اجرای نمای کرتین وال

1
1480
اجرای نمای کرتین وال
اجرای نمای کرتین وال
اجرای نمای کرتین وال

اجرای نمای کرتین وال: به طور کلی ساختمان ها دارای ۲ وجه داخلی و خارجی هستند. از زمانی که انسان به غار نشینی روی آورد به هر ۲ جنبه  محل سکونتش توجه داشته است. گاه با گیاهان تزیین شده است و گاه با پوست یا اسکلت حیواناتی که توسط صاحب خانه شکار شده اند. اما به تدریج گل و خشت و سپس ترکیب سنگ و گل تا به امروز که انواع نماهای سنگی، آجری و کرتین وال قدمت و تاریخچه نمای ساختمان را می رساند. ما در این مقاله قصد داریم کرتین وال که نمایی جدید در صنعت ساختمان است را توضیح دهیم.

نمای کرتین وال چیست؟

نمای کرتین وال

کرتین وال Curtain Wall که معادل آن به فارسی دیوار پرده ای است. دیوار و پرده هر دو حائل هایی بین دو فضا هستند یکی سخت و سنگین و دیگری سبک و قابل انعطاف است. از ترکیب این دو عبارت یا در حقیقت این دو نوع حائل محققان به ترکیبی دست پیدا کرده اند که هم استحکام و مقاومت دیوار را دارد و هم زیبایی و سبکی پرده از این رو نام آن را کرتین وال Curtain Wall قرار دادند. نماهای کرتین وال از آنجا که هیچ باری از خود ساختمان را به دوش نمی کشند و تنها نیرویی که تحمل می کنند یکی نیروی وزن خودشان و دیگری نیرو های جانبی نظیر باد است را تحمل می کنند از این رو به سازه های کرتین وال سازه های خود ایستا می گویند. نمای کرتین وال انواع و اقسام و زیادی دارد.

مجری و طراح

نمای کرتین وال

021-26765227

نمای کرتین وال یا لامل، که نام دیگر این سبک زیبا است، یکی از سیستم های نمای مدرن ساختمانی بوده که ساختاری خود ایستا داشته، به این معنا که وزن بالای شیشه ، بر روی سازه کرتین وال یا همان لامل ها و شاسی کشی های مربوطه سنگینی می کند و هیچ بار مرده ای حاصل از وزن شیشه ها و بار انرژی های حاصل از باد ، طوفان و … که متوجه پوسته خارجی (نما) می باشد، متوجه خود ساختمان نخواهد بود. به اصطلاح سیستم نمای لامل یک سازه مجزا محسوب می شود. در واقع نمای کرتین وال بهترین نمای شیشه ای ساختمان به لحاظ مسائل سازه در ارتفاع محسوب می شود. این نوع نما معمولا از مصالح سبک بویژه ترکیب آلومینیوم و شیشه ساخته می شود.

لامل چیست ؟

استراکچر آلومینیومی نمای کرتین وال، یا در واقع همان پروفیل های آلومینیومی که شیشه بر روی آنها سوار می شوند ؛ (لامل) نامیده می شوند.

در نمای کرتین وال، لامل ها در دو بخش افقی و عمودی ارائه می شوند. لامل های افقی (ترنسم)و لامل های عمودی (مولیون) نام دارند. لازم به ذکر است که در اجرای سیستم های نمای کرتین وال ، به طور معمول ترنسم (لامل افقی) در سایز طولی کوچکتری نسبت به مولیون (لامل عمودی) ارائه می شود اما می بایستی که عرض لامل ها با یکدیگر برابر باشند. وجود این اختلاف سایز در طول لامل ها به این خاطر بوده که بیشتر بار شیشه بر روی لامل های عمودی (مولیون) خواهد بود، اما در افق دید بعضی از طراحان و آرشیتکت ها و به دلیل بالا رفتن سطح زیبایی بصری نما از داخل ، اندازه طولی ترنسم و مولیون را با یکدیگر برابر در نظر می گیرند که این بسته به ظرافت در طراحی نما و معماری می باشد.

اجرای نمای کرتین وال
اجرای نمای کرتین وال

مهمترین مزیت های نمای کرتین وال را به شرح زیر می توان شناخت

۱– سبکی ساختار و کاهش بارمرده ساختمان

۲ افزایش مقدار نور ورودی به ساختمان

۳ کاهش مصرف انرژی

۴– سرعت بالای اجرا

۵– عایق بندی کامل رطوبتی و حرارتی و صوتی

۶ امکان ترکیب آسان با سایر سیستم های پوشش نما

۷ امکان اجرا به صورت پیش یاخته و یا نیمه پیش ساخته

۸ تنوع ویژگی های و آپشن های ظاهری سیستم

۹- زیبایی و بخشیدن جلوه های خاص مدرن در شب و روز

۱۰- امکان نصب انواع مدل های بازشو بر روی آن

۱۱- کاهش هزینه های بهره برداری و نگهداری ساختمان

۱۲- کیفیت بالای قطعات

۱۳- تامین شرایط آسایش ساکنین

۱۴- رفتار تنشی مناسب در مقابل نیروی زلزله

اجرای نمای کرتین وال
اجرای نمای کرتین وال

در ساخت نمای کرتین وال از چه متریالی استفاده می شود؟

تمام متریالی که در ساخت مصالح نمای کرتین وال به کار میروند شامل شمش های آلومینیوم سری ۶۰۶۳ و لاستیک های EPDM  , پلی آمید و یا پی وی سی می باشند.در ساخت لامل های نمای کرتین وال از بیلت های ۶۰۶۳ آلومینیوم استفاده می شود.این دسته از شمش های آلومینیوم عملکرد بسیار مناسبی در عملیات اکسترود از خود نشان می دهند و از مقاومت فیزیکی بسیار بالایی نیز برخوردار هستند.همچنین در پروسه رنگ آمیزی به روش آنادایز نیز شمش های سری ۶۰۶۳ نتیجه نهایی بسیار مناسبی دارند.هرچند که امکان رنگ آمیزی به روش پودری نیز وجود دارد و تنوع رنگی بیشتری نیز در این سری وجود دارد اما پروفیل هایی که با روش آنادایز رنگ آمیزی شده اند مقاومت رنگی بسیار بالاتری در برابر اشعه مضر uv و عوامل شیمیایی دارند.از لاستیک های EPDM  برای آب بندی نمایکرتین وال و همچنین کمک به تثبیت شیشه ها استفاده می شود.

استفاده از پلی آمید زمانی مد نظر قرار می گیرد که میخواهیم یک لامل را از حالت نرمال یا غیر ترمال به حالت ترمال بریک تبدیل کنید. این روش باعث افزایش میزان صرفه جویی در مصرف انرژی میشود. همچنین باعث می شود تا لامل های عایق برودت نیز باشند به طوری که دمای لامل های در زمان لمس کردن آنها مطابق با دمای داخل ساختمان باشند نه قسمت خارجی و محیط بیرونی.

شیشه های نمای کرتین وال می توانند دو جداره، چند جداره و حتی تک جداره باشند.اما مسلم است که استفاده از شیشه های دو یا چند جداره باعث افزایش میزان صرفه جویی در مصرف انرژی و جلوگیری از ورود صداهای مزاحم به داخل ساختمان  می گردند.همچنین استفاده از شیشه های لمینیت در جداره خارجی ساختمان به دلیل ساختار منحصر به فردی که دارند(شیشه های لمینیت در زمان شکست به تکه های بسیار ریز تبدیل می شوند و در جای می ایستند و ریزش نمی کنند)کمک شایانی به افزایش ضریب ایمنی نمای کرتین والمی کنند.

از دیگر شیشه هایی که می توان در ساخت یک نمای کرتین وال از آنها استفاده کرد شیشه هایی موسوم به شیشه های سانرژی هستند که در واقع نسل نوین شیشه های هوشمند ساختمانی هستند و کمک شایانی به کاهش خیرگی نور خورشید می کنند.

در مقاله های آینده به بررسی تخصصی انواع سیستم های نمای کرتین وال، معایب و مزایای آنها خواهیم پرداخت.

گروه مهندسان مهرازان نما به واسطه تسلط بر کلیه دیتایل های نمای کرتین وال، آشنایی کامل با معتبرترین برندهای تولیید کننده صنعت آلومینیوم و ارتباط بدون واسطه با آنها و برخورداری از اکیپ متخصص، کارآزموده و با تجربه حوزهنمای کرتین وال خود، آمادگی خود را در خصوص طراحی، تامین، نظارت و اجرای انواع سیستم های نمای کرتین وال خدمتت مشتریان گرانقدر خود اعلام میدارد.

اجرای نمای کرتین وال
اجرای نمای کرتین وال

انواع نمای کرتین وال

▪ نمای کرتین وال نیم لامل

این نوع از نمای کرتین وال از پروفیل های نیم لامل تشکیل شده است و دارای پروفیل هایی با عمق های مختلف می تواند باشد. این نوع از اجرای نمای کرتین وال قابلیت باز شدن در را به سمت داخل ساختمان دارد.

▪ نمای کرتین وال فریم لس

این نوع از نمای کرتین وال نیز تمام شیشه ای بوده و از پروفیل هایی با عمق های متفاوت می توان برای این سیستم استفاده نمود. این نوع نما برای ارتفاع های مختلف نما قابل اجرا می باشد و به راحتی قابل نصب و اجرا می باشد. این نوع از اجرای نمای کرتین وال با داشتن قاب آلومینیومی سبک، بسیار مقاوم می باشد و این نوع از سیستم  نمای کرتین وال بسیار مقرون بصرفه می باشد. این سیستم همچنین به خوبی آب بندی و هوابندی می شود.

▪ نمای کرتین وال یونیتایز

نمای کرتین وال یونیتایز یکی از انواع جدید نمای کرتین وال به حساب می آید که عموما از دیوارهایی آلومینیوم و شیشه ای با پنل هایی سنگی و فلزی ساخته می شود. اتصال نمای کرتین وال به سازه ساختمان بوده و بار بام بر روی نمای کرتین وال وارد نمی شود.

▪ نمای کرتین وال U-Channel

در این نوع از نمای کرتین وال در میان لایه های شیشه ای که دو جداره و یا سه جداره هستند از اسپیسر مخصوص استفاده می شود. به همین دلیل می توان مدول های شیشه ای را به  لامل های عمودی و یا افقی متصل نمود.

▪ نمای کرتین وال Face Cap

در این حالت شیشه بر روی ساختار لامل واقع می شود و درپوش هایی که وظیفه نگهدارنده دارند از خارج بر روی لامل قرار می گیرند. از لاستیک های EPDM نیز به منظور هوابندی و آب بندی در این نوع از نمای کرتین وال استفاده می شود. می توان در پوش را در مدل های مختلفی با عرض ۵ سانتی متر بر روی دماغه لامل استفاده کرد.

به بخشی از مزایای کرتین وال اشاره می نماییم

این نما علاوه بر جلوگیری از نفوذ آب به داخل، از هدر رفتن گرما در داخل نیز جلوگیری می نماید.از ویژگی های دیگر آن به حرارت، امنیت و آکوستیک می توان اشاره نمود.

همچنین کیفیت ساخت و سرعت اجرای بالا و ارائه طرح های زیبا و متنوع از دیگر مزایای نمای کرتین وال است که امروزه مورد استقبال قرار گرفته است.

نمای کرتین وال از ترکیب پروفیل های آلومینیومی و اتصالات نصب به همراه عایق بندی آب و هوا و یک متریال پوششی تشکیل شده است.

نمای کرتین وال شیشه ای در انواع گوناگونی تولید میشود که میتوان به دو گروه اصلی تقسیم کرد.

کرتین وال در زبان فارسی به معنای دیوار پرده ای است.

کرتین وال درعامیانه به یک پوشش بیرونی ساختمان اطلاق می شود که جزو سازه ساختمانبه حساب نمی آید.

به این معنا که هیچ بار مرده ای از ساختمان را به دوش نمی کشد و تنها نیرویی که بر آن وارد می شود وزن خودش و نیروی بادی است که با احتساب موقعیت اقلیمی و ارتفاع ساختمان بر آن وارد خواهد شد

می توان گفت که کرتین وال از زیباترین نماهای مدرنی است که با توجه به اینکه شیشه و آلومینیوم در آن استفاده شده، از شرایط و ویژگیهای خاصی برخوردار است .

همانطور که گفته شد در نمای کرتین وال از شیشه استفاده شد، اما گاهی هم از پنل های فلزی و یا سنگ های طبیعی نیز به جای شیشه مزایای کرتین وال استفاده می شود.

اجرای نمای کرتین وال
اجرای نمای کرتین وال

 مزایای کرتین وال شیشه ای 

☆ کاهش مصرف انرژی

☆ سبکی ساختاری و کاهش وزن مرده ساختمان

☆ نهایت استفاده از شفافیت نور روز

☆ امکان ترکیب آسان با سایر پوشش های نما

☆ کاهش هزینه نگه داری و مراقبت

☆ توانایی مقاومت در برابر لرزش های حاصل از باد های شدید و یا زمین لرزه

☆ جلوگیری از دستبرد و سرقت

 مزایای نمای کرتین وال در قسمت بیرون سازه

☆زیبا سازی نما با انتخاب شیشه های رنگی مختلف

☆ جذاب کردن هرچه بیشتر نما

☆ محدود کردن رویت داخل ساختمان از قسمت بیرون با توجه به رفلکس بودن ذاتی شیشه های ساده و رفلکس کامل بودن شیشه های رفلکس در طول روز .

مزایای کرتین وال  در قسمت نمای داخلی سازه

☆ ایجاد یک محیط ایده آل و زیبا

☆ ایجاد فضایی آرام و دلنشین متناسب با نوع انتخاب شیشه

☆ امکان محاسبه نمودن مصرف انرژی با انتخاب نوع شیشه

کرتین وال از نماهای مدرن ساختمانی و پرطرفدار دنیای امروز است این نما علاوه بر شاخصه  و مزیت های زیادی که برای صاحب کار دارد، باعث زیبایی فضای داخلی شهر نیز خواهد شد.

بیان آخر

کرتین وال به دلیل زیبایی و مقاومت بالا در برابر عوامل فرسایشی ، همواره از نماهای مورد توجه ساخت ساختمان بوده است.

1 نظر

  1. سلام و احترام یک پروژه تجاری اداری داریم در حال اجرا جهت مشاوره و بررسی نما سوال داشتم.
    0916410811
    09120196232
    محمد آژینه

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید