

7). سطح عایق کننده

8). دیوار پشتی

9). گیاهان مورد استفاده

10). سیستم کنترول و مدیریت ( با سیم یا بدون سیم )

11). منبع آب  و پمپ آب

12). حس گر رطوبت و دما

(دیوار سبز هوشمند (smart green wall) با توجه به هزینه ی بالایی که دارد، فقط در فضاهای داخلی استفاده می شود.)

دیوار سبز فقط به زیبایی آن ختم نمی شود همچنین وجودشان باعث حفاظت ساختمان در برابر نور خورشید، باران و برف و نوسانات حرارتی می گردد. دیوار سبز یک راه مطمئن برای ارتقای تصاویر بصری ساختمان، بهبود کیفیت هوا و افزایش سطح انرژی افراد می باشد

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید