قوطی کلید پلاستیکی و کنافی

0
1972
قوطی کلید
قوطی کلید

قوطی کلید پلاستیکی و کنافی

قوطی کلید پلاستیکی و کنافی از لوازم بسیار ضروری در روند سیم کشی برق ساختمان می باشند. حتما پیش از تهیه از موارد مورد دلخواه را با ضروریات تطبیق دهید. برای این منظور با برقکار مربوطه مشورت نمایید. علاوه برشکل ظاهری، سهولت پیاده سازی مکانیزم برقی بر انتخاب تاثیر گذار می باشد.

قوطی کلید پلاستیکی و کنافی  در انواع قدیمی و جدید در بازار موجود می باشند؛ مشتری برحسب بودجه و نیاز خود دست به انتخاب خواهد زد.

انواع قوطی کلید پلاستیکی و کنافی پی وی سی ضد حریق بوده و از نظر رعایت نکات ایمنی سازندگی، توصیه می گردند.

قوطی کلید کناف کاری مناسب کناف و دیوارهای پیش ساخته می باشد.

انواع قوطی کلید پلاستیکی با نام متداول “شاپوری”، همچنان در برخی پروژه های ساختمانی مورد استفاده می باشند.

امکان قرار گیری کشویی در انواع جدید قوطی کلید پلاستیکی و کنافی، انجام برخی طرح های نوین جایگذاری را در پروژه های ساختمانی میسر نموده است.

خطوط تراز در نقشه برق کاری نشان دهنده محل کنده کاری برای قرارگیری قوطی کلید پلاستیکی و کنافی می باشد.

ترسیم نقشه برای شروع کار برق کاری از الزامات است؛ با وجود نقشه امکان پیاده سازی تمامی جزئیات از جمله محل قرارگیری قوطی کلید پلاستیکی و کنافی امکان پذیر می گردد.

دستگاه شیارزن، روشی نوین برای کنده کاری در راستای جای گذاری قوطی کلید پلاستیکی و کنافی می باشد.

چنانچه در ابتدای راه نوسازی یا بازسازی هستید تا انتهای این مقاله با ما همراه شوید.

قوطی کلید
قوطی کلید

قوطی کلید پلاستیکی و کنافی چیست؟

قوطی کلید پلاستیکی و کنافی، مقصد نهایی سیم کشی به حساب می آید. نقطه انتهایی هر سیم کشی به یک کلید یا پریز ختم می گردد. وقتی که سیم به نقطه انتهاییش می رسد، بایستی در یک محفظه قرار گیرد تا گرد و خاک به آن ها آسیب نزند؛ کدام نقطه بهتر از قوطی کلید پلاستیکی  و کنافی ؟!

با استفاده ازقوطی کلید، علاوه برمحافظت، سیم ها فیکس نیز می گردند. در اینصورت شاخک های کلید و پریز در بدنه قوطی کلید فرو رفته و به شکل کامل فیکس می گردند؛ در اینصورت از اسیب در اَمان می مانند.

می توان گفت که قوطی کلید، قطعه ای است که در دیوار جاسازی گردیده و سیم های خروجی در این قطعه به یکدیگر متصل می شوند. وجود درپوش قوطی کلید پلاستیکی از ورود بُتن به داخل آن مانعت به عمل آورده تا سیم کشی و تجهیزات آسیب نبینند.

قوطی کلید
قوطی کلید

انواع قوطی کلید پلاستیکی و کنافی کدامند؟

* نوع قدیمی قوطی کلید ( شاپوری)

قوطی های نوع قدیمی مکعب مانند هستند و در چهار طرف خروجی لوله مانند دارند. این قوطی ها به شکل مجزا یا چند قوطی کنار هم قابل استفاده می باشند. این نوع قوطی ها قابلیت کار گروهی ندارند . هنوز هم در برخی از بخش های پروژه ها از قوطی کلید شاپوری بهره برده می شود.

در صورتی که قوطی کلید از جنس پی وی سی نسوز باشد، اشتعال زا نیست و از دوام و استحکام قابل قبولی برخوردار است.

* قوطی کلید جدید

ظاهر این قوطی ها با انواع قدیمی بسیار متفاوت است. قوطی کلید جدید از چند جنس تولید و عرضه می گردد: * نوع سفید شفاف که از مواد درجه یک اولیه تولید می گردد، * نوع مشکی که از مواد بازیافتی تولید می گردد. انواع رنگی قوطی کلید نیز موجود می باشد.

ویژگی اصلی قوطی های جدید امکان نصب کلید و پریز باکادر دو / سه/چهار خانه می باشد. از سوی دیگرقابلیت اعمال مکانیزم کلید و پریزبه قوطی برق از چهار طرف بدون نیاز به گیره فلزی امکان پذیر است.

امکان استفاده از رابط برای قرار گیری قوطی ها در کنار هم امکان پذیر است. امکان قرار گیری کشویی برای کادرهای دو خانه و بیشتر نیز میسر است.

* قوطی کلید/ پریز کناف

درایوال نوعی از قوطی کلید/ پریز با عمق 5 سانتیمتر است که مناسب دیوارهای پیش ساخته گچی یا کناف است. انتهای این مدل گرد می باشد و مکانیزم نصب نیز به وسیله دو پیچ طرفین قال اجرا می باشد.

* قوطی کلید گالوانیزه

این نوع قوطی کلید مخصوص مراکز صنعتی ( کارخانه ها) و بیمارستانی می باشد. این نوع قوطی ها در ابعاد 7*7 می باشد که مورد تایید استاندارد جهانی است. توجه نمایید که در زمان انتخاب قوطی کلید و پریز به ابعاد توجه فرمایید تا در مراحل بعدی نصب به مشکل بر نخورید.

قوطی کلید
قوطی کلید

* قوطی کلید سازه های بُتُنی

این نوع قوطی قابلیت نصب در داخل دیوارهای بُتنی را داراست.  نصب این نوع قوطی کلید مستلزم قرارگیری، پیش از بُتن ریزی می باشد. این نوع از قوطی کلید پلاستیکی دارای دربی جهت جلوگیری از ریزش بُتن به داخل قوطی می باشد.

مراحل نصب قوطی کلید پلاستیکی و کنافی کدامند؟

رسم نقشه

برای شروع، رسم نقشه برقکاری الزامی است. شروع کار برقکار با رسم نقشه خواهد بود. بهتر است تمامی جزئیات در نقشه اعمال گردد تا هم در حین کار فراموش نشود و هم  گام به گام پیش رفته و با توجه به گام قبلی، گام بعدی اعمال گردد.

تعیین خطوط تراز

پس از رسم نقشه، بایستی تمامی خروجی های کلید و پریزبا کمک خط تراز تعیین گردد. خط تراز نشان دهنده ی مکان های مورد کنده کاری است که برای جایگذاری قوطی کلید و پریز حفر می شوند. خطوط تراز بایستی با دقت تمام تعیین گردند تا از کنده کاری و هزینه های بی مورد جلوگیری به عمل آورده شود.

کنده کاری

زمانیکه خطوط تراز و محل کنده کاری تعیین گردید، حفره های لازم بر روی دیوار ایجاد می گردند. در روش سنتی از تیشه برق کشی جهت ایجاد حفره بهره می بردند. حال آنکه با پیشرفت تکنولوژی، دستگاه های شیارزن به همین منظور وارد عرصه شده اند.

جایگذاری قوطی برق پلاستیکی  و کنافی

در این مرحله نوبت جایگذاری قوطی کلید و پریز می باشد. در برخی موارد قوطی ها در کنار هم قرار گرفته و کادری دو خانه ای یا چندخانه ای را تشکیل می دهند. در بعضی جاها قوطی کلید به صورت تک ماژول به کار می رود.

بایستی دقت شود که قوطی در یک سطح با دیوار قرار گیرد تا در زمان گچ کاری کاملا در جای خود فیکس شود. پس از جایگذاری، سیم ها به داخل قوطی انتقال می یابند.

پس از مرحله جایگذاری قوطی، به نصب لوله و اتصالات برق، سیم کشی، سربندی و در نهایت نصب تجهیزات روکار الکتریکی از جمله کلیدها، پریزها، چراغ ها، ایفون  ( معمولی یا تصویری) و… نوبت می رسد.

قوطی کلید
قوطی کلید

مزایای استفاده از قوطی کلید پلاستیکی و کنافی

++ اعمال فاصله مابین کلید و پریز، کابل ها و سیم ها و در مجموع اجزای به کار رفته در دیوار

++ ممانعت از نفوذ و ورود مصالح

++ ارتقا کیفی سیستم برق کاری

++ ایجاد نظم در برق کشی

++ حفاظت از وایرها ( سیم ها) در مقابل فشار

++ محافظت از سیم ها در دمای بالا و پایین

++ قابلیت نصب بر روی سطوح مختلف

++ سهولت نصب چه در موارد یکپارچه و پیوسته ( دو خانه به بالا) و جه در موارد تک ماژول ( تنها از طریق چند پیچ)

++ اعمال کیفیت و دوام در پُرسه نصب ( کلیدها و پریزهایی که با استفاده از قوطی کلید پلاستیکی و کنافی نصب گردیده اند با کشیدن به راحتی از دیوار جدا نمی شوند)

++ عایق بندی کابل ها و وایرها در صورت استفاده از قوطی کلید پی وی سی ( قوطی کلید پی وی سی ضد حریق می باشد)

قابلیت تنظیم عمق

در نسل جدید قوطی کلید پلاستیکی و کنافی، گزینه “قابلیت تنظیم عمق” فعال گردیده است. بدین معنا که امکان تراز شدن کامل قوطی با دیوار کاملا فراهم می باشد. بدین منظور دقت در مونتاژکاری قطعات قوطی در کنارهم از الزامات می باشد. ضمن اینکه بایستی قوطی کلید در زمان تعیین شده در راهنما ، در محل جای گذاری گردد.

برق کاری اصولی

با توجه به رشد روزازون تکنولوژی و عرضه و ارائه ی انواع لوازم نوین به صنعت ساختمان سازی، سیستم برق کاری نیز بی نصیب نمانده است. انواع قوطی کلید پلاستیکی و کنافی در رنگبندی متنوع، امکان نظم دهی و عایق بندی بهتر وایرها را فراهم آورده است. با استفاده از نسل جدید قوطی کلید خروجی های بهتر، منظم تر، ایمن تر، اصولی تری خواهیم داشت.

نسل جدید قوطی کلید،با قیمتی مناسب به یاری حرفه ی برق کاری امده است تا در نهایت اعمال دقت، روند اصولی تری نیز پیش پای این حرفه ی کلیدی بگذارد. امید است که مطالب درج شده در این مقاله مفید واقع گردد. سپاس که تا پایان این مقاله با ما همراه بودید.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید