بازسازی منزل در تهران

0
115
بازسازی منزل در تهران
بازسازی منزل در تهران
بازسازی منزل در تهران

بازسازی منزل در تهران چه اصولی دارد و چگونه می توان پس از بازسازی منازل، فضاهایی آرامش بخش برای ساکنان شهر تهران ایجاد نمود؟ بازسازی منزل این روزها به دلیل کمبود عمر مفید ساختمان ها از رونق بسیاری در بین اهالی جامعه برخوردار است. در کشور ما ایران بنا به شرایط خاص ساخت و ساز، میانگین عمر مفید ساختمان ها بین 20 الی 30 سال تخمین زده شده است، این در حالی است که عمر مفید ساختمان ها در کشورهای توسعه یافته در حدود 100 سال است. با افزایش سن ساختمان، مالکان آنها با مشکلاتی نظیر خرابی های تاسیساتی، از بین رفتن جذابیت بصری ساختمان و سایر مشکلاتی روبرو می شوند که ناگزیر بر اعمال تغییراتی بر بناهای خود می شوند. از آنجایی که هزینه نوسازی ساختمان ها در ایران بسیار بالا می باشد، بازسازی منزل در تهران، یکی از پررونق ترین حرفه های ساختمانی در پایتخت کشورمان می باشد.

بازسازی منزل در تهران
بازسازی منزل در تهران

بازسازی سنتی دیرینه

بازسازی منزل (Renovation)، در کشور ما قدمتی بسیار دارد. بر طبق مطالعات انجام شده، نوسازی و بازسازی منزل از دوران ایران باستان، پدیده ای معمول در سرزمین ما بوده است. می توان ادعا نمود که آیین قدیمی خانه تکانی نیز که همه ساله در بین خانواده های ایرانی احیاء می گردد، ریشه در همین سنت داشته است. امروزه حرفه بازسازی منزل در ساختمان هایی که چهره زیبای ابتدایی خود را از دست داده اند، چه در ایران و به ویژه شهر تهران و چه در اکثر شهرهای جهان، امری شناخته شده می باشد و شرکت ها و پیمانکاران زیادی به صورت حرفه ای با آن درگیر می باشند.

داشتن خانه ای با دکوراسیون مدرن و دلنشین، آرزوی هریک از شهروندان تهرانی است. برای نیل به این هدف، دیگر نیازی به تخریب کامل منازل نیست. امروزه تخریب منزل در تهران فقط در شرایطی صورت می پذیرد که ساختمان مورد نظر به طور کلی غیرقابل مرمت و فرسوده باشد. بازسازی منزل در تهران جایگزین مناسبی برای تخریب ساختمان ها و راه حل مناسبی برای تغییر و یا خلق دکوراسیون داخلی مدرن، بدون تغییرات زیربنایی در پروژه ها می باشد.

در شرایط فعلی اقتصادی بازسازی منزل در تهران بسیار مقرون به صرفه تر از ساخت و نوسازی کامل آن می باشد. بازسازی منازل می تواند در جهت اصلاح خرابی های به وقوع پیوسته، تغییر دکوراسیون و به طور کلی تغییر طراحی داخلی منزل صورت پذیرد. از جمله تغییراتی که امروره در بازسازی منازل در تهران انجام می شود، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تغییر و یا اجرای سقف کاذب؛
  • رنگ آمیزی و یا نصب کاغذ دیواری؛
  • تغییر کف پوش ها،
  • تغییر دکوراسیون منزل و آشپزخانه؛
  • تعویض کابینت ها؛
  • و … .
بازسازی داخلی و خارجی

بازسازی منزل در تهران، از جمله فعالیت های پیچیده در حرفه ساخت و ساز پایتخت می باشد که بایستی بسیار دقیق و در انطباق کامل با اصول مهندسی انجام پذیرد. این عملیات به طور معمول در دو حالت کلی انجام می شود:

  • بازسازی داخلی منزل: در این نوع بازسازی، هدف اصلی ایجاد تغییراتی در فضاهای داخلی ساخمان می باشد. در صورتی که تنها به تغییر بخشی از دکوراسیون داخلی اکتفا شود، بازسازی جزئی داخلی انجام شده است اما اگر کلیه بخش های داخلی خانه از جمله تاسیسات، دکوراسیون و … مورد تخریب و طراحی دوباره قرار گیرد، بازسازی کلی داخلی صورت گرفته است.
  • بازسازی خارجی منازل: مقصود از بازسازی خارجی ساختمان ها، اعمال تغییرات کلی و یا جزئی در نمای ساختمان، پنجره ها، سنگ فرش بیرونی و یا دیوارهای پیرامونی می باشد.

بایستی توجه داشت که عامل اساسی در بازسازی منزل در تهران و موفقیت آن، کاربرد مواد و مصالح مصرفی مرغوب می باشد. چراکه اگر مصالح به کار رفته در پروژه های بازسازی با کیفیت و مناسب نباشد، نتیجه کار از زیبایی مطلوب بی بهره خواهد بود و کیفیت مورد نظر نیز به دست نخواهد آمد. بدیهی است که طول عمر مصالح بی کیفیت نیز پایین بوده و بعد از مدتی، کارکرد خود را از دست می دهند که به هیچ عنوان مقرون به صرفه نخواهد بود.

بازسازی منزل در تهران
بازسازی منزل در تهران

بازسازی نمای بیرونی منزل در تهران

امروزه در شهر تهران، اکثر نماهایی که مورد بازسازی قرار می گیرند بر دونوع نماهای سنگی و یا نماهای سیمانی می باشند. بایستی توجه داشت که نماهای آجری چندان قابلیت بازسازی ندارند و اکثرا بخشی یا همه قیمت های نما کنده و دوباره اجرا می شوند.

بازسازی نماهای سنگی: در نماهای سنگی، مشکل اساسی بحث ورود آب به پشت نما و ایجاد یخ زدگی و یا نفوذ به داخل ساختمان می باشد. مواد نانو، بهترین گزینه برای آب بندی نماهای سنگی هستند تا بتوانند از ورود آب به دیوارهای داخلی ساختمان جلوگیری نمایند. گاهی در اثر ورود آب به پشت نماهای سنگی و یخ زدن این آب، سنگ ها از اتصالات پشتی جدا می شوند که برای حل این مشکل، می توان سنگ نما را به جداره اصلی، پیچ و رولپلاک نمود.

بازسازی نمای سیمانی: نماهای سیمانی به مرور زمان مقاومت خود را در برابر تغییرات آب و هوایی از جمله یخبندان ها و یا نور شدید خورشید از دست می دهند و خرد یا کنده می شوند. برای بازسازی آنها نیز بایستی محل مورد نظر را تمیز نموده و دوباره سیمانکاری کرد.

در بازسازی نمای منازل در تهران امروزه از نماهایی از جمله نماهای سنگی، آجری، کامپوزیت و یا نماهای ترکیبی شامل نماهای آجری و چوبی، آجری و سنگی و یا سنگی و چوبی بیشترین استفاده به عمل می آید.

بازسازی منزل در تهران
بازسازی منزل در تهران

بازسازی آشپزخانه؛ اولین قدم بازسازی منزل در تهران

بازسازی منزل در تهران عموما با بازسازی فضای آشپزخانه شروع می شود. آشپزخانه ایرانی را می توان به عنوان تنها هدف بازسازی و یا به عنوان یکی از اساسی ترین اهداف بازسازی منازل در تهران برشمرد. آشپزخانه را می توان با اهمیت ترین فضای منازل در تهران برشمرد و بایستی در بازسازی آن نهایت دقت را در مباجث عملکردی و نهایت ظرافت را در مباحث زیبایی شناختی به کار برد.

اهداف اصلی از بازسازی فضای آشپزخانه را می توان در موارد زیر دسته بندی نمود:

  • تغییر کلی موقعیت فضای آشپزخانه؛
  • ایجاد تغییرات ابعادی اعم از بزرگ و یا کوچک نمودن فضای آشپزخانه؛
  • بازسازی کلی فضای آشپزخانه؛
  • ایجاد تغییراتی در دکوراسیون فضای آشپزخانه؛
  • ایجاد و یا قطع دید بصری سایر فضاها با آشپزخانه.

در بازسازی فضای آشپزخانه در منازل، با توجه به اهمیت این فضا در زندگی شهروندان تهرانی بایستی عوامل بسیاری را در نظر گرفت تا بتوان به نتیجه مطلوبی از عملیات بازسازی دیت یافت. در صورت تغییر مکان کلی آشپزخانه بایستی دقت نمود که مناسب ترین مکان از حیث تامین نور کافی و در صورت امکان مستقیم و نیز تامین دید کافی به نشیمن، پذیرایی و یا اتاق نشیمن انتخاب گردد. به عبارت دیگر می توان گفت که بایستی موقعیت آشپزخانه را در مجاورت پنجره ها و فضاهایی نظیر نشیمن، پذیرایی و یا اتاق غذاخوری در نظر گرفت.

بازسازی منزل در تهران
بازسازی منزل در تهران

در بررسی و تعیین موقعیت آشپزخانه، بایستی به مسائل تاسیساتی نیز توجه کافی صورت پذیرد. محل استقرار آشپزخانه بایستی از نظر شبکه لوله کشی آب و تاسیسات بهداشتی نظیر فاضلاب نیز مناسب باشد. تهویه آشپزخانه ها در پشت بام نیز بایستی به گونه ای باشد که هواکش های سرویس های بهداشتی و حمام به آم مسلط نباشد. پس می توان گفت که چون جهت بادهای غالب در تهران از غرب به شرق می باشد، بهتر است که موقعیت استقرار آشپزخانه در غرب باشد. بایستی توجه داشت که این مسئله به علت ایجاد خرداقلیم های مختلف در مناظق مختلف می تواند در مکان های گوناگون تغییراتی را نیز داشته باشد.

در مواردی که برای بازسازی منزل و فضای آشپزخانه در تهران نیاز به تغییر مکان برخی از دیوارها نیز باشد، بایستی دقت نمود که تغییری در دیوارهای باربر موجود ایجاد نشود. به این منظور می توان از متخصصان رشته ساختمان، مشورت گرفت.

بازسازی دکوراسیون آشپزخانه در تهران

در بحث بازسازی دکوراسیون منزل و به خصوص فضای آشپزخانه ها در تهران بایستی به موارد کاربردی بسیاری توجه داشت. بهترین چیدمان کابینت ها و توجه به رنگ مناسب برای آنها، رنگ و طرح کاشی های استفاده شده در دیوارها و شیوه مناسب نورپردازی از جمله این موارد است. استفاده از هودهایی با کیفیت مناسب و نورپردازی کامل فضای پخت و پز و شستن ظروف از دیگر الزاماتی است که می بایست مورد توجه قرار گیرد.

همانظور که گفته شد امروزه بازسازی منزل در تهران امری بسیار معمول و رایج است. مالکان بسیاری به صورت شخصی اقدام به بازسازی می کنند و برخی نیز بازسازی منازل خود را به شرکت های مربوطه واگذار می نمایند. آنچه در نگاه اول به نظر می آید این است که بازسازی منزل کار بسیار پیچیده ای نیست و در شهری مانند تهران که همه چیز به وفور در دسترس است به راحتی امکان پذیر است. اما باید توجه کرد که بازسازی، فراتر از نوسازی مصالح است و زمانی یک عملیات بازسازی منزل در تهران به خوبی به ثمر می نشیند که طرح ها و ایده هایی زیبا، چشم نواز، آرامش بخش و همسو با شیوه های زندگی و عادات رفتاری مردمان تهران به کار گرفته شده و فضاهایی شایسته برای آنها ایجاد شود. فضاهای بازسازی شده علاوه بر تامین آرامش افراد خانواده به بهترین نحو ممکن، بایستی پاسخگوی نیازهای عملکردی آنان نیز باشند.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید