اجرای نمای سرامیک

0
2014
اجرای نمای سرامیک
اجرای نمای سرامیک
اجرای نمای سرامیک  :از دیرباز از سرامیک در نماها، کف و یا تولید وسایل بهداشتی و مصالح ساختمانی نظیر آجرهای سفالی تزئینی، سفال بام ساختمان، کانال فاضلاب و سفالهای ضد اسید استفاده می شده است. امروزه از سرامیک جهت نمای بیرونی ساختمان ها استفاده می کنند که علاوه بر زیبایی، روش های جدید و راحت در اجرا و نصب دارد.

تاریخچه پیدایش  سرامیک

سفالگری از جمله باستانی ترین هنرهای بشری ودر واقع سرمنشاء هنر تولید کاشی و سرامیک است که نخستین آثار این هنر در ایران به حدود ۱۰۰۰۰ سال قبل از میلاد میرسد که به صورت گل نپخته بوده است و ادامه پیشرفت در صنعت سفالگری منجر به تغییراتی در روش تولید که شامل تغییر کوره ها و اغاز زمان لعابکاری که باعث ضد اب کردن شده و شروع تولید کاشی را مقدور میکرد.

نحوه تهیه سرامیک

ابتدا متریال مورد مصرف اماده و سنگ دانه های مورد مصرف ابتدا در اسیاب خورد میشود تا به صورت گرانول پودری در بیاید و بعد مواد اماده شده توسط دستگاه تحت فشار پرس شده و در قالب بدنه سرامیک اماده میشود که به ان حالت بیسکوییتی میگویند و در مراحل بعدی خشک میشوند تا رطوبت به حداقل برسد و وسپس پخت بدنه و پخت لعاب است. فرآیند تولید سرامیک کف و دیوار تک پختی است که دلیل ان همگونی درجه حرارت لازم جهت پخت بدنه و لعاب در یک مرحله میباشد.

لعاب لایه شیشه ای نازکی است که سطوح بدنه ای سرامیک را میپوشاند و دو نوع لعاب وجود دارد که در سرامیک بدنه به علت نیاز به مقاوت شیمیایی بالا از لعاب خام و سرامیک دیوار که نیاز به لایه لعابی با مقاومت کمتر دارد از لعاب پخته یا فریت شده استفاده میشود.

استفاده از سرامیک خشک

جهت عایق شدن دیوارهای خارجی می توان از فضای مجوف موجود میان سرامیک ها و دیوارهای خارجی جهت نصب مواد عایق صوتی و حرارتی استفاده کرد. جهت طراف بازشوها (پنجره ها)، خرپشته و فلاشینگ ها چنانچه از سرامیک خشک استفاده می شود، بایستی قبل از اجرای سرامیک ازپوشش عایق رطوبتی و حرارتی استفاده شود. استفاده از ورق های آلومینیوم کامپوزیت هم در این محل ها مناسب است.

هزینه اجرا سرامیک نما

قیمت نصب سرامیک خشک،نحوه اجرای سرامیک وسنگ خشک،براورد قیمت،طبق طرح ومصالح درخواستی خریدارمحاسبه میگردد. قیمت سرامیک ازمتری ۵۰۰/۰۰۰ریال تا متری ۸۰۰۰/۰۰۰ ریال می باشد، قیمت اجرای سرامیک خشک باتمامی لوازم ازصفرتاصد ازمتری۳/۸۰۰/۰۰۰تا ۵/۵۰۰/۰۰۰ ریال می باشد که منطبق باطرح دقیقا بررسی میگردد.

اجرای نمای سرامیک
اجرای نمای سرامیک

معایت و مزایای نمای سرامیکی

۱- برای نمای خارجی ساختمان ها مخصوصا در مناطق سردسیر بهتر است از سرامیک استفاده شود. زیرا سرامیک باعث می شود که آب کمتری جذب ساختمان شود. همچنین از سرامیک به عنوان یک ضد رطوبت و عایق در مناطقی مثل شمال و یا جنوب که رطوبت خیز هستند، استفاده می شود. چرا که به عنوان مانع عمل کرده و از ورود رطوبت به داخل ساختمان جلوگیری می کند

۲- سرامیک نسبت به سنگ قیمت پایین تر و وزن کمتری دارد. از این رو در نمای ساختمان در بعضی کشورها  از سرامیک بجای سنگ در نما استفاده می شود.

۳- مشکل پیوستگی سرامیک و نما به جزدر موارد کمی حل نشده است و با استفاده از روش  های نصب سعی در حل مشکل پیوستگی اجزای نما وجود دارد.

۴- از جمله معایب نمای سرامیک عایق نبودن آن به سرما و گرما و صدا است. از نماهای سرامیکی به دلیل بازتاب شدید نور در مکان های شلوغ استفاده نمی شود.

ویژگی های سیستم نصب سرامیک خشک

در این نوع سیستم ها به دلیل اینکه پروفیل های عمودی آلومینیومی از میان درز سرامیک ها دیده می شوند، به جهت زیبایی بیشتر این پروفیل به رنگ مشکی رنگ آمیزی می شود. درز میان سرامیک ها ۶ یا ۸میلی متر تنظیم می شود. باز بودن این درزها این امکان را فراهم می آورد که هوا در پشت سرامیک ها جریان داشته باشد و از ایجاد تقطیر در پشت سرامیک ها جلوگیری به عمل آید.

روشهای اجرا سرامیک در نما

سرامیک در نما به دو صورت انجام می شود:

۱- شیوه ملات دار (سنتی)

۲- شیوه خشک

▪ شیوه ی ملات دار

سرامیکی که با روش ملات دار نصب می شود بایستی قابلیت جذب آب در پشت آن وجود داشته باشد و برای ساختمان هایی با ارتفاع زیاد نیز به نما اسکوپ گردد. در این روش که وقت گیر است بایستی دقت کرد تا اتصال بین ملات و سرامیک محکم باشد در غیر این صورت با وارد شدن ضربه کوچکی به ساختمان و یا شوک حرارتی، سرامیک از نما جدا می شود.

اجرای نمای سرامیک
اجرای نمای سرامیک

▪ شیوه ی خشک

در این شیوه نصب سرامیک ، ابتدا نما آهن کشی میشود و سرامیک توسط نگهدارنده های مخصوص به زیر سازی متصل میگردد . بهتر است در پشت این سرامیک ها لایه توری پلاستیکی و یا فلزی قرار بگیرد تا در صورت شکسته شدن از سقوط آنها جلوگیری شود . همچنین در هنگام نصب سرامیک در نما به شیوه خشک فاصله ای چند میلیمتری بین سرامیک ها گذاشته میشود که هم از شکسته شدن آنها در اثر انقباض و انبساط جلوگیری میکند و هم زیبایی بیشتری دارد.(اجرای نمای سرامیک)

مزایای اجرای نمای سرامیکی به شیوه ی خشک بر ملات دار

۱‌- افزایش مقاومت نما در اثر کاهش حجم و وزن اسکلت و فونداسیون ساختمان و انطباق با آیین نامه های زلزله‌

۲‌- افزایش عمر مفید نما وکاهش هزینه بازسازی و ترمیم و امکان بازیافت دوباره مصالح‌

۳- بالا رفتن خاصیت عایق بودن نما‌

۴- کاهش پرت مصالح می شود‌

۵- قابلیت تنظیم و رگلاژ‌

۶- سازگاری رفتار مصالح در مقابل تغییرات دمایی جوی‌

۷- صرفه جویی در زمان‌

در اجرای سرامیک به روش خشک توجه به نکات زیر ضروری است:

▪ پنجره، درز، برآمدگی ها و نقاط کور ساختمان باید با دقت و تمرکز زیاد آب بندی شوند.

▪ لایه محافظ روی دیوارو قسمت های ریز کار باید به دقت کنترل و بازبینی شوند.

▪ نوع مصالح مورد استفاده و زیر سازی های موجود باید از نظر زیبایی شناختی بررسی شوند و با یکدیگر تطابق داشته باشند، قیمتی مناسب داشته باشند و به آسانی و با سرعت بالایی اجرا شوند.

▪ چهار چوبی که انتخاب می شود باید از استحکام و مقاومت بالایی برخوردار باشد.

▪ اتصالات در برابر سرما، گرما، بخار آب و گازهای موجود در هوا مقاوم باشند و از اتصالاتی ضخیم و با دوام استفاده شود.

▪ متریال زیرسازی با مصالح نمای خشک به گونه ای انتخاب شود که از لحاظ شیمیایی با یکدیگر مغایرت نداشته باشند. (باعث خوردگی نشوند.)

▪ حتما پس از نصب کیفیت کل سازه نما مورد بررسی و آزمایش قرار گیرد.

اجرای نمای سرامیک
اجرای نمای سرامیک

ملزومات نصب و اجرای نمای سرامیک

نصب سرامیک به روش درست و استفاده از ابزار مناسب جهت نصب، به اندازه انتخاب کاشی و سرامیک، حائز اهمیت می باشد. در این راستا شرکت نیک ساختمان ابزار و مواد شیمیایی مناسب را برای مشتریان گرامی تامین می نماید.

در ادامه بخشی از این محصولات معرفی می گردد:

* انواع چسب و پودر بندکشی از شرکت CEMIX

* چسب در انواع چسب کاشی، سرامیک، سنگ مرمر، سنگ طبیعی، کاشی پرسلان، گرانیت، استخر، بلوک و ..

* پودرهای بندکشی در انواع درزگیر نازک، الاستیک، حاوی سیلیکون، آنتی باکتریال و ..

* رنگ بند کشی درزها

* آسترهای افزایش پرفورمانس و افزودنی ها

* ملات ترمیمی و رستوراسیون

* مواد عایق آب

* چسب های عایق حرارتی نمای ساختمان

روشهای نصب سرامیک و کاشی

۱- نصب با استفاده از چسب و رزین : در این مورد میتوان از انواع چسبهای داخلی و خارجی که در بازار با نامهای تجاری مختلف موجود هستند، استفاده کرد.

در این روش میبایست زیرسازی مناسبی صورت گرفته و محل نصب، سالم، محکم، بدون چربی و خشک باشد. سپس چسب با ماله شیاردار با میزان مناسب پخش میگردد و معمولا در محل نصب کاشی فشار مناسب به منظور چسبندگی بیشتر کاشی و سرامیک  اعمال میگردد.

۲- نصب سرامیک و کاشی با استفاده از اسکوپ: این روش، روشی جهت نصب خشک کاشی بدون نیاز به ملات میباشد.

ابزار مورد نیاز برای این روش به شرح زیر میباشند:

▪ دریل ستونی با دور موتور مناسب

▪ متهای به قطر ۳۵ میلیمتر

▪ پمپ آب جهت خنک کردن

▪ سیستم میکرو سوئیچ جهت هماهنگی آب و موتور

▪  اسکوپ جمع کن

▪  ماتریس جهت فرمدهی به اسکوپ ۶

▪چکش لاستیکی ۷

▪ اسکوپ

اجرای نمای سرامیک
اجرای نمای سرامیک

اسکوپ ورق یک میلیمتری فولادی است که پس از برش، به مهره واشردار پرس میشود. با قرار گرفتن زیر پرس ۲۰ تنی به شکل نهایی خود درمیآید و سپس ۲ بار )یکبار برای فنری شدن و یکبار برای جلوگیری از زنگزدگی( آبکاری میگردد.

در این روش ابتدا محل مورد نظر جهت ایجاد شیار، زیر مته قرار میگیرد که جهت جلوگیری از سوختن سیستم حتماً از آب جهت خنک کردن استفاده میشود. دستگاه دارای سیستم ترمز است و فقط ۶ تا حد میلیمتر در کاشی نفوذ میکند. اسکوپها باید به فاصله ۲۱ سانتیمتر از دو طرف قطعه نصب گردند. پس از ایجاد شیار، اسکوپ با ضربات چکش لاستیکی به صورت وارونه درون اسکوپ جمعکن قرار میگیرد. سپس روی ماتریس قرار داده میشود تا فرم شیار را به خود بگیرد و سپس با چکش لاستیکی، فرمگیری و جاگیری کامل در شیار صورت میگیرد. بعد از این مرحله، سیم اسکوپ به دور پیچها بسته شده و پیچها سفت میگردند و کاشی توسط اسکوپ کاملاً به سیم متصل میگردد.

۳- نصب کاشی به روش خشک و تهویه ای (Ventillated Facades):  همزمان با پیشرفت صنایع در کلیه زمینهها، از دهه ۱۹۶۰ صنعت ساختمان سازی در اروپای غربی نیز دچار تحول گردیده و روشهای اجرایی قدیمی جای خود را به روشهای صنعتی و مدرنی سپرد که بر پایه تولید انبوه و روشهای اجرائی سریعپایه گذاری گردید و با پیشرفت تکنولوژی استفاده از قطعات پیشساخته و سیستمهای نصب از پیش طراحی شده نیز توسعه چشمگیری یافت. یکی از دستاوردهای مهم صنعتی شدن ساخت و ساز، تولید و اجرای نمای تهویهای میباشد که در سالهای اخیر توجه زیادی را در اروپا به خود معطوف داشته و با در نظرداشتن امتیازاتی که در نصب آسان و سریع و ایجاد ایزولاسیون مطلوب دارد، شاهد تقاضای روزافزونی برای آن میباشیم.

در ایران نیز با توجه به مزایای این سیستم صنعتی نسبت به سیستمهای سنتی مانند استفاده از دوغاب ماسه و سیمان، چندی است که شاهد اجرای نماهای خشک با استفاده از مصالح مختلف از قبیل سنگ و سرامیک میباشیم. این سیستم برای اجرای سریع و آسان با حفظ امتیازاتی از قبیل ایزولاسیون و اجرای سبک نما ابداع گردیده است.

شیوه نصب نماهای تهویه‌ای

برای نصب نمای خشک و تهویه ای سرامیک های پرسلانی از دو روش می توان استفاده نمود:

۱- روش نصب نامرئی (invisible): که در این روش بجز سرامیک هیچیک از اجزاء سیستم نصب از بیرون دیده نمی شود.

۲- روش نصب مرئی (Visible) : که در این روش نصب قلاب های نگهدارنده سرامیک از بیرون دیده می شود در هر دو روش قطعات و اجزاء نما به سازه اصلی ساختمان متصل بوده و با تعبیه دستگاههایی به سازه ساختمان سطح موردنظر برای اجرای سازه نصب سرامیک ایجاد میگردد.

در روش نامرئی، در پشت هر قطعه سرامیک با استفاده از مته ویژه، چهار سوراخ به شکل مخصوص ایجاد میگردد که با استفاده از پیچهای خاص قلابها به پشت سرامیک متصل میگردد و بنابراین پیچهای فوق با سرامیک درگیری مکانیکی داشته و

اتصال قلاب به پشت سرامیک از مقاومت بالایی برخوردار میباشد.سپس قلابهای تعبیه شده در پشت سرامیکها به آسانی بر روی پروفیلهای افقی نصب شده بعنوان سازه نصب سرامیک سوار گردیده و پس از رگلاژ با یک پیچ ترمز کار نصب سرامیک پایان میپذیرد. در روش مرئی قلاب های خاصی برروی سازه نصب سرامیک تعبیه میگردد که از بالا و پایین هر قطعه سرامیک را احاطه نموده و لبه آنها نیز در حدود چند میلیمتر بر روی سطح خارجی سرامیک بر میگردد تا از جدا شدن و سقوط سرامیک جلوگیری نماید.

یکی از نکات مهمی که در هر دو روش فوق پیشبینی گردیده و از ویژگیهای روش نصب خشک میباشد آن است که هر یک از قطعات سرامیک اگر چه با چهار قلاب با سازه پشت آن درگیر می‌گردند,لیکن فقط در یکی از قلابها با پیچ ترمز به سازه اتصال می‌یابد و بدین وسیله امکان انقباض و انبساط برای سازه نصب فراهم می‌گردد.

نکته آخر

سرامیک ها که ساخته دست انسان ها هست دارای تنوع رنگ های متنوعی است و اغلب به صورت رنگ های یکدست و ترکیب آنها در یک نما، زیبایی خود را به رخ می کشند. هر چند سرامیک زیبایی خاص خودشان را دارند و از نظر استحکام و جلا بسیار روی آنها کار شده است اما مرور زمان از زیبایی اولیه آنها می کاهد و طرح های جدید جایگزین آنها خواهند شد.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید